Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pluk53

Pluk53

26-07-2010 om 16:05

Beatrijs en okselhaar


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oneerlijk verdeeld

Het is gewoon oneerlijk verdeeld die haren! Ik hars mijn benen al meer dan 30 jaar. Waarom! Jullie willen mijn giga zwarte behaarde benen niet zien onder een rokje. Ik zelf ook niet. Sommige dames hebben gewoon een paar haren maar ik ben overbehaard. Zo ook het oerwoud in mijn kruis. Niet een mooi plukje maar lang donker schaamhaar wat nog eens doorgroeit op mijn liezen en achterbenen.
Helaas zit het in de familie. Mijn oudste dochter heeft soms een aantal haren op haar armen die wel 15 cm lang zijn. Ook zij heeft op haar 18e IPL behandelingen gehad voor haar bikinilijn en boven achterbenen. Ze is er zielsgelukkig mee.

Vies vind ik haren niet maar mooi kan ik het ook niet noemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2010 om 17:08

Cobi

Ik loens wel eens, heb een bril nodig anders zie ik geen fluit en ben de knapste niet. Ik heb een ietwat kromme rug, geen normale voeten, ben 20-30 kg te zwaar voor mijn lengte, enz.. En ondanks mijn tekortkomingen waag ik het om af en toe een oordeel over het uiterlijk van een ander te hebben. Zo ook over zichtbaar okselhaar. Het verschil met lichamelijke tekortkomingen en te lang of te veel okselhaar vind ik ook vrij duidelijk. Een lichamelijke tekortkoming is meestal niet de schuld van de eigenaar. Ook van overgewicht kun je als buitenstaander nooit zeker weten of het eigen schuld is of door een ziekte. Als je kritiek denkt of uit moet je je dat ook altijd realiseren vind ik. Okselhaar die door de eigenaar op zijn beloop wordt gelaten, is geen lichamelijke tekortkoming, daar kun je iets aan dóen. Ik vind het echt een onplezierig gezicht en dat heeft niets met mode te maken. Ik vind het ook niet lekker als iemand overduidelijk vet haar heeft. Ik vind dat onverzorgd en niet nodig.

okselfris

okselfris

31-07-2010 om 17:13

Ja maar

JIJ neemt er aanstoot aan. Maar daar gaat het toch helemaal niet om? Hoe voelt de persoon zichzelf erbij? En als die zich er beter bij voelt om MET okselhaar te lopen, wie ben jij dan om daar een oordeel over te hebben? Zoals iemand al opmerkte, je kan er ook LAST van hebben als je het weghaalt, ikzelf wordt gek van de jeuk. Daarom laat ik het (het grootste deel van het jaar) gewoon lekker zitten. Hooguit dus in de 2 a 3 weken vakantie dat ik het weghaal, dan neem ik het lichamelijk ongemak maar even op de koop toe.

Bastet

Bastet

31-07-2010 om 17:58

Kaaskopje

Maar hoe kan iets,wat gewoon puur natuur is,nou onverzorgd zijn?Als je je wast,deo gebruikt,dan is het toch fris?Ik lees hier verhalen over zweet wat in die haren blijft hangen,maar als je scheert druppelt het gelijk ergens op,nee,dat is fris.
Ik scheer zelf wel,omdat IK dat wil,maar iemand die niet wil,prima toch.Het is toche cht pas sinds een aantal jar dat ineens zo moeilijk wordt gedaan over haar,daarvoor was het werkelijk volstrekt normaal.Het is de tijdsgeest die meespeelt,dat moet je toch met me eens zijn!

Katrien

Katrien

31-07-2010 om 18:02

Tja, kaaskopje

"Okselhaar die door de eigenaar op zijn beloop wordt gelaten, is geen lichamelijke tekortkoming, daar kun je iets aan dóen."

Ja, maar ik wíl er niets aan doen. Ik vind het namelijk geen onplezierig zicht en zie voor mezelf geen enkele reden om te gaan scheren.

En daar houdt de hele discussie dan ook op. Zo simpel is het.

Alle argumenten die worden aangebracht hebben enkel te maken met wat je zelf wel of niet mooi vindt. En daarover valt nu eenmaal niet te discussieren.

Katrien

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2010 om 19:30

Bastet

Bij mijn weten is het scheren van oksels niet iets van de laatste jaren. Scheren van de schaamstreek wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2010 om 19:38

Oh berber

Ik herhaal wat jij geschreven hebt zie ik! Ik ben het dus met je eens. Ik onthaarde voorheen echt alleen als ik mijn badpak aan moest. Dat deed ik 30 jaar geleden dus ook al. Tegenwoordig hou ik het meer in de gaten. Niet iedere millimeter moet er gelijk af, maar ik hou het wel bij, ondanks dat ik nooit mouwloos door het leven ga.

Katrien

Katrien

31-07-2010 om 19:53

Ik was 18

toen ik voor de allereerste keer iemand zag zonder okselhaar. En dat was dan nog in amerika. Dat is 20 jaar geleden.

Misschien dat er toen al meer vrouwen waren die onthaarden, maar dat het zo een must was zoals tegenwoordig, dat lijkt me toch niet.

Katrien

Katrien

Katrien

31-07-2010 om 21:46

Berber

Dan zal ik in een harige omgeving opgegroeid zijn. Want ik herinner me wel nog goed de algemene reactie van "Hoe is het mogelijk" toen ik na mijn amerika-reis vertelde over de geschoren oksels en benen die ik daar had gezien.

Ik herinner me ook nog de eerste keer dat iemand uit mijn vriendenkring haar beenhaar had gewaxed. Ze vertelde dat ze er achteraf olijfolie op gesmeerd had want op de verpakking stond dat je na het waxen moest insmeren met olie en olijfolie was de enige olie (op motorolie na) die ze in huis had.

Ik heb ook ooit wel eens ge-experimenteerd met okselontharing, maar eerlijk gezegd vond ik het de moeite niet waard.

Katrien

dc

dc

31-07-2010 om 22:45

Berber

ook ik ben niet bovenmenselijk, en ben gezwicht voor kritiek uit omgeving (met name van mijn zussen en man). Omdat het alle keren geen succes was, maar ik ook niet bekritiseerd wil worden, scheer ik in de zomer het minimale (voor badpak). Maar ik zou het ONTZETTEND fijn vinden als veel haar de mode zou worden, en ik dat gedoe kan laten voor wat het is.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2010 om 01:03

Niet elke mode is iets waar je achteraan moet lopen
DC, ik weet niet hoe jij het doet, maar zoals ik wel vaker heb gezegd doe ik het met Veet. Veet voor onder de douche. Daar zit een spatel bij waarmee je het haar weg kunt halen, maar je kunt ook met een sponsje of washandje de haren weg'poetsen'. Wel zo vriendelijk. Echt het is een werkje van niets, pijnloos en ik heb tot nu toe nog geen last van irritatie gehad. Van scheren word ik ook niet echt gelukkig. Hardere stoppels en ik vind het eng om te doen. Een vroegere kennis van mij gebruikte een Epilady voor haar benen. Het deed wel een beetje pijn, zei ze, maar dat moest ze er maar voor over hebben. Nou... zo gek maak ik het dus niet hoor. Je ziet haar op mijn armen en die laat ik lekker zitten en op mijn benen zitten ook wat blonde haartjes. Aangezien mijn benen toch nooit het zonlicht zien (steunkousen) laat ik die haartjes voor wat ze zijn, maar ook zonder kousen zou ik ze laten zitten.

Bastet

Bastet

01-08-2010 om 08:14

Kijk kaaskopje

En zo kan iemand dus ook heel makkelijk gaan gruwelen over het feit dat jij je benen niet scheert,snap je mijn punt?
Overigens,mijn stukje over tijdsgeest ging over ontharen in het algemeen,en zeker mannen die oksels scheren is toch redelijk recent.
Bastet

Katrien

Katrien

01-08-2010 om 11:16

Bekeringsdrift

Je lijkt wel op een missie om zoveel mogelijk harige vrouwen te bekeren tot het ontharen der oksels.

Je hebt duidelijk gemaakt dat okselhaar iets ongewenst is waar iemand echt wel iets aan kan doen en dat dan blijkbaar ook best zou doen want jij vindt het geen prettig zicht.

En nu ga je ook al adviezen geven en reclame maken voor de ontharingsmethoden die voor jou het beste werken.

Beetje last van bekeringsdrift?

Katrien

mirreke

mirreke

01-08-2010 om 11:17

Oh gruwel

zich ontharende mannen. Dat vind ik dus weer heel erg en afstotelijk. De mijne heeft lekker haar waar het moet en mooi is, vind ik dan, en wast zich ook nog elke dag...
Ik kan mij trouwens nog wel een tijd herinneren waarin ontharen toch vrij bijzonder was, hoor. Een tijd waarin al die cremepjes en zalfjes en geurtjes in opkomst waren, in navolging van Amerika waar het hebben van een lijf niet mocht blijken uit de lijfelijkheden ervan maar wel uit de uiterlijkheden (zo perfect mogelijk). Een soort barbieland. En nou is Europa het ook.
Ik vind de opvatting dat mensen aanstoot geven als ze bv. hun oksels niet scheren - schokkend...- of hun benen werkelijk verbijsterend. Dan kijk je toch gewoon de andere kant uit? Het heeft voor mij hetzelfde als een meisje in een kort rokje waarschuwen omdat het mensen op ideeën zou brengen. Je legt iets namelijk bij de verkeerde partij neer.
Denk eraan, dames, nu is het in Amerika in opkomst om aan schaamlipcorrectie te doen. Jonge meisjes raken helemaal verward omdat hun onderkantje er niet net zo plastic (barbieachtig) uitziet als de dames in de playboy. Sexy, maar dan toch weer zo steriel mogelijk. Net alsof haren en lubberende lippen te aards zijn of zo, te werkelijk, te dichtbij komen, ons teveel confronteren met ons mens zijn, te schokkend zijn.
Nu is het nog erg, jonge mensen die naar een arts lopen omdat ze van onderen er niet perfect zijn. Maar wacht maar, over tien jaar loopt hier er een draadje over, en zal iemand zijn schande uitspreken over het feit dat de toekomstige schoondochter niet een correctie heeft laten uitvoeren, nadat zoonlief geschokt was omdat ze niet leek op het ideaalbeeld...
Dat komt van okselscheren.

Fatima

Fatima

01-08-2010 om 11:23

Voor kaaskopje

En wat als het nu opeens in wordt om je armharen te scheren?

Ik vind het zo vreemd dat het onsmakelijk in onhygienisch zou zijn om je haren te laten zitten? Waarom is hoofdhaar niet onhygienisch en onsmakelijk? Wat is er mis met een paar haartjes die onder je badpak vandaan komen?

Ik scheer mijn oksels alleen als ik in badpak ga, mouwloze shirtjes heb ik bijna niet. Ik vind het zo erg dat anderen om de idiote reden van onhygienische en onsmakelijk dat voor elkaar hebben gekregen. Bah!

Je zweet geen steek minder zonder haar en ik merk ook absoluut geen verschil ik geur als ik wel of niet zonder okselhaar loop.

mirreke

mirreke

01-08-2010 om 11:24

En zelf

heb ik geluk, ik heb nauwelijks okselhaar, en wat ik heb is ook nog blond, dus je ziet het vrijwel niet. Maar het zit er wel, heel soms trek ik een wat langer exemplaar uit.
Benen scheer ik dan weer wel, want ik heb zeer mannelijke beharing aldaar, en als ik dan soms van die pantykousjes aanheb prikken de haren ertussendoor, en dat vind ik zelf dan weer geen gezicht.
Tja, wel geschoren benen maar, oh schande, ik heb last van spataderen. Niet die grote dikke, maar die blauwige kleine adertjes, en blauwe plekken die nooit weg gaan. En ik laat er niets aan doen en ik loop ook nog eens met blote benen. Tot ik dit draadje las, heb ik zelfs nog nooit erover gedacht dat het aanstootgevend zou kunnen zijn, dat iemand het naar zou kunnen vinden dat ik er last van heb, niet voor mij maar voor hem of haar zelf, want: oh wat lelijk...!
En dat is nou precies waar ík weer zo'n hekel aan heb, aan een maatschappij waar alles wat niet perfect is of lijkt moet worden weggestopt, weggewerkt, weggepoetst of weggeopereerd. Van haren, tot moedervlekken, tot spataderen of rimpels, tot vetrollen en ongelijke borsten, en ga zo maar door. Want "je kunt er toch wat aan doen". Pfff....

dc

dc

01-08-2010 om 11:52

Berber

"die er helemaal zélf voor kiest om tegen wil en dank te ontharen"

cru gezegd heb je gelijk. Maar als jouw man aan zou geven (wel op een lieve manier hoor), die haren niet mooi te vinden, wat doe je dan? Je wordt toch onder druk gezet door je omgeving, en is dat niet het doel van de mooie reclame beelden? Je schept een imago, suggereert dat alles wat daar niet aan voldoet minderwaardig is, en je verkoopt voor miljoenen aan spullen die je daarvoor aan de straatstenen niet kwijt was geraakt!

En dat Veet spul heb ik weleens geprobeerd, met dagen jeuk als gevolg, dus nee, bedankt.

dc

dc

01-08-2010 om 11:55

En berber

"Ik vind de opvatting dat mensen aanstoot geven als ze bv. hun oksels niet scheren - schokkend...- of hun benen werkelijk verbijsterend. Dan kijk je toch gewoon de andere kant uit? Het heeft voor mij hetzelfde als een meisje in een kort rokje waarschuwen omdat het mensen op ideeën zou brengen. Je legt iets namelijk bij de verkeerde partij neer. "

ik vind deze tekst vrij helder hoor. Je legt door te suggereren dat "de fout" (welke fout??) bij de behaarde persoon ligt, "omdat ze er iets aan kunnen doen" bij de foute persoon. Net zo'n kolder als "ze heeft zelf om verkrachting gevraagd, want ze draagt zo'n kort rokje". De laatste is natuurlijk veel erger, maar is wel eenzelfde soort vergelijking vind ik.

Vic

Vic

01-08-2010 om 12:02

Ach

Tja, persoonlijk is het me om het even of iemand nu wel of niet wil ontharen. Laten we wel wezen, vanaf maatje 42 maakt het uit esthetisch oogpunt geen bal meer uit. Een geschoren dikkerd is net zo goed beeldvervuiling als een geschoren exemplaar. Maar wat dat haar (dat er gewoon hoort) nu met hygiëne te maken heeft blijft me een raadsel. Je gaat echt niet meer stinken met okselhaar. Misschien wel met haar 'van onder', maar dat heeft dan weer een functie, en dat stinkt niet. Nou ja, ik vraag me ook af of er nu mensen zijn die geschoren intieme delen écht mooier vinden. Het ziet er toch heel vreemd uit als dat kaal is. Om over geschoren mannen nog maar te zwijgen. Er schijnen zelfs mannen te zijn die menen dat vrouwen een man zonder borsthaar sexier vinden. Hoe komen ze erbij?!

Vic

Vic

01-08-2010 om 12:08

Het wordt wel een probleem

Ik heb een pre-puberdochter die er helemaal niet blij mee is dat er her en der haar groeit. Ik heb haar verteld dat dat hoort bij het ouder worden, dat het vast wel een functie heeft, en dat ze zelf maar moet beslissen wat ze ermee doet. Ik zou me graag wat stelliger opstellen (zo'n geschoren onderkant vind ik helemaal niets, je bent geen kleuter en het ziet er niet uit), maar zij krijgt natuurlijk te maken met leeftijdgenoten die er wellicht heel anders over denken. Het zou toch verschrikkelijk zijn als die meiden over een paar jaar allemaal als een soort 'smoothies' door het leven moeten, alleen omdat 'iemand' (de media) natuurlijke haargroei demoniseert.

fladder

fladder

01-08-2010 om 12:16

We zijn er weer...

Vic: "Een geschoren dikkerd is net zo goed beeldvervuiling als een geschoren exemplaar."

En bedankt maar weer, he?

haartje

haartje

01-08-2010 om 12:35

Inderdaad lis@

Hier ook iemand die donkere haren heeft op armen, benen, liezen en schaamstreek. Lange haren, die ook nog eens 5 cm van mijn liezen doorgroeien richting bovenbenen. En je wil niet weten hoe vervelend dat is. En hoeveel moeite dat is om dat te harsen. Altijd pukkeltjes en jeuk.
Anderen die dan een beetje zeuren over een beetje haren op armen of benen. Ook hier een dochter die zo jong als ze is, nu al (wel iets lichtere haren) heeft op armen en benen. Ik denk dat de meeste van jullie geen idee hebben! Ik snap je Lis@.

Vic

ik neem aan dat jouw opmerking over mensen met maat 42+ (wat toch het gros van de dames heeft) met een knipoog is bedoeld??

Mocht je het serieus menen, dan zou ik zeggen dat mensen met zulke denkbeelden meer vervuilend zijn dan wat dan ook (zonder glimlach!)

Bastet

Bastet

01-08-2010 om 13:17

Vic

zet er even een knipoog achter,als je opmerking over dikkerds zo bedoeld is....
ik ga er tenminste van uit dat het met een knipoog geschreven is....
Bastet

Vic

Vic

01-08-2010 om 13:31

Ja natuurlijk

Eigenlijk was het meer als een soort ironische sneer bedoeld naar degene die bij herhaling volhield dat okselhaar toch echt onesthetisch en onhygiënisch is. Je mag niet op de man spelen, daarom had ik er geen naam bij gezet

fladder

fladder

01-08-2010 om 13:38

Ik dacht al...!

Dan sneer ik met je mee!

Groetjes, Fladder, parttimescherend

Tijgeroog

Tijgeroog

01-08-2010 om 14:33

Schaamlipcorrectie

Mirreke schreef: "Maar wacht maar, over tien jaar loopt hier er een draadje over, en zal iemand zijn schande uitspreken over het feit dat de toekomstige schoondochter niet een correctie heeft laten uitvoeren, nadat zoonlief geschokt was omdat ze niet leek op het ideaalbeeld...

Dat komt van okselscheren."

En van het erna komende schaamscheren. Als daar nog veel (=een normale hoeveel) haar zit zie je er allemaal veel minder van. Dan worden de verwachtingen ook noet zo onrealistisch.

mirreke

mirreke

01-08-2010 om 15:49

Precies, wat ik dus bedoel

is dat het mooie, het irreële, het niet-menselijke want barbie-achtige, normaal wordt. En dat wij allemaal (door idd denk ik 'de' industrie, want daarmee kunnen 'ze' geld verdienen) daaraan moeten voldoen. En dat het nu al gewoon is om geschokt te zijn door een ongeschoren oksel. Een ongeschoren oksel!
En van het één komt het ander. Nu loopt Marijke Helwegen, onze eigen Nederlandse barbiepop, nog als schrikbeeld rond. Maar hoelang duurt het nog voordat ze een voorbeeld is? Of is ze dat al? En moeten we dat dan wel willen? En wat kun je dan doen om het tegen te gaan?

mirreke

mirreke

01-08-2010 om 15:52

Berber

dc heeft het goed uitgelegd. Zo bedoel ik het ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2010 om 16:54

Bastet

Het is een echt komkommertijd onderwerp. In de praktijk komt het er op neer dat ik met mijn neus op iemand zijn benen of oksels moet staan om haren te zien. Voor ik dus het gevoel krijg dat er best eens geschoren zou mogen worden zit er ook echt wat en mijn eigen opvattingen hierover zijn dat ik dat niet nodig vind. Iedereen is daar vrij in gelukkig.
Ik ben erg karig behaard. Als iemand zich aan mijn paar blonde haartjes stoort gaat diegene wel veel verder in zijn afkeer van beharing dan ik.
Ontharing bij mannen is volgens mij ook iets van de laatste jaren. Ik vind het positief dat mannen zich meer bewust zijn van dit soort zaken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.