Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Belazerd. Coronacijfers


Rachel.

Rachel.

23-04-2021 om 07:42 Topicstarter

Verbindingisnooitzwartwit schreef op 23-04-2021 om 01:37:

Ik wil alleen even zeggen dat ik heel blij wordt van dit draadje, het zelfs ontroerend vind. Het had zomaar weer een polariserend draadje kunnen worden tussen 2 coronakampen. Maar door echt te luisteren naar elkaar, blijken de gevoelens achter de uitingen/gedrag vaak heel erg herkenbaar voor iedereen. Dat delen we met elkaar. Door je eigen situatie (omstandigheden/omgeving) uit je die gevoelens anders. Mooi Rachel dat je ook beschrijft dat andere reacties je juist verhard zouden hebben en je je nu gezien en gehoord wordt en daardoor ook anders kunt en wil kijken. Hoop dat we allemaal op deze manier met andersdenkenden in onze omgeving om proberen te gaan.

ik werd ook wel blij dat het zo'n wending heeft genomen want in het begin voelde ik me toch nogal naar en aangevallen maar besefte later ook dat ik me niet meteen vijandelijk moest gedragen(lukte niet meteen🤭) en miss soms gewoon een luisterend oor hebben voor de adviezen  want ik dacht soms moet eentje een beetje ingeven zodat de ander ook wat ingeeft en dan kom je meestal samen weer tot een inkeer en komt het allemaal wel weer goed    😁en het heeft me ook echt laten zien dat toch bepaalde mensen volwassen zijn en daarin ook kunnen toegeven 

Rachel.

Rachel.

23-04-2021 om 07:44 Topicstarter

QuercusRobur schreef op 23-04-2021 om 03:08:

Ik kwam een interessant artikel tegen over praten met wappies. Daarmee zeg ik niet dat er wappies zijn op dit forum hoor, gewoon voor de algemene discussie.

6 tips om met wappies over complottheorieën te praten

Ondertussen kent iedereen wel iemand – een tante of buurman – die online (delen van) complottheorieën deelt. Voor The New York Times schreef opiniemaker Charlie Warzel een artikel met tips hoe je het beste met zulke mensen kunt praten. Zijn advies, op basis van gesprekken met experts, is bedoeld voor vrienden, kennissen en familie waarmee je op goede voet staat en die niet gewelddadig zijn.

1. Vraag waar informatie vandaan komt
Weet iemand hoe Google werkt? Wat een algoritme doet? Welke economische belangen zitten achter platforms? Veel mensen benaderen informatie als ‘natuurlijk’ of ‘magisch’, terwijl informatie dat – uiteraard – niet is.

2. Creëer cognitieve dissonantie
Sommige complottheorieën bleken waar, zoals het seksueel misbruik in de kerk en Watergate. Bespreek hoe zulke schandalen aan het licht zijn gekomen, zoals de rol van klokkenluiders. Bedenk dan samen wat er zou moeten gebeuren als de persoon gelijk heeft. Zo speel je in op twijfel en cognitieve dissonantie. Het is het ‘do your research’-idee omdraaien.

3. Probeer niet te ontkrachten
Het constant factchecking kan ertoe leiden dat mensen zich aangevallen voelen. Bovendien is het vermoeiend. Vragen stellen is productiever.

4. Ga niet in discussie op Facebook
In een privégesprek (desnoods via de telefoon) zijn mensen minder op hun hoede en kan je beter signalen lezen. Bovendien leest niet iedereen mee en kan je in real-time praten.

5. Bespotten en bestraffen werkt niet
Wees aardig, inlevend en geduldig. Wijs mensen niet af. Vergelijk het met iemand die in een misbruikrelatie zit, daar ben je ook niet gemeen tegen.

6. Weet wanneer het genoeg is
Denk na over bij wie je intervenieert en wanneer. Soms kan je niets doen, en is het beter dit te laten.

https://www.dieponderzoek.nl/6-tips-om-met-wappies-over-complottheorieen-te-praten/#utm_source=rss&utm_medium=rss?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=6-tips-om-met-wappies-over-complottheorieen-te-praten

noem je me nou een wappie?!!!!

nee hoor geintje 🤣 dankjewel voor het delen !😊

Rachel. schreef op 23-04-2021 om 07:42:

[..]

ik werd ook wel blij dat het zo'n wending heeft genomen want in het begin voelde ik me toch nogal naar en aangevallen maar besefte later ook dat ik me niet meteen vijandelijk moest gedragen(lukte niet meteen🤭) en miss soms gewoon een luisterend oor hebben voor de adviezen want ik dacht soms moet eentje een beetje ingeven zodat de ander ook wat ingeeft en dan kom je meestal samen weer tot een inkeer en komt het allemaal wel weer goed 😁en het heeft me ook echt laten zien dat toch bepaalde mensen volwassen zijn en daarin ook kunnen toegeven

Wat fijn om je zo te lezen Rachel! Mijn intentie was niet om je aan te vallen, maar wel om je te laten nadenken over de bewijzen die je had.

Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat bepaalde uitspraken die je deed behoorlijk aanvallend waren. Vooral de opmerking over Sanna (de vrouw die als eerste ingeënt is), waarin ze werd weggezet als een leugenachtige geldwolf vind ik heel erg kwetsend. Ik hoop dat je dat nu ook ziet. Actie=reactie.

Rachel.

Rachel.

23-04-2021 om 09:22 Topicstarter

Poezie schreef op 23-04-2021 om 08:58:

[..]

Wat fijn om je zo te lezen Rachel! Mijn intentie was niet om je aan te vallen, maar wel om je te laten nadenken over de bewijzen die je had.

Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat bepaalde uitspraken die je deed behoorlijk aanvallend waren. Vooral de opmerking over Sanna (de vrouw die als eerste ingeënt is), waarin ze werd weggezet als een leugenachtige geldwolf vind ik heel erg kwetsend. Ik hoop dat je dat nu ook ziet. Actie=reactie.

dankjewel voor je reactie nee ik begrijp het heel goed hoor en besef ook dat dat erg vooroordelend was zoals ik eerder benoemde was het inderdaad dat ik me teveel erin mee liet zuigen 

maar ik waardeer dat je ook reageerd zodat we toch een soort schone start weer hebben voor als we elkaar bij een andere topic tegen komen😊

Helaas heb ik zo'n vriendin die zich helemaal laat meezuigen in de complottheorieën, en ik ging haast twijfelen aan mezelf want het is een hele slimme dame. Nog steeds (ik spreek haar bijna niet meer hierdoor) kan ze me aan het wankelen brengen, want ze komt met verhalen, helemaal onderbouwd waardoor ik alleen maar denk 'dat kan toch niet waar zijn?' alleen ik kan dat op dat moment niet weerleggen, omdat ze dingen zegt gelezen te hebben, die ik niet gelezen heb. Ik onthou dan een paar details (ze vertelt zo veel dat ik het onmogelijk allemaal kan onthouden en naderhand kan checken) maar wat ik onthou probeer ik thuis eens na te zoeken op de computer en dan blijkt het een hoax te zijn. Een paar keer heb ik haar de link gemaild (na wat twijfel wat ik moest doen) en gezegd, kijk ik vond dit ook over dat onderwerp (niet gezegd dat ze allemaal onwaarheden vertelde) en dan typt ze terug, oh bedankt, ik ga kijken en vervolgens hoor ik er nooit meer wat over. 
Ik vind het lastig, ik heb er zo twee in mijn omgeving (die elkaar niet kennen) en ik weet het allemaal soms niet meer hoor (de ander heeft geneeskunde gestudeerd, dus ja, die zou het beter moeten weten dan ik natuurlijk) als voorbeeld even op haar facebook gezocht, ze deelde onlangs een filmpje met een soort 'reclame' die zegt dat we ons niet moeten laten vaccineren (deze voor wie het wil zien; 


https://www.youtube.com/watch?v=01Fy_CwLSfE ) ze is dus tegen de maatregelen en tegen vaccineren, als ik bij haar ben heeft ze wel respect voor het feit dat ik wel graag afstand hou maar door deze twee sta ik dus nog regelmatig te wankelen in wat ik nou moet geloven. Meestal probeer ik het onderwerp maar te vermijden en het snel over andere dingen te hebben. Lastig vind ik het!

Rachel.

Rachel.

23-04-2021 om 10:13 Topicstarter

_Anoniem_ schreef op 23-04-2021 om 09:53:

Helaas heb ik zo'n vriendin die zich helemaal laat meezuigen in de complottheorieën, en ik ging haast twijfelen aan mezelf want het is een hele slimme dame. Nog steeds (ik spreek haar bijna niet meer hierdoor) kan ze me aan het wankelen brengen, want ze komt met verhalen, helemaal onderbouwd waardoor ik alleen maar denk 'dat kan toch niet waar zijn?' alleen ik kan dat op dat moment niet weerleggen, omdat ze dingen zegt gelezen te hebben, die ik niet gelezen heb. Ik onthou dan een paar details (ze vertelt zo veel dat ik het onmogelijk allemaal kan onthouden en naderhand kan checken) maar wat ik onthou probeer ik thuis eens na te zoeken op de computer en dan blijkt het een hoax te zijn. Een paar keer heb ik haar de link gemaild (na wat twijfel wat ik moest doen) en gezegd, kijk ik vond dit ook over dat onderwerp (niet gezegd dat ze allemaal onwaarheden vertelde) en dan typt ze terug, oh bedankt, ik ga kijken en vervolgens hoor ik er nooit meer wat over.
Ik vind het lastig, ik heb er zo twee in mijn omgeving (die elkaar niet kennen) en ik weet het allemaal soms niet meer hoor (de ander heeft geneeskunde gestudeerd, dus ja, die zou het beter moeten weten dan ik natuurlijk) als voorbeeld even op haar facebook gezocht, ze deelde onlangs een filmpje met een soort 'reclame' die zegt dat we ons niet moeten laten vaccineren (deze voor wie het wil zien;


https://www.youtube.com/watch?v=01Fy_CwLSfE ) ze is dus tegen de maatregelen en tegen vaccineren, als ik bij haar ben heeft ze wel respect voor het feit dat ik wel graag afstand hou maar door deze twee sta ik dus nog regelmatig te wankelen in wat ik nou moet geloven. Meestal probeer ik het onderwerp maar te vermijden en het snel over andere dingen te hebben. Lastig vind ik het!

ik snap ik heel goed hoor zoals ik zelf al zei ondanks dat ik erachter ben gekomen dat er inderdaad veel gelogen word en een hoax is kan ik goed begrijpen hoe je je voelt en de verwarring daarom doe ik me best om nu voorlopig even neutraal te blijven en dat ik geen kant hoef te kiezen 

tenminste nog niet wel hielpen de berichtjes van de andere om het wat duidelijker te maken 

maar im begrijp je heel goed hoor 

Rachel.

Rachel.

23-04-2021 om 10:16 Topicstarter

_Anoniem_ schreef op 23-04-2021 om 09:53:

Helaas heb ik zo'n vriendin die zich helemaal laat meezuigen in de complottheorieën, en ik ging haast twijfelen aan mezelf want het is een hele slimme dame. Nog steeds (ik spreek haar bijna niet meer hierdoor) kan ze me aan het wankelen brengen, want ze komt met verhalen, helemaal onderbouwd waardoor ik alleen maar denk 'dat kan toch niet waar zijn?' alleen ik kan dat op dat moment niet weerleggen, omdat ze dingen zegt gelezen te hebben, die ik niet gelezen heb. Ik onthou dan een paar details (ze vertelt zo veel dat ik het onmogelijk allemaal kan onthouden en naderhand kan checken) maar wat ik onthou probeer ik thuis eens na te zoeken op de computer en dan blijkt het een hoax te zijn. Een paar keer heb ik haar de link gemaild (na wat twijfel wat ik moest doen) en gezegd, kijk ik vond dit ook over dat onderwerp (niet gezegd dat ze allemaal onwaarheden vertelde) en dan typt ze terug, oh bedankt, ik ga kijken en vervolgens hoor ik er nooit meer wat over.
Ik vind het lastig, ik heb er zo twee in mijn omgeving (die elkaar niet kennen) en ik weet het allemaal soms niet meer hoor (de ander heeft geneeskunde gestudeerd, dus ja, die zou het beter moeten weten dan ik natuurlijk) als voorbeeld even op haar facebook gezocht, ze deelde onlangs een filmpje met een soort 'reclame' die zegt dat we ons niet moeten laten vaccineren (deze voor wie het wil zien;


https://www.youtube.com/watch?v=01Fy_CwLSfE ) ze is dus tegen de maatregelen en tegen vaccineren, als ik bij haar ben heeft ze wel respect voor het feit dat ik wel graag afstand hou maar door deze twee sta ik dus nog regelmatig te wankelen in wat ik nou moet geloven. Meestal probeer ik het onderwerp maar te vermijden en het snel over andere dingen te hebben. Lastig vind ik het!

en als je zoiets hebt van ik wil geen kant kiezen  misschien is het dan prettig om aan te geven dat je die invloeden liever niet wil zien en het liever over gewone onderwerpen wilt hebben 

puur zodat je ook niet steeds in verwarring word gebracht 

(zou ik ook eens moeten doen😅🤣)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.