Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Belazerd. Coronacijfers


Rachel.

Rachel.

22-04-2021 om 14:56 Topicstarter

Haaknaald schreef op 22-04-2021 om 14:44:

Heb me kostelijk vermaakt met dit topic in de wachtrij bij de teststraat.

Rachel jij zit in de fabeltjesfuik zoals Lubach dat noemt kijk maar even deze link.


https://www.youtube.com/watch?v=FLoR2Spftwg&t=85s

hahaha mooi dat we je bezig hebben kunnen houden tijdens het wachten 

ik zal de link zeker bekijken dankjewel.

Rachel.

Rachel.

22-04-2021 om 15:01 Topicstarter

Jippox schreef op 22-04-2021 om 14:31:

Misschien vind je hier meer informatie die je als betrouwbaar beschouwd:

https://www.trombosestichting.nl/corona/

Let vooral ook op het verschil in kans op trombose door vaccinatie (heel erg klein) en de kans op trombose na een besmetting met corona (een heel stuk groter).

er staat inderdaad duidelijke betrouwbare info dankjewel deze bewaar ik 

Laten we niet vergeten, het is ook een akelige tijd. Je had je de kraam periode en de eerste tijd met je kindje vast heel anders voorgesteld, dus dat je daar onzeker van wordt is helemaal niet raar. 

Maar je af en toe even oprichten en juist buiten je eigen ‘cirkel’ gaan informeren, kan je echt helpen. Als ouder 1 een nare bijwerking heeft van de prik, dan is alles wat ouder 2 voelt en merkt na de prik vast ook een bijwerking. En dan gaat de kriebel die tante 3 voelt ook ervoor zorgen dat ze écht echt drie dagen niet kan afwassen. Waarop tante 4 na de prik hoofdpijn heeft die het aller verschrikkelijkste is wat ze ooit heeft gehad. 

En zo maken mensen elkaar gek. Dat is ook waar de Arjan lubach fabeltjesfuik over gaat; dat mensen steeds bevestigd willen worden in wat ze zien en denken te weten, en dan steeds meer en erger voorgeschoteld krijgen. Het vervelende is dat waar jij denkt dat je onpartijdige research pleegt, je eigenlijk zo wordt meegenomen in een denkrichting waar je moeilijk uit komt. 

Rachel.

Rachel.

22-04-2021 om 15:29 Topicstarter

Biebel schreef op 22-04-2021 om 15:13:

Laten we niet vergeten, het is ook een akelige tijd. Je had je de kraam periode en de eerste tijd met je kindje vast heel anders voorgesteld, dus dat je daar onzeker van wordt is helemaal niet raar.

Maar je af en toe even oprichten en juist buiten je eigen ‘cirkel’ gaan informeren, kan je echt helpen. Als ouder 1 een nare bijwerking heeft van de prik, dan is alles wat ouder 2 voelt en merkt na de prik vast ook een bijwerking. En dan gaat de kriebel die tante 3 voelt ook ervoor zorgen dat ze écht echt drie dagen niet kan afwassen. Waarop tante 4 na de prik hoofdpijn heeft die het aller verschrikkelijkste is wat ze ooit heeft gehad.

En zo maken mensen elkaar gek. Dat is ook waar de Arjan lubach fabeltjesfuik over gaat; dat mensen steeds bevestigd willen worden in wat ze zien en denken te weten, en dan steeds meer en erger voorgeschoteld krijgen. Het vervelende is dat waar jij denkt dat je onpartijdige research pleegt, je eigenlijk zo wordt meegenomen in een denkrichting waar je moeilijk uit komt.

had het niet beter kunnen zeggen ! 

precies zoals je het schrijft zo is het ook je steekt elkaar aan met zorgen eve kortgezegd en dan ga je inderdaad ieder kriebelde verbinden met bijwerkingen

is eigenlijk gek makend zulke dingen 

en inderdaad het was ook wel heel zwaar nadat ik mijn kindje zo vasthield na 3 weken op gesloten te zitten en dan kom je in een wereld waar letterlijk alles stilstaat alles dicht geen werk heb ook wel last gehad van een depressie maar dat gaat gelukkig nu goed 

maar ik begrijp echt wat je zegt dat het soms goed is om buiten je kring te kijken omdat je in je eigen kring elkaar snel aansteekt met zorgen 

mijn kijk erna is nu ook wel wat veranderd daar in 

nu ga ik vooral genieten van het leven met mijn kleine en genieten van de kleine dingen want deze vervelende tijd geeft me het gevoel dat ik enorm veel tijd van mijn leven daaraan besteed terwijl ik beter gewoon kan genieten van de kleine dingen (wel volgens de regels)

want ik merk hoe meer ik me der op focus hoe meer ik terug na depressie neig te gaan

dus ik probeer me nu echt op genieten van het leven en mn kleine te richten 🥰

super bedankt voor je bericht en advies

Super, Rachel. En fijn dat je toch bent blijven hangen. Het is ook een moeilijke tijd nu. Gelukkig lijkt er verbetering op komst. 

Geniet van de kleine!

Rachel.

Rachel.

22-04-2021 om 15:43 Topicstarter

Slofje schreef op 22-04-2021 om 15:38:

Super, Rachel. En fijn dat je toch bent blijven hangen. Het is ook een moeilijke tijd nu. Gelukkig lijkt er verbetering op komst.

Geniet van de kleine!

dankjewel!😊

Rachel. schreef op 22-04-2021 om 14:49:

[..]

dankjewel voor je reactie en verhaal mija

ik moet zeggen ik heb er behoorlijk wat aangehad

want heel veel dingen die je beschrijft kom ik dan achter dat het bij mij ook zo is gelopen eerst de angst van iets wat ik totaal niet ken dan komt de irritatie dan komt twijfel

je hebt het heel fijn uitgelegd en ik herken het erg waardoor ik nu ook wel inzie dat het waarschijnlijk heel veel emoties zijn geweest die het beetje voor beetje naar dit punt geleid heeft..

ook helpt het als ik zie hoe jij er mee omgaat als je die walm weer krijgt dat naar realiteit wakker schudden dat is iets wat ik van je kan aannemen en wat vaker na mezelf moet toepassen

ik heb ook zoveel emoties erdoor gekregen en denk dat dat ook de grootse oorzaak is van mijn denkwijze (overthinking)

ik was zwanger van mijn eerste kindje

hij kwam te vroeg en heb toen 3 weken in het ziekenhuis gezeten met alle emoties die je als moeder krijgt

toen ik het ziekenhuis uitkwam was de uitbarsting van corona enorm en ging alles dicht

daar zat ik dan zonder werk alles dicht maar tilde het nog niet zo zwaar maar niks is meer normaal geworden het is sinds ik uit het ziekenhuis ben gekomen zo gebleven tot heden

dus je hebt me inderdaad laten inzien wat emoties door deze situatie met je kan doen en je eigenlijk tot zulke gedachtes kunnen leiden


Betreft de eerdere berichten voelde ik me wel even aangevallen en naar maar ik moet zeggen dat ik me ook bewust ben van hoe ik uit emotie reageerde dit was ook absoluut niet mijn bedoeling dan voel ik me aangevallen ik was trouwens ook erg onduidelijk merk ik zelf en dan trek ik de muur op en ga bot terug praten

was ook niet mijn bedoeling ik waardeer je bericht enorm dankjewel daarvoor!

Ik vind het knap dat je zo snel ook weer helder en rustig naar jezelf kunt kijken! En fijn dat het je geholpen heeft om mijn gedachten erover te lezen. Het is ook echt een rare, vervelende periode voor veel mensen. En zeker als je al een heel emotionele tijd hebt, net moeder bent geworden van een kindje wat te vroeg komt, kan ik me goed voorstellen dat je je dan extra kwetsbaar voelt. Hou je taai, maak jezelf niet gek, er is eind aan het licht van de tunnel!!!

Rachel, wat een mooie conclusie: 'tis oke om je angstig te voelen maar ga het niet onnodig voeden en blijf je niet aan die angst vast klampen.'

Wat ik zelf meeneem van alle ophef over de vaccinaties is, dat ik me wel degelijk laat vaccineren( zal blij zijn als dat kan), daarna ga ik wel even goed opletten of er signalen zijn die zouden kunnen wijzen op een mogelijke trombose, en dan bel ik onmiddellijk de huisarts.

Het is dus oke om je angstig te voelen, als je dat gebruikt om na te denken: wat kan ik doen om het allerergste te voorkomen. Je gaat dus nieuwe zekerheid zoeken en maken.

Dat is beter dan je angsten en onzekerheden te voeden en je daaraan vast te klampen.

Denk ik.

Dat filmpje van Arjan Lubach moet je ook zeker bekijken, omdat het laat zien hoe je via algoritmes, waar je geen zicht op hebt, ingezogen wordt in een bepaalde stroom van gedachten. Je denkstroom wordt als het ware gekaapt.

Tsjor

Rachel.

Rachel.

22-04-2021 om 21:04 Topicstarter

Mija schreef op 22-04-2021 om 17:45:

[..]

Ik vind het knap dat je zo snel ook weer helder en rustig naar jezelf kunt kijken! En fijn dat het je geholpen heeft om mijn gedachten erover te lezen. Het is ook echt een rare, vervelende periode voor veel mensen. En zeker als je al een heel emotionele tijd hebt, net moeder bent geworden van een kindje wat te vroeg komt, kan ik me goed voorstellen dat je je dan extra kwetsbaar voelt. Hou je taai, maak jezelf niet gek, er is eind aan het licht van de tunnel!!!

dankjewel😊

ja als er wel een ding was wat ik belangrijk vond mezelf te leren is het dat er altijd ruimte is voor verbetering al betrap ik me soms zoals vandaag er wel eens op dat ik koppig kan zijn en me soms toch kan vast klampen aan dingen die misschien toch niet helemaal kloppen en dat ik dan al snel niet verder wil kijken 

maar heb daar ook van geleerd want zulke gedachtes brengen je niet ver idd en maken je al helemaal niet gelukkig want dan 1 klamp ik me vast aan iets wat eigenlijk mentaal weer extra stress bezorgd en 2 . 9 van de 10 keer zijn die dingen ook verzonnen door sensatieschoppers.

dus zo nu en dan herriner ik me er weer even aan dat ik wat meer open moet staan voor andere visie's en adviezen die misschien wel meer logisch zijn 

Ik heb helaas al genoeg mensen gekend die zo zijn en zich vastklampen en hun beeld daar werd ik ook niet vrolijk van 😂

ook fijn dat jullie de tijd nemen om het mij rustig uitteleggen Dat is zeker een wake up call voor mij dat ik moet opletten dat ik niet onbewust teveel meegezogen word met de onrustzaaiers

Rachel.

Rachel.

22-04-2021 om 21:09 Topicstarter

tsjor schreef op 22-04-2021 om 18:34:

Rachel, wat een mooie conclusie: 'tis oke om je angstig te voelen maar ga het niet onnodig voeden en blijf je niet aan die angst vast klampen.'

Wat ik zelf meeneem van alle ophef over de vaccinaties is, dat ik me wel degelijk laat vaccineren( zal blij zijn als dat kan), daarna ga ik wel even goed opletten of er signalen zijn die zouden kunnen wijzen op een mogelijke trombose, en dan bel ik onmiddellijk de huisarts.

Het is dus oke om je angstig te voelen, als je dat gebruikt om na te denken: wat kan ik doen om het allerergste te voorkomen. Je gaat dus nieuwe zekerheid zoeken en maken.

Dat is beter dan je angsten en onzekerheden te voeden en je daaraan vast te klampen.

Denk ik.

Dat filmpje van Arjan Lubach moet je ook zeker bekijken, omdat het laat zien hoe je via algoritmes, waar je geen zicht op hebt, ingezogen wordt in een bepaalde stroom van gedachten. Je denkstroom wordt als het ware gekaapt.

Tsjor

helemaal mee eens dankjewel daarvoor 

ik moet zeggen dat in een dag mijn inzicht hierop ook echt een switch heeft gemaakt en moet eerlijk zeggen dat ik er onbewust teveel in die valse berichten meegezogen werd en iets te goedgelovig was 

ik heb inderdaad die video bekeken van Arjan Lubach en ben het er helemaal mee eens het word zo verdraaid dat is niet normaal, heerlijk ook hoe die het verteld  met humor 😂maar het is inderdaad te gek voor woorden dat het zo verdraaid word door mensen een verkeerd beeld te geven 

Ik wil alleen even zeggen dat ik heel blij wordt van dit draadje, het zelfs ontroerend vind. Het had zomaar weer een polariserend draadje kunnen worden tussen 2 coronakampen. Maar door echt te luisteren naar elkaar, blijken de gevoelens achter de uitingen/gedrag vaak heel erg herkenbaar voor iedereen. Dat delen we met elkaar. Door je eigen situatie (omstandigheden/omgeving) uit je die gevoelens anders. Mooi Rachel dat je ook beschrijft dat andere reacties je juist verhard zouden hebben en je je nu gezien en gehoord wordt en daardoor ook anders kunt en wil kijken.  Hoop dat we allemaal op deze manier met andersdenkenden in onze omgeving om proberen te gaan.

Rachel. schreef op 22-04-2021 om 13:37:

[..]

ja ik ben al vaker gevaccineerd voor verre reizen inderdaad

ik zou inderdaad ook en tetanus injectie halen mocht dat gebeuren

maar door de jaren heen heeft iedereen ook ervaring ermee dat is al zo lang

dit is allemaal nieuw ik weet niet het heeft nog niet mijn vertrouwen

Het aardige is dat de corona vaccinaties niet volledig nieuw zijn. Zoals je misschien nog weet is corona een sars-virus. Er zijn eerder sars-virussen rondgegaan, waarnaar en -voor onderzoek is gedaan en vaccinaties zijn ontwikkeld. Deze kennis was nu een geluk bij een ongeluk. Men kon dit afstoffen en voor de covid-2 variant(en) bewerken en aanpassen. Gooi daar een klap geld tegenaan en geef dit prioriteit boven alles, wereldwijd en zo bleek men in staat om volgens mij niet eerder vertoonde staaltjes laboratoriumsnelheid ten beste te geven. Het kost wat, maar dan heb je ook wat, binnen een jaar!, in plaats van de gebruikelijke meerdere jaren. 

Het wantrouwen tegen deze vaccins en hoe snel die tot stand gekomen lijken te zijn, doen me opeens aan de komst van de trein denken in de 19de eeuw. Die stalen monsters reden zo hard door het landschap, dat kon niet goed zijn voor de mens. Met de treinreiziger zelf is het al die jaren eigenlijk prima gegaan. De trein is meestal ook het probleem niet. Daarom stapt de gemiddelde reiziger nu zonder al teveel nadenken in een trein. Het doel heiligt de in hoge mate veilige middelen. Zonder trein duurt de reis een stuk langer, zonder vaccinaties zitten we ook veel langer met een probleem. 

Jij neemt zonder veel twijfel sommige vaccinaties, dat heb je over voor je vakantie bijvoorbeeld en die zijn net als de trein (of het vliegtuig, de auto, de fiets, skeelers, ski's etc.), mééstal niet het probleem. Maar helaas is er een hele kleine kans op een ongeluk. Domme pech. 

Ik kwam een interessant artikel tegen over praten met wappies. Daarmee zeg ik niet dat er wappies zijn op dit forum hoor, gewoon voor de algemene discussie.

6 tips om met wappies over complottheorieën te praten

Ondertussen kent iedereen wel iemand – een tante of buurman – die online (delen van) complottheorieën deelt. Voor The New York Times schreef opiniemaker Charlie Warzel een artikel met tips hoe je het beste met zulke mensen kunt praten. Zijn advies, op basis van gesprekken met experts, is bedoeld voor vrienden, kennissen en familie waarmee je op goede voet staat en die niet gewelddadig zijn.

1. Vraag waar informatie vandaan komt
Weet iemand hoe Google werkt? Wat een algoritme doet? Welke economische belangen zitten achter platforms? Veel mensen benaderen informatie als ‘natuurlijk’ of ‘magisch’, terwijl informatie dat – uiteraard – niet is.

2. Creëer cognitieve dissonantie
Sommige complottheorieën bleken waar, zoals het seksueel misbruik in de kerk en Watergate. Bespreek hoe zulke schandalen aan het licht zijn gekomen, zoals de rol van klokkenluiders. Bedenk dan samen wat er zou moeten gebeuren als de persoon gelijk heeft. Zo speel je in op twijfel en cognitieve dissonantie. Het is het ‘do your research’-idee omdraaien.

3. Probeer niet te ontkrachten
Het constant factchecking kan ertoe leiden dat mensen zich aangevallen voelen. Bovendien is het vermoeiend. Vragen stellen is productiever.

4. Ga niet in discussie op Facebook
In een privégesprek (desnoods via de telefoon) zijn mensen minder op hun hoede en kan je beter signalen lezen. Bovendien leest niet iedereen mee en kan je in real-time praten.

5. Bespotten en bestraffen werkt niet
Wees aardig, inlevend en geduldig. Wijs mensen niet af. Vergelijk het met iemand die in een misbruikrelatie zit, daar ben je ook niet gemeen tegen.

6. Weet wanneer het genoeg is
Denk na over bij wie je intervenieert en wanneer. Soms kan je niets doen, en is het beter dit te laten.

https://www.dieponderzoek.nl/6-tips-om-met-wappies-over-complottheorieen-te-praten/#utm_source=rss&utm_medium=rss?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=6-tips-om-met-wappies-over-complottheorieen-te-praten

Rachel.

Rachel.

23-04-2021 om 07:25 Topicstarter

Verbindingisnooitzwartwit schreef op 23-04-2021 om 01:37:

Ik wil alleen even zeggen dat ik heel blij wordt van dit draadje, het zelfs ontroerend vind. Het had zomaar weer een polariserend draadje kunnen worden tussen 2 coronakampen. Maar door echt te luisteren naar elkaar, blijken de gevoelens achter de uitingen/gedrag vaak heel erg herkenbaar voor iedereen. Dat delen we met elkaar. Door je eigen situatie (omstandigheden/omgeving) uit je die gevoelens anders. Mooi Rachel dat je ook beschrijft dat andere reacties je juist verhard zouden hebben en je je nu gezien en gehoord wordt en daardoor ook anders kunt en wil kijken. Hoop dat we allemaal op deze manier met andersdenkenden in onze omgeving om proberen te gaan.

💕

Rachel.

Rachel.

23-04-2021 om 07:36 Topicstarter

Ixia. schreef op 23-04-2021 om 01:40:

[..]

Het aardige is dat de corona vaccinaties niet volledig nieuw zijn. Zoals je misschien nog weet is corona een sars-virus. Er zijn eerder sars-virussen rondgegaan, waarnaar en -voor onderzoek is gedaan en vaccinaties zijn ontwikkeld. Deze kennis was nu een geluk bij een ongeluk. Men kon dit afstoffen en voor de covid-2 variant(en) bewerken en aanpassen. Gooi daar een klap geld tegenaan en geef dit prioriteit boven alles, wereldwijd en zo bleek men in staat om volgens mij niet eerder vertoonde staaltjes laboratoriumsnelheid ten beste te geven. Het kost wat, maar dan heb je ook wat, binnen een jaar!, in plaats van de gebruikelijke meerdere jaren.

Het wantrouwen tegen deze vaccins en hoe snel die tot stand gekomen lijken te zijn, doen me opeens aan de komst van de trein denken in de 19de eeuw. Die stalen monsters reden zo hard door het landschap, dat kon niet goed zijn voor de mens. Met de treinreiziger zelf is het al die jaren eigenlijk prima gegaan. De trein is meestal ook het probleem niet. Daarom stapt de gemiddelde reiziger nu zonder al teveel nadenken in een trein. Het doel heiligt de in hoge mate veilige middelen. Zonder trein duurt de reis een stuk langer, zonder vaccinaties zitten we ook veel langer met een probleem.

Jij neemt zonder veel twijfel sommige vaccinaties, dat heb je over voor je vakantie bijvoorbeeld en die zijn net als de trein (of het vliegtuig, de auto, de fiets, skeelers, ski's etc.), mééstal niet het probleem. Maar helaas is er een hele kleine kans op een ongeluk. Domme pech.

klopt ik ben het met je eens erg goed omschreven ook!

alleen moet ik zeggen de reden dat ik die vacc nam is ten eerste het is niet zo zeer alleen vakantie maar mijn vaderland waar nog erg veel familie voor mij woont dus dan zou je eigenlijk kunnen zeggen dat ik inderdaad daar risico voor neem 

maar eigenlijk ook omdat ik weet dat die vacc voor na het buitenland zelden mis is gegaan zoals eigenlijk iedereen in mijn fam die vacc wel heeft gehad wegens dat iedereen ook de fam opzoekt in het buitenland land en bij hun ook de ouderen die daar toen eerder voor gevacc zijn eigenlijk nooit iets naars daarvan heeft gevoeld of meegemaakt dus eigenlijk daarop gebaseerd en met info van degen die de vacc ook zetten heb ik die vacc laten zetten.

en zoals ik zei helaas ben ik een van de gevallen die wel de slechte kant van een corona vacc heb moeten zien en natuurlijk zoals ik eerder beschreef kwam die twijfel ook door nog veel onduidelijkheid in het begin ook van het rivm 

ik sta er nog steeds achter dat ik het corona vacc nog niet vertrouw 

maar moet wel zeggen dat door de wending die deze gesprekken hebben genomen en er mij meer info rustig werd uitgelegd heb ik wel een andere kijk op dingen gekregen en me wat bewuster van bepaalde dingen ben 

alleen ja dat vacc vertrouw ik toch nog niet zo, maar hee dat is oke wie weet komt dat nog 😊

bedankt voor je berichtje 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.