Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2009 om 23:48

Ben je in 'het echte leven' anders dan op het forum?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

16-09-2009 om 21:31

Vrouwenonline

Arme mannen hier...

Guinevere

Guinevere

16-09-2009 om 22:26

Heavy-users?

Gut, wie zijn die 15 heavy-users dan eigenlijk? En hoe ziet die OO-hiërarchie er uit? Reuze spannend!
Het viva-forum ken ik niet. Maar ik ben happy met OO. Ik heb (meestal, haha) het gevoel dat er hier gelijkgestemde mensen rondlopen en dat men zorgvuldig met elkaar omgaat. En ik heb hier veel geleerd, zowel over formulering als over de inhoud. Waarvoor dank.

Aftocht?

Heus, Cobi? Echt waar? Dat heb ik zelfs gemist, kennelijk ben ik een light-user

Hmmm

Die knuppel heeft wat losgemaakt
Ik kon zelf een glimlach niet onderdrukken bij het lezen van dat bericht. Over andere fora kan ik niet meepraten, ik heb geen tijd (over) om aan meerdere fora mee te doen, maar zo hier en daar een vlaag van herkenning heb ik wel hoor bij knuppels berichtje. Net als Tihama stoort het me echter niet.
Terug naar de beginvraag: Ik geloof niet dat ik heel veel anders ben irl vergeleken met hier. Ik ben niet te beroerd om mijn mening te geven, maar als er oeverloze herhalingen van zetten optreedt, bewust de persoonlijke aanval wordt gekozen, of eindeloze steunbetuigingen volgen dan haak ik af. Zowel hier als elders. Verder reageer irl net als hier vrij kort en nuchter en heb een redelijk ontwikkelt gevoel voor humor. Het grote verschil zit 'm er in dat ik hier niet veel prijsgeef over wat mij echt raakt in mijn priveleven. Dat wil ik ook niet. Dat kan ik prima kwijt bij 'echte' contacten, en doe dat ook. Verder ben ik hier grijzemuizeriger dan in het echt denk ik. Ik val minder op omdat ik:
1.geen stokpaardjes heb
2.niet van confrontaties houd
3.niet erg attent en meelevend ben
4.niet veel post

Starry Night

Starry Night

17-09-2009 om 10:02

Ook even een kleine knuppel

Kan het zijn dat sommigen reageren zoals ze nu reageren omdat Knuppel wel een beetje een punt heeft? Als ik voor mezelf mag spreken: ik ken inmiddels een paar forummers persoonlijk en als ik hen in draden aantref reageer ik toch heus anders dan op 'onbekenden'.
Alleen vind ik die OKO-sfeer niet per definitie onprettig. Wanneer mensen elkaar in draden leutig gaan bijvallen en steunen tegen een onbekende (of zich ongeliefd makende) forummer, dan begin ik wel postings over te slaan, moet ik bekennen. Maar voor de rest maakt het 't OOL-forum ook vrij uniek. De onderlinge betrokkenheid is veel groter dan op andere forums.
En jawel, er is wel degelijk verschil met 'mannen'forums. Ook daar kun je een OKO-sfeertje aantreffen, maar nooit op een manier dat die mannen elkaar dan gaan steunen. Het OKO wordt daar juist eerder tegen de ander gebruikt dan voor (Daar hebbie hem weer..., Jaaaaa, dat kennen we van jou). Mannen hoeven niet zonodig vriendjes met elkaar te worden.

Tihama

Tihama

17-09-2009 om 11:45

Ervaring

"Als ik voor mezelf mag spreken: ik ken inmiddels een paar forummers persoonlijk en als ik hen in draden aantref reageer ik toch heus anders dan op 'onbekenden'"

Ja, natuurlijk werkt dat zo. Ik reageer in sommige draadjes onder een andere naam, vanwege privacy. Mijn stijl van reageren is niet anders, maar de reacties zijn veel minder in aantal. Dat valt me echt op. Ik weet dat als ik die postings onder mijn normale nick zou doen, ik veel meer en vermoedelijk ook betere inhoudelijke reacties zou krijgen. Maar ja, dan moet ik iets prijsgeven

Maar nogmaals: ik zie al die bijzonderheden wel, maar het stoort me niet. Ik beschouw het gewoon als een normaal verschijnsel.

En over die heavy users: sommige mensen zijn heel sterk aanwezig in een beperkt aantal rubrieken. Ik sprak een keer iemand in real life, die me vertelde veel op Ouders Online te posten. Nu ben ik best een heavy user, dus ik verwachtte eigenlijk dat ik haar naam wel moest kennen. Nou, niet dus. Zij postte heel veel in Gezellug en Zwanger Worden. Ik kom daar zelden tot nooit. Op haar beurt zei mijn nick haar niets, want de rubrieken én het soort draadjes waar IK me in stort, hadden niet haar interesse.

Als ik het vergelijk met het VIVA-forum: ik kom daar op verschillende pijlers. Per pijler is er een beperkt aantal vaste posters. Ik denk dat de omvang van het VIVA forum veel groter is en dat daardoor de verschillen en hiërarchie misschien minder opvallen.

Tihama

Starry Night

Starry Night

17-09-2009 om 12:39

Yep

"sommige mensen zijn heel sterk aanwezig in een beperkt aantal rubrieken"

En dat wil ook nog wel eens verschuiven. Zo was ik vroeger vaak te vinden in de rubrieken babytijd t/m kleutertijd. Maar daar heb ik al een tijdje niks meer te zoeken. Geen verhitte borstvoedingsdiscussies meer voor mij

Guinevere

Guinevere

17-09-2009 om 12:44

Echte leven

Goh, ik vertel in mijn "echte" leven werkelijk aan niemand dat ik hier actief ben. Ik ben veel te bang om ontmaskerd te worden, bovendien schrijf ik ook wel eens iets over mijn omgeving. Mijn man was laatst begonnen om uitgebreid aan vrienden te vertellen wat ik hier allemaal uitvoer, nou, ik kon 'm maar net onderbreken.

Tihama

Tihama

17-09-2009 om 13:17

Echte leven

Kijk, dat vind ik nou mooi, Guinevere. Bij mij lopen mijn real life en mijn virtuele leven dwars door elkaar.
Ik zou eigenlijk nauwelijks meer kunnen zeggen wie ik nu echt alleen ken via het 'echte' leven. Ik chat vaak op de chat van OudersOnline (onder weer een andere nick) en sommigen daar ken ik ook weer real life.

Ik denk ook niet in termen van 'ontmaskeren'. Ik denk bij alles wat ik hier post: 'hoe zou ik het vinden als DIT morgen op de voorpagina van de Telegraaf stond?'.
Als die gedachte me benauwt, dan post ik het niet.

Ik beschouw OO dan ook niet als een vrijplaats, maar gewoon als een schoolplein of buurthuis. Met dat verschil dat mijn geventileerde mening door de hele wereld tot in lengte van jaren gelezen kan worden.
Met de voordelen en nadelen.

Als een potentiele werkgever op mijn naam googled, krijgt hij/zij (denk ik) een aardig accuraat beeld van mijn persoon. Ik laat geen uitspraken los op het net, waar ik in het echt niet achter durf te staan. Dat betekent dus ook dat ik geen kritische opmerkingen maak als ik daar niet mijn gewone nick voor durf gebruiken.

Tihama

Guinevere

Guinevere

17-09-2009 om 13:27

Tihama

Ik ben héél slecht in het gebruiken van gelegenheidsnicks, binnen 1 tel ben ik weer vergeten dat ik dat eerst moet aanpassen. Verder post ik hier met een gerust hart van alles en nog wat, ook kritiek. Maar met dezelfde nicknaam post ik dus ook in Zorgenkinderen, en niet iedereen hoeft de ins- en outs te weten over mijn zoon natuurlijk. Vandaar dat ik liever niet heb dat mensen uit mijn "echte leven" weten dat ik hier kom.

Tihama

Tihama

17-09-2009 om 13:28

Ik val toch net ff in een aardige discussie op het Viva-forum:
http://forum.viva.nl/forum/Overig/Bang_voor_andere_forummers/list_messages/57242

In minder dan 24 uur 16 pagina's discussie. Mwah, ik heb de vage indruk dat mijn conclusie dat élk discussieforum dit fenomeen kent redelijk terecht is.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2009 om 13:34

Sterke aanwezigheid van bepaalde mensen

"sommige mensen zijn heel sterk aanwezig in een beperkt aantal rubrieken" Dat is zo. Dat zorgt er ook voor dat mensen die rubrieken overslaan omdat je van te voren weet dat het een bepaalde kant op zal gaan met een discussie, of dat je uit eerdere situaties weet dat je het toch niet met elkaar eens raakt. Dat vind ik wel eens jammer.
Ik voel me thuis op dit forum. Ik heb dit ooit uitgekozen en ben zo verschrikkelijk lui in dit opzicht dat ik niet meer verder kijk, dus als iemand een echt leuk forum kent waar ik écht eens moet kijken... Voor een deel komt dat juist door het OKO gehalte, maar dat kan ook tegenwerken vind ik. Ik heb om die reden ook besloten niet meer naar de meetings te gaan, hoe gezellig ze ook kunnen zijn. Ongemerkt hield ik er toch rekening mee dat ik met iedereen door een deur moest kunnen. Een forum als dit hoort geen vriendenclub te zijn. Het is leuk als er vriendschappen door ontstáán. Het is natuurlijk leuk als mensen aardig op je reageren omdat ze je aardig vinden, de andere kant is dat het nooit fijn is als mensen niet aardig reageren en béide kán door het OKO gevoel veroorzaakt worden doordat men je denkt te kennen zoals dat bij een vriendin is. Een vriendin zie je echter in al haar 'verschijningen'. Als ze zegt dat ze de soep lekker vindt dan ken je haar goed genoeg om te weten of ze de draak met je steekt of het echt meent. Op een forum is dat niet persé zo. Iedereen kán zich voordoen zoals dat voor diegene het gunstigst is. Hang je hier de lolbroek uit, in het echt ben je misschien wel reuzesaai. Hang je hier de assertieveling uit, in het echt durf je misschien nooit iets te zeggen. Zeg je hier dat je sociaal bent... wie controleert dat? Voor mijzelf geldt uiteraard dat jullie krijgen hoe ik ben) Met één verschil en dat is dat ik in 'het echt' eerder denk 'het zit me wel goed' omdat ik graag leuk met iedereen om wil blijven gaan ondanks dat we van mening verschillen en ook omdat ik hier niet de verlegenheid heb die ik in het echt soms toch nog steeds voel. Ik kan hier bijvoorbeeld vrijelijk over leuke mannen en seks praten zonder een rooie kop te krijgen)

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2009 om 13:54

Intelligentie

Op de zeldzame momenten dat ik niet zoveel te doen heb op mijn werk, kijk ik wel eens bij de nieuwspagina's van een bepaalde website. Man o man wat vind ik de reacties daar vaak dom, ik kan er niets aan doen. Als dat de gemiddelde man/vrouw is dan is intelligentie daar ver te zoeken. Op 'ons' forum lijkt het IQ normaal-gemiddeld tot hoog te zijn. Dat bepaald de sfeer natuurlijk ook. Daardoor vind ik het hier voor een groot deel prettig, ondanks dat ik toch heus bij de zeer gemiddelde slimmeriken hoor. Bij de reacties op die nieuwsberichten zie je vaak dat de paar inhoudelijke reacties die er dan toch nog op komen eigenlijk te serieus worden bevonden, men gaat liever samen tegen het nieuwsbericht tekeer dan het erover te hebben. Het prettige bij OO is dat het in de meeste gevallen ergens over gaat. Gaat het nergens over dan haak ik vaak af. Het nadeel van die overwegend toch meer dan gemiddelde intelligentie op OO is dat een draadje soms een kant opgaat waarbij ik het gevoel krijg dat dat te hoog of misschien te 'wetenschappelijk' voor mij gegrepen is. Daar haak ik ook bij af. Wat kunnen mij allerlei wetten schelen, het gaat mij erom hoe wij er als mensen onderling over denken. Wat kunnen diverse onderzoeken mij schelen, het gaat mij erom hoe wij er als mens mee omgaan. Tegelijkertijd vind ik die kennis van wetten en onderzoeken dan soms ook wel weer leerzaam en nuttig, maar zodra het gesprek alleen nog maar daarom kan gaan zakt mijn belangstelling voor het draadje weg.

Starry Night

Starry Night

17-09-2009 om 14:00

Ja, dat herken ik

Op dergelijke sites (FOK bijvoorbeeld) komen eerst standaard tien onzinreacties binnen, die vaak ook nog eens louter geschreven zijn om te provoceren of te shockeren. Serieuze reacties sneeuwen onder. Ik begrijp werkelijk niet waarom iemand nog behoefte voelt daar te reageren.

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2009 om 16:03

Tuurlijk

Heeft Knuppel een punt. Daarom is het ook juist zo leuk. Maar het grappige is, dat je in een cirkelredenering terecht komt. Ze (hij?) post onder een andere naam, stelt zich mysterieus op als "geen heavy-user", komt vervolgens dingen vertellen over OOL die je volgens mij alleen maar kunt weten als je hier al langere tijd meeleest/schrijft en laat vervolgens weten dat dat allemaal niet deugt.
Ik vind dat soort dingen reuzegrappig.

Tirza

Klaartje

Klaartje

18-09-2009 om 07:55

Knuppel

is gewoon een mysterie guest...

mijnnaam

mijnnaam

18-09-2009 om 17:46

Onbeleefd

Ik ben voornamelijk een meelezer. Waarom? Omdat áls ik reageer ik óf straal genegeerd wordt of een nare reactie krijg. Het alleen maar reageren op bekende namen is gewoonweg onbeleefd.

Voorbeelden?
- Iemand vraagt een tip over kraamvisite in banen leiden. Ik schrijf dat ik het in banen geleid heb door de eerste visite boven in bed te ontvangen, omdat mensen dan niet zo blijven plakken. Krijg ik een discussie over mij heen dat niet iedereen een bovenverdieping heeft.
- Ik vraag een mening over iets wat gebeurd is, en wil daar graag over discussieren. Krijg een reactie 'o wat rot' en dan is het na 2 berichten klaar.

OOL is een open forum, geen gesloten forum. Het is gewoon ontzettend onbeleefd om nieuwelingen zo te negeren/in een hoek te drijven.
Het is net als zo'n vergrijsde club die nieuwe leden zoekt: lid is binnen; wordt vervolgens compleet aan zijn/haar lot overgelaten; en komt er alleen tussen als deze ontzettend goed gebekt is; meeste nieuwe leden haken stilletjes weer af; en de oud-gedienden klagen dat de nieuwe leden al weer vertrokken zijn en dat het aantal bestaande leden zo klein is.

Starry Night

Starry Night

18-09-2009 om 18:13

Ik ben een stokoud lid, maar met een gloednieuwe naam. Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die me (her)kennen. Je zou dus kunnen stellen dat ik voor het gros van de forummers hier zo vers ben als een pasgeboren kindje. En je constateringen komen me volstrekt niet bekend voor. Er wordt gewoon op de inhoud van mijn postings gereageerd, ik merk aan niets dat ik 'niet mee mag doen'.
Je kunt alleen niet van mensen verwachten dat ze precies zo reageren als jij graag zou willen. Soms valt inderdaad iedereen over je heen en zit je een beetje verdwaasd tussen de brokstukken om je heen te kijken ("Eh, wát bedoelde ik precies...?"). En wat betreft 'Wat rot voor je'-postings, wat wil je dat daar verder nog over gezegd wordt dan?

Millenia

Millenia

18-09-2009 om 19:37

Knuppel en mijnnaam

hebben toch een punt, vind ik. Ik merk inderdaad dat een nickwissel heel andere reacties kan geven. En ja, voor sommigen, de een meer dan de ander, is het belangrijker wie er post, dan wat er staat.
En het is waar, nieuwkomers krijgen niet altijd een prettige reactie, hoewel die soms in mijn ogen flink wat interessants te melden hebben.
Dan heb je nog de nicks die werkelijk in ELKE draad posten, of ze nu iets te melden hebben of niet... Die sla ik standaard over (voordat zo iemand, ook zo'n vaste gewoonte hier, me gaat melden dat ik zulke postings over kan slaan, alsof ik dat zelf niet weet).
Toch blijft dit, ondanks dat soort irritante verschijnselen, een heel goed forum, vind ik. Vooral omdat het duidelijk grondig wordt gemodereerd.
Gelukkig zag ik in het Lidldraadje trouwens ineens allerlei minder vaak postende nicks opduiken. Wel prettig om te zien, want soms krijg ik inderdaad het gevoel dat het wel erg een vaste groep begint te worden.

Guinevere

Guinevere

18-09-2009 om 21:39

Mijnnaam

Ik spreek even voor mezelf, maar ik geloof niet dat ik bewust anders op "nieuwen" reageer dan op anderen. Wel zijn start- en vervolgpostings van "nieuwen" niet altijd even helder. Soms begrijp ik werkelijk niet wat de vraag is of wat het punt is, dus dan weet ik niet wat mijn reactie daarop moet zijn. En soms gebeurt het nu eenmaal, dat een topic minder mensen aanspreekt. Dat kan aan het weer liggen of aan ???? wie zal het zeggen? Een maand later kan het opeens wel "pakken", dat onderwerp.
Je verhaal van die bovenverdieping ken ik helemaal niet, dus daar kan ik niets over zeggen.

Oeps sini / reactie op de rest

..ik word wel een beetje rood nu merk ik.. maar ben ook enorm moe, jongste stond deze week iedere dag een half uur te vroeg aan ons bed.

Even terug naar het onderwerp: ik kom hier al jaren. Ik vind het wel verfrissend om een keer over deze onderwerpen te praten. Sommige dingen storen mij ook op dit forum. Soms trek ik me een tijdje terug als ik er niet tegen kan om ingemaakt te worden. Soms ben ik erg geraakt door een draadje. Ook ik heb mijn voorkeuren van wie ik liever lees dan een ander.

Een ding nog: mijn les van dit forum is dat ik veeeeel beter dan vroeger nadenk over wat ik post. Vaak wacht ik een paar dagen. Ik heb er zo genoeg van om op bepaalde woorden of uitspraken te worden gepakt die helemaal niet de kern van mijn betoog zijn. Tegenwoordig slijp ik alles bij tot het alle tegenwerpingen kan weerstaan. Ik heb gewoon geen zin in een lawaaidiscussie.

Dat is een groot verschil met irl; ik ben uitgesproken, breedsprakig en ik spring van de hak op de tak. Dat kan niet op een forum. Niet in die vorm. Irl houd ik me soms in maar vaker stuur ik bij nadat ik eerst een beetje te wild ben geweest. Ik ben nou eenmaal zo, maar niet hier.

Voor mij was het een nuttige les om beter na te denken over wat ik wil zeggen. Ik geniet ervan om bij mensen die mij goed trekken hier wat sneller en uitgebreider reageren. Dan voel ik me wat vrijer.

Trouwens, ik heb heel persoonlijke dingen gedeeld hier en daardoor zal ik altijd terug blijven komen.

En wat die nieuwkomers betreft: die kennen de informele regels niet en vaak zie ik het foutgaan. Ik hoef hun beginnetje maar te lezen en ik weet al hoe ze neergesabeld gaan worden. Ik doe daar niet aan mee omdat ik het niet opportuun vind maar tegelijkertijd ga ik ook niet zelf normaal reageren want daar heb ik eenvoudigweg niet de tijd voor. Je moet dan zoveel uitleggen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-09-2009 om 23:37

Ook een reactie

Interessant, dit draadje.
Om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag: nee, ik denk niet dat ik op dit forum anders ben dan IRL. Wel ben ik hier iets 'bedachtzamer', beter gezegd: iets minder een flapuit dan IRL. Soms begin ik met een reactie te typen, en dan stop ik er halverwege mee omdat ik het toch niet de moeite waard vind.

En dan over de 'sfeer' op dit forum. Ik ben ook zo iemand die hier al lange tijd komt, en ik voel mij hier prima thuis. Ik kan mij echter wel voorstellen dat nieuwelingen zich hier soms ook echt 'nieuw' voelen. Ik denk dat dat de keerzijde is van een forum waar lief-en-leed wordt gedeeld en mensen daardoor best veel van elkaar weten en elkaar zelfs ontmoeten bij meetings. Misschien kun je het vergelijken met je eerste werkweek bij een nieuwe werkgever. Iedereen kent elkaar, weet de weg, heeft aan een half woord genoeg en maakt grapjes die je niet begrijpt.

Het is volgens mij onvermijdelijk dat mensen niet alleen op de inhoud van een bericht reageren maar ook op de persoon. Hoe mooi het ook klinkt dat de afzender niet uit zou moeten maken: zo werkt het menselijk brein nu eenmaal, het toch ook volstrekt logisch? Ook IRL laten we ons sterk beïnvloeden door de afzender, dat gaat automatisch. Zo weet je dat je een bericht in de Privé minder serieus moet nemen dan een artikel in NRC. En hecht ik meer waarde aan gezondheidtips van mijn huisarts dan aan de tips van mijn buurvrouw.

Jakiro

Jakiro

19-09-2009 om 23:11

(semi)nieuwelingen

Ik ben een échte oudgediende.
Ik begon 12 jaar (!) geleden met mijn volledige naam, daar ging na een paar jaar mijn achternaam vanaf en sinds de canadese huistrol affaire heb ik inmiddels de tweede nieuwe nick.
En ja,volledig waar. De "vertrouwensband" die je hebt opgebouwd, de ons-kent-ons sfeer is volledig weg als je onder je nieuwe nick reageert.
Totdat je iets los laat, mensen je herkennen en opeens verwijzen naar de ons-kent-ons sfeer.
Ja, het is hier in de basis, de meest actieven, een redelijk besloten clubje die nieuwelingen moeilijk toelaten of ertussen laten.
Ik hoef maar even terug te denken aan een discussie die laatst ontstond omdat men vond dat Kaatje H.onheus bejegend werd:"weten jullie wel wat ze heeft meegemaakt ?" . Nee dus, dat weet niet iedereen. Maar moet iedereen, nieuw en oud, daar rekening mee houden dan ?
Jakiro

margje van dijk

margje van dijk

19-09-2009 om 23:31

Maar is dat ook niet juist net als in het echt?

Hoe kun je nou voorkomen dat mensen niet iedereen gelijk behandelen maar blijkbaar een voorkeur hebben voor sommige posters? Ik snap niet zo goed wat het probleem is.

Want zo is het in het echte leven toch ook? Je kunt onmogelijk met 100 mensen per dag (of weet ik veel) een even goed contact hebben. Dus filtert je oog er om te beginnen al een paar uit: even kijken wat die-en-die schrijft, want die naam heeft bij mij een paar weerhaakjes in mijn geheugen en glijdt dus minder makkelijk af dan al die namen die ik niet kan onthouden.

Als ik op het schoolplein sta groet ik iedereen beleefd, maar een praatje knoop ik aan met de moeder van het kind waar mijn zoon laatst nog heeft gespeeld.

Dat is toch niet zo erg? Dat doet iedereen. We zijn een netwerk. Elk van ons heeft 'connecties' naar een aantal anderen, sommigen meer, anderen minder, maar er zullen er weinig tussen zitten waar niemand wat mee heeft. En er zullen er zeker tussen zitten die vet zien van de verbindingen.

Ik zie het meer als nóg een netwerk, net zoals ik in het echte leven mijn sociale netwerk heb, heb ik het hier ook.

En zou je het in het echt dan tolereren als iemand tegen een ander uitvaart van wie jij toevallig weet dat zij iets heeft meegemaakt dat alles in een ander perspectief zet? Ik zou zo iemand ook in het echte leven dat wel vertellen. Niet dat dat betekent dat haar niks gezegd mag worden, maar het perspectief is echt wel anders.

Ik ben juist blij dat het forum ook menselijke trekken heeft en dat je het gevoel hebt dat je mensen 'kent', waarbij je die aanhalingstekens er niet eens meer bij voelt.

En er heerst hier een andere etiquette, misschien ben je hier directer dan in het werkelijke leven, maar je moet niet willen nastreven dat iedereen op dezelfde manier behandeld wordt. Dat kan gewoon niet, dat zou gekunsteld zijn.

Nieuwkomers moeten gewoon wat vaker posten, ook gaan reageren, en dan blijven ze binnen no-time ook hangen bij andere forumbezoekers.

Het is net als bij een contactadvertentie, ik denk niet dat iemand veel reacties krijgt die schrijft: "Hallo, grijp je kans en stuur me een bericht". Daarentegen zal degene die zich voorstelt, zichzelf een gezicht geeft, een bepaalde sympathie oproept, wél reacties krijgen.

En dat er af en toe van kliekvorming sprake is, dat zal wel kloppen. Dat heb je op het schoolplein ook. Maar ook dat is niet blijvend, iemand die al te kliekerig is zal daar ook heus weer op gewezen worden.

Margje

Jakiro

Jakiro

19-09-2009 om 23:54

Margje (enigszins ot)

Ook op het schoolplein heb ik een bloedhekel aan de kliekjes
Jakiro

Rosalinde

Rosalinde

20-09-2009 om 09:32

Nieuw

Tja,ik ben vrij nieuw,heb jarenlang alleen gelezen,soms wel gereageerd maar steeds vrij snel afgehaakt.
Dat er een vaste kern is heb ik totaal geen moeite mee.
Daar hoef ik ook niet bij te horen,hoef ik op het schoolplein ook niet.
Maar op een uitzondering daar gelaten wordt er niet op mijn reacties gereageerd,en ja dat vind ik wel vervelend.
Maar goed,ik blijf het nog even proberen.

Starry Night

Starry Night

20-09-2009 om 10:32

Ja, ik snap dat ook niet zo

Net als Jakiro hoef ik ook niet zo nodig bij kliekjes te horen. Ik mail zeer intensief met een klein groepje forummers, die ik gewoon heel graag mag. Maar eerlijk gezegd laten we elkaar op het forum juist een beetje met rust. Althans... ik. Misschien dat zij elkaar wel 'spreken' in draden die mij niet zo boeien, dat zou kunnen. KIJK, dat weet ik dus niet eens
Maar de draden waarin ik vertoef, daarin worden discussies gevoerd en voor zover ik weet wordt daarin op je argumenten gereageerd en niet op wie je bent.
Overigens vind ik wel degelijk dat er rekening mee gehouden kan worden dat niet iedereen op de hoogte is van zaken die hier gespeeld hebben in het verleden. En daar ook geen boodschap aan heeft. Als iemand iets ergs heeft meegemaakt, dan wil ik daar met alle liefde rekening mee houden (als ik erop gewezen wordt). Maar dat geldt voor iedereen die hier post, niet voor een paar mensen.

Rosalinde

Rosalinde

20-09-2009 om 10:58

Pelle

Nee ik ben nog nooit een start vraag begonnen,het gaat om reacties in discussies.En misschien doe ik wel iets niet goed of zo hoor,maar ik zou niet weten wat.
Zo heb ik bv een aantal keer gereageerd in het draadje hieronder over hulp. Maar geen reacties. En zo gebeurd dit vaker.
Enne,fijn dat je reageert o)

Rosalinde

Ik vind dat ook wel eens vervelend dat op postings van mij niet gereageerd wordt. Maar als ik dan naar mezelf kijk waarom, is er ook niet altijd een bijzondere reden voor. Ik moet zeggen dat ik bijna alle postings van mensen interessant vind, die van jou dus ook. Het is echter haast niet mogelijk om op iedereen te reageren, dus reageer je vanuit jezelf, dus op wat jou persoonlijk het meest raakt. Dat wil voor mij niet zeggen dat andere reacties niet waardevol zijn want die maken het beeld soms juist compleet. Ik merk het bv bij het draadje over afvallen. Het liefst wil ik op iedereen reageren maar dat lukt gewoon niet. Dus selecteer ik en de ene keer geef ik de een meer aandacht, de andere keer een ander, net wat mij die keer het meest treft. ben verder wel blij met iedereen die daar komt, dus ook als ze minder vaak komen.

Groetjes,
Vonda

Tineke

Tineke

20-09-2009 om 12:29

Tsja rosalinde

In dat draadje heb ik inderdaad best je reacties gelezen. Mijn reacties waren alleen persoonlijk als iemand heel boute uitspraken deed of heel specifieke dingen vroeg, of heel dichtbij de kern kwam.
De overige 80% van de reacties heb ik eenmaal vriendelijk bedankt, en alle reacties heb ik meegewogen in de conclusies die ik heb verzameld.
Wat moet ik nog meer? Natuurlijk zijn je reacties bijzonder op prijs gesteld. Ze maken deel uit van het geheel. Ik hoop dat ik het zo helder heb kunnen maken?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.