Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2009 om 23:48

Ben je in 'het echte leven' anders dan op het forum?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

20-09-2009 om 12:36

Anti-kliek-kliek (jakiro, starry)

Ik moet wel lachen dat jullie nu weer om het hardst gaan roepen dat je natuurlijk een hekel aan kliekvorming hebt en dat je daar helemaal niet bij wilt horen.

Maar dat is het punt niet. Volgens mij wil niemand vrijwillig "kliek" genoemd worden. Nee hoor, wij zijn geen kliek. Dat is me al zo vaak overkomen, in het echte leven ook, dat je ineens via-via een verwijt van iemand hoort die vindt dat de kliekvorming zo sterk is. Iedereen staat meteen op z'n achterste benen want wij-zijn-geen-kliek. Misschien is er wel een kliek, maar daar horen anderen bij, wij zelf toch zeker niet?

Ik denk dat alleen het droge feit dat jij op het schoolplein een bepaalde moeder of vader aanspreekt op een buitenstaander al over kan komen als: Kijk, iedereen kent elkaar hier, en ik hoor er niet bij.

De perceptie van nieuwkomers, zie ook Rosalinde: "Ik zal wel iets niet goed doen", is dat er hier een of andere subcultuur heerst die je eerst moet beheersen. Terwijl de 'vaste gasten' zich daar amper van bewust zijn.

Kliekvorming is niet iets wat je actief doet, maar iets wat vanzelf gegenereerd wordt. Jij doet het niet actief, maar intussen gebeurt het toch.

Dus het verbaast mij niet dat nieuwkomers vinden dat er hier een 'harde kern' heerst, of hoe de andere klieks ook mogen heten, terwijl diezelfde harde kern dat zo niet ervaart. Zo gaat dat nu eenmaal.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

20-09-2009 om 12:50

Ps rosalinde

Het is echt niet zo dat je de enige bent op wie niet gereageerd wordt. We hebben het er wel eens vaker over gehad. Zoek maar eens in het archief op zoekwoord "draadsluiter". (Dat er na jouw reactie niemand meer reageert in een draad). Als ik nu op mijn eigen naam zoek in het actuele forum, dan ben ik zelf ook een paar keer draadsluiter

Maar wat volgens mij algemeen geldt: je moet gewoon blijven posten, ongeacht de reacties. Ga bijvoorbeeld elke dag op 10 draadjes reageren, of zo, dan wordt er altijd wel érgens weer op je gereageerd. Dan reageer je daar weer terug en je doet die dag in totaal wéér 10 reacties, dan ben je binnen een paar dagen "kliek" hoor.

Maar als je 1 keer post en vervolgens gaat zitten afwachten of er nog gereageerd wordt, dan is dat na een paar dagen uiterst teleurstellend. Sowieso krijg je meestal binnen een dag reactie, als het er dan nog niet staat komt het ook niet meer (op een uitzondering daargelaten). Dus dan word je steeds zieliger.

En nog een tip: reageer op het draadje, wees inhoudelijk, en reageer niet alleen 'om het reageren'. Want in het laatste geval is het net alsof niemand aandacht voor je heeft, terwijl het in het eerste geval gewoon om de inhoud gaat. Dat is veel bevredigender.

Margje

Fatima

Fatima

20-09-2009 om 13:09

Nieuw

Ik ben ook nieuw hier, maar ben wel gewend aan forums. Als ik hier en op mijn andere forum kijk is het heel gewoon dat er niet zoveel reacties zijn op mensen die in een lang draadje zitten.

Degene die het draadje start zal inderdaad reageren op de extreme reacties maar natuurlijk wegen de andere reacties wel mee. Juist door je inderdaad overal een beetje te laten zien gaan mensen je herkennen en dan heb je ook niet het gevoel dat ze niet op je reageren.

Start zelf eens een draadje en kijk of je dan op iedereen gaat reageren. Dat zijn dingen die nieuwkomers vaak doen: op iedereen reageren. Dat zijn niet vaak de fijnste draadjes om te lezen maar dan heeft iedereen wel het gevoel dat er op gereageerd wordt. Ik weet niet wat fijner is.

Fatima

Fatima

20-09-2009 om 13:13

Nog even voor rosalinde

Ik heb even naar dat andere draadje gekeken. In je laatste posting richt je je echt naar iemand, dat helpt wel. De andere reacties waren meer in het algemeen.

Als je je posting voor iemand schrijft en je zet dat bijvoorbeeld in de titel en je stelt vragen zul je meer reacties krijgen. Die persoon gaat jou dan ook sneller herkennen.

Rosalinde

Rosalinde

20-09-2009 om 13:14

Bedankt voor de uitleg

K.Heksenvet en Margje
Ja,met jullie uitleg kan ik wel wat,het klinkt wel heel logische.

Maxime.M

Maxime.M

20-09-2009 om 13:21

Merk er niets van

Hoi,

Ik ben wel geen echte nieuwkomer maar hoor ook niet bij de 'kliek' tenminste, volgens mij kent niemand mij hier echt, wat ik irl doe, hoeveel kinderen ik heb. En dat weet ik ook eigenlijk van de meesten van de kliek niet. Van een paar mensen heb ik wat specifieke dingen onthouden maar van de rest eigenlijk niets. Ik reageer op waar ik wat over te melden heb, soms ben ik ook de draadsluiter (veel te vaak voor mijn gevoel..dacht ik net iets nuttigs gezegd te hebben maar ik voel me nooit onwelkom of genegeerd eigenlijk

Maxime

Starry Night

Starry Night

20-09-2009 om 13:58

Ja, margje

Dat kan natuurlijk inderdaad, dat je je er zelf niet van bewust bent (overigens roep ik niks 'weer', want volgens mij roep ik het voor de eerste keer in mijn leven, maar goed.
Hoe dan ook: hoewel ik niet kan ontkennen dat ik sommige postings met een bepaald verwachtingspatroon open soms (zowel in positief als in negatief opzicht), doet het daarna toch heus niet meer terzake.
En ik heb gewoon niet het gevoel dat dat voor anderen anders is. Ik lees al die draden, de reacties, ze zijn heel erg gericht op wat er geschreven wordt, op de inhoud. Nou kán het zijn dat ik gewoon niet in de 'juiste' rubrieken kom, maar goed. Die vrijheid heeft iedereen.

margje van dijk

margje van dijk

20-09-2009 om 15:04

Starry

Ik bedoelde niet te zeggen dat jij "weer" zit te roepen, maar meer dat het wel eens vaker aan de orde gesteld is en dat forum-posters zich dan geroepen voelen in die verdedigende houding te springen. En deze keer was jij dat, al was het misschien voor het eerst.

Verder denk ik dat er verschillende filtermechanismen mogelijk zijn, want je kunt nu eenmaal niet álles lezen (tenzij je echt veel tijd hebt). De een filtert op inhoud (jij dus), ik filter daarnaast ook zeker op namen.

Margje

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2009 om 15:09

Margje

Ik vind het op zich niet erg om tot een kliek te horen, maar ik wil dan wel graag weten tot wélke kliek. Behoor ik bij de keyboardridders? Bij de onverzettelijken? De kakkers? De HBO-ers? De one-liner-posters? De principielen? De rekkelijken?
Ik weet nog heel goed dat iemand mij verweet mijn kinderen op een kakschool te doen (basisschool). Nou, als ik iets niet ben ik het kak. Ik was ver-bijs-terd, zo zag en zie ik die school helemaal niet. Zij wel. Ik wil graag weten of ik hier op OOL bij een kliek hoor waar ik me niet van bewust ben. Dan kan ik mij wellicht wat aanpassen, heh heh heh

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2009 om 16:33

Cobi

Ik leg het even voor op de tong, wentel het wat rond tegen het verhemelte, laat het wat zwenken tegen de wangzakken en zaaaaaaaaachtjes bezinken. Ik kom er op terug. Ik weet nog niet helemaal zeker of ik ironisch autonoom of autonoom ironisch ben danwel wil zijn.
Je Zinloze Frequent-schap moet ik tegenspreken. Waar zouden we zijn zonder Kekse en Ken? Neuh, ik zie voor jou duidelijk andere opties. Iets met Senior of Seasoned. Ik moet er nog even op broeden.
Een keyboardridder werd eerder in dit draadje opgevoerd door De Knuppel. Dat blijken uitsluitend héren te zijn die op dámesfora posten. Ik schiet er terstond van in een femi-naschok.

Tirza

Fem2

Fem2

20-09-2009 om 17:45

Kan alleen maar volmondig zeggen: nee

Dit forum is lange tijd de enige plek geweest waar ik ongestoord mezelf kon zijn.

Prulletje

Prulletje

20-09-2009 om 21:49

Fem2

Dat is mooi en droevig tegelijk. Het ontroert me zelfs een beetje.

Prulletje

Kan iemand aub zo'n leuke persoonlijkheidskwizzz maken

je weet wel, zodat je na 10 vragen weet in welke 'categorie' je hoort ?

Ik zelf denk te behoren bij de OBA (Ongewild-Bewust-Agressieven).

Ik zit mezelf al een tijd af te vragen of ik in het echte leven anders ben dan op het forum. Wel, ik ben in het echte leven ook anders ja.

Tihama

Tihama

20-09-2009 om 21:55

Keyboardridder

Tirza
"Een keyboardridder werd eerder in dit draadje opgevoerd door De Knuppel. Dat blijken uitsluitend héren te zijn die op dámesfora posten. Ik schiet er terstond van in een femi-naschok"

Nee hoor. De term keyboardridder kwam ik tegen in een motorblad waar een columnist hem gebruikte voor 'mannen met een heel klein penisje, die uitsluitend vanaf hun toetsenbord ten strijde durven te te trekken'. Ik vond het een mooie vinding.

Sinds die tijd gebruik ik hem voor geenstijlreaguurders en Telegraafreactanten.

Overigens: hier zie ik ze niet. De botste posters heb ik RL wel ontmoet en daar zijn ze net zo onvervaard als vanachter het toetsenbord.

Of misschien ben ik het zelf wel: hier dapper en snedig mijn mening ventileren, terwijl ik in het echte leven immer bedeesd, dociel, verlegen, bescheiden en volgzaam als een muurbloempje mijn tijd verbeidt.

Goed, serieus: ik denk dat het weer eens tijd is voor een goed experiment. Nieuwe nick en draadjes starten. En dan maar turven.

Tihama

Zie je wel rosalinde?

Er waren meer mensen die je uitleg gaven (o.m. ik en Fatima dacht ik) maar je reageerde alleen op de mensen (Kaatje, Margje) die de spijker (vanuit jou geredeneerd) op de kop sloegen.
Heel gewoon dus...
Geen zorgen dus, lekker blijven posten, proberen zelf eens een origineel draadje te starten, dan gaat het vanzelf!

Groetjes,
Vonda

Fatima

Fatima

21-09-2009 om 10:01

Voor vonda

Dat is grappig. Dat viel mij ook al op. Er zijn vier of vijf mensen die reageren op Rosalinde en ze reageert maar op 2 reacties.

Zo werkt dat dus en dat vind ik helemaal niet zo erg maar in dit geval wel opvallend.

Fem2

Fem2

21-09-2009 om 10:22

Prulletje

Jouw woorden ontroeren mij weer..
Het geeft in elk geval de waarde van dit forum ruimschoots weer.

Rosalinde

Rosalinde

21-09-2009 om 10:25

Vonda

Ja,goh,je hebt helemaal gelijk,had het niet eens in de gaten.
Natuurlijk ook de andere bedankt voor de uitleg o).

Been there, done that

Eerst op de vraag ben je in irl hetzelfde als op het forum? Nou, ja dus. Alleen kan ik op het forum een kant van mezelf kwijt die ik irl niet bij iedereen laat zien.

Verder over het hoge OKO-gehalte, soms is het wel jammer dat oudgediende posters die alles al wel een keer voorbij hebben zien komen, een onderwerp dat door nieuwelingen wordt gepost en voor hen wèl nieuw is, volledig kunnen platwalsen met hun reeds vele jaren geleden gevormde mening.

En soms is die levenservaring juist weer erg handig natuurlijk. Ik vind dit in ieder geval een fijn forum waar ik al veel bruikbare tips en advies heb gevonden.

Chris

Draadsluiter

Hee, ja dat ben ik ook heel vaak. Dan denk ik maar: mijn reactie was zo inhoudelijk, daar was niks meer aan toe te voegen
Ik wist niet dat het een fenomeen was, draadsluiten, ik dacht louter toeval.
Ik ben hier helemaal hetzelfde als IRL, althans dat denk ik want door het schriftelijke karakter van een forum is de ware menselijke reactie soms moeilijk te peilen. Ik bedoel: ik weet met welke intonatie ik mijn stukje schrijf, maar begrijpen anderen dat ook uit mijn tekst en begrijp ik anderen ook?

O nee

Don't let me be.......

Ik red je, clo

Het overkomt mij ook vaak dat ik draadsluiter ben. Ik bedenk nu dat dat ook kan zijn omdat ik een secundair reagerend mens ben en dus komt mijn reactie soms nog als 'nabrander' terwijl anderen allang door zijn naar het volgende hete hangijzer.
Ik ben irl en hier wel ongeveer dezelfde persoon, althans, ik doe mij hier niet anders voor dan ik irl ben. Ik kan hier ongebreidelder doorlullen, dat is meestal wel erg fijn ja!!!
Ik denk overigens dat ik ook niet anders zou kunnen dan mezelf zijn. Ik heb een nogal sterk ontwikkeld eerlijkheidsgevoel.

(Rosalinde: geen probleem hoor, helemaal gewoon en begrijpelijk. Zo werkt het dus voor iedereen en daarom moet je het je ook niet aantrekken als er niet op je wordt gereageerd.)

Groetjes,
Vonda

Sascha2

Sascha2

21-09-2009 om 16:50

Geloof het niet

Volgens mij ben ik IRL niet echt heel anders dan hier op het forum. Voor zover ik dat zelf kan inschatten dan.
Och, OKO: tja je kent de pappenheimers op den duur wel en daardoor kan ik de reacties vaak wel op waarde inschatten.
Waar ik trouwens erg aan moest wennen (en soms nog wel, het blijven hele zoektochten), toen ik net op dit forum belandde, waren de veelgebruikte afkortingen. Jeetje, wat was het vaak puzzelen.
Verder moet ik zeggen dat ik misschien juist door dit forum meer IRL gevormd wordt. Alle feedback en tips etc. vormen wel mede mijn denkwijze.

Starry Night

Starry Night

21-09-2009 om 23:05

Cobi (ot)

Aangezien ik dolgraag bij clipjes van The Doors uitkom googelde ik bevlogen op 'keaboardridder'. En nu zit ik een beetje in een dipje, want wat ik ook vond: geen Doors.

Starry Night

Starry Night

21-09-2009 om 23:13

Chris

Ja nou! Dat herinner ik me uit mijn begintijd. Dan was je net lekker van start gegaan met een verhitte discussie over een Heikel Thema, kwam er tussendoor: zoek gewoon even in het archief, daar staat van alles over dit onderwerp.
Ik wil best in het archief zoeken als ik op zoek ben naar de ultieme luizenshampoo, maar voor de rest wil ik gewoon vrijuit kunnen leuteren in het heden.
Overigens herken ik de BTDT-modes wel, maar dat betekent dat ik bepaalde onderwerpen gewoon niet meer aanklik.

Meike

Meike

21-09-2009 om 23:26

Btdt

Kijk, hier een vraagje van een noob/lurker: wat is BTDT?
M

Starry Night

Starry Night

21-09-2009 om 23:32

Btdt

Is 'Been there, done that' voor luie forummers die liever 4 toetsen indrukken dan 21.

Starry

Je loopt al achter. De volledige uitdrukking luidt tegenwooordig: BTDTGTT, betekenende: been there, done that, got the T-shirt

Starry Night

Starry Night

22-09-2009 om 15:50

En ik dacht origineel te zijn

Bastet

Bastet

22-09-2009 om 16:49

Ja maar genista

dat is wel zó 2008!
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.