Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Collega blijft mijn naam verkeerd typen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

25-09-2010 om 13:51

Gevonden

Ja ik denk dat ik je heb gevonden?/ joh ben jij dat!
LOL

Maylise

Maylise

25-09-2010 om 13:58

Bij mij gaat het goed

Mijn naam gaat eigenlijk altijd goed. Het is een gangbare naam met een gangbare spelling, internationaal bekend en ook nog eens niet al te veel voorkomend. Het enige nadeel is dat veel mensen het een ouderwetse naam vinden. Zelf ben ik eigenlijk wel blij met mijn naam. Hoogstens spelt men de naam een keer met een letter minder maar dat is een fout die ik wel kan volgen. Uitspraak gaat altijd goed. Dat hebben mijn ouders dus goed gedaan.

Ik heb het zelf minder goed gedaan want mijn kinderen hebben namen die op meerdere manieren gespeld kunnen worden en waarvan de uitspraak niet in alle gevallen even duidelijk is. Dat gaat dus vaak mis. Overigens begrijp ik dat ook wel want het zijn niet de meest gangbare namen met uitzondering van een dochter die wel een bekende naam heeft. Hoewel die bekende naam ook weer op meerdere manieren kan worden gespeld.

Het is natuurlijk ook wel eens verwarrend. Zo ken ik meerdere mannen die John heten. Een wil Sjon genoemd worden, een Djohn en één Jon. Dat kan ik ook niet weten van te voren. Bovendien als iemand zich voorstelt als Jon dan zou ik het ook Jon schrijven want Jon is ook een bestaande naam tenslotte. Ik weet dan niet dat het eigenlijk John is. Als ik John zie staan op papier zou ik het op zijn Engels uitspreken. Zo ook met Jim bijvoorbeeld.

En dan heb je ook nog mensen die namen niet logisch spellen. Zo zat er bij mijn kinderen een meisje op school dat Yara heet. Voor mij en voor de uitspraakregels van de Nederlandse taal heet het kind dus Jara. Haar ouders echter vonden dat de uitspraak Djara moest zijn. Iedereen sprak Yara dus verkeerd uit volgens de ouders en dat zal ook de rest van haar leven iedereen blijven doen want het is gewoon niet logisch.

Maylise

reina

reina

25-09-2010 om 14:31

Polly (ot)

Ha, ha, heb ik ook , hoor, wie is wie ook alweer ?????
Staat er een rozentak op de achtergrond, dan ben ik het

reina

reina

25-09-2010 om 14:32

Bastet

Yvonne en Yolanda, die namen haal ik ook regelmatig door elkaar, tenminste als ik mensen niet goed ken, hoe dat nou komt???

Polly Shearman

Polly Shearman

25-09-2010 om 14:34

Reina (ot)

Ja iedereen heeft dat wel eens, maar vreemd genoeg herrinneren ze MIJ altijd wel precies, dus ik vind het vreselijk vervelend dat IK juist diegene ben, die zo gezichtsblind is!
maar ik weet het weer, ik heb je gevonden!

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 15:07

Vona (licht ot)

Ach, Oprah is er wereldberoemd mee geworden. Die had Orpha moeten heten.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 15:08

Hahhahahah (helemaal ot)

VonDa. Schrijf ik zelfs je nick verkeerd, dát is pas erg.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 15:10

Wat ik dan weer niet snap

Dochter heeft een vaker voorkomende, Hollandsche naam. En toch presteren mensen het om hem verkeerd te schrijven, gewoon een letter te veel aan het eind. Ik vind dat zó dom, maar ja, wie ben ik.
Zoon heeft een klassieke, niet veel voorkomende naam met een h er in die geen klank krijgt, hij staat er volgens mij echt alleen maar voor de sier. En tóch schrijft iedereen zijn naam automatisch goed. Dat vind ik dan weer wonderlijk.

Tirza. Thirza. Tirzah. Tirzha. Thirzhah.

Emmawee

Emmawee

25-09-2010 om 20:51

Tirza

Het zou kunnen dat onze zonen hetzelfde heten, de mijne dan zonder h. En dat schrijft ook iedereen goed! Ik weet nog goed dat ik op een verjaardag bij mijn vader zat te verkondigen dat de namen van onze kinderen zo simpel zijn en eigenlijk niet fout te schrijven zijn. Twee minuten later zag ik in de boekenkast een boek van Th.de Vries staan.
Groeten, Maw.

Hihi kaaskopje

nee, natuurlijk niet iedereen
Dat zou te makkelijk worden!

Grinnik, kaaskopje en rodebeuk

O, hoe herkenbaar, dit. Ik ben dus opgegroeid in Alkmaar en er was geen kind in onze buurt van wie de naam niet tot op de eerste lettergreep werd ingekort. Mijn broer had mazzel, zijn naam heeft maar éen lettergreep.
Pas toen ik als jongvolwassenen iemand hoorde vragen of ik het vervelend vond dat hij me met de afkorting aansprak bedacht ik mij dat ik daar wellicht aan had kunnen storen. En de afgekorte versie van mijn naam is geen op zichzelf staande naam, en welbeschouwd ook eigenlijk vrij lelijk. Maar ik ben er zo aan gewend dat het me werkelijk een biet is.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

25-09-2010 om 22:08

Ah... betrapt

Ik ben ook eigenlijk niet écht van boven het kanaal, dus dat het niet in mijn systeem zit is eigenlijk niet zo raar
Een vriendin van mijn zus noemt mijn zus Mar. Dat kan voor verwarring zorgen. Als mijn zussen en ik bij elkaar zijn kijken er drie op als een opmerking of vraag vooraf gaat aan Mar

Precies

Kennissen van mij zijn naar een grote stad in Noord-Holland verhuisd en hun namen beginnen met dezelfde lettergreep... die heten dus nu Sam en Sam(maar dan anders).

Het mooiste is wel dat ze elkaar inmiddels ook met die afko's aanspreken - maar dan is het nog te volgen, want als de één die afko noemt kan het alleen maar op de andere slaan.

Niny

Niny

26-09-2010 om 12:54

Tirza en afkortingen

Ha, een namendraadje! Tirza: volgens mij had Oprah eigenlijk Orpah moeten heten (een bijbelse naam uit het boek Ruth).

Mijn echte naam, een vierlettergrepig monstrum, is leuk af te korten tot een lettergreep (dat doe ik zelf), maar ook tenenkrommend tot twee lettergrepen (gebeurt wel steeds minder, maar toch...)

Niny

Tirza G.

Tirza G.

26-09-2010 om 13:03

Nog anders niny

Volgens mij is het Orpha

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

26-09-2010 om 13:03

Emmawee

Nee, onze zonen heten niet hetzelfde. Mijn zoon heeft een Hebreeuwse naam.

Tirza

Niny

Niny

26-09-2010 om 13:39

Ik heb het even opgezocht tirza

Hoi Tirza, ik heb het nog even nagekeken maar het is echt Orpah:

Though there are conflicting reports as to how her name became "Oprah", Winfrey was originally named "Orpah" after the Biblical character in the Book of Ruth. Her family and friends' inability to pronounce "Orpah" caused them to put the "P" before the "R" in every place else other than the birth certificate.

Groet,
Niny

Emmawee

Emmawee

26-09-2010 om 16:01

Tirza

En ik kan niet lezen, zie ik nu.
Groeten, Maw.

Tirza G.

Tirza G.

27-09-2010 om 00:05

O nou gelukkig

Dan weten we dat ook weer, van Oprah. Ik wíst dat er iets mee was. Net zo als dat ik hysterisch trots op mezelf was toen in ontdekte dat haar bedrijf Harpo een letteromzetting van haar eigen naam was.
Ik ben blijkbaar gauw blij

Tirza

Tirza

No prob hoor!

Vonda

emma43

emma43

27-09-2010 om 08:37

Achternaam

Soms vind ik het ook lastig ,hoor, toen de kinderen jonger waren,bv met uitnodigingen voor een kinderfeestje,is het Coen of Koen,Sofie of Sophie,maar ik probeer het op te zoeken,vriendenboekje enzo.Nu weten ze het wel.Maar juist bij die namen onthoud ik het wel.e namen van mij en mijn man zijn oerholleands, allebei 1 lettergreep en kun je niet fout spellen,de naam van mijn dochter is voor Nederlanders makkelijk,in het buitenland wordt hij verkeerd geschreven.De naam van zoon is lastig,hij moest altijd zijn naam spellen en bij inschrijvingen,werd vaak een meisje verwacht.Toen hij van school veranderde besloot hij zelf zijn naam te veranderen,dat mocht van ons,eigenlijk de afkorting van zijn naam,met 1 letter verschil ,2 nn is een m geworden.Nu heeft hij geen problemen meer.Maar onze achternaam,echt grappig soms.We hebben een echte Zeeuwse achternaam,die meer fout dan goed gespeld wordt,ook met uitspreken ,legt men soms de klemtoon verkeerd.Als namen opgenoemd worden en onze achternaam komt ,dan is het vaak even stil,dan kijken wij elkaar al aan.Eigenlijk spel ik al meteen onze naam,als hij gevraagd wordt.
Maar als iemand die ons al langer kent onze achternaam verkeerd blijft schrijven,zeg ik er wel iets van..

Britse maagden

Ik ben ermee groot geworden, altijd een foute naam. Zelfs mijn voornaam levert problemen op. En dan ben ik ook nog een tweeling. We lijken geen spat op elkaar, maar toch kijk ik nog steeds om als haar naam geroepen wordt, zo gewend als ik ben dat de roeper mij bedoelt.
Eén keer werden tweelingzus en ik met stomheid geslagen door zoveel accuratesse.
We zaten in de schaduw van een palmboom te genieten van de tropische schoonheid van de Britse Maagden Eilanden. We besloten er een Pina Colada bij te bestellen en misschien ook nog wel een hapje.
De ober verscheen, noteerde onze dranken en vroeg onze naam voor op het bonnetje. Lavell, deden we, dat is... we wilden al gaan spellen, maar meneer had het in één keer goed opgeschreven.
Daar moesten we meer van weten en we hoorden hem uit. Belachelijk vond hij, het was toch zo'n gewone naam in zijn beleving. Waar hij dan vandaan kwam, vroegen we. Guernsey, sprak hij. En inderdaad. Daar is Lavell net zo bijzonder als de Boer hier.
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar zelf kan ik helemaal geen namen onthouden. Ik haal zelfs mijn kinderen door elkaar. Mijn tweelingzus krijgt met het grootste gemak de naam van een ander. Nou ja, ik ga, alsof het Gilles de la Tourette is, hardop een hele rij namen na, schiet die van haar voorbij en kom er dan uiteindelijk weer op terug. Die was het, ja.
Ik doe dat ook met mijn honden. Die luisteren dan ook het beste naar hé, of koekje.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza

Ik dacht aanvankelijk dat Harpo een eerbetoon was aan Harpo Marx. Toen ik erachter kwam dat het gewoon Oprah is van achter naar voren daalde ze toch iets in mijn achting.

Groeten,

Temet

Afkorten

Ik kom uit Noordholland en het afkorten van namen was bij ons thuis heel gewoon. Maar dat deed je alleen bij mensen waar je een hechte band mee had. Dus toen hier, in een andere provincie iemand het bij mijn naam deed, was ik eigenlijk juist wel blij.
Maar sommige namen worden wel erg lelijk door afkorten helaas. (bijv Geer en Goor, vreselijk)

Extra naam

Het leukste voorbeeld vind ik nog die van Duitse kennissen van mijn ouders. Toen hun dochter geboren werd deed de vader daarvan netjes aangifte. Bij het noemen van de naam van zijn dochter (Monika) zei hij er nog voor de zekerheid bij: 'mit K', dus dat het met een K en niet met een C geschreven moest worden. De ambtenaar had nog geen koffie gehad of was anderszins niet helemaal helder. Hoe dan ook: bij thuiskomst bleek hun dochter als volgt in het geboorteregister opgenomen te zijn: 'Monica Mitka'.
n@nny

Manda Rijn

Manda Rijn

27-09-2010 om 17:52 Topicstarter

inmiddels heb ik een email terug kunnen sturen, en weer die letter te veel in de naam, hij is wel consequent dat kan je hem dan meegeven

Heel vriendelijk iets terug gemailt, ik ben benieuwd of hij nog er op gaat reageren en ook of hij het nu goed gaat typen.

Emmawee

Emmawee

27-09-2010 om 21:18

Maylise, nog even over john

De hoorbaar Rotterdamse ouders van een meisje die bij mij in de groep zat (op mijn werk), hadden het over haar broertje: Sjon dit en Sjon dat. Bleek dat dat ventje Sean heette!
Groeten, Maw.

N@nny

Zo heb ik wel eens op een envelop gezien: Mevrouw van Manen-Zondervan. Die was ook niet oorspronkelijk onder de naam Zondervan geboren

Manda Rijn

Manda Rijn

29-09-2010 om 09:01 Topicstarter

Hij blijft het verkeerd schrijven

ik krijg een nieuwe email met weer maanda, arghh.
Ik had geschreven groet -naam- (zonder extra a) en het kwartje is niet gevallen.

Ik denk dat ik het dan nog een keer ga proberen en dan wat duidelijker met een hoofdletter ofzo mAnda (zonder extra a)

Sancy

Sancy

29-09-2010 om 09:18

heb je zijn naam al eens opzettelijk verkeerd geschreven? Heel raar maar soms wil dat helpen. Krijg je een verzoek het correct te schrijven en dan kun je vragen of jouw naam dan ook juist geschreven kan worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.