Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Colonial 'hangover'


Hypocrisie

Ik heb het idee dat het vasthouden aan de kleur van Zwarte Piet onder het mom van het beschermen van cultuur en traditie nogal hypocriet is. Er zullen dit jaar best Sinten zijn die i.p.v. het grote boek een Ipad bij zich hebben. Ook komt hij op scholen meestal niet op zijn paard aan maar met een bakfiets/ambulance/caravan/brandweerauto/scooter. Allemaal ook niet stijlvast. De roe is ook allang verdwenen, daar hoor ik de 'cultuurridders' niet over. Ik denk niet dat er propieten gaan protesteren dat Sint niet op een paard aan komt.

Het zou leuk geweest zijn als bij de intocht de demonstranten spandoeken bij zich hadden gehad met "Goed begin, volgend jaar nog een stapje verder" en "Hee, kinderen hebben met stroopwafelpieten net zo veel lol, valt dat even mee".

skik

antropologische beschouwing

Skik:"Het zal ook wel een combi zijn van algemene schoonheidsidealen (grote ogen, typische vrouwelijke/mannelijke trekken, gladde huid)"
Tja en nou had ik nu juist weer gelezen dat dát wordt ingegeven door white chauvinisme
Voor het overige vind ik het raar om over vrouwen die zeggen dat ze op een witte filmster willen lijken (doet u mij maar dat model), te beweren dat ze het verkeerd zien. Dat het ze niet om die filmster gaat, maar om een diep geworteld schoonheidsideaal (dat kennelijk overeenkomt met de gezichtskenmerken van witte filmsterren).

Of eigenlijk: het heeft weinig zin om er antropologische beschouwingen op los te laten. Je kunt het de vrouwen gewoon vragen.

Ondertussen - want daar had ik het over - dat enkele ooglid springt op camera/beeld extra belicht in de aandacht.

dit gaat de middenstand veel te ingewikkeld vinden

Mensen die iets niet kopen omdat er gekleurde pieten op staan.
Mensen die iets niet kopen omdat er zwarte pieten op staan.

Door pure marktwerking hebben we binnenkort geen Sint met wat voor Pieten dan ook meer.
Dan hebben we de hohoho kerstman en zijn elven, en de vliegende rendieren. Daarvan weet iedereen zéker dat ze niet bestaan en geen enkele al dan niet vermeende historische link hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-12-2014 om 13:54

Chocola

Als ze van chocola zijn wil ik graag zo zwart mogelijke pieten. Witte of bruine chocoladepieten vind ik persoonlijk helemaal niets. Sorry, op dat vlak is er met mij geen compromis mogelijk.

creabea

creabea

04-12-2014 om 14:02

dat dacht ik ook al

chocola moet wel bruin zijn, maakt niet uit welke vorm het heeft. Witte pietjes zijn gewoon niet lekker....

Pluk53

Pluk53

05-12-2014 om 08:33

Piet als Sint

Zie het laatste sinterklaasjournaal.

Als sint en piet gelijkwaardige partners zijn in het verhaal, mag piet dan zwart blijven?

Barvaux

Barvaux

05-12-2014 om 09:26

inderdaad

Hoe vinden jullie het verhaal van het sinterklaasjournaal nu? Even kort:

Op 11 november, vier dagen voor de intocht, begon het Sinterklaasjournaal van 2014. Onderweg naar Nederland lieten de Pieten de kraan in de wc open staan, waardoor de boot vol met water liep. Hierom gingen ze allemaal van boord. Omdat er toen dus geen Pieten aan boord zaten, vloog Opa Piet over naar Gouda, waar Sinterklaas zou aankomen, om nieuwe Pieten op te leiden. Uiteindelijk bleek echter dat de bekende Pieten gewoon mee waren gekomen; ze waren op aparte boten meegekomen en kwamen, niet lang na aankomst van de stoomboot, alsnog aan. Ze vertrokken echter weer richting Spanje met de stoomboot, waar de 5 decembercadeautjes nog op lagen, toen bleek dat er zo veel Pieten waren, dat er voor hen geen plek in het Pietenhuis meer zou zijn.

Tot overmaat van ramp besloten bijna alle nieuwe opgeleide Pieten thuis te gaan slapen, waardoor er nog maar heel weinig Pieten waren om de schoenen te vullen. Uiteindelijk brachten ze de cadeautjes voor een hele buurt in grote zakken bij de mensen thuis, opdat zij ze zouden uitdelen aan al hun buren. Uiteindelijk haalde Sinterklaas de naar Spanje terugvarende Pieten terug naar Nederland en werden de 5 decembercadeautjes van boord gehaald. Ook werden alle verlanglijstjes uit de schoenen gehaald. Toen alle verlanglijstjes binnen waren, bleek echter de trommel, waar de verlanglijstjes in bewaard werden, verdwenen.

Een paar dagen later verdween ook het Grote Boek, maar Sinterklaas leek het helemaal niet erg te vinden. De Pieten echter vonden dit heel raar en dachten dat Sinterklaas gek was geworden, temeer omdat hij ook in zijn onderjurk en zonder schoenen overal rondliep en ineens een zwart paard had. Een ambulance werd naar het Pietenhuis gehaald, maar het bleek dat Sinterklaas zijn spullen aan Opa Piet had geleend. Die hielp Sinterklaas namelijk met zijn werk, omdat Sinterklaas zelf immers een dagje ouder werd. Terwijl Opa Piet de honneurs waarnam kon Sinterklaas zelf even uitrusten, waardoor hij helemaal fris was voor het sinterklaasfeest. Opa Piet had plotseling ook een Sinterklaas tenue aan en reed samen met Sinterklaas op een paard weg. Opa Piet op een wit paard en Sinterklaas op een zwart paard. Iedereen zong: 'Dag Sinterklaasjes, daag, daag, Opa Piet'. Hiermee was alles in orde en barstte er in het Pietenhuis een zee los van ouderwetse gezelligheid.

Kijk verder naar: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/330041

creabea

creabea

05-12-2014 om 10:06

opa piet is het helemaal

hier tenminste, bij onze 5-jarige... hij stond te juichen voor de tv! Ik denk dat hij opa piet leuker vindt dan sinterklaas

Ad Hombre

Ad Hombre

05-12-2014 om 11:19

Eigenlijk

Hebben ze met z'n allen zowel de anti- als de pro-pieten een beetje voor gek gezet, vinden jullie niet?

Prima opgelost eigenlijk!

Barvaux

Barvaux

05-12-2014 om 12:09

klopt ad

Klopt helemaal, dat werd ook duidelijk uit de stukjes bij DWDD (ik had het sinterklaasjournaal niet echt gevolgd).

creabea

creabea

05-12-2014 om 20:53

natuurlijk!

Ze hebben het helemaal geweldig gedaan bij het sinterklaasjournaal. Mooi wel dat er dan toch nog mensen waren (op radio 1) die enerzijds vonden dat de hele sinterklaastraditie om zeep was geholpen, en nog een surinaamse meneer die (nog) niet tevreden was.

Volgend jaar verder

Helemaal niet gezien dat sint journaal. Wat een pret zullen de makers gehad hebben.

Erg grappig. Ik verheug me op volgend jaar.

Van de regen in de drup?

Ik vind de plottwist van het Sinterklaasjournaal erg leuk, evenals de scene met de Pieten die terug naar Spanje willen en zeiden dat ze het hier in Nederland helemaal niet meer zo gezellig vonden.

Maar wat moeten we met Opasint? Is dat een Sintfiguur die door donkere mensen gespeeld kan worden of is het een nieuwe blackface?

skik

Barvaux

Barvaux

06-12-2014 om 12:26

skik

Ik denk dat je daar niet te veel over moet nadenken. Ik ben van mening dat het Sinterklaasjournaal dit jaar de deur heeft opengezet voor verandering en dat je vanaf nu dus zelf kan veranderen als je dat wil. Gemeentes kunnen dus allerlei soorten pieten neerzetten en ik denk dat we daar een goede start mee maken.

Om een antwoord te geven: er is 1 sinterklaas en er is nu ook een piet-met-pensioen-die-sinterklaas-helpt. Een soort vice-sinterklaas.

Het woord 'blackface' in combinatie met 'piet' gebruik ik niet maar het is dus wel een pensioenpiet als vice-sinterklaas.

Barvaux

Barvaux

06-12-2014 om 12:29

oja

Er is dus GEEN Opasint, er is een Opapiet, een piet met pensioen die nu werkt als vice-sinterklaas. Of hij volgend jaar terugkomt weet niemand, is ook niet van belang. Het gaat om de pietendiscussie en vanaf volgend jaar zul je dus overal verschillende pieten zien opduiken, gewoon omdat dat in het verhaal past. Dus ook de vlinderpiet van Miriam en de tulpenpiet uit de bollenstreek en een Pompeblêdenpiet in Friesland.

Het begin

Ik krijg het idee dat dit nog maar het begin is.
Volgend jaar gewoon verder met voortdurend veranderen en toch plezier hebben.

Barvaux

Barvaux

06-12-2014 om 15:03

miriam

Ach dat weten ze zelf niet. In februari gaan ze gewoon weer bij elkaar zitten en dan ligt het aan de creativiteit in het team wat er volgend jaar weer uitkomt.

Het gaat mij er vooral om dat bedrijven, sinterklaascommissies, intochtorganisatoren van verschillende plaatsen etc ervoor kunnen kiezen om pieten de kleur te geven die ze willen. Wat er dan volgend jaar weer gebeurd zien we dan wel weer.

Heb jij er nu vrede mee of niet?

Het is niet klaar

Ja, bedrijven en scholen en vereniginge moeten aanpassen. Er zijn al schoolbesturen die die opdracht hebben rondgestuurd.
Ik zie het sinterklaasjournaal niet als maatgevend.
Ik denk wel dat zij volgend jaar weer meer veranderen. Ze hebben laten zien dat je moeiteloos alles kunt veranderen, dat zelfs de sint van kleur kan verschieten.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-12-2014 om 16:07

Quinsy Gario

Vond het 'walgelijk' volgens de Volkskrant...

Hetzelfde

Hetzelfde woord kwam in mij op toen ik net de uitzending van oog in oog, het gesprek met Sven Kockelman met Quincy Gario terugkeek. Met name de wijze waarop Gario de posities van minderheden en meerderheden neerzette stoorde mij. Maar dat zal ik wel niet mogen zeggen, of ik krijg nu een aanklacht aan mijn broek.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2014 om 22:10

Walgelijk

Bedoelde hij daar het Sintjournaal mee? Dat heeft hij helemaal niet gezien zei hij tegen Sven Kockelman.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2014 om 22:16

Miriam

Ik denk dat je je vergist wat het Sintjournaal betreft. Maar jij mag het zo zien hoor.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-12-2014 om 09:11

Walgelijk

Het citaat was:
"Dat een zwartgeschminkte man hulpsint wordt vind ik walgelijk"

Of hij het gezien heeft of niet, het lijkt me duidelijk dat het over het sinterklaasjournaal gaat.

De directe link naar de Volkskrant heb ik niet (die zoekfuncties van krantensites werken echt nooit!), maar wel eentje naar de VK facebookpagina:

https://nl-nl.facebook.com/volkskrant/posts/845702165451496

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 09:36

hmm

http://www.volkskrant.nl/opinie/op-plantages-had-je-ook-een-slaaf-die-de-rol-van-de-opzichter-vervulde~a3804676/

Quincy negeer ik...

Wat ik niet zo snap is dit citaat: "'Het is ook de vraag wat voor pieten er nog bij komen; witte pieten, roetpieten, clownspieten is allemaal goed, maar daarmee moet het ook voldoende zijn. Geen regenboogpieten. Je ziet dat Zwarte Piet altijd verandert: van boeman naar kindervriend bijvoorbeeld. Ook het uniform van de Pieten is nogal veranderd door de jaren heen. Maar het gaat nu wel erg snel, er zijn te veel veranderingen tegelijk. Ik hoorde ook dat veel kinderen het niet meer konden volgen.'"
van Frits Booy, schrijver van Op zoek naar Zwarte Piet en bestuurslid van de Stichting Nationaal Sint Nicolaas Comité

Hoezo mogen clownspieten wel maar regenboogpieten niet? Vreemd. Ik vind dat clowns lekker clowns moeten blijven. Ik heb sowieso een hekel aan clowns en ik snap hoe ze nu in het verhaal moeten komen maar graag volgend jaar gewoon een stapje verder en alle kleuren gebruiken. Het probleem is alleen: hoe schrijf je ze er in. Je hebt nu witte pieten (die gingen helpen), clownspieten (die gingen helpen) en roetpieten (die witte pieten waren maar al een poosje werken).

Geef die schrijvers een logisch iets om alle kleuren te gebruiken (en niet die regenboog uit 2006).

Pluk53

Pluk53

07-12-2014 om 09:38

"mag" dit wel

Mag dit wel, een gelijkwaardige rol in het sinterklaasgebeuren voor zwarte piet??

Of blijft dit in de categorie "black face", en "dus" taboe voor onze über politiek correcte anti-zp-club

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 09:42

pluk

Quincy bepaalt Pluk, dus nee het mag niet. Het is ineens die ene 'zwarte slaaf' die opzichter is geworden.... ik word hier zo moe van. Wees toch eens blij met veranderingen en zorg dat ze volgend jaar weer een stapje verder gaan.

Komt vanzelf

Maak je miet druk Barvaux. Die andere pueten komen op verrassende wijze in dat sint journaal.
Daar ontbreekt het niet aan creativiteit.
Alles mag bovendien. Zelfs frits Booy heeft daar niks over te zeggen.

De enige zekerheid is dat de op een neger lijkende zwarte piet verdwijnt.

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 09:53

rotf

Jij zegt tegen MIJ dat ik me niet druk moet maken... verrassend!

Maar jij vindt het dus ok zolang we volgend jaar ook maar stappen maken? Zoja; overtuig Quincy en de rust zal wederkeren.

Die ken ik niet

Volgens mijmaak je een reuze vergissing. Je doet alsof Booy iets met ephet sinterklaaasjournaal heeft, ik iets met quincy en hij weer met de rest van peietnvoerend nederland. Alsof hij in zijn wentje de rust zal doen weer keren.
Is niet zo.

Alle feestcommissies, piet centrales, oudercommissies en tv programma's moeten zelf weten hoe ze de kwestie aan pakken en hoe snel ze wat veranderen.
Als ik die Booy zo lees, dan zou dat best een tergend proces kunnen worden. Er zit nog een hoop onrust in die hoek kennelijk.

Verbanden

'Volgens mijmaak je een reuze vergissing. Je doet alsof Booy iets met ephet sinterklaaasjournaal heeft, ik iets met quincy en hij weer met de rest van peietnvoerend nederland. Alsof hij in zijn wentje de rust zal doen weer keren.'
Quincy heeft de discussie aangewakkerd en jij hebt je door hem laten gijzelen. Of hij de rust kan laten weerkeren weet ik niet, maar de onrust aanwakkeren kan hij zeker wel. Hij heeft een keihard uitgangspunt: de geschiedenis van de slavernij die onmiskenbaar en onveranderlijk onderdeel uitmaakt van onze geschiedenis. Hij manifesteert zich als slachtoffer van die geschiedenis. En vervolgens kan hij zijn beklag overal op plakken, ook op een kinderfeest, waarvan het verband flinterdun is. Hoor wat hij zegt over de wijze waarop minderheden zich volgens hem kunnen manifesteren en je begrijpt de arrogante blik en hautaine lach bij Kockelman. De ongenaakbaarheid van het slachtoffer. Die positie zal hij het niet zomaar laten schieten, dat kan uitgebuit worden over nog veel meer aspecten. Hij heeft al een aantal topics genoemd.

Sinterklaas en zwarte Piet veranderen is niet 'een kleine moeite', het zit in verhalen, liedjes, plaatjes etc. Het is volkscultuur. Omdat het een verhaal is kan het wel degelijk veranderen, het is niet statisch, maar wel ingrijpend in veel aspecten die slechts een hele korte tijd relevant zijn. Veel moeite dus. En of het plezier oplevert is nog maar de vraag. Het levert ook chagrijn op.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.