Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Colonial 'hangover'

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/12/russell-brand-vindt-zwarte-piet-maar-een-rare-traditie/

Documentaire van Sunny Bergman over 'zwarte piet'. Tijdens de IDFA. Trailer.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3788148/2014/11/11/Sjoerd-Kuyper-furieus-over-Sinterklaasjournaal.dhtml

Mooie reactie onder het Trouw artikel:
"De minderheid
Ik behoor tot de blanken minderheid die zich aansluit bij Soerd Kuypers. Wij Nederlanders hebben een goed hart. Dat blijkt vooral uit de gulle giften bij de zoveelste 555 actie. We zijn alleen soms wat "langzaam". We behoorden tot het laatste land wat slavernij afschafte. Dus nu zullen we waarschijnlijk weer het laatste land zijn dat zwarte piet afschaft. Een beetje geduld allemaal dan komt het "vanzelf" wel goed."


Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 15:42

correctie

Nederland was het laatste EUROPESE land wat de slavernij afschafte.

vlinder72

vlinder72

12-11-2014 om 15:50

Een van de laatste landen

Nederland was in Europa een van de laatste landen die slavernij afschafte. Niet het laatste land.

Verder mogen de Zwarte Pieten van mij alle kleuren van de regenboog hebben. Ik wil er alleen niets meer over horen. Wat een geldingsdrang van beide partijen en wat een negatief, overdreven gezeur.

Vanavond kijkt mijn vijfjarige zoon naar het Sinterklaasjournaal en zaterdag gaan wij naar de intocht kijken in het dorp. Ongeacht de kleur van de pieten.

Barvaux

Barvaux

12-11-2014 om 16:04

Vlinder

Welk Europees land was er dan na ons? Ik weet wel dat de VS na ons was en nog wel andere landen maar binnen Europa?

vlinder72

vlinder72

12-11-2014 om 16:29

Portugal

Volgens mij Portugal. Er staat ook overal dat Nederland een van de laatste landen was. Niet het laatste. Ik zoek nog wel even verder. Er moeten dus nog wat landen (of land) zijn.

Agatha

Agatha

12-11-2014 om 21:32

Spanje

is voor zover ik het kon vinden het laatste Europese land dat de slavernij (zoals die hier wordt bedoeld) heeft afgeschaft, pas 23 jaar na Nederland.

Leen13

Leen13

13-11-2014 om 23:17 Topicstarter

In 1963 was er ook al een zwarte pietenrel - net zo fel

http://www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2013/oktober/Pleidooi-uit-1963--schaf-Zwarte-Piet-af.html

Godfried Bomans leidde in die tijd het pro Pieten kamp: "Ras moet in de zak".

"De R.K. Lagere School in het Noord-Brabantse Wanroij stond in 1963 onder leiding van Arnold Ras. Dat jaar trok hij nationale aandacht, omdat hij weigerde Zwarte Pieten toe te laten op het Sinterklaasfeest op zijn instelling. Op de website van het Brabants Historisch Informatie Centrum BHIC staat een terugblik op deze affaire.
Ras was in diezelfde tijd hoofdredacteur van het Wanroijs Nieuws voor Iedereen. Hierin werden voor de eerste keer zijn problemen met Zwarte Piet weergegeven: ´Hij heeft vooral opvoedkundige argumenten voor zijn stelling,’ aldus het BHIC. ‘Op het moment dat de kinderen erachter komen dat de Sint niet bestaat, zou het hele Sinterklaasfeest alleen maar een gezagscrisis veroorzaken. En hij vindt dat het feest van het schrikelement van Zwarte Piet moet worden ontdaan. Zwarte Piet zou beter kunnen worden vervangen door een blanke diaken en er zou eerlijk tegen de kinderen moeten worden gezegd dat het om een verkleed persoon gaat.’

De jute zak moest worden vervangen door een plastic tas, voegde Het Vrije Volk, dat de kwestie oppikte, daaraan toe: 'Zodat de kinderen direct zien dat hij bestemd is voor het vervoer van snoep en niet voor deportatie naar Spanje.’ Met andere woorden: Zwarte Piet werd teveel als boeman gebruikt en dat was pedagogisch onverantwoord.

Dagblad De Tijd had Ras zelf gesproken over Zwarte Piet, waarbij de hoofddocent nog een andere bezwaar formuleerde: “Kleurlingen ergeren zich eraan, omdat ze het als rassendiscriminatie beschouwen, dat de zwarte als knecht fungeert." Daarom mocht Zwarte Piet niet meedoen aan het Sinterklaasfeest op zijn school.

Het feest zelf ging overigens gewoon door, benadrukte Ras, want met Sinterklaas was niets mis.'

Caesar

Caesar

14-11-2014 om 10:41

Sinterklaasjournaal

Mijn kind keek gisteren naar het Sinterklaasjournaal: "Hé, die Piet is wit, die is niet echt." En even later: "Ik kan dus ook zwarte Piet worden!".
Ik vind het allemaal niet zo leuk meer door al dat gedoe. De magie is er wel een beetje van af. Maar goed, het is niet mijn feestje. Ik hoop dat mijn kind het nog wel een leuk feestje vindt.

Fan

Fan

14-11-2014 om 12:33

rol Sint en Piet

Mijn kinderen zijn doorgaans bang voor Sinterklaas maar dol op Zwarte Piet. Zwarte Piet is de gangmaker, vrolijke noot, tikke ondeugend, sfeermaker, maakt contact tussen kind en Sinterklaas, maakt fouten maar bedoelt het altijd goed. Sinterklaas is doorgaans saai. Daar is zijn rol ook naar. Een Sinterklaas die de leiding neemt en veel praat etc is een Sint die niet helemaal goed in zijn rol zit, een Sint die wat ongeloofwaardig overkomt. Een Piet die volgt en weinig zegt of doet is komt ook wat vreemd over. De rol van Sinterklaas is veel leger (ook vwb tekst), zeg maar rustig een redelijk platte theaterrol. Veel hangt af van non-verbale communicatie en juist daarom moeilijk om te spelen. Piet neemt de leiding en Sint volgt, vindt alles wel best en alle kinderen even lief en schattig.

Zonder initiatiefrijke Piet is Sinterklaas maar een saaie man. Piet maar een knecht? Echt niet!
Mijn gezin is groot fan van Zwarte Piet omdat Piet zo grappig en leuk is.

Fan

En piet is niet meer leuk als hij oranje, paar of blauw is? zijn rol veranderd er toch niet door alleen de kleur. De beeltenis van zwarte piet op dit moment is een negroide persoon. En hoewel zijn rol in de loop der jaren is aangepast, zijn kleur MOET van een hele grote groep, ten koste van alles hetzelfde blijven. Mensen vinden die kleur zooo belangrijk dat ze mensen bedreigen, uitschelden, vernederen etc. Dat moet je toch niet willen. Willen we dit kinderfeest koste wat kost op deze manier blijven vieren? Willen we met zijn allen onze ogen sluiten voor het racisme wat dit feest oproept? Willen we onze kinderen leren dat tradities niet te veranderen zijn, ookal kwetsen ze mensen. Willen we onze kinderen leren dat minderheden geen recht van spreken hebben in dit land, en ookal hebben ze goede argumenten, dat zolang de meerderheid er maar anders over denkt hoeven we geen rekening met hun te houden? Ik denk dat we in een multicultureel land als nederland niet ontkomen aan verandering.

Leen13

Leen13

14-11-2014 om 12:55 Topicstarter

Sjimmie is ook grappig en leuk - Andere Tijden

http://www.npo.nl/andere-tijden/13-11-2014/VPWON_1227041

"Op 15 november a.s. vindt in Gouda de intocht plaats van Sinterklaas. Nu de figuur van Zwarte Piet ter discussie staat is de intocht beladener dan ooit. Twee dagen vóór de intocht staat Andere Tijden stil bij die ándere donkere jongen, die al generaties lang kinderen boeit: Sjimmie, het vriendje van Sjors. In tegenstelling tot Zwarte Piet heeft Sjimmie in de loop der jaren een aantal metamorfoses ondergaan. Van krompratend negertje evolueerde hij tot een coole hipster die volkomen gelijkwaardig is aan zijn blanke vriendje. Andere Tijden spreekt onder meer met striptekenaar Jan Kruis, die Sjimmie van een ander uiterlijk voorzag, en filmmaker Henk van der Linden die maar liefst zeven Sjors en Sjimmie-films op zijn naam heeft staan en - bij gebrek aan een Surinaamse jonge acteur in de jaren '60 - z'n eigen dochter zwart schminkte."

Caesar

Caesar

14-11-2014 om 14:32

Sjors

Zonder de uitzending van andere tijden gezien te hebben: ook Sjors is niet hetzelfde gebleven door de jaren heen.

Caesar

Caesar

14-11-2014 om 14:34

Brazella

Welk racisme roept het Sinterklaas feest op?

Welk racisme?

Meneer of mevrouw Caesar,

Wel eens het nieuws gekeken de laatste tijd? Waarin mensen die zich pro aanpassing hebben uitgelaten waaronder Anouk en Tanja Jess, zelfs THUIS in hun BRIEVENBUS dreigbrieven hebben ontvangen? Maarja het feest roept geen racisme op, want mensen sluiten hun ogen ervoor. Een klein voorbeeldje, zomaar een oproepje op internet, naar aanleiding van zwarte piet:

Alvast excuses voor mijn taalgebruik, maar eeeeeee.Wanneer gaan we nou eens de straat op met zijn alleen. razzias houden, rellen schoppen, moskeen binnenvallen en vernielen, winkels platbranden enz enz.Neem godver een voorbeeld aan de duitsers en de polen op dit moment. zijn we de 2e wereld oorlog vergeten, en wat we toen zeiden, eens maar nooit meer. .......elke dag komen er meer van die tyfyhonden binnen en het boeit jullie niet? Als je maar veilig binnen zit. nogmaals excuses voor het taalgebruik.

En 1000den meer van dit soort reacties, alleen voor zwarte piet.

Maargoed, als je je ogen sluit is het er niet zullen we maar zeggen, en dat doet half nederland dan ook. Het is niet aan hun adres, dus is het er niet. En het is er niet 1 die zulke dingen roept, het zijn er werkelijk 10000den.

Als je me niet geloofd kun je het hier bekijken:

http://racistenuitdekast.tumblr.com/

Lees, en huil voor je medemens die dit naar zijn hoofd geslingerd krijgt omdat ze een andere mening hebben! Huil voor je kinderen die in deze samenleving moeten opgroeien. Huil voor jezelf dat je tussen zulke mensen woont. Dit zijn je buren, je vrienden, je familie, en dit keur jij goed door te ontkennen dat dit feest racisme oproept! Zie hier het bewijs! Ik hoor je straks, als je klaar bent met lezen en een gat in je hart hebt, (tenminste daar ga ik vanuit als je zulke reacties leest, die over mensen gaan)

Caesar

Caesar

14-11-2014 om 15:08

Brazella

Dat wordt dus uitgelokt door de zwartepieten discussie. Niet door het kinderfeest zelf.
Ik ontken niet dat er veel racisme is in Nederland. Dat wist ik al voor de zwartepieten discussie.

Pffrt

Er is nooit een reden voor racisme, uitlokking bestaat niet. Als het er niet zou zijn, zou het nu ook niet naar boven komen. Er worden mensen gekwetst door de beeltenis van zwarte piet. Dat anderen dat niet zo zien of voelen, wil niet zeggen dat het niet zo is. We kunnen wel met ons alleen onze ogen sluiten, maar daar los je het probleem niet mee op. Zwarte piet is zwart door de schoorsteen, nou prima, maar laat hem er dan ook zo uitzien. Maar ondertussen springt half nederland op de kast, want zwarte piet MOET per se zo blijven. Dat moet helemaal niet. Er zijn heel veel dingen aangepast omdat het niet meer van deze tijd is. Zwarte piet hoort daar ook bij. En dat gaat ook gebeuren. Over 20 jaar vragen de mensen zich af waarom we deze "traditie" niet eerder hebben veranderd.

Caesar

Caesar

14-11-2014 om 15:43

Brazella

Jij beweert dat het racisme wordt opgeroepen door dit kinderfeest. Ik betwijfel dat.

Caesar

Dan heb je blijkbaar de link niet geopend en de reacties niet gelezen. Want dan zou je dat niet kunnen ontkennen. AL die reacties gaan namelijk over het behouden van Zwarte piet, en zonder zwarte piet waren deze reacties er niet. Maar zoals ik al zei, zolang je je ogen ervoor sluit zul je het niet zien.

Barvaux

Barvaux

14-11-2014 om 17:26

brazella

Kun je even uitleggen hoe we iemand zwarte vegen op het gezicht kunnen geven en hem tegelijkertijd onherkenbaar maken voor kinderen?

Katniss

Katniss

14-11-2014 om 17:35

Tja

Als je kijkt naar Zwarte Piet heeft hij de afgelopen 60-100 jaar al een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Vroeger was het een enge man met roede, die kinderen meenam naar Spanje. Ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die er aanstoot aan nemen dat Piet zwart is en de knechtenrol aanneemt, dus waarom zou je daar geen rekening mee houden?
Bij het clipje van Sunny had ik ook een tweeslachtig gevoel. Aan de ene kant vond ik het een beetje beledigend dat ze 'onze' Zwarte Piet niet leuk vinden, maar aan de andere kant een beetje beschaamd omdat 'wij' blijkbaar de gelijkenissen niet zien met ons koloniale verleden. In mijn omgeving sta ik trouwens alleen met mijn twijfels. Op de FB van school heb ik al hoogoplopend woorden gehad met een andere ouder die zich e.e.a. heel erg aantrok, en er plaatst nu iedere dag wel iemand een Pietmoetblijven stukje.

Daar ben ik nou tegen

Barvaux #19 Ik hoorde laatste op de radio Claudia de Brij ook zoiets zeggen. Ze is tegen de roetpiet, want dan zien kinderen dat het ome Kees is en dat moet niet.

Ik begrijp dan weer helemaal niet waarom dat erg is. Tegen de tijd dat de kinderen ome Kees tussen de spanning en de roetvegen door weten te herkenne, zijn ze wat mij betreft oud genoeg om te weten dat het een spel is.
Voor de goegemeente zal dat vanaf een jaar of zes zo zijn.

Ik ben natuurlijk volledig bekend met het fenomeen dat er negen- of zelfs tien jarigen zijn die (sssst) nog geloven. Maar daar ben ik nou tegen!

Overigens vind ik die roetpieten gewoon niet zo'n creatieve oplossing. Ik vind de kaas- en stroopwafelpiet inspirerend. Ik zou van mijzelf een straggiatella-piet maken. Maar een mandarijpiet, bloemkoolpiet of mangopiet zie ik ook voor me. Die pieten zijn surprises op zich. Past een leuk cadeau en een leuk gedicht bij.

Barvaux

Barvaux

14-11-2014 om 19:07

Miriam

Op dit moment zien gelovige kinderen de pieten niet als geschminkt, zodra je er stroopwafel- of kaaspieten van gaat maken zien de gelovigen het dus WEL als geschminkt en dat vind ik dus wel degelijk een probleem. Verder geloof ik niet dat kinderen, als ze maar goedgelovig genoeg zijn, ome Kees niet zullen herkennen maar wellicht ook wel aangezien ze ome Jan ook niet herkennen als Sinterklaas

Serieus: ik denk dat dat herkennen wel meevalt omdat er maar weinig mensen zich nog in een kostuum hijsen voor neefjes of nichtjes. Je huurt al snel een Klaas en Piet in tegenstelling tot vroeger (of je huurt niemand, wij hebben daar niet eens over nagedacht, bij mij kwam vroeger ook geen klaas of piet).

vlinder72

vlinder72

14-11-2014 om 19:12

Regenboogpieten

Jaren geleden vaarde de pietenboot door een regenboog en veranderde een aantal pieten in regenboogpieten. Dat was leuk. Mijn oudste kinderen waren toen nog 4 en 3 jaar en vonden het prachtig.

Mijn jongste is nu vijf jaar. Hij vindt het sinterklaasjournaal dit jaar niet leuk. Niet dat hij er iets over zegt maar begint enthousiast met kijken maar is binnen een paar minuten volledig afgeleid. Pietje paniek vindt hij het leukste en een aantal andere pieten. En die zie je niet meer. Wij moeten het nu doen met clownspieten. Ik zag mijn oudste zoon toen met zijn ogen draaien maar hij zei verder niets. Mijn jongste was tegen die tijd al een spelletje op de I pad aan het doen en zat te wachten op Freek.

Caesar

Caesar

14-11-2014 om 21:07

Brazella

Dat racisme wordt niet opgeroepen door het sinterklaasfeest, maar door die zwartepieten discussie die volledig is ontspoord is en gepolariseerd. In beide kampen zie je enorme verharding van standpunten. Het is gewoon echt niet leuk meer.

Nee

Het is niet leuk meer nee.

Ik ben het er ook mee eens dat zwarte piet racisme oproept. Zeker in de gebieden waar men weinig gekleurde mede mensen ziet.

Hoe vaak heb ik wel niet gehoord: haha mijn nichtje roept zwarte piet tegen de zwarte mensen op straat, grappig hè, ja dat kind weet niet beter, is opgegroeid in .....dorp....... Ik vind het verschrikkelijk.

En dan heb ik het nog niet eens over alle donkere kinderen die het grote boek mogen drage, die geen smincken nodig hebben enzovoorts......

En nu ook weer de reacties op Anouk vanwege het feit dat zij een liedje heeft uitgebracht over hoe zij de bedreigingen aan haar en haar kinderen heeft ervaren. Een LIEDJE, meer is het niet! En teksten als niggerh**r neem je apen mee naar hun eigen land.

Misschien is zwarte piet geen racisme, maar het versterkt wel vooroordelen en stigma's

Caesar

Caesar

14-11-2014 om 23:17

Slechtste

Deze hele zwartepieten discussie haalt het slechtste van heel veel mensen naar boven. In beide kampen. In plaats van meer begrip voor elkaar is er alleen maar minder begrip. Deze discussie kent alleen maar verliezers.

Annet

Annet

14-11-2014 om 23:29

Caesar, je vergeet de belangrijkste groep

En dat zijn de mensen die begrip hebben voor de gevoelens van de donkere mensen in Nederland. Die eigenlijk geschrokken zijn van de ervaringen van het donkere kind. Deze mensen willen graag rekening houden met de gevoelens van deze kinderen al zijn ze nu volwassen. En met de gevoelens van de huidige dondere kinderen.
Dat had wellicht eerder gemoeten maar ze hebben er nooit zo bij stil gestaan.
Nee, Zwarte Piet is niet alleen zwart vanwege de schoorsteen. Als je je een beetje inleest weet je beter.
Kan het Sinterklaasfeest blijven bestaan? Natuurlijk wel. Pas de zaken aan die kwetsend zijn. Dan kan iedereen (maakt niet uit van welke komaf of kleur) een geweldig Sinterklaasfeest hebben. Mijn favoriet is de Gouden Piet. Die is of heel rijk of heeft heeeeel veel geluk.

Deze mensen discussiëren niet mee in de media. Ze horen niet bij de uitersten. Ze zijn eigenlijk hele gewone Nederlanders die oog hebben voor iedereen.
Ik spreek dit nu uit op deze plek, maar daarna ben ik er wel klaar mee. Ik word heel moe van deze discussie in de media waar niemand het eens wil worden en iedereen gelijk wil hebben. Ik lees de stukken in de krant niet meer en ik kijk niet meer naar de items op TV.
Als er naar deze groep geluisterd zou worden, zijn er geen verliezers. Alleen maar mensen die genieten van dit feest.

Caesar

Caesar

15-11-2014 om 08:53

Annet

Ik vergeet helemaal niemand, maar ik constateer dat de zwartepieten discussie helemaal uit de hand is gelopen. Overigens hoef je me hier niet de les te lezen, want, als je goed leest, zie je dat ik in dit draadje helemaal geen neem in de discussie. En tegenover de groep mensen die begrip hebben voor de mensen die zich gekwetst voelen staat ook een groep gekleurde mensen die geen moeite hebben met zwartepiet. Maar ook de mensen die begrip kunnen opbrengen voor de andere groep zijn verliezer, want de discussie is totaal verziekt. Er lijkt niet meer op een redelijke manier een oplossing te kunnen komen. Gewoon gelijkelijk in de tijd.

creabea

creabea

15-11-2014 om 11:12

eens met Annet

eigenlijk voelt het (voor mij tenminste) een beetje als een verlies in het geloof in Sinterklaas. Eerder zag ik echt niet dat zwarte piet racistisch was, en nu wel. Ik was graag onwetend gebleven op dat punt, zeg maar (in de zin dat het niet altijd leuk is om alles te weten). Het stukje van Sunny Bergman was toch pijnlijk, niet alleen omdat de engelsen zwarte piet niet leuk vonden, maar op een of andere manier waren de zwarte pieten daar ook raar.

Overigens zal de kleur van de pieten voor de kinderen er niet echt toe doen, andere kleuren kunnen heel mooi staan en hier snappen de kinderen echt wel dat het om geschminkte personen gaat, ze zijn immers zelf ook wel eens zwart geschminkt? Ik vraag me alleen af of je er daarmee bent. Want een gekleurde piet is in oorsprong nog steeds die zwarte knecht, dus zouden er geen mensen zijn die er over blijven vallen?

volwassen kijk

Barvaux "Op dit moment zien gelovige kinderen de pieten niet als geschminkt, zodra je er stroopwafel- of kaaspieten van gaat maken zien de gelovigen het dus WEL als geschminkt en dat vind ik dus wel degelijk een probleem. "

Ik denk dat dat een volwassen kijk op de kwestie is. Ik denk zelfs dat die kijk een van de oorzaken van de aversie tegen Piet is. Als de kinderen zwarte piet als niet geschminkt zien, dan zien ze zwarte mensen, Afrikanen, negers.

Ik denk dat dat op gaat voor iedereen bij wie de magie verbroken is, ook acht of negenjarigen dus, maar niet voor de jongere kinderen voor wie het allemaal bedoeld zou zijn. Zij zien Piet, een Piet en die kan net als Pino of Teletubbie in verschillende kleuren/aankleding verschijnen.

Ceasar, volgens mij kan de grootste groep (die het overigens onderling niet eens hoeft te zijn) heel normaal over dit onderwerp praten.

Niet eerlijk en niet doeltreffend

Eindelijk een stukje van Colonial Hangover gezien trouwens in de herhaling bij DWDD.

Ik vind inderdaad dat je het zo moet bekijken. Vanuit het perspectief van iemand die de traditie helemaal niet kent. En vanuit dat perspectief ziet het er niet uit. Veranderen dus.

Ik vond de reactie van Matthijs van Nieuwkerk wel interessant. Hij meende dat het niet eerlijk was om daar in dat Engelse park mensen zo plompverloren met die traditie te confronteren.
Ik denk dat dat wel eerlijk is. Het is de manier waarop wij naar vrouwenbesnijdenis kijken. Of hoofddoeken. Naar veelwijverij of kinderarbeid. Naar gebakken hond en gemalen neushoorn.

Daar hebben we ook een mening over. Daarvan vinden we ook dat het anders moet. Als het om huwelijks- of begrafenisrituelen gaat, dan moet dat zelfs onmiddellijk en direct zonder enig respijt. Vanwege AIDS, of Ebola.

En dan zouden wij niet tegen onbegrip voor zwarte Piet kunnen?
Kijk, dat vind ik nu niet eerlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.