Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Colonial 'hangover'


Welnee

Quincy heeft jou wellicht wakker geschud, maar mij niet. De Pietenkwestie is helemaal niet nieuw.
Ik vind verder dat je je aanstelt met je volkscultuur.
Dat heefthet sinterklaasjournaal wat mij betreft met succes laten zien.

Barvaux, tsjor laat zien dat de onrust er nog is.

Aanstellerij

Dan maar even de wikipedia erbij:
'Volkscultuur zijn alle collectieve, al of niet traditionele uitingen van het (gewone) volksleven, vaak gekend als gebruiken, steeds onder verwijzing naar traditie, verleden en nationale, regionale of lokale identiteiten. Het is de kennis van het dagelijks leven met al zijn volksgebruiken en wordt gezien als cultureel erfgoed. Omdat elke generatie haar eigen keuzes maakt, is volkscultuur een dynamisch fenomeen.

In de praktijk fungeert de benaming volkscultuur als een paraplubegrip voor bepaalde culturele fenomenen uit het verleden en heden, zo worden familiekunde, heemkunde, industriële archeologie en volkskunde als hoofdgroepen in de volkscultuur aangeduid.

Door de geschiedenis, politiek en andere sociale factoren is de volkscultuur wereldwijd verschillend en zeer divers. Zo zijn er typisch (West-)Europese of Nederlands/Vlaamse gebruiken die elders in de wereld niet voorkomen. Hierbij kan gedacht worden aan Sinterklaas, Limburgse vlaaien, Brugse kant, het zien van Abraham en Sara, koekhappen, enzovoorts. Gebruiken van volkscultuur die wijder zijn verspreid, zijn bijvoorbeeld carnaval, halloween, sprookjes, tuinkabouters, monsters, huwelijksrituelen, volkssporten, paasvuren, wichelroedelopen, circussen, kermissen, enzovoorts.'

Tot zover mijn aanstellerij.

Tsjor

creabea

creabea

07-12-2014 om 12:41

volkscultuur

"Ik vind verder dat je je aanstelt met je volkscultuur.
Dat heefthet sinterklaasjournaal wat mij betreft met succes laten zien."

Het blijkt maar weer hoe belangrijk het sinterklaasfeest is voor veel mensen, anders was er niet die hele discussie. Het grootste deel van de pro-pieters zijn bang dat er na zwarte piet nog meer dingen zullen verdwijnen (vandaag hoorde ik weer wat over vuurwerk, volgende discussie Misschien doe jij zelf niet aan tradities of rituelen, maar de meeste mensen wel natuurlijk. Al die terugkerende gebeurtenissen en gebruiken zijn ontzettend belangrijk.

En persoonlijk vond ik het sinterklaasjournaal wel heel leuk, maar zo'n beetje de helft van de (volwassen) geïnteresseerden helemaal niet. Dus ik weet niet of het sinterklaasjournaal wel zo'n succes was dit jaar.

Pita

Pita

07-12-2014 om 12:51

Creabea: Sinterklaasjournaal

Grappig Creabea, ik heb niemand gesproken die het Sinterklaasjournaal niet leuk vond. Mijn ouders, boven de 80, vonden het prachtig, grappig en interessant.

Onrust

Mirjam: 'Als ik die Booy zo lees, dan zou dat best een tergend proces kunnen worden. Er zit nog een hoop onrust in die hoek kennelijk.' Je verwijst ook naar mij over de onrust. Maar je vergeet een andere bron van onrust: 'Quinsy Gario vond het 'walgelijk' volgens de Volkskrant...'

Het sinterklaasjournaal lijkt me een geweldige creatieve prestatie te hebben geleverd. je moet het maar kunnen. En je moet het maar kunnen waarderen.

Ach, tegen de tijd dat ik kleinkinderen heb zal Sinterklaas zijn overleden. Dan draai ik uit pure nostalgie filmpjes met Aart Staartjes als presentator en vertel als een echte oma over vroeger.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2014 om 12:54

Miriam

Barvaux, tsjor laat zien dat de onrust er nog is.===

Je wilt zeggen dat de mensen die zich nog in het slachtofferschap van de slavernij wentelen, nu wél tevreden zijn?

Pita

Pita

07-12-2014 om 12:55

2011, 2008

Wat geschiedenis:

http://www.nrc.nl/stevendejong/2011/12/18/racistisch-sinterklaasfeest-nu-ook-vanuit-amerika-onder-vuur/

Hardhandige arrestatie van Quinsy Gario bij intocht Sinterklaas 2011.

Kunstproject (niet van Gario) bij Van Abbemuseum geannuleerd wegens doodsbedreigingen, 2008.

Pita

Pita

07-12-2014 om 13:05

ook interessant

geschiedenis:

http://zwartepietisracisme.tumblr.com/

Leen13

Leen13

07-12-2014 om 13:07 Topicstarter

Witte Piet bij Rayman


https://www.youtube.com/watch?v=xN5GSkByFeM
"En dan is er nu ook een opapiet. Hoeven wij bejaarden ons ook niet gediscrimineerd te voelen".

Ook al ben ik blank als vla, toch denk ik na.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2014 om 13:15

Tsjor

De ongenaakbaarheid van het slachtoffer. Die positie zal hij het niet zomaar laten schieten, dat kan uitgebuit worden over nog veel meer aspecten. Hij heeft al een aantal topics genoemd.===

Ik vond zijn gedrag en uitspraken bij het interview zacht gezegd geen reclame voor het 'goede doel', althans niet als hij 'de andere kant' voor zich wil winnen. Quinsy Gario is een populist, die vooral zichzelf promoot en daar is een aantal mensen helaas gevoelig voor. Ik heb begrip voor de opdracht om Piet minder 'neger' te maken. Tot daar en niet verder eigenlijk.

Leen13

Leen13

07-12-2014 om 13:45 Topicstarter

walgelijk

Eerlijk gezegd werd ik er ook wat onwel van om Dieuwertje Blok bij Pauw of DWDD zo tevreden over de figuur opapiet te horen praten.
Er is een handreiking gedaan richting de zogenaamde slachtoffers en daarmee is het witte establishment zogenaamd diep door het stof gegaan, dat ziet iedereen toch wel? En met die 'transformatie', witte man gunt zwarte man een betere positie, die van vice witte man, moet men maar zeer tevreden zijn want anders wentel je je in je slachtofferschap.
Ik denk dat we hier in Nederland helemaal niet gewend zijn aan de valkuilen en de gevoeligheden van het racismedebat. Wat naief eigenlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2014 om 14:24

Rascisme

Als het debat puur om rascisme gaat en niet alleen over Zwarte Piet, krijg je een ander soort debat. Ik vrees om eerlijk te zijn voor wat er dan allemaal over tafel zal gaan. Rascisme en discriminatie is geen puur 'blanke" aangelegenheid, hoewel men dat blijkbaar wel graag zo doet lijken.

Wat het slachtofferschap betreft: ja, ik vind dat wentelen in slachtofferschap als je de slavernij nu nog op jezelf betrekt en eisen stelt uit naam van wat 'ons' allemaal is aangedaan. Ieder weldenkend mens is er nu wel van overtuigd dat de slavernij slecht was. Mensen met rare extreme opvattingen blijf je houden.

Ik zag afgelopen week beelden van de bombardementen op Rotterdam. Mijn moeder leefde daar op dat moment, 11 jaar dus heel bewust van wat er gebeurde. Ze is haar leven lang bang geweest voor laagvliegende vliegtuigen. Toch neem ik de generaties die niets met die oorlog te maken hadden niets kwalijk. Andere situatie, maar het gaat om menselijk leed veroorzaakt in het verleden.

Gelukkig

Zijn er superieure mensen, zoals Mirjam en AnneJ, die dat allemaal wel inzien.
AnneJ: 'Ik denk dat we hier in Nederland helemaal niet gewend zijn aan de valkuilen en de gevoeligheden van het racismedebat. Wat naief eigenlijk.' Nou nee, zo naïef is het allemaal niet, want je kunt niet voorbereid zijn op welke perceptie er wordt losgelaten. Bijvoorbeeld jouw perceptie: 'En met die 'transformatie', witte man gunt zwarte man een betere positie, die van vice witte man,...'. De positie van slachtofferschap is een riante positie, zeker als het gebaseerd is op een verleden dat niet meer teruggedraaid kan worden. Die positie zal nooit worden opgegeven.

Tsjor

Leen13

Leen13

07-12-2014 om 14:55 Topicstarter

Ja maar Tsjor

http://www.cogis.nl/uploads/documents/327.pdf
De reflex is blijkbaar op de man spelen en niet op de bal Tsjor. Dan hebben Mirjam en ik blijkbaar weer wat fout gedaan, we stellen ons superieur op.
Maar mensen zijn toch naar school geweest, kijken televisie, zien discussieprogramma's, leven in een samenleving met toenemende verschillen, daar zoek je toch ijkpunten bij die verder gaan dan het afwijzen en buitensluiten van anderen? Omdat we geen geschiedenis hebben van minstrelshows en zwarte burgerrechtenbeweging leeft het blijkbaar niet in het openbare debat. Daar komt die naieviteit vandaan.
Want we praten er al een halve eeuw over.
" Fanon beschrijft hoe er eigenlijk geen uitweg is voor de
onderdrukte bevolking: de machthebber vraagt om aanpassing aan de normen van de overheerser. De onderdrukte kan pas iets worden als hij zich aanpast aan diens waarden en normen, maar echt geaccepteerd door de machthebber wordt hij echter nooit. Hij kan wel een wit masker opzetten maar hij blijft daaronder een zwarte die door de witte overheersers niet voor vol wordt aangezien. Uiteindelijk geloven de onderdrukten zelf ook dat ze ‘minder’ zijn, ze internaliseren de discriminerende ideeën van hun overheersers.
Dit verklaart dat ook na een bevrijding van het koloniale juk, zowel landen als individuen zich blijven spiegelen aan de normen en waarden van hun vroegere overheersers."
Het racisme is dat gekleurde mensen altijd uit eigen ervaring geconfronteerd worden met deze onderstroom van de geschiedenis maar dat witte mensen zich daar volledig aan kunnen onttrekken. En dat is naief.

Inhoud

Kaaskopje "Je wilt zeggen dat de mensen die zich nog in het slachtofferschap van de slavernij wentelen, nu wél tevreden zijn?"
Dat weet ik niet Kaaskopje. Ik ken die mensen niet. Ze reageren niet in dit draadje. Tsjor geeft een onrustig voorbeeld uit eerste hand, niet van horen zeggen. Daar geef ik de voorkeur aan.
Cerabea voor het sinterklaasjournaal moet ik het hebben vam het achteraraatje. Ik heb het niet gevolgd. Bijna niemand ( behalve kinderen) heeft het gevolgd volgens mij. Dat laat eens te meer zien dat het met die volkscultuur wel meevalt. Een ander voorbeeld: bij mij komt de sint aan onder begeleiding van pieten op jet ski's. Wat nou volkscultuur?
Ik begrijp overigens niet tsjor, waarom je me nu alweer een verwijt naar de kop slingert. Wat nou superieur? Ben je jaloers dat jij wel dit jaar voor het eerst van de kwestie hoorde? Het argument was niet ter sprake gekomen als je me niet eerst dat andere verwijt had gemaakt. Dat ik gegeijzeld ben door quincy.
Tip: hou op met persoonlijke verwijten en heb het over de inhoud.

Persoonlijk

'Ben je jaloers dat jij wel dit jaar voor het eerst van de kwestie hoorde? Het argument was niet ter sprake gekomen als je me niet eerst dat andere verwijt had gemaakt. Dat ik gegeijzeld ben door quincy.
Tip: hou op met persoonlijke verwijten en heb het over de inhoud.'
Eensgelijks dan. En voor wat het waard is: nee, ik hoorde niet 'pas' dit jaar over de zwarte-pietendiscussie en Fanon heb ik al lang geleden gelezen. Het kan wel zijn dat ik met wat andere realiteiten te maken heb (gehad in mijn leven), waardoor ik niet onmiddellijk omval als iemand 'racisme' roept.
Wat is er overigens mis met die jet-ski's?

Tsjor

Niks mee mis

Met jetski s is - behalve dat ze herrie maken - niks mis.
Maar ze staan niet op je wikipedia pagina #363.
Zwarte piet ook niet trouwens.

Zo zie je maar weer

Dat volkscultuur flexibel is. Zolang je nu maar niet gaat eisen dat alle pieten en sinterklazen voortaan op jetski's komen.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2014 om 17:23

Miriam

Ik meen gehoord te hebben dat het Sinterklaasjournaal érg goed bekeken is. Bij ons stond het ook een aantal keer aan, vooral uit nieuwsgierigheid wat ze ermee gingen doen. Ik denk zomaar dat wij daarin geen uitzondering waren.

creabea

creabea

08-12-2014 om 12:00

1000.000 kijkers per avond

dus het werd wel degelijk goed bekeken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.