Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

corona-app of niet, en waarom?


Isella

Isella

20-10-2020 om 10:26

Alkes

Ik heb niet gezegd: "een president is ook niks". Dat maak jij ervan.

Ik weet niet goed wat de voordelen ervan zijn. Maar als we als volk 300.000 per jaar aan salaris aan de president geven en de presidentsfamilie misschien ook een mooie woning aanbieden (zoals de burgemeesterswoning in Amsterdam), dan zijn we een stuk goedkoper uit dan een hele koninklijke familie onderhouden. Ik zie gewoon de meerwaarde niet van een koningshuis.

Miekemieke

Miekemieke

20-10-2020 om 11:03

goedkoper

Ik denk ook dat een president goedkoper in onderhoud is als een koningshuis met alle kastelen en parafernalia of hoe dat moge heten.
Voor die dochters zou het ook beter zijn als het koningshuis afgeschaft zou worden.

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 11:32

Eens

Ik denk (of hoop) dat er bij een president minder kans is op uitwassen. Zoals de verkoop van kunst door de Oranjes, terwijl diezelfde objecten eerder al aan de Nederlandse staat waren verkocht om successierechten te voldoen. Of de 63 miljoen euro kostende verbouwing van Huis Ten Bosch, waarbij door de belastingbetaler ook de inrichting van de privékamers is betaald. En dat ging niet om ern paar Billy boekenkasten van de Ikea.

Kosten

Bij een president zul je ook de stafkosten en de kosten voor representatie en ontmoetingen en bijeenkomsten en reizen met vertegenwoordigers van diensten, organisaties en bedrijven in binnen- en buitenland mee moeten rekenen.

Bovendien heb je in het Koningshuis een netwerk dat je deels stopt zodra je over gaat op een president. Dat is een financiele investering die dan niet langer uitbetaald.

Het is een stabiele factor in een democratie. Presidenten wisselen elkaar af. Dat zou je eens moeten berekenen in investering en opbrengst.

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 13:15

Mwah

'Bovendien heb je in het Koningshuis een netwerk dat je deels stopt zodra je over gaat op een president. Dat is een financiele investering die dan niet langer uitbetaald.'

Ik heb niet de indruk dat onze koning zo'n invloedrijk persoon is, eerlijk gezegd. Zelf bij het toespreken van de VN stuntelt hij zich door zijn briefje heen. Die wordt heus niet serieus genomen. Dan kun je beter een Angela Merkel hebben.

Ursula

Ursula

20-10-2020 om 13:34

Maar

dat is appels met peren vergelijken, natuurlijk. Je moet de koning vergelijken met Frank-Walter Steinmeier (en die moest ik eerst even googelen) en Merkel met Rutte.

Temet

Temet

20-10-2020 om 13:52 Topicstarter

dank je Ursula

Ik zat me ook af te vragen hoe de president van Duitsland eigenlijk heet. Steinmeier dus.

Je zou de huidige monarchie kunnen vervangen door een republiek met parlementair stelsel, zoals Duitsland, Ierland en Israel bijvoorbeeld hebben. De minister-president is hoofd van de regering, de president is er voor de lintjes, het ceremonieel en de verbinding.

Wij denken bij een republiek eerder aan landen als Frankrijk en de VS, dat zijn landen waar de president ook het hoofd van de regering is, en dan spreek je van een presidentieel stelsel.

Ik heb het op dit forum al eens eerder gezegd: laten we overstappen naar een republiek met parlementair stelsel, een nette regeling treffen over welke spullen van de Oranjes zijn en welke van de staat, en dan kunnen de drie jongedames straks gewoon een nette baan zoeken. Of desgewenst leven van het familiefortuin (want als het op een boedelscheiding aankomt zal er wel weer prima voor de Oranjetjes worden gezorgd), maar daar hoeft de belastingbetaler dan verder niet meer jaarlijks aan bij te dragen.

Als WA en politiek Den Haag hier nu eens eensgezind de koppen voor bij elkaar steken dan kan dit rustig worden afgewikkeld, ruimschoots voordat Amalia aan de beurt zou komen. Maar kennelijk hebben Wim en Max daar toch niet zo'n behoefte aan, althans, die indruk wekken ze niet.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

20-10-2020 om 13:54 Topicstarter

netwerk

Ik heb wel eens begrepen dat het idee dat een koningshuis economische voordelen oplevert (want netwerk en glamour en weet ik wat) ook niet meer is dan een idee, en dat nooit werkelijk is gebleken dat een koningshuis enig economisch voordeel oplevert.

Groeten,

Temet

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 13:54

Ursula

'Je moet de koning vergelijken met Frank-Walter Steinmeier'

Het vermogen van ons koningshuis wordt geschat op 900 miljoen tot 1 miljard. Jaarlijks kost het koningshuis het volk 40 miljoen.

De officiële vergoeding van Steinmeier bedroeg in 2018 ongeveer 242.500 euro. Voor kantoorgerelateerde kosten ontvangt de bondspresident naast zijn ambtsloon een onkostenvergoeding van 78.000 euro per jaar.
Na aftrek van kosten kan het privévermogen van Frank-Walter Steinmeier worden geschat op ongeveer twee miljoen euro.

Ik blijf toch voor een gekozen staatshoofd.

Ursula

Ursula

20-10-2020 om 15:47

Ik had me er nog niet over uitgelaten wat mijn mening is, maar wilde slechts de discussie zuiver houden. Een staatshoofd is niet hetzelfde als een regeringsleider.

Ik ben niet koningsgezind, zou de meeste Oranjes nauwelijks herkennen. Beatrix wel, Margriet misschien en Pieter, Willem-Alexander en eventueel Maxima, Amalia, Alexia en Ariane, Laurentien. Als ik ze in het echt zou tegenkomen, zou ik waarschijnlijk denken dat ik een lookalike trof. Maar ik kan me ook niet storen aan het 'ondemocratisch' gehalte, daarvoor heeft de koning toch echt te weinig in de melk te brokkelen. Een monarchie is mogelijk duurder dan een president, al schijnt dat ook wel weer mee te vallen, maar dat schijnt dan weer ten opzichte van presidenten te zijn die ook regeringshoofd zijn. De Franse president schijnt meer te kosten dan ons koningshuis. En het schijnt bij de vertegenwoordiging van ons land toch voordelen te hebben. Bij de keuze van een president speelt toch partijproblematiek, waardoor die lastiger een verbindende rol kan spelen. Door de continuïteit kan een koning de waarschuwende rol beter vervullen. Een parlemenaire monarchie met de Oranjes als koningshuis past wat mij betreft bij ons land. Het grootste probleem vind ik dat je het Oranjekinderen eigenlijk niet aan kunt doen.

Ik ben het daarom grotendeels eens met de Nijmeegse hoogleraar staatsrecht Bovend'Eert. De regeling voor het benoemen van een Koning kan uit de Grondwet. En we moeten niet terug naar de oude formatie-procedure. De Koning hoeft geen deel meer uit te maken van de regering en de ministeriële verantwoordelijkheid kan beperkt worden. Het financiële deel vind ik het minst interessant. Er zou in ieder geval een overgangsregeling moeten komen. Dan, als bijvoorbeeld Amalia het niet meer kan opbrengen, stappen we over op een republiek met een parlementair stelsel, zoals door Temet bepleit.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/versober-de-koning-en-nog-drie-aanbevelingen-voor-een-moderne-monarchie-en-een-voor-afschaffing~bfea5815/

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 16:11

Ursula

'Dan, als bijvoorbeeld Amalia het niet meer kan opbrengen, stappen we over op een republiek met een parlementair stelsel, zoals door Temet bepleit.'

Waarom pas als Amalia het niet meer kan opbrengen? Waarom niet nu?

Temet

Temet

20-10-2020 om 16:40 Topicstarter

goh

En republiek zonder staatshoofd kan ook nog! https://www.republikeinen.nl/republiek-zonder-staatshoofd/

Gewoon om beurten lintjescorvee

Overigens is deze draad wel volledig ontspoord inmiddels. Ook geen ramp.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

20-10-2020 om 17:04

Elenah

"Waarom pas als Amalia het niet meer kan opbrengen? Waarom niet nu?'

Ik ben van mening dat je niet iemand ruim 50 jaar moet vertellen wat zijn baan gaat worden en die opeens afpakken zonder daar iets tegenover te stellen. Ik vind het wel prima om te stoppen met het koningsgebeuren als WA er mee stopt áls dat perse moet.

Ursula

Ursula

20-10-2020 om 17:05

Omdat

Willem-Alexander het kennelijk wel kan opbrengen.

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 17:16

Ursula

'Willem-Alexander het kennelijk wel kan opbrengen.'

Hebben de 17 miljoen andere inwoners van Nederland er ook nog iets over te zeggen? Misschien is het volk wel klaar met hém. Als iemand niet functioneert, ontsla je hem. Dan ga je toch niet wachten tot hij met pensioen gaat?

Ursula

Ursula

20-10-2020 om 17:42

de andere 17 miljoen burgers kunnen de Grondwet wijzigen.

Draagvlak

Het draagvlak voor het koningshuis is nog steeds hoog. Onverminderd hoog onder ouderen. Nog wel iets meer dan de helft van de jongeren is voor.

Bottleneck is het terugkerende debat over de kosten, dat kost punten.

https://jeugdjournaal.nl/artikel/2331871-koning-willem-alexander-krijgt-een-7-7-van-nederland.html

Willem Alexander krijgt een 7,7 als cijfer. Maxima een 8. En driekwart van de mensen is voor het Koningshuis.

En ja, van mij mag Amalia koningin worden. Ik denk dat we er een prima boegbeeld voor Nederland mee krijgen. Ik vind haar nogal op koningin Wilhelmina lijken.

Ik kan best leven zonder koningshuis hoor maar ik zou het toch jammer vinden. Het geeft toch meer sjeu aan het geheel dan zonder.

Triva

Triva

20-10-2020 om 19:40

Annej

"En ja, van mij mag Amalia koningin worden. Ik denk dat we er een prima boegbeeld voor Nederland mee krijgen. Ik vind haar nogal op koningin Wilhelmina lijken.'

Ik zou het toejuichen als Amalia met al haar generatiegenoten besluit om de troon collectief te weigeren en lekker zelf een beroep te gaan kiezen. Probleem opgelost.

Probleem Triva?

De meerderheid heeft geen probleem met het koningshuis. En het coronavirus ga je er ook niet mee wegjagen als je stopt met het koningshuis.

Dat zijn toch ook geen dingen die je ophoest juist als je in de crisis zit.

Dan laat je dat koningshuis gewoon lekker zitten. Totaal geen prioriteit. En je knaagt niet aan de stabiele pijlers van de samenleving en de democratie. Wie weet hoeveel verbinding we nog van ze nodig hebben in deze tijd. Er zijn wel andere prioriteiten.

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 20:47

AnneJ

'En je knaagt niet aan de stabiele pijlers van de samenleving en de democratie'

Waarom niet? Wie bepaalt dat? Een crisis is bij uitstek geschikt voor veranderingen.

Chaos Elena

Er is al genoeg chaos Elena en bovendien is er al genoeg kloof in de samenleving. Prinsjesdag en Kerstmis met een 'preek' van de koning dat we elkaar nou eens niet naar het leven moeten staan lijkt mij handiger dan meer gedoe tussen republikeinen en koningsgezinden. Daar zijn in het verleden hele oorlogen over uitgevochten.

Steek je energie liever in het veranderen van de werkmodus, het soort banen, hoe we uit de coronacrises komen

Ad Hombre

Ad Hombre

20-10-2020 om 20:58

AnneJ

"Er is al genoeg chaos Elena en bovendien is er al genoeg kloof in de samenleving. "

Very true. Extremely bad timing.

Toeval?

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kroon

Korona en de Koning beginnen allebei met 'KO'. Zou het toeval zijn dat het lot van beiden aan elkaar gekoppeld wordt?

"kroon zn. ‘kransvormig hoofdsieraad; munt’
Onl. korona ‘vorstelijk hoofddeksel’ in thie thornina coronan ‘de doornenkroon’ [ca. 1100; Will.]; mnl. crone ‘id.’ in bi [mire] cronen ‘bij mijn kroon (beloof ik)’ [1201-25; VMNW], ‘zegekrans’ in crone ‘krans, lauwerkrans’ [1240; Bern.], gi spannet crone ‘jij wordt geëerd boven allen’ [1265-70; VMNW], ‘heerschappij, regering’ in int .xv.de iaer van sire crone ‘in het vijftiende jaar van zijn heerschappij’ [1285; VMNW], ‘zekere munt’ twintich Vrankrijcsche kronen ‘20 Franse kronen’ [1409; MNW utereiker]."

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 21:21

AnneJ

'Prinsjesdag en Kerstmis met een 'preek' van de koning dat we elkaar nou eens niet naar het leven moeten staan lijkt mij handiger dan meer gedoe tussen republikeinen en koningsgezinden. '

Nou, die preek kan WA voorlopig beter achterwege laten. Laat hij eerst zichzelf maar eens opvoeden.

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 21:25

Voorlopig is Rutte de pineut

'Rutte was op de hoogte van de vakantieplannen van de koning, zo liet de RVD vrijdagavond weten. De premier zei zondag dat hij "te laat besefte" dat de reis naar Griekenland eigenlijk niet kon. Hij zei niets over het achterblijven van de prinsessen. D66-Kamerlid Joost Sneller twittert maandagavond dat de minister-president dat wel had moeten doen.'

https://www.nu.nl/achterklap/6085228/prinsessen-amalia-en-alexia-keren-dinsdagavond-terug-uit-griekenland.html

ElenaH

ElenaH

20-10-2020 om 21:30

'Very true. Extremely bad timing.'

Dat hield ze in 1793 ook niet tegen.

Triva

Triva

20-10-2020 om 22:08

Annej

Jee je kúnt toch lezen dat ik het nú niet wil afschaffen? Sterker nog ik sta neutraal tussen koninkrijk en republiek. Waarom val je mij aan omdat ik het koninkrijk zou willen afschaffen in coronacrisistijd? Let even op wie wat zegt in de discussie aub.

Kouf

Kouf

20-10-2020 om 22:32

Lucky tv

Maar als we het koningshuis afschaffen, waar moet Lucky tv dan nog over gaan???

Isella

Isella

21-10-2020 om 08:27

Zelf opstappen

Dat gaan ze natuurlijk nooit doen! Tenzij er een Franse of Russische revolutie dreigt met moordlustige inwoners.

Wie gaat nou zelf zijn meer dan riante inkomen opgeven? Ze ontvangen salaris en als ze iets verbouwd willen hebben of iets nieuws willen, laten ze hun werkgever daarvoor betalen. Verder heb ik nou niet het idee dat het hard werken is als koning.
Alleen het gebrek aan vrijheid is afschuwelijk. Even een frietje halen of naar de bioscoop dat kunnen ze niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.