Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
suus schreef op 24-01-2021 om 00:37:
  • Hé bah wat een nare reacties op AnneJ, daar krijg ik wel de kriebels van hoor. Zelf ben ik veel minder voorzichtig, deels door mij werk maar ook omdat ik zelf niet tot een risico groep behoor. Maar kunnen we gewoon een beetje respectvol blijven? En ik vind haar bezwaren tegen verkiezingen nu heel legitiem. (Want ze is niet de enige die voorzichtig is, gzd, en wellicht is stemming nu totaal niet representief.

maar Suus, ik ben ook voorzichtig en ik.zie ook de uitdagingen. Maar annej doet geen enkele moeite om te leven. Ze isoleert zich totdat het virus weg is of iedereen dood is. Which ever Comes first.

dus nee het is geen nare reactie op haar. Ik daag haar uit om eens actief mee te denken voor iets wat zij ook belangrijk vindt. Maar nee er komen alleen maar negatieve argumenten. Geen enkele concrete visie. Alsof ze continu blokkeert en alleen over corona of jeugdzorg kan denken. En dat is vervelend voor haar maar ook omdat ze de indruk wekt dat zij het orakel moet spelen omdat de overheid niets doet / het niet goed doet / alles moet wijken/de mens niet in staat is om uit een rottige situatie zich creatief te redden. Het is fatalistisch gedrag. Dat lijkt mij erg vervelend.

gr Angela

gr Angela

Tja Angela. Mogelijk ben ik wat nadrukkelijk maar ik ben toch echt niet de enige met twijfels over het laten doorgaan van de verkiezingen, laat staan het commentaar op jeugdzorg.

Maar misschien heb je gelijk en wordt het hier meer een VIVA forum.

suus schreef op 24-01-2021 om 00:37:
  • Hé bah wat een nare reacties op AnneJ, daar krijg ik wel de kriebels van hoor. Zelf ben ik veel minder voorzichtig, deels door mij werk maar ook omdat ik zelf niet tot een risico groep behoor. Maar kunnen we gewoon een beetje respectvol blijven? En ik vind haar bezwaren tegen verkiezingen nu heel legitiem. (Want ze is niet de enige die voorzichtig is, gzd, en wellicht is stemming nu totaal niet representief.

Ik lees niet alleen de bezwaren van AnneJ tegen het stemmen maar ook haar conclusie naar Angela.

AnneJ: "Weet je wie er wel gaan stemmen Angela? De mensen die het virus minder serieus nemen. Categorie 'compleetdenkers' en erger."

Precies, het kan wat respectvoller. Dat dacht ik ook bij deze reactie. Ik hoor niet bij de "complotdenkers en erger" maar ga wel stemmen als dit goed geregeld is.

Flauw Wil. Dat is om aan te geven dat er een onevenwichtigheid zit in het type burger dat al dan niet stemt. Niet de ouderen of kwetsbaren, daarvan zal een deel niet gaan. Wel degenen die het coronavirus toch al een hype vinden of er klaar mee zijn.

Kun je mij wel in de schoenen wrijven maar dat is toch realistisch, niet dan?

En heb je een onevenwichtigheid in je kiezers dan zie je dat terug in de uitslagen en uiteindelijk in de regering die er wel weer vier jaar voor gaat.

Een argument om de verkiezingen uit te stellen tot relatief veiliger omstandigheden. Want we zijn er voorlopig nog niet mee klaar, hoe klaar je er zelf ook mee bent.

En ik heb net uitgevonden hoe je een spammelding kunt doen. Druk op het uitroepteken naast het bericht. Egon Krenz......

AnneJ schreef op 24-01-2021 om 01:03:

En ik heb net uitgevonden hoe je een spammelding kunt doen. Druk op het uitroepteken naast het bericht. Egon Krenz......

vertel eens AnneJ, waarom zou jij hem als spammer melden? Wat zijn voor jou nou opvallende criteria?

gr Angela

Angela1967 schreef op 24-01-2021 om 01:06:
AnneJ schreef op 24-01-2021 om 01:03:

En ik heb net uitgevonden hoe je een spammelding kunt doen. Druk op het uitroepteken naast het bericht. Egon Krenz......

vertel eens AnneJ, waarom zou jij hem als spammer melden? Wat zijn voor jou nou opvallende criteria?

gr Angela

eh laat maar. Ik heb m ook gemeld.

gr Angela

Ken je geschiedenis Angela. Het noemt zichzelf naar een voormalig DDR bestuurder.

AnneJ schreef op 24-01-2021 om 01:01:

Flauw Wil. Dat is om aan te geven dat er een onevenwichtigheid zit in het type burger dat al dan niet stemt. Niet de ouderen of kwetsbaren, daarvan zal een deel niet gaan. Wel degenen die het coronavirus toch al een hype vinden of er klaar mee zijn.

Kun je mij wel in de schoenen wrijven maar dat is toch realistisch, niet dan?

En heb je een onevenwichtigheid in je kiezers dan zie je dat terug in de uitslagen en uiteindelijk in de regering die er wel weer vier jaar voor gaat.

Een argument om de verkiezingen uit te stellen tot relatief veiliger omstandigheden. Want we zijn er voorlopig nog niet mee klaar, hoe klaar je er zelf ook mee bent.

oh dat is makkelijk voor je. Je gaat nu al zeggen dat straks de opkomst zus of zo is want zus of zo. Als het regent of het is een oneven datum heeft dat ook invloed. Dus laten we alsjeblieft gewoon stemmen met alle creatieve en verstandige extra maatregelen om te laten zien dat het kan en moet. Anders krijgen we nog jarenlang het verwijt  van de AnneJ's dat het niet representatief was.

gr Angela

Angela, ik kan je maar moeilijk volgen.

Ja, ik word ook best verdrietig van de berichten van AnneJ. Tegelijkertijd ben ik blij dat ze post. Want weet je, dat wat ze post geldt niet alleen voor AnneJ. Maar voor heel veel (kwetsbare) mensen. Leven staat stil voor veel mensen. 

En nogmaals, inhoudelijk ben ik het zelf lang niet altijd met haar eens. En discussie is ALTIJD zinnig. Maar ik vind niet dat jij op een prettige manier de discussie met AnneJ opzoekt, ik vind dat je haar wegzet op een nare manier. 

Suus,

ik probeer haar te laten concluderen door haar te confronteren met haar eigen woorden dat ze blijft hangen in een groef. En dat ze net zoals bij Lisa op de boot totaal de werkelijkheid aan het verliezen is. Op een forum waar geen zieltjes gehaald hoeven worden. Als AnneJ gaat fulmineren en niet concreet wil worden dan vind ik dat ik daarop mag reageren. Anders blijft het zo"n negatieve stroom. Ik hoef toch geen fluwelen handschoenen aan te trekken? AnneJ laat duidelijk zien dat ze goed weet wat ze schrijft en ik zie geen zielig hoopje mens wat ik met rust moet laten en moet denken ach..... Als zij niet was begonnen over uitstel verkiezingen dan was ik er nooit over begonnen. Dus laat haar maar komen met een reactie welke maatregelen dan niet goed zouden zijn in Portugal of Nederland. Ik geef toch ruimte aan alle onzekerheden en risico's, juist om die te minimaliseren? Waarom reageert ze daar niet op ? Maar ik ga lekker slapen nu 😀.

gr Amgela

Zielig hoopje mens? Oei Angela dan heb je me wel heel verkeerd begrepen. 

Je doet je best om op grond van argumenten te discussiëren. En nee, ik val niet zomaar om, maar vind het dan toch wel prettig om niet helemaal alleen te staan. Bedankt Suus.

Nee ik begrijp jou prima. Zielig slaag niet op anderen die hetzelfde denken als AnneJ.

maar het feit dat zij een mening vertegenwoordigt die jij vaker hebt gehoord betekent toch niet dat het 'waarheid' is die niet weerlegd mag worden? En ze is niet zielig waarmee ik bedoel dat zij zelf continu haar mening typt dus dan kan ze verwachten dat ik daar dan nu eens net zo fanatiek op terug reageer. Maar meestal graaft ze zich dieper in . 

gr Angela

AnneJ schreef op 24-01-2021 om 01:31:

Je doet je best om op grond van argumenten te discussiëren. En nee, ik val niet zomaar om, maar vind het dan toch wel prettig om niet helemaal alleen te staan. Bedankt Suus.

wie is 'je' in deze, AnneJ?

ik heb je nog geen enkel argument zien geven wat er verkeerd is aan de maatregelen die genomen zijn en worden om verkiezingen zo veilig en toegankelijk mogelijk te maken. Je blijft hangen in algemene platitudes.

gr Angela

https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/tweede-kamer/corona-maatregelen-tweede-kamerverkiezing-2021

Veiliger kunnen we het niet maken. Ik vind Corona geen hype en nee, Corona is nog lang niet weg. Dat zeg ik niet en dat vind ik niet. Jij doet zo melodramatisch over ouderen en kwetsbaren. Mijn hele omgeving zit vol met ouderen en kwetsbaren. Iedereen boven de 70 jaar mag stemmen per post. Kwetsbaren in instellingen kunnen daar stemmen. 

AnneJ:"

" En heb je een onevenwichtigheid in je kiezers dan zie je dat terug in de uitslagen en uiteindelijk in de regering die er wel weer vier jaar voor gaat."

Iedereen moet de kans krijgen om te stemmen, dat heb ik eerder gezegd. Lees de voorzorgsmaatregelen en als je dan nog steeds niet durft te gaan dan machtig je iemand. Onevenwichtigheid in de kiezers moeten we voorkomen. 

Het gaat er niet om dat er serieus maatregelen genomen worden. Alle lof. Maar dat maakt het risico nog niet 0 en het zorgt er nog steeds niet voor dat voorkomen wordt miljoenen op stap gaan en in beweging meer besmetting veroorzaken. Je bent namelijk niet alleen in het stemlokaal maar ook onderweg er naartoe en er vandaan terug naar huis. En ja, dat heb ik al bericht.

Ja, en dat onderweg zijn, dat kun je ook zo veilig mogelijk doen als dat binnen je vermogen ligt. Maar zoveel miljoen mensen keer weinig risico is nog steeds een hoop risico.

Er zijn ongetwijfeld mensen voor wie het anders is, maar 'onderweg' naar het stembureau? Als ik naar de supermarkt loop, op 3 minuten afstand, zwaai ik onderweg altijd even naar mijn stembureau. We hebben ook wel gestemd in de school van de kinderen op 5 minuten lopen. En op het station, op doorreis naar het werk. Dus, hoewel er vast mensen zijn voor wie het anders is, er zijn ook vele mensen wiens 'onderweg' naar het stembureau een ommetje is, of een fietstochtje, of voor wie het op de route ligt van een reisbeweging die ze toch al maken. Om eerlijk te zijn kom ik ook in gewone tijden onderweg naar het stembureau al niet binnen anderhalve meter van iemand. In Nederland is gemiddeld 1 stembureau op 1700 inwoners (inclusief de niet-stemgerechtigden dus). 

'Misschien moeten we dan toch nog maar de mogelijkheden om per brief te stemmen uitbreiden. ' Dat lijkt mij een constructief voorstel. De leeftijd van 70 jaar is natuurlijk arbitrair, wat mij betreft mag dat ook 60 jaar worden. Ik ga wel stemmen, anders blijft dit kabinet nog langer demissionair en houden we een tweede kamer die een hele dag (!) debatteert over een maatregel, met als uitkomst dat het 30 minuten later ingaat. ik wil weten wat de partijen van plan zijn om te doen aan de grote vraagstukken die op tafel liggen. De corona-crisis is eigenlijk geen politiek onderwerp, zeker niet omdat de situatie bijna per dag verandert. Dus daar kun je moeilijk beleid op maken voor de langere termijn. Maar de grote vraag die Pieter Omtzigt stelde in het debat over de toeslagenaffaire is: hoe organiseren we tegenmacht in het huidige democratische bestel. en die tegenmacht is dan met name bedoeld om burgers te beschermen tegen onrecht door de overheid. Op het gebied van onderwijs, sociale zaken, arbeidsorganisatie, wonen, daar liggen allemaal hele grote vraagstukken en daar moeten we ons ook mee bezig houden. Dus ja, nu verkiezingen en een nieuw kabinet.

'Maar dat maakt het risico nog niet 0'. AnneJ, als dat jouw criterium is, dan vrees is dat er op dit moment op geen enkel terrein enige zekerheid te bieden is. Zelfs niet als we nu alles stil zouden leggen (en dan nog zullen mensen moeten werken in de zorg en in de bevoorrading) en wachten tot iedereen gevaccineerd is. Het beste resultaat is: 95%. Dus dan nog blijft er 5% over van mensen die wel gevaccineerd zijn, maar toch besmet kunnen raken. Je criterium is simpelweg niet haalbaar. Wat haalbaar is is dat we allemaal ons opperbeste best doen om zo min mogelijk (!) besmettingen te krijgen. Dat afgewogen tegen andere belangen: je moet wel eten in huis kunnen halen, zieke en oude mensen moeten wel verpleegd en verzorgd kunnen worden, het land moet wel bestuurd worden etc. Tsjor

In een 'piek'van besmettingen in een pandemie is het niet handig om, naast de nog mogelijke bewegingen van mensen, beperkt door maatregelen en gedrag, daarnaast dus, ook nog eens miljoenen mensen op pad te sturen met activiteiten die niet 0 zijn, maar met miljoenen tegelijk ook nog eens onduidelijke hoeveelheden extra besmettingen gaan opleveren.

Natuurlijk weet ik dat het niet 0 kan zijn. Dat is juist het probleem als je die ogenschijnlijk geringe besmettingskans vermenigvuldigt met het aantal van alle mensen die op pad gaan om te stemmen. Bovenop hun verdere activiteiten.

Schriftelijk. Dat zou mooi zijn als meer mensen per brief zouden kunnen stemmen. Maar ook onder de 60 heb je kwetsbare mensen die niet graag de deur uitgaan. 

Helaas was dat volgens Ollongren niet mogelijk.

Daarmee kun je in elk geval jezelf beschermen als dat nodig is. Je neemt dan nog niet weg dat je te maken kunt krijgen met extra besmettingen vanwege het grootschalige evenement. Hoe goed ingericht ook.

AnneJ schreef op 24-01-2021 om 10:04:

In een 'piek'van besmettingen in een pandemie is het niet handig om, naast de nog mogelijke bewegingen van mensen, beperkt door maatregelen en gedrag, daarnaast dus, ook nog eens miljoenen mensen op pad te sturen met activiteiten die niet 0 zijn, maar met miljoenen tegelijk ook nog eens onduidelijke hoeveelheden extra besmettingen gaan opleveren.

Natuurlijk weet ik dat het niet 0 kan zijn. Dat is juist het probleem als je die ogenschijnlijk geringe besmettingskans vermenigvuldigt met het aantal van alle mensen die op pad gaan om te stemmen. Bovenop hun verdere activiteiten.

Ik ben nog nooit meer dan 2 andere stemmers tegengekomen bij het stemmen. Meestal geen. En in dat geval was ik nog geen 2 minuten binnen.

Juist nu meer mensen midden op de dag kunnen gaan, zal alles zich meer verspreiden. 

Als ik zo kijk in mijn straat, gaat de meerderheid trouwens nog steeds naar zijn werk en zijn die sowieso al een keer per dag 'onderweg' en kunnen zo een tripje stemlokaal meepakken. Boodschappen doen ze ook allemaal nog, want er wordt nooit meer iets bezorgd sinds de panische Italianen zijn verhuisd. Dus niemand zit de hele dag binnen en zou alleen naar buiten moeten om te stemmen. Stemlokalen zijn altijd op loopafstand, dus onderweg besmet je ook niemand.

Nou, inderdaad. De meeste mensen lopen elke dag buiten, tenminste degenen die ik ken. Dan even een zowat leeg stemlokaal in lopen is toch niet echt vergelijkbaar met de polonaise lopen in een afgeladen kroeg.

Stemlokaal met looproute, afstand, raam/deur open en plexiglas schermen, stel ik me zo voor. En bij het stemmen maak ik gelukkig niet vaak mee dat iemand in mijn nek hijgt. Een stuk veiliger dan de super.

Maar ik als kwetsbaar persoon ga sowieso mijn partner machtigen. Ik kom echt nergens anders dan buiten, en dat machtigen is zo geregeld.

Dat snap ik niet Valeria. Hoe kun je het feit dat de hele straat naar het werk toegaat met droge ogen melden. Dat is al een reden waarom de cijfers veel minder dalen dan noodzakelijk is om een mogelijke piek door virusvarianten in de kiem te smoren.

En daar dan bovenop, iets meer risico, nog de omweg naar het stemlokaal? Terwijl daar de mensen tussen zitten die elkaar net op het werk hebben besmet? En dat dan meenemen naar de stemlocatie?

IngeR68

IngeR68

24-01-2021 om 10:48

Ik ga stemmen. Sterker nog, ik ga werken als stembureaulid. Ik hou me al vanaf het begin aan de maatregelen, ben (mede daardoor, neem ik aan) nog niet besmet geweest met corona. In mijn directe omgeving heeft ook niemand corona gehad. Dus ben ik bij uitstek geschikt om mensen die wél willen stemmen, de mogelijkheid te bieden.

En nee, ik ben geen wappie en/of complotdenker.

AnneJ, je slaat door. Je hebt geen flauw idee van de beroepen van die mensen.

Ik adviseer je (en dat is serieus bedoeld en uit bezorgdheid) om je zinnen wat te verzetten. Haal buiten wat vitamine D, doe iets leuks.

Ziet niemand de parallel met de VS? Hoe bleek dat de democraten massaal per brief stemden? Dat kan zonder problemen daar.

Trump zag de bui al hangen en probeerde wanhopig het poststemmen onmogelijk te maken. Omdat hij wist dat dat de verkiezingen in zijn voordeel zou beïnvloeden.

Enige reden waarom dat hier anders zou zijn? Omdat onze stembureaus zo goed beveiligd zijn? 

Goeie kans dat jongere stemmers relatief eerder geneigd zijn te stemmen dan ouderen. 

Het staat gewoon in de krant Slof dat vergeleken met de 1e lockdown meer mensen toch fysiek naar hun werk gaan, soms afgedwongen door werkgevers, en dat dat niet de bedoeling is en minder daling van de besmettingscijfers oplevert.

Ik reken gewoon consequent door.

Je kunt ook denken, laat maar, we zien het wel, ik ben al voorzichtig, het risico is klein. Prima, we hebben het toch uitbesteed hoe daarin gekozen wordt. Dus al teveel wroeten heeft voor jezelf geen zin.

Toch is het geen onzinnige gedachtenexcercitie om je voor te stellen hoe dat virus zich verplaatst en kansen krijgt. Door wat we doen of laten.

Nou, inderdaad, Met Henk Krol denk ik dat als je niet de burger centraal zet en wat die nodig heeft, dat je dan aanleiding geeft om aan politiek gemotiveerde besluiten te denken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.