Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Priklocaties Sanne

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/volgorde-van-vaccinatie-tegen-het-coronavirus/volgorde-vaccinatie-voor-mensen-die-niet-in-de-zorg-werken

Lees even waar geprikt gaat worden voor de meesten. Bijvoorbeeld de volgende groep. De rest volgt idem."Thuiswonende, mobiele mensen van 90 jaar en ouder. Deze mensen krijgen vanaf 25 januari een uitnodiging. Prikken gebeurt op de GGD-priklocaties, "

Zie je dat voor je?

AnneJ,

doe nu even rustig. Als de maatregelen adequaat zijn en iedereen doet wat ie moet doen is het besliskader niet anders dan anders. Dat is wat ik zeg. Jij vergelijkt het met nú stemmen zoals het nú is of was. Je bent nog steeds niet besmet geraakt en ik ook niet. Dus met nog veel meer slimme maatregelen en bewust zijn gaat het stemmen juist prima. Of denk je dat we niets geleerd hebben sinds maart 2020? Je kunt wel telkens roepen 'als we dit of dat hadden gedaan was het nu veel beter geweest' maar dat terugkijken heeft niet veel zin. 

Het enige verschil is dat jij stemmen in maart niet zo belangrijk vindt als ik. Als je het net zo belangrijk vond dat zag je in alle voorbereidingen en stem-mogelijkheden juist een positief punt. 

Want ik zeg niet dat risico's nul zijn, dat zegt niemand. 

Maar hoeveel wil jij dat ánderen opgeven om wel naar nul te komen? 

Ik wil graag dat jij gaat stemmen en dat je dat belangrijk genoeg vindt om een slimme oplossing te kiezen uit alles wat aangeboden gaat worden. Maar als jij liever hebt dat ik niet ga stemmen omdat jij het een te groot risico vindt . . . 

gr Angela

Prioriteiten Angela. Ik vind stemmen buitengewoon belangrijk. Je wil niet weten wat ik in mijn leven allemaal in dit kader heb laten zien. Maar leven en gezondheid nog net iets belangrijker.

Stemmen. Ik ga het zeker proberen. Maar ook de stemlocatie beoordelen. Als het te druk is of te benauwd ga ik weg. Ik ga vroeg om te grote drukte en besmette lucht zoveel mogelijk te voorkomen.

AnneJ schreef op 23-01-2021 om 18:24:

Prioriteiten Angela. Ik vind stemmen buitengewoon belangrijk. Je wil niet weten wat ik in mijn leven allemaal in dit kader heb laten zien. Maar leven en gezondheid nog net iets belangrijker.

Het sluit elkaar echt niet direct uit. 

Dat heet wensvol denken Angela. Het is ook ondemocratisch want je krijgt een groep die niet gaat stemmen vanwege het risico dat echt niet nul is. En als je in een risicogroep zit dan wil je dat wel zien te voorkomen.

Voor jongeren en gezondere mensen kan het nog een overweging zijn. Dan krijg je het maar, het zal wel meevallen gezien de statistiek. Alleen een minderheid wordt ernstiger en langduriger ziek. Maar onder de 50-60 is het risico kleiner.

Echter niet bij de ouderen. De groep van 60-75 is de grootste groep op de IC. De ouderen komen daar vaak niet ineens. Die zijn thuis ziek of op een verpleegafdeling. Die overlijden of gaan door met meer of ernstiger schade.

Dat zijn geen grapjes. En blijkbaar maakt het toch uit wat je hoogstpersoonlijke situatie is hoe je eventuele risico's inschat.

Er is een groep ouderen en kwetsbaren die zit al bijna een jaar binnen of buiten op afstand. Die gaan niet ineens binnen stemmen. Dus dat is een groep burgers die je niet de kans geeft op hun burgerrecht te stemmen. En nee, alleen de boven 70 schriftelijk stemmen is niet genoeg.

Stemmen bij volmacht dus, dat ga ik ook laten doen voor mij (tenzij ik dan wellicht al mijn eerste prik heb gehad).

AnneJ schreef op 23-01-2021 om 18:58:

Dat heet wensvol denken Angela. Het is ook ondemocratisch want je krijgt een groep die niet gaat stemmen vanwege het risico dat echt niet nul is. En als je in een risicogroep zit dan wil je dat wel zien te voorkomen.

Voor jongeren en gezondere mensen kan het nog een overweging zijn. Dan krijg je het maar, het zal wel meevallen gezien de statistiek. Alleen een minderheid wordt ernstiger en langduriger ziek. Maar onder de 50-60 is het risico kleiner.

Echter niet bij de ouderen. De groep van 60-75 is de grootste groep op de IC. De ouderen komen daar vaak niet ineens. Die zijn thuis ziek of op een verpleegafdeling. Die overlijden of gaan door met meer of ernstiger schade.

Dat zijn geen grapjes. En blijkbaar maakt het toch uit wat je hoogstpersoonlijke situatie is hoe je eventuele risico's inschat.

Er is een groep ouderen en kwetsbaren die zit al bijna een jaar binnen of buiten op afstand. Die gaan niet ineens binnen stemmen. Dus dat is een groep burgers die je niet de kans geeft op hun burgerrecht te stemmen. En nee, alleen de boven 70 schriftelijk stemmen is niet genoeg.

lees jij ooit wel eens echte concrete berichten in kranten over concrete voorbereidingen die getroffen worden?

natuurlijk kun jij nog veel meer risico's en problemen bedenken dan iemand ooit kan voorkomen en ja dat je geen risico wil lopen is ook wel duidelijk. Maar je kunt ook zeggen: wat goed dat men zo goed mogelijk probeert om voor allerlei groepen maatwerk oplossingen te zoeken. Misschien ga jij je wel aanbieden om gemachtigd te worden voor iemand die het nog spannender vindt dan jij!

gr Angela

Dan stuur je dus een ander op pad die dat risico voor jou loopt. Dat kan een jongere zijn. Echter als het een jongere is uit je eigen netwerk dan heb je een minder risico maar toch ook niet 0.

Lees wat ik schrijf: jij biedt iemand anders aan (buurvrouw, achterneef) om voor haar of hem te gaan stemmen. Omdat jij stemmen belangrijk vindt en zij het niet durven. Dat zou toch mooi zijn?

en het enige wat jij kan bedenken is dat diegene toch besmet kan raken door jou?!

Ik geloof dat jij echt nergens een positieve draai aan kan geven. En nee daarmee zeg ik dus niets over zorgvuldig en verstandig zijn en extra maatregelen nemen. Dat is prima. Maar waarom ga je niet meer uit van kansen en issues die je probeert op te lossen?

gr Angela

Weet je wie er wel gaan stemmen Angela? De mensen die het virus minder serieus nemen. Categorie 'compleetdenkers' en erger.

 En het moet toch niet nodig zijn om je leven te wagen voor de democratie? Ja, in oorlogstijden of als de democratie dreigt te verdwijnen. Maar toch niet als je de verkiezingen alleen maar hoeft uit te stellen? Tot een relatief gunstiger periode?

We gaan het zien. Ik ga er niet over. Ik pas me aan. En ik ga er vanuit als het te erg wordt met de besmettingen dat men dan toch wel ten halve keert. Al is het wat laat.

En wie weet zijn we in de zomer blij dat we in maart gestemd hebben omdat dan de besmettingscijfers pieken vanwege de nieuwe varianten en het uitblijven van de vaccins. Het blijft toch onzeker uiteindelijk.

AnneJ schreef op 23-01-2021 om 19:32:

Dan stuur je dus een ander op pad die dat risico voor jou loopt. Dat kan een jongere zijn. Echter als het een jongere is uit je eigen netwerk dan heb je een minder risico maar toch ook niet 0.

Even denken aan mijn ouders.  Die tekenen de volmachten en leggen dat in de gang met hun paspoort daarbij.  Dat haal ik op met mijn eigen sleutel voor noodgevallen. Telefonisch spreken we af wat ik voor ze zal stemmen. 

Risico voor mij is niet helemaal 0 maar het stembureau waar ik de laatste jaren mijn stem uitbracht is van nature al goed geventileerd en als ze er met de nooddeur éénrichtingsverkeer van maken moeten de medewerkers daar zitten met hun winterjas en wanten aan.  Voorzien van voldoende presse papiers om te voorkomen dat de administratie wegwaait. Verder zal er zoals overal tegenwoordig mogelijkheid zijn om handen te desinfecteren dus ik vind het niet gevaarlijker Daan naar de supermarkt gaan en als de buurvrouw van 89 ook wil stemmen maar niet durft dan doe ik dat ook wel.  Mag dit jaar 3 volmachten accepteren.

Als we veilig massaal naar de teststraat konden eind vorig jaar dagen moet stemmen ook mogelijk zijn.

Denk in mogelijkheden niet in moeilijkheden. 

Met wat aanpassingen die voorgesteld zijn moet het kunnen. 

Even doorzeuren dus. De teststraat is veel vaker op kleinere locaties in de buurt. Bovendien zie je daar ook niet alle kwetsbare ouderen maar vooral werkenden, mensen die wel naar buiten moeten. 

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/half-miljoen-nederlanders-meer-dan-half-uur-onderweg-naar-teststraat-als-ze-een-auto-hebben~b8e0fa4b/

"Wij krijgen veel verontruste telefoontjes van leden met de vraag: hoe kom ik in vredesnaam op die testlocatie?’, aldus Anbo-directeur Liane den Haan. ‘Juist omdat ze klachten hebben die duiden op corona, willen ze liever niet een buurman of familielid vragen om hen te rijden. Want dan zouden ze de chauffeur weer kunnen besmetten"

Mijn kinderen wonen nog bij mij in huis. Mijn vriendinnen zijn van mijn leeftijd en ook al zijn sommigen zorgelozer dan ikzelf ik zou ze toch niet graag op mijn conto een risico laten lopen, tenzij ze zeker weten toch al gaan.

En nogmaals. Zelf kan ik nogal pietje precies maatregelen uitvoeren die het risico stijl nog verder laten zakken. Maar hoe denk je dat dit op een miljoenenpubliek toegaat?

Maar goed, we gaan het zien. We hebben het hier al besproken. De laatste keer was het ook rustig in het stembureau zowel op de tijd dat zoon ging als de tijd dat dochter en ikzelf gingen.

Ik vind het gewoon niet verstandig om het nu door te laten gaan.

Nee je vindt het eng. Onverstandig is het als er geen maatregelen genomen zouden worden.

Gr Angela

Wegredeneren is ook een kunst Angela. Waarom zou je de verkiezingen wel door laten gaan en vakanties en carnaval en vliegreizen niet? Omdat de democratie het waard is om ziek of dood van te gaan? Dat is toch niet logisch?

AnneJ, je vergelijkt toch hopelijk een hossende meute niet met een stemmer in een goed ingerichte stemlokatie? 🤔

O ja, en skireizen ook niet. Terwijl die inmiddels restaurantvrij en coronaproof ingericht worden. En welke optocht dan ook. Natuurlijk wordt er niet gehost maar je brengt wel een miljoenenpubliek extra, naast de al bestaande activiteiten, in beweging.

En al doe je nog zo je best, beweging is besmetting.

Schijn-tegenstellingen! Die heb je helemaal niet nodig. Jij vindt het spannend maar gaat stemmen als het goed genoeg voelt. Prima toch?  Waarom probeer je krampachtig alles met elkaar samen te brengen alsof alles opgelost moet worden. Dat lukt nooit en is ook niet nodig. De wereld staat niet helemaal stil gelukkig en het is goed om door te blijven gaan met het gewone leven. Je kunt ook te geobsedeerd worden.  Lees dat NRC artikel even of mijn samenvatting ervan.

gr Angela

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1065269171/recordaantal-nieuwe-besmettingen-in-portugal

"Portugal gaat zondag naar de stembus om een nieuwe president te kiezen. Naar verwachting zal de opkomst laag zijn door de heersende angst voor besmetting."

Mensen stemmen met de voeten.

En hoe zat het ook alweer met praktische, concrete , goed georganiseerde maatregelen waar Nederland al mee bezig is? Jij hebt natuurlijk uitgezocht dat Portugal heeeel veel maatregelen heeft genomen? Anders zou je alleen maar een beetje lopen stoken en zoals gezegd: dat heb je toch niet nodig? Jij bepaalt zelf waar je grens ligt. 

gr Angela

En jij doet het voor jezelf en voor de ander Angela? Daar maak ik me juist bezorgd over. Zoveel beter dan de rest van Europa doen we het namelijk helemaal niet.

Het heeft niet met stoken te maken maar met het laveren in een pandemie.

Misschien moeten we dan toch nog maar de mogelijkheden om per brief te stemmen uitbreiden. Maar persoonlijk zie ik echt het gevaar niet van een stembureau. Ook niet voor mezelf als ik daar straks de hele dag ga zitten. Ik heb daar de vorige keren ook geen griep of verkoudheid opgelopen. Ik zie niet in waarom ik daar deze keer met alle maatregelen nu corona zou oplopen.

Omdat je meer weerstand hebt tegen de tot dan toe gangbare virussen. Nu heb je te maken met een virus waar we nog weerstand tegen moeten opbouwen. Bovendien lijkt de nieuwste 'Britse' variant veel besmettelijker.

Binnen duurt het langer eer eventuele virusdeeltjes verdund of uit de lucht zijn. Ook afhankelijk van de mogelijkheid om te luchten. Dan is het eerder weg.

AnneJ, je bent echt extreem angstig en geobsedeerd door Corona. 

AnneJ "Weet je wie er wel gaan stemmen Angela? De mensen die het virus minder serieus nemen. Categorie 'compleetdenkers' en erger."

Jeetje, wat een vreemde conclusies kan jij trekken. Het wordt ook steeds erger, je angst sijpelt door in je reacties en je gaat steeds heftiger en negatiever reageren. Gaat het wel goed met je?

Dat krijg je als je jezelf een jaar lang opsluit in je huis. En dan ook nog al die paniekverhalen leest en hoort. Niet gezond voor lichaam en geest. 

Thuisblijven doe je niet voor de grap maar omdat er een pandemie heerst. Angst of niet, je bent gewoon voorzichtig en beoordeelt je risico.

Zelf ben ik er klaar mee, merk ik. Ik vind het al maanden lastig dat er de belangen van de jeugd zo makkelijk opzij schuiven voor een ziekte waar ze geen risico mee lopen. Ik baal gewoon enorm dat tekens alle perspectieven maar gewoon zijn gecancelled. Er is nog geen enkel experiment gedaan met evenementen. Ze zijn nu pas op hele kleine schaal aan het sneltesten op een universiteit. Waarom nu pas en waarom op zo'n kleine schaal? Er zijn steeds meer psychiaters die aan de bel trekken omdat de geestelijke gezondheid van kinderen en jongeren achteruit holt. Is dat het echt waard? Ik vind niet dat we dit offer voor zo'n lange tijd kunnen vragen van jonge mensen. Gederfde inkomsten,  studiegeld betalen om achter je laptop te zitten, slechte opleiding, extra lenen. En dan ook nog psychische klachten. 

En er zijn nog steeds verpleeghuizen die op slot gaan. Verschrikkelijk vind ik het. En dan nu die avondklok,  waarbij je weet dat er gedoe van komt. Waarom? Wat heeft dit nu voor zin,  behalve dat de voltallige politie nu ineens snachts moet werken en rellen mag bestrijden. 

De vaccins die massaal al een maand in de opslag liggen. De prikvolgorde die echt onlogisch is als je kijkt naar de bezetting van de ziekenhuizen. Daar liggen geen 90- jarigen. Ernst Kuipers die met de vreemste grafieken komt, op hele strategische momenten. Hij weet het beleid feilloos te beïnvloeden. Paniekverhalen in de media. Mensen die elkaar veroordelen om een bezoekje of een knuffel. 

Ben er echt ff helemaal klaar mee. Liefst ging ik ook met een bordje op de Dam staan,  maar ik wil niet tussen die complotidioten staan.

Waar wordt nu eigenlijk de stem gehoord van al die normale Nederlanders die er klaar mee zijn? Die vinden dat het nu echt anders moet? 

Ja, ik kan me wel eens vaker verbazen als AnneJ zich zo overtuigend vastbijt in een onderwerp als een deskundige, een soort alwetende. Maar ik vind het soms ook wat beangstigend hoe ze zo overtuigd is dat haar beleving de enige juiste is. 

  • Hé bah wat een nare reacties op AnneJ, daar krijg ik wel de kriebels van hoor. Zelf ben ik veel minder voorzichtig, deels door mij werk maar ook omdat ik zelf niet tot een risico groep behoor. Maar kunnen we gewoon een beetje respectvol blijven? En ik vind haar bezwaren tegen verkiezingen nu heel legitiem. (Want ze is niet de enige die voorzichtig is, gzd, en wellicht is stemming nu totaal niet representief. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.