Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mieke schreef op 20-01-2021 om 20:42:

Besmet raken

Ik ken tot nu toe alleen maar gezinnen waarbij 1 iemand besmet raakte: een dochter, een moeder maar de rest van het gezin niet. En die werden wel degelijk terwijl in quarantaine getest. Bijzonder vind ik dat.

Een collega van me vertelde dat zijn beide ouders besmet zijn waarschijnlijk via zijn oudere oom en tante die allebei zijn overleden.

https://nos.nl/artikel/2365475-meer-thuis-en-vaker-alleen-door-corona-maar-niet-meer-zelfdoding.html

Even als tegenwicht tegen al te hyperige doemberichten door belanghebbenden. 

"Uit een rondgang van het Parool langs psychiaters van de Amsterdamse GGD en de crisisdienst, bleek zelfs dat het aantal zelfdodingen vorig jaar iets afnam in vergelijking met 2019.

Dat het aantal suïcides ondanks de pandemie vorig jaar landelijk niet tot een piek leidde, verraste 113 Zelfmoordpreventie."

Scheef. Dat is het. Wel een lockdown, wat mogelijk gaat schelen in het aantal infecties. Maar wel een massa evenement als het (binnen) stemmen faciliteren. Hoe goed je dat ook met maatregelen zo veilig mogelijk maakt, de aantallen die risico lopen zijn enorm. Bovendien zijn er nu al meldingen van uitvallers die het te riskant vinden.

Het gevolg kan zijn dat er meer jongeren stemmen dan kwetsbare ouderen.

Ook het op centrale plaatsen vaccineren van thuiswonende ouderen, eerst de boven 90, dan de boven 85, dan de 'jongere' ouderen, op centrale plaatsen in grote steden bij de GGD, leidt tot een enorme hoeveelheid bewegingen en contactmomenten. Kan dat niet anders?

Stemmen kun je rustig uitstellen tot na de zomer. Zal een beetje dringen worden met Prinsjesdag maar akkoord, het is een pandemie.

Vaccineren zou ik zoveel mogelijk via de plaatselijke GGD en de plaatselijke huisartsen doen. Ik zit me hier ook op te winden dat ik met het OV moet, of ik kan een vriendin of familie charteren, diversen hebben al aangeboden om me met de auto te brengen.

Kan met mondkapje in de schuin achter zitplaats met een achterraampje open.

Maar dan heb je de risico's verminderd. Ze zijn niet 0 geworden!

En dan dat met zijn miljoenen tegelijk. Allemaal ondoordacht in een pandemie.

Democratie is belangrijker dan pandemie. Zeker tijdens een pandemie.

gr Angela

'Stemmen kun je rustig uitstellen tot na de zomer.' Dat is hoopvol! Ik begon me juist deze week af te vragen of er wel een na-corona-tijdperk zal komen. Dit na berichten over een Braziliaanse variant en gelet op de problemen met vaccinaties, met name in landen die niet vooraan staan met hun beurs. Ooit vond ik het beeld van Chinese en Koreaanse toeristen met mondkapjes op een beetje belachelijk. Nu begin ik daar iets meer van te begrijpen.

Tsjor

Hoe dan ook Tsjor. Al blijven virussen dan nog huishouden. Zeer waarschijnlijk hebben we een seizoensinvloed met lage besmettingscijfers. Organiseer je het stemmen voor eind augustus en doet dit op deels open locaties waar men ook buiten kan wachten op de beurt, de temperatuur is dan beslist aangenamer dan nu, dan kan het een minder grote impact hebben op de besmettingscijfers.

Waarom zou stemmen niet kunnen? 

Wat ik heb gehoord is dat er op meerdere dagen gestemd gaat worden, dat de mogelijkheid om per volmacht te stemmen ruimer wordt. 

Het overal gebruikelijke schoonmaken zal hier ook gebeuren. Ik zie er niet meer gevaar in dan even naar de supermarkt. 

Vorige keer zat in het gebouw waar mijn stembureau was de hele rij met medewerkers in een kleine kantoorruimte.  Ze zouden nu de geruite zaal kunnen gebruiken, naar binnen via de gebruikelijke ingang; naar buiten via de nooduitgang.

De risico's Haaknaald. Ondanks maatregelen is het risico nooit 0. En dat met miljoenen mensen tegelijk. Dat is een open doel voor een uitbraak.

Je kunt je nu geen uitbraak permitteren. De cijfers blijven hoog en kunnen zelfs ineens gaan stijgen, zie Engeland. En dan voeg je er nog zo'n risicovol evenement aan toe?

Zelf weten, maar ik denk dat je maar goed op jezelf moet passen. De overheid doet het niet blijkbaar.

AnneJ,

ik ben blij dat de overheid tenminste op de democratie let want als het aan jou ligt sneuvelt stap 1 vd democratie bij jou. 

gr Angela

Natuurlijk gaan we stemmen, dat is ontzettend belangrijk. Ik heb me al weer aangemeld als stembureau vrijwilliger.

In de stad waar ik dat doe werkten ze altijd al met looproutes zodat uitgaand en inkomende mensen gescheiden zijn. Volgens mij is 1,5 meter in het stembureau echt veel gemakkelijker dan in de supermarkt, waar we ook allemaal naar toe gaan.

Ollongren heeft een paar brieven aan de kamer gestuurd over verkiezingen in coronatijd. Daaruit blijkt dat bij de herindelingsverkiezingen er al zo'n 10-20 procent van de kiezers niet opgekomen is vanwege het risico op besmetting. 

Ook zijn er andere (Europese) landen waar de verkiezingen uitgesteld zijn.

Ik heb begrepen dat het geen probleem is om de parlementsverkiezingen tot maximaal een jaar uit te stellen.

Dat zaagt 0 aan de democratie. 

Vanmorgen Henk Krol bij radio 1: het gaat om de burger, niet om partijpolitieke overwegingen. Ollongren is bang dat uitstel dalende cijfers voor D66 kan opleveren.

Het wordt steeds duidelijker dat de regering (uiteraard) ook faalt op een aantal gebieden, nu weer met het verstrekken van vaccinaties. Waarom is de logistiek niet aan het militaire complex overgelaten? Zoals bij de Mexicaanse Griep?

Dus voor de regeringspartijen is het profijtelijker om eerder verkiezingen te houden dan later. 

Het democratisch gehalte van de verkiezingen in maart kan minder zijn dan in de zomer vanwege het niet opkomen van oudere en kwetsbare kiezers. Het kan een partijpolitieke keuze zijn om meer jongeren te laten kiezen. Maar als je om de burger denkt dan weet je dat dat het democratische gehalte van de verkiezingen juist ondergraaft.

Hellend vlak heet dat AnneJ. 

gr Angela

Daglichtlamp schreef op 23-01-2021 om 09:59:

Natuurlijk gaan we stemmen, dat is ontzettend belangrijk. Ik heb me al weer aangemeld als stembureau vrijwilliger.

In de stad waar ik dat doe werkten ze altijd al met looproutes zodat uitgaand en inkomende mensen gescheiden zijn. Volgens mij is 1,5 meter in het stembureau echt veel gemakkelijker dan in de supermarkt, waar we ook allemaal naar toe gaan.

Helemaal eens.

Nog een  paar out of the box ideeen...

  • Stembureau IN de supermarkt, en dan niet 1 dag, maar een klein weekje...
  • Drive throughout stembureau ( bij de teststraat)
  • (leuk die bullets!)

Ik wilde stemmen combineren met vaccineren. 2 Vliegen in 1 klap!

Volgens artikel 52 van de Grondwet is de zittingsduur van de Tweede Kamer vier jaar. Artikel 64, vierde lid, bepaalt dat de wet de zittingsduur van een na ontbinding optredende Tweede Kamer vaststelt; de termijn mag niet langer zijn dan vijf jaar.

De vorigee verkiezingen waren in maart 2017. Rutte 2 is niet gevallen, er heeft dus geen ontbinding plaatsgevonden. Dat is anders dan waar Ollongren van uitging in haar brief. 

De artikelen C1 tot en met C3 van de Kieswet geven regels voor de periode waarin de leden van de Tweede Kamer aftreden: op de donderdag in de periode van 23 tot en met 29 maart. Na ontbinding is dat in diezelfde periode vier jaar nadat de uitkomst van de verkiezingen bekend is gemaakt, of drie jaar als de periode van 4 jaar eindigt in een periode die begint in de periode in maart en eindigt in de periode 19-25 mei. Als er ook verkiezingen van PS of gemeenteraad zijn, wordt het de periode in mei. In dat geval treden de nieuw gekozen leden na drie jaar weer in maart af (tenzij er weer verkiezingen voor PS of gemeenteraad zijn). 

De verkiezingen kunnen vast uitgesteld worden. Of dat kan zonder op zijn minst gespannen voet met de Grondwet te komen, betwijfel ik. Maar nood breekt wet. En de rechter mag niet aan de Grondwet toetsen. Ik snap wel dat er niet makkelijk toe over wordt gegaan. 

 

Zeker nu het niet goed gaat met de besmettingen ga ik al in geen weken naar de supermarkt. Het wordt bezorgd. En zo is dat ook voor anderen. Of, bij een behoorlijk aantal dat ik ken, boodschappen worden door de kinderen gedaan en bezorgd.

Ook de supermarkt is niet 0 procent kans op besmetting.

Van wel naar de supermarkt en niet naar het stembureau of de vaccinatiecentra is geen sprake.

Ik ga wel naar supermarkt, ben heel voorzichtig en verstandig en ben niet besmet geraakt. Dus dat is die andere kant.

gr Angela

Dat potloodje moet ook even huis aan huis bij de stembiljetten, dan raken we niets van een ander aan. Tijden verruimen van de stembureau's gaat gebeuren en er komen meer volmachten. Ik kan gewoon stemmen, werk iedere dag buiten de deur en doe zelf mijn boodschappen. Leef volgens de richtlijnen en adviezen, brave burger, kom maar op met de verkiezingen. Ouderen en kwetsbaren kunnen per post of volmacht stemmen. Buiten vind ik ook een goed idee, heb een prima winterjas en het is amper winter. Ik zie geen reden om niet te kunnen stemmen, dat is belangrijk, iedereen moet de kans hebben om zijn of haar stem uit te brengen. 

It is, perhaps, not unexpected that the most effective way to minimize cross-contamination between the occupants is to have all the windows open. 

Perhaps most unexpected is that an intuitive option—of opening the windows adjacent to each occupant (Config. 2)—is effective but not always the best among the partial ventilation options.

Configuration 3, in which the two windows farthest from the occupants (FR and RL, respectively) are open, appears to give better protection to the passenger.

named as front left (FL), rear left (RL), front right (FR), and rear right (RR). 

Ouderen morgen per post stemmen, de stembureaus zijn drie dagen open ipv één en je mag drie volmachten meenemen,  dus niet iedereen hoeft zelf te komen. Lijkt mij dat de verkiezingen zo wel door kunnen gaan. Ik zou het ook geen probleem vinden als het juni zou worden trouwens. 

Hannemeike schreef op 23-01-2021 om 14:11:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/22/stel-de-tweede-kamerverkiezingen-welniet-uit-a4028792

Samenvatting van de belangrijkste punten: 

"Twistgesprek Stel de Tweede Kamerverkiezingen uit, de gezondheidsrisico’s zijn nu te groot, betoogt René Verhulst. Juist nu moeten burgers kunnen oordelen over het coronabeleid, stelt Joost Sneller." 

RENÉ VERHULST is burgemeester van Ede en CDA-lid. JOOST SNELLER is Tweede Kamerlid voor D66.

RV:

• Verkiezingen zijn logistieke operatie. 10 miljoen mensen gaan de stemlokalen binnen. De gezondheidsrisico’s zijn te groot, een verschuiving naar juni is beter. De boodschap ‘kom massaal op de been om je stem uit te brengen’ zal eerder de opkomst van het virus bevorderen dan die van de kiezer. Wil je dan weer verdere beperkende maatregelen?

Peil.nl meldde begin januari dat bij verkiezingen 10 procent van de kiezers die anders zouden opkomen aangeeft thuis te blijven. Misschien gaat wel 30 procent van de kiezers de stemlokalen niet in, uit angst voor besmetting. Die geef je niet de kans om zich uit te spreken over jouw belangrijke Haagse vragen.

• Verkiezingen zijn het ‘feest van de democratie’. Om dit feest ook een leuk feest voor iedereen te laten zijn, hoop ik op zoveel mogelijk gasten. Die moeten niet bang zijn om te komen,

JS

• Er zijn geen aanwijzingen dat de verkiezingen die een aantal gemeenten afgelopen november organiseerde, tot meer besmettingen hebben geleid.

• Het uitstellen van verkiezingen vanwege de huidige situatie schept bovendien een riskant precedent. Toch zullen ook in juni hoogstwaarschijnlijk nog beperkingen en speciale regels nodig zijn en is het verloop van de pandemie steeds zeer onzeker gebleken. Tot wanneer moeten we de verkiezingen dan uitstellen?

• De geschiedenis is dan ook vol verkiezingen in crisistijd, omdat het van grote waarde is dat die dóórgaan. • Is ons ‘hoogste democratische goed’ net als andere activiteiten, zoals sporten en winkelen? Of behoren verkiezingen toch tot een andere categorie? Omdat ze gaan over de legitimiteit van macht, invloed voor iedere burger en bovendien grote symbolische waarde hebben voor wie we zijn als land.

• Er zijn ook nog meer belangrijke vragen waar mensen zich over moeten kunnen uitspreken: gaan we meer investeren in onderwijs? Meer huizen bouwen? Hoe voorkomen we een volgende Toeslagenaffaire?”

• veel maatregelen genomen: speciale regels voor een veilige afstand, hygiënemaatregelen en persoonlijke beschermingsmiddelen ingevoerd. Daarnaast mogen alle 2,4 miljoen kiezers boven de 70 jaar per brief stemmen en zullen de stembureaus maar liefst drie dagen open zijn zodat kiezers zoveel mogelijk gespreid hun stem kunnen uitbrengen. Ook is de mogelijkheid voor volmachten uitgebreid. Het lijkt mij belangrijk dat deze boodschap zoveel mensen bereikt.

Stemmen lijkt mij ook niet zo risicovol. Je kan dan toch prima in de gaten houden hoeveel mensen er binnen zijn? Maximaal zoveel mensen binnen (ik denk 3 omdat er meestal 3 stemhokjes zijn. En daarnaast natuurlijk de mensen achter de tafel, allen met mondkapjes. Misschien extra brede tafel vanwege de afstand. 

En inderdaad ouderen kunnen per post stemmen, je kan volmacht geven etc. Mogelijkheden genoeg. 

Annej, waarom moet je dan met OV naar de vaccinatie? Is dit zover weg dan? Kan je niet met de fiets of is dat lichamelijk voor jou niet mogelijk? 

Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee waar we hier gevaccineerd worden, maar ik verwacht in de plaatselijke sporthal, die is hier op loopafstand. Maar goed, wij zijn nog lang niet aan de buurt. 

Ik maak me daar dan wel weer zorgen over. We hebben een reis geboekt, vanaf 10 juli, naar Noord Frankrijk, gewoon met de auto naar een vakantiepark. Ik hoop maar dat vaccinatie tegen die tijd geen verplichting is, want het is maar afwachten of wij dan al aan de beurt zijn geweest en zoon van 16 is dan zeker nog niet gevaccineerd. Gelukkig wel annuleringsverzekering, maar toch, blij word ik niet van die onzekerheid. 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5205744/vaccinatielocatie-ggd-inenten-zorgmedewerkers-moderna-pfizer 

Er worden 25 priklocaties ingericht in heel Nederland. Dat raad je de koekkoek dat dat niet voor iedereen op fietsafstand is.

Vakantie lijkt me geen probleem Tango. Ik lees dat de zorgmedewerkers een oproep kregen en dan konden bellen voor een afspraak. En ik ga er vanuit dat het dan niet in een week klaar is, je kunt altijd later.

Daar ga ik vanuit. En als het dan niet kan, je hebt koorts of bent anders ziek op het moment van de afspraak dan moet je de afspraak ook kunnen verzetten.

Dat lijkt me logisch

Net als in de lift kan de uitademingslucht van je  voorganger nog even blijven hangen in het kieshokje. Ja, daarvoor heb je een mondkapje op. Misschien kun je nog een chirurgisch kapje te pakken krijgen.

En dan beslist niet aan de buitenkant van je kapje zitten, maar direct buiten je kapje af en je handen schoon maken.

Voor een persoon een overzichtelijk risico. Voor miljoenen mensen besmetting op een onzekere schaal.

AnneJ,

We hebben het toch met elkaar te doen. Jij en ik zijn ook twee van die miljoenen mensen. 

"Voor een persoon een overzichtelijk risico. Voor miljoenen mensen besmetting op een onzekere schaal". 

Je doet alsof een persoon bij zijn of haar handelen alleen aan zichzelf denkt. Ik vind dat ik als persoon twee risico's loop: ik besmet iemand of ik word besmet. En beide risico's vormen mijn beslissingskader. Waarom zou het voor mij wel overzichtelijk zijn en voor "miljoenen mensen besmetting op een onzekere schaal"? Wat bedoel je hier precies?

gr Angela

Annej dat was alleen voor de eerste set vaccinatie, te weinig om die over honderden plekken te verdelen. Als straks iedereen geprikt gaat worden zijn dat er meer dan bij de griepprik, die ook gewoon bij de huisarts gaat. 

Ondanks de maatregelen op de stemlocaties is het besmettingsrisico niet 0. En je kunt alleen voor jezelf het risico zo klein mogelijk maken. En dan menen dat het een aanvaardbaar risico is. Dat lees je hier in een aantal berichten en dat is wat ook minister Ollongren suggereert. Maar wat is veilig genoeg? 

Je stuurt miljoenen mensen op pad, alleen al de risico's onderweg, gangen door, gebouwen uit, in het ov, of rakelings langs anderen, een rij op te korte afstand, langer dan een kwartier binnen, maar korter kan ook al teveel zijn.

Het is niet nul. Jij kan denken, akkoord ik ga naar de supermarkt en ben nog niet ziek geworden. Ja, jij niet, maar een onbekend aantal mensen dus wel.

Zodra er besmettelijke mensen bij zijn worden dit soort situaties een risico. Dat je niet kunt voorkomen. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.