Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pirata

Pirata

09-12-2020 om 13:58

Sini

Ik ben het met je eens. Sowieso staat "het onderwijs" midden in de maatschappij en is het een van de dingen die altijd doorgaan, dus het is een risico waar je best aandacht aan kunt besteden in de persconferentie.
Van mij een compliment voor alle leraren, die dóór moeten gaan al voelen ze zich zelf daar waarschijnlijk regelmatig unheimisch bij.

V@@s

V@@s

09-12-2020 om 15:52

er werd ook niets gezegd

over de supermarkten, de pakjesbezorgers, de vuilnismannen en de vele vele andere beroepen die ook niet thuis gedaan kunnen worden.

V@@s

Klopt. Maar ik werk nu eenmal in het onderwijs. Dus ik preek voor mijn eigen kerk.
Ik zit nu alweer drie dagen in huisquarantaine omdat er een uitbraak is in mijn mentorklas. En ...ik ben het zat. Ik ben vast geen heldin, ik wil ook niet dat er geklapt wordt voor mij, maar ik wil niet nog een test doen voor Kerst. Het zogenaamd hybride onderwijs (deels live en deels met leerlingen thuis, en dit in herzelfde lesuur) breekt me op en ik ben het zat. Als ik de mogelijkheid had (financieel) om een half jaar te stoppen zou ik het gelijk doen.
Sini

Ad Hombre

Ad Hombre

09-12-2020 om 22:38

Sini

Volgens mij zie je nu ook opvallend veel mensen met (vervroegd) pensioen gaan.

Het lijkt mij heel vervelend voor oudere leraren.

Ik ben er zo een

Nou ja, deeltijdpensioen dan. Inderdaad, iets minder gaan werken, omdat het me gewoon te zwaar wordt.

Wat ik miste was een verhaal over die sneltesten. Ik zou willen dat die sneltesten toegewezen werden aan commerci"ele organisaties, zodat iedereen, elk bedrijf, zelf kan gaan bedenken of ze zo'n sneltest inkopen voor zijn/haar personeel/bezoek; en dan veilig open gaan. Dat is een afweging van kosten en baten die een onderneming, of een school, zelf kan maken.

Dan: waar ik het niet mee eens ben is dat de steun voor horeca etc. voor de vaste lasten in feite een steun is aan de vastgoedondernemers. In die sector gaat het goed, hoorde ik laatst op de radio. Maar daar zit niet het personeel en de arbeid. Goed dat het nu op 70% gezet wordt, omdat de verhuurders ook maar wat moeten doen; maar slecht dat het nu overgelaten wordt aan de horeca-mensen zelf om dat te regelen. Wat ik zo hoor zijn kleine, particuliere verhuurders de afgelopen tijd al behoorlijk coulant geweest, maar vooral de grote verhuurbedrijven niet, geen krimp.

Tsjor

Pirata

Pirata

10-12-2020 om 17:13

Scholieren

Als ik op het coronadashboard kijk, zie ik dat de groep van 10-19 jaar nu de meest besmette groep is. Kortom, de middelbare scholieren. Dus er zijn wel degelijk heel veel besmettingen op scholen, ook al is ergens hier boven iets anders beweerd.

ElenaH

ElenaH

10-12-2020 om 17:25

Dashboard

Bij veel leeftijdsgroepen ligt de besmetting bovengemiddeld hoog, vlak de 40-49 en 50-59 ook niet uit. Eigenlijk doen alleen de 60+ groepen het goed.

Pirata

Pirata

10-12-2020 om 17:31

nergens

Nergens is het aantal besmettingen zo hoog ten opzichte van het bevolkingsdeel.
11,5% van de bevolking versus 18,4% van de besmettingen.

Ik vraag me alleen af hoe het met de groep van 0-9 jaar zit. Bij die groep vallen de verschijnselen vast niet zo op, dus wordt er minder getest.

Piep

Piep

10-12-2020 om 17:36

60+

Dat is dan ook de groep die het meeste risico loopt. Als dat zo blijft maakt het niet zoveel uit hoeveel besmettingen er zijn, want dan blijven de ziekenhuisopnames dalen. Duimen maar, want ik zie het aantal besmettingen echt niet dalen met het griepseizoen voor de deur.

Pirata, tuurlijk zijn er besmettingen op school. Net als thuis en op het werk en in het OV. Maar het percentage besmettingen dat ook echt op school plaatsvindt is volgens het rivm een stuk lager dan op het werk of door bezoekers thuis.

Het kind dat mijn kind besmet heeft (op school), was zelf besmet door zijn ouders. Dat gebeurt natuurlijk ook, bij ons zijn er weinig besmettingen die op school hebben plaatsgevonden.

22.20u Op1 met Marcel Levi

In de UK is men begonnen met vaccineren. Marcel Levi, oud AMC-voorzitter en nu voorzitter van een conglomeratie van Londense ziekenhuizen is in Op1.

https://op1npo.nl/2020/12/10/ziekenhuisdirecteur-in-londen-marcel-levi-over-de-engelsen-die-als-eerste-zijn-begonnen-met-vaccineren/

"Ziekenhuisdirecteur in Londen Marcel Levi over de Engelsen die als eerste zijn begonnen met vaccineren
Het Verenigd Koninkrijk is als eerste ter wereld van start gegaan met vaccineren. Marcel Levi is directeur van 17 Londense ziekenhuizen en maakt van dichtbij mee hoe de coronavaccins driftig in de Engelse armen worden gespoten. Vanavond bij Op1 vertelt Marcel Levi wat wij daar in Nederland van kunnen leren."

Klopt trouwens niet

Daar klopt trouwens niks van, dat de Britten als eersten in de wereld vaccineren. Als eerste in West-Europa ja, maar de Russen zijn al eerder begonnen met hun Spoetnik-vaccin en vziw zijn ook de Chinezen al bezig.

Groeten,

Temet

60+-ers

Piep: 'Dat is dan ook de groep die het meeste risico loopt. Als dat zo blijft maakt het niet zoveel uit hoeveel besmettingen er zijn, want dan blijven de ziekenhuisopnames dalen. Duimen maar, want ik zie het aantal besmettingen echt niet dalen met het griepseizoen voor de deur.'

Het is niet zo dat de last uitsluitend bij 60+-ers ligt! Vertel dat maar aan de weduwe van de 49-jarige asielzoeker die overleden is aan corona.
En wat is de correlatie tussen griep en corona? Het zijn allebei virussen, maar waarom stijgt het aantal corona-besmettingen als er meer griep is? Het kan ook omgekeerd: door griep blijven mensen ziek thuis.

Tsjor

Tsjor

Volgens mij bedoelt Piep dat het coronavirus floreert in vergelijkbare omstandigheden als het griepvirus. In herfst en winter dus. En daar lijken de stijgende besmettingscijfers inderdaad op te wijzen.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

11-12-2020 om 10:34

Temet

"Daar klopt trouwens niks van, dat de Britten als eersten in de wereld vaccineren. Als eerste in West-Europa ja, maar de Russen zijn al eerder begonnen met hun Spoetnik-vaccin en vziw zijn ook de Chinezen al bezig."

Etnocentrische bijziendheid, vrees ik. Volgens mij zijn de Chinese en Russische vaccins op de markt gebracht voordat de fase 3 trials klaar waren. Dat 'mag' niet volgens de westerse medische standaard.

Dat kan toch best een verstandige beslissing zijn in een pandemie. De Chinezen hebben het virus sowieso behoorlijk onder de duim en de Russen schijnen productieproblemen te hebben, dus de impact is daar vooralsnog beperkt.

Pennestreek

Pennestreek

22-12-2020 om 14:59

Voor de mensen die vinden dat de maatregelen

te streng zijn:

https://nos.nl/artikel/2361625-kuipers-niet-urgente-zorg-afgeschaald-spreekuren-en-urgente-zorg-gaan-gewoon-door.html

Alle niet-urgente zorg wordt afgeschaald. Dat is dus niet overbodige zorg, maar niet-urgente zorg. Die dus wel ingehaald moet worden, ergens. Door zorgpersoneel dat er nu al flink doorheen zit.

Als we nou eens al die discussies over Kerst, wie wat waar hoe lang, parkeren en allemaal gewoon alleen met ons eigen gezin aan tafel zitten, zouden we denk ik een flinke stap zetten. Ja, eenzaam en niet leuk. Maar dit gaat ook over ons allemaal. We kunnen allemaal iets krijgen waarvoor we graag zorg ontvangen, maar die is er niet. Voorlopig niet. Ik maak me daar heel erg veel zorgen over. Al die diagnoses die later, zo niet te laat, gesteld worden, al die klachten die verergeren en dus alleen maar nog meer druk op de zorg geven. Ja, oké, er zal ook wel eens iets spontaan genezen of overgaan, maar ik denk dat dat een fractie is. De problemen in de zorg worden eerst nog heel veel erger voor ze minder worden ben ik bang.

Hangkous

Hangkous

22-12-2020 om 15:05

Ik doe mee

===Als we nou eens al die discussies over Kerst, wie wat waar hoe lang, parkeren en allemaal gewoon alleen met ons eigen gezin aan tafel zitten, zouden we denk ik een flinke stap zetten.===

Helemaal mee eens een ik doe mee.

ElenaH

ElenaH

22-12-2020 om 15:24

Nou

Echt helpen doen al die maatregelen niet ... Sinds de mondkapjesplicht in ging, is het aantal besmettingrn alleen maar gestegen.

Ursula

Ursula

22-12-2020 om 15:30

Wij

doen ook mee.

Ursula

Ursula

22-12-2020 om 15:33

@ElenaH

post hoc ergo propter hoc.

ElenaH

ElenaH

22-12-2020 om 15:47

Ursula

Tuurlijk joh. Als er geen verband is tussen de mondkapjes en het aantal besmettingrn, zoals jij beweert, waarom dragen we ze dan?

Even niet mekkeren

Er is van alles op te merken maar dit is wat we afgesproken hebben.
En niet de hele tijd 17 miljoen virologen spelen.

Doe het gewoon zo goed en hygienisch mogelijk en hoop er het beste van.
Nog even doorzetten.

Nu aan de randjes knabbelen gaat de zaak zeker niet vooruit helpen. Dan stijgt het R-getal.

Ursula

Ursula

22-12-2020 om 16:07

Volgens mij is dat jouw stelling

en ik heb je hoger zitten dan dat.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-12-2020 om 16:30

Pennestreek

Begrijp ik je goed en pleit je ervoor om met de kerstdagen strenger te zijn dan de maatregelen van de regering?

Als dat zo is: nee, wij doen daar niet aan mee. Ik zoek de grenzen van de regels niet op, blijf (ruim zelfs) binnen de marges. Maar op dit moment heb ik geen reden om het anders te doen dan de regels aangeven.

Eerder dan een pleidooi om strenger te zijn dan is voorgeschreven zou ik ervoor pleiten om de voorschriften te volgen.

Pennestreek

Pennestreek

22-12-2020 om 16:52

Aagje

elk fysiek contact is een potentieel risico. Hoe goed je je verder ook aan de regels (afstand houden, handen wassen) houdt. Dus ja, met het oog op de uit de hand lopende druk op de zorg(medewerkers) pleit ik ervoor om zelf te kiezen voor geen fysiek contact met familie en vrienden met de feestdagen. Natuurlijk snap ik dat er mensen zijn die daar niet voor kiezen. Omdat je bijvoorbeeld weet dat het de laatste kerst van een dierbare zal zijn. Maar voor de rest: waarom niet? Ook al omdat ik anders nog wel een complete lockdown verwacht de komende weken. Want na kerst schieten de cijfers natuurlijk weer omhoog...

Omdenken, ik ga genieten van een kerst waarbij ik eindelijk eens in mijn joggingbroek onder een dekentje op de bank films ga kijken/boek lezen/whatever. Waar je ieder jaar stiekem naar verlangt. Ik tenminste wel.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-12-2020 om 17:10

Tja

Dat mag jij vinden. Ik vind je oproep overdreven en eerlijk gezegd ook wat tendentieus. Dan is het ineens niet alleen niet oké om je niet aan de regels te houden*. Maar dan is het ook niet oké als je je er wel aan houdt.

En voor de goede orde: ik ontken of bagatelliseer het virus niet (zelf besmet geweest en ervaar veel narigheid bij het herstel) en ik werk in de zorg dus hoor en zie een boel coronagerelateerde ellende. Maar Roomscher dan de Paus vind ik onnodig.

*sorry voor die 3x niet in die zin. Heb me afgevraagd of ik dat anders kan formuleren maar met mijn post-covid-hoofd is me dat niet gelukt.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-12-2020 om 17:19

Pennestreek

"Als we nou eens al die discussies over Kerst, wie wat waar hoe lang, parkeren en allemaal gewoon alleen met ons eigen gezin aan tafel zitten, zouden we denk ik een flinke stap zetten."

Helemaal mee eens. Vergeet niet dat je (ook) de mensen om je heen beschermt.

Pennestreek

Pennestreek

22-12-2020 om 17:27

Aagje en Ad

Tendentieus? Nee hoor. Alleen geen zin in een complete lockdown en ik wil graag dat de zorg overeind blijft, ook voor mensen die geen corona hebben maar 'gewoon' kanker of hartklachten of een gebroken been.
En geloof jij nu echt dat mensen zich aan de voorschriften kunnen houden? Met een kerstdiner? Aan een tafel is 1,5 meter echt heel veel hoor. En lekker doortochten zullen alleen de gourmetters onder ons vol overtuiging doen. Dus nee, ik geloof daar niet in. En dus zullen de cijfers begin januari exploderen. Dat jij niemand meer kunt besmetten doet daar niks aan af.

Ad, precies. Mijn ouders hebben in oktober al geroepen dat bij elkaar komen voor kerst er niet in zat, tenzij er nog een wonder zou gebeuren. Dat wonder bleef uit, dus we houden het bij om beurten een kopje koffie gaan drinken daar. Zij aan de tafel en het bezoek op de bank in de voorkamer. Ik wil ze namelijk graag nog even houden.

Triva

Triva

22-12-2020 om 17:38

tja

Ik doe zoals Even Tot Hier adviseerde: wij nodigen een alleenstaande uit voor eerste kerstdag.

Op tweede kerstdag iemand die wel in een gezin woont maar er ook even uit moet.

En ja ik weet dat 1,5 m niet te hanteren is maar deze mensen doen al 9 mnd precies hetzelfde, eentje is dit weekend nog getest. Dus we nemen dat piepkleine risico. Sowieso zijn er sinds maart nog maar 4 mensen in huis geweest (waaronder deze 2).

En als jij al jaren onder een dekentje wil gaan liggen met de kerst dan heb je jezelf tekort gedaan. Zielig dat je geen nee durft te zeggen maar ik doe al 9 mnd aan een lockdown en nu wil ik wel eens echt iemand spreken ipv via teams.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-12-2020 om 17:39

Pennestreek

Ik snap dat jij jezelf niet tendentieus vindt maar ik vind dat wel.

Ik heb weinig begrip voor mensen die zich niet aan de regels houden. Maar met jouw oproep lijk je toch een oordeel te hebben over mensen die zich wel aan de regels houden terwijl ze niet op jouw uitzonderingslijstje staan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-12-2020 om 17:46

Hmmmm correctie van mezelf

‘Ik heb weinig begrip voor mensen die zich niet aan de regels houden.’ Ik heb weinig begrip voor mensen die de regels enorm overtreden. Ik kan best snappen dat dingen per ongeluk fout gaan, terwijl mensen er niet op uit waren om de regels te overtreden. En daar probeer ik mild mee om te gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.