Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Piep

Piep

21-10-2020 om 16:47

Groepen

Testen op de locaties waar veel groepen samenkomen lijkt me het meest effectief. Dus elke twee weken alle scholieren een sneltest in de mentorles. Bij binnenkomst in een café even blazen. Het horecapersoneel om de twee weken laten testen.

Er is al heel veel mogelijk en ondernemers willen wel, maar het maakt niets uit hoeveel moeite je erin steekt. Je moet gewoon dicht.

Mirjam, je zou moeten weten waar Aboutaleb besmet is geraakt voordat je (hij) dat bekend kan maken. En dat weten ze niet, want buiten de anderhalve meter (of minder dan een kwartier) telt niet mee in het bco. Ik denk eigenlijk dat dit een man is die het zou zeggen, ook als hij het zelf niet goed heeft gedaan.

Coroontje

Coroontje

21-10-2020 om 20:09

Onbekend

Het is onbekend hoe ik het heb opgelopen. De persoon waarvan ik dacht het te hebben gekregen dacht juist dat die het van mij had.

1,5 meter

Ik ben het wel eens met Mirjam, dat er een naar toontje in sluipt: alsof de verspreiding van het virus de schuld is van mensen die zich niet aan de 1,5 meter zouden houden. Terwijl er eigenlijk ook nog veel onbekend is over de verspreidingswijze.
Landen die er goed doorheen lijken te komen hebben niet alleen een voorbeeldige en gehoorzame bevolking (ahum). Ze hebben ook een effectief testbeleid op orde, gecombineerd met maatregelen die op korte termijn ingrijpend zijn, maar daarna ook weer losgelaten kunnen worden.
De volgende lockdown moet in tijd gerelateerd zijn aan de mogelijkheid om iedereen te testen, hetzij via de ademtest (65% heeft het niet) hetzij via de officiële test, of via een sneltest als je nog eerder mensen eruit wil halen.

Mensen doen echt wel hun best, de meesten althans. En het zijn niet de niet-mee-doeners die het meest getroffen worden, maar vooral ook de goedwillende mensen.

Tsjor

Eens tsjor

Ik denk ook dat de crux een goed testbeleid is.

Iedereen wordt nu getroffen, de goedwillende evenals dan de kwaadwillenden

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-10-2020 om 22:41

Oké, vaak testen

Mooi natuurlijk. Maar testen op zich beschermt je niet. Vandaag negatief, paar dagen later positief. Heb het al verscheidene malen meegemaakt in mijn omgeving.

Vriendin van m’n bejaarde buurvrouw werd in het voorjaar in de zorginstelling waar ze woonde getest. Negatief. Buurvrouw liet een foto zien waarop ze op Koningsdag met wat andere bewoners op afstand aan de oranjebitter zit. Paar dagen later positief getest. Ziek. Nog een paar dagen later overleden.
Op m’n werk testte een bewoner negatief. Paar dagen later positief. Nu hard ziek.
Dit gaat om hoogbejaarde mensen, degenen die zelfstandig naar een teststraat rijden, hebben vast een betere prognose.

Testen is niet de ultieme remedie. Helaas.

Wonen in een flat, wie schreef ook alweer over haar vader die zo raadselachtig met besmetting te maken kreeg? Daar kan de lift de boosdoener zijn - gewoon, als je de post ophaalt. Doe je niks geks - puur domme pech als iemand voor je daar stevig heeft staan niezen. Pfff een mens zou er paranoia van worden

Wilgenkatje

Alleen testen werkt natuurlijk niet, het is de combi die het moet gaan doen: een goed testbeleid én maatregelen.

Het testbeleid is nu zo slecht dat mensen zich niet laten testen (want duurt te lang) of blijven niet binnen (idem).

En al.die jonge mensen besmetten de ouderen die, zoals jij beschrijft wel ernstig ziek worden of overlijden.

Piep

Piep

21-10-2020 om 23:13

Te lang

Zelfs als je wel binnen blijft totdat je de uitslag hebt duurt het te lang. Pas als je een positieve uitslag hebt moeten je nauwe contacten in quarantaine. Die hebben tegen die tijd al een week te lang rondgelopen. Daar is veel winst te behalen.

Piep

Piep

22-10-2020 om 08:17

LIA

Leraren in actie is een hele kleine bond met een specifieke doelgroep. Zij hebben een onderzoek gedaan onder eigen leden dat door een klein deel is ingevuld en daarvan is 80 procent voor extra maatregelen. Dus totaal niet representatief. Journalisten zouden hier veel beter naar moeten kijken, want in feite verspreiden ze nepnieuws door te schrijven dat 80 procent van de leerkrachten extra maatregelen wil. Dat klopt totaal niet.

Lerrkrachten raken minder vaak besmet dan andere groepen, ik geloof 10 procent vs 14 procent (nl gemiddeld). De grote vakbond van leerkrachten is ook bezorgd, maar dan vooral om uitval van leerkrachten wegens verkoudheid en testen. Een heel andere insteek.

Collectief doel

“ Mooi natuurlijk. Maar testen op zich beschermt je niet. ”
Hier ligt het aller ingewikkeldste van het waarom.
Wat we doen gaat niet over ieder van ons als individu maar over het collectief: de gehele Nederlandse bevolking. Het doel is niet om elke besmetting te vermijden (dat kan bijna niet) maar om het totaal laag te houden.

(Daar komt ook die autistische houding van het RIVM vandaan.
Iemand gisteren Nieuwsuur gezien? Daar werd haarfijn getoond waarom dat testen maar niet wil opschieten, terwijl er wel degelijk testen beschikbaar zijn.)

Testen helpt juist wel bij het laag houden van het totaal. Het schiet gaten in de verspreiding. Iedereen die positief getest is weet dat ie besmettelijk is en een gevaar voor oma.
Dat motiveert extra om in isolatie te gaan.
Wie het niet zeker weet en alleen maar wat kucht, of zelfs helemaal geen klachten heeft, is vanzelfsprekend wat losser in de omgang. Daar komen besmettingen van.

De kwetsbaarheid van ouderen blijft natuurlijk.
Daar kan verder helemaal niemand wat aan doen.
Ouderen zullen blijven overlijden aan Covid. De bedoeling is dat ze dat niet met zoveel tegelijk zullen doen. Maar goed: eenmaal Covid in de groep (tehuis, activiteitenclub, kerk) en er lijkt geen stoppen meer aan. Ook testen helpt het dan niet meer.

We doen het niet

We gaan niet in lockdown, we doen het niet, het draagvlak is te dun, er zijn teveel mensen tegen. We kaasschaven gewoon nog even door. Die IC's rekken we wat op met Duitsland en de militairen en met gewoon wat minder reguliere zorg rommelen we gewoon de winter door.

We zorgen voor meer en snellere testen alsof daar je leven vanaf hangt, dan heb je tenminste iets goed gedaan en kunnen mensen sneller weer aan het werk. Dat scheelt allicht.

Ik raad iedereen aan goed op jezelf te passen want de overheid doet het niet en een deel van de mensen ligt ook dwars, dus tel uit je winst.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2020 om 08:48

Piep

"Dat klopt totaal niet. "

Best mogelijk, maar...

"Lerrkrachten raken minder vaak besmet dan andere groepen, ik geloof 10 procent vs 14 procent (nl gemiddeld). "

Dat is pas bullshit, Piep. Ik weet waar deze misinformatie vandaan komt, nl. uit een Volkskrant artikel:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/is-de-middelbare-school-een-coronabrandhaard-of-valt-het-mee~b97a3c29/

Daar staat:

"En de leraren? Ook die lijken niet massaal besmet te raken, al liggen de cijfers genuanceerd. Van alle personeelsleden uit het onderwijs die zich lieten testen, testte vorige week 10,3 procent positief: ruim tweeduizend mensen in een week tijd. Dat lijkt veel, maar is ook minder dan het percentage positief getesten in andere beroepsgroepen, zoals de horeca (15,7 procent), de zorg (11,3 procent) of mensen met een contactberoep (13,3 procent)."

De logica die Maarten Keulemans hier hanteert deugt van geen kant. Je zou dat kunnen vergelijken als het om een steekproef ging, maar dit gaat over mensen die zichzelf laten testen. Wat je hier zeer waarschijnlijk ziet is dat leraren zichzelf veel vaker laten testen dan horecamedewerkers. Dat zal niemand verbazen. Waarschijnlijk voelen ze zich onveiliger of meer verantwoordelijk tegenover anderen. Bovendien krijgen ze ook nog eens *voorrang*:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/zorgmedewerkers-en-docenten-testen-op-corona

Je kunt dus totaal geen conclusies trekken over besmettingsrisico per groep uit deze getallen.

Op een of andere manier krijg ik ook de sterke indruk dat de overheid helemaal niet wil dat er betrouwbare getallen komen. Het lijkt er sterk op dat de schoolsituatie in de doofpot wordt gestopt en de media doen gezellig mee (zie bovenstaande artikel).

Selectie

En dan heb je aardig wat scholen die de kop in het zand steken zodanig dat er echt geen enkele syllabe gewijd wordt aan noodzakelijke maatregelen tegen het coronavirus op school.

Ook en vooral middelbare scholen. Daar zou ik toch eens over op mijn hoofd krabben als je die straks moet selecteren voor het voortgezet onderwijs of er de kernprocedure voor in moet.

De beste scholen voor je gezondheid, uiteraard gezien de kwaliteit van het onderwijs, zijn die scholen die op hun site uitleggen dat ze een goed werkzaam ventilatiesysteem hebben, bijvoorbeeld pas nieuw en met constante aanvoer van frisse buitenlucht en geen recycling van binnenlucht. En die wel aan maatregelen doen als afstand houden, eenrichtingverkeer op de gang, ruimte markeren om de docent heen.
En een eenvoudige procedure om naar effectief en kwalitatief goed online onderwijs te gaan.

Wie weet hoe lang dit nog gaat duren en dan wil je gewoon van doen hebben met mensen die hun verstand niet thuis laten.

Ah, een complot!

Ad Hombre “ Het lijkt er sterk op dat de schoolsituatie in de doofpot wordt gestopt en de media doen gezellig mee (zie bovenstaande artikel).”
Dat klinkt alweer als een complot.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2020 om 09:15

Lavell

Ze doen het vrij openlijk. Aangeven dat het ergste wat er kan gebeuren is dat de scholen dicht gaan. Vervolgens doet iedere partij wat hij kan om maar vooral niet teveel aandacht aan de scholen te besteden, want het is toch geen optie om die te sluiten. (op een aantal vervelende stoorzenders naar zoals het Red Team en die onderwijsorganisatie)

Is dat een complot?
Dan is het een complot.

Besmettingen

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2352620-op-zeker-helft-middelbare-scholen-coronabesmetting-leraren-maken-zich-zorgen.html

"Vakbond CNV Onderwijs hoort toenemende zorgen bij meer docenten en scholen, zegt voorzitter Jan de Vries. "Er vallen steeds meer lessen uit, er zijn steeds meer leerlingen die noodgedwongen thuis zitten. Scholen moeten met kunst en vliegwerk proberen de lessen aan te blijven bieden."

"De school krijgt nog steeds dagelijks een melding van iemand die positief getest is. "Dat is wel een uitdaging", zegt Wiegers. Soms moeten hele klassen in quarantaine en thuis onderwijs volgen."

Piep

Piep

22-10-2020 om 09:31

Onzin

Dat is nou echt onzin Ad. Jij baseert je hele post op aannames. De feiten zijn dat 10 procent van de leerkrachten een positieve uitslag krijgen tegen 14 procent gemiddeld. Daar kun je onmogelijk een sluiting van alle scholen op motiveren. Als het ergens de spuigaten uit loopt dan gaan klassen een week naar huis. Dat is een goede,
gerichte maatregel. Maar ook dat gebeurt niet veel als je het in verhouding ziet met het aantal scholen in nl, zo'n 15000. Meestal is er namelijk geen sprake van clusters maar van losse besmettingen.

Het red ream en het Lia hebben duidelijk een missie. Ik krijg er een vieze smaak van in de mond. Dat red team vind ik sowieso een wereldvreemd clubje. Ze willen een strenge totale lockdown, zodat we met zijn allen een normale kerst en oud en nieuw kunnen vieren. Ja daag. En daarna weer allemaal gezellig in lockdown?

Piep

Piep

22-10-2020 om 09:33

precies annej

Het echte probleem is de lange testijd en quarantaine. Niet de zogenaamde massale besmettingen.

tester

tester

22-10-2020 om 09:35

snelle test

Toevallig heeft man vanmorgen een test aangevraagd.
Kan vandaag in de randstad al om 11.15 al terecht, gewoon via de GGD, en op dichts bijzijnde locatie.
Kon overigens nog kiezen uit een paar tijden.

Piep

Piep

22-10-2020 om 09:52

Beter

Ja hier gaat testen ook beter, 1 dag wachten en wel flinke reistijd. Maar stukken sneller dan een paar weken geleden.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2020 om 09:58

Piep

"Dat is nou echt onzin Ad. Jij baseert je hele post op aannames. De feiten zijn dat 10 procent van de leerkrachten een positieve uitslag krijgen tegen 14 procent gemiddeld."

Dat is een feit, maar het zegt niets als het geen representatieve steekproef is. Ik geloof dat dit je een beetje boven de pet gaat.

"Daar kun je onmogelijk een sluiting van alle scholen op motiveren."

Dat doe ik ook niet. Ik toon alleen aan dat jouw verhaal niet deugt.

De belangrijkste reden om scholen te sluiten is waarschijnlijk dat we zonder dat de aantallen besmettingen niet omlaag gaan krijgen en dan blijven we op dit onacceptabele niveau zitten, met de horeca voor eeuwig dicht? Ook niet een aantrekkelijke oplossing.

"Het red ream en het Lia hebben duidelijk een missie. Ik krijg er een vieze smaak van in de mond."

Ja, levens redden, geloof ik.

"Dat red team vind ik sowieso een wereldvreemd clubje. Ze willen een strenge totale lockdown, zodat we met zijn allen een normale kerst en oud en nieuw kunnen vieren. Ja daag. En daarna weer allemaal gezellig in lockdown?"

Lees het verhaal over 'The hammer and the dance' van Thomas Pueyo eens, misschien dat je dan snapt wat het red team wil:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

Niemand beweert dat het simpel is, maar de boel uit de klauwen laten lopen kost (tien?)duizenden onnodige doden.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2020 om 10:00

Piep

"Het echte probleem is de lange testijd en quarantaine. Niet de zogenaamde massale besmettingen."

De 'zogenaamde' massale besmettingen? Hoe ver ben je heen als je dat uit je toetsenbord krijgt? Ik geloof dat we een echte Willem Engel volgeling hebben.

Jo Hanna

Jo Hanna

22-10-2020 om 10:06

‘gezondheidsvaardigheden’

Vandaag in De Morgen (Be) een artikel over mensen die nog altijd snotterend in de wachtkamer van de huisarts zitten danwel, andere uiterste, met ernstige klachten maandenlang blijven doorlopen omdat ze niet naar het ziekenhuis durven.

Daarin wordt een onderzoek aangehaald waaruit zou blijken dat “30 tot 45 procent van de Belgen niet of maar heel beperkt snapt wat een bepaalde ziekte en behandeling vergt.”

Deze beperkte gezondheidsvaardigheden behelzen “het vermogen van Belgen om informatie over hun gezondheid te vinden, begrijpen en toe te passen. Dat gaat dan over snappen wat een arts je tijdens een consultatie vertelt, weten wat je aandoening precies omvat maar ook beseffen welk gedrag je situatie kan verbeteren of verergeren.”

Dit zal in Nederland niet heel anders zijn. Als je naar die cijfers kijkt, is het goed te begrijpen dat een beroep op eigen verantwoordelijkheid niet per se het gewenste effect heeft. Een adviseur is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het advies, niet voor de kwaliteit van de oordeelsvorming en besluitvorming. En laten we wel wezen: als je de informatie al niet goed genoeg begrijpt kan de besluitvorming nooit optimaal zijn.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-10-2020 om 10:16

quarantaine

Nu het verschil van mening over hoe lang een positief getest persoon-zonder- verschijnselen in quarantaine moet. Drie dagen? Tien dagen? En alle onzekere momenten en mogelijkheden er tussenin?

We moeten erin berusten dat Covid-19 een heel vervelend virus is waar we door de maanden/jaren heen vrijwel allemaal tegenaan gaan lopen, vroeger of later (tenzij er een werkzaam vaccin komt). Het gaat overal rond, daar helpt geen lockdown tegen. Ondertussen streven naar handhaving van maatregelen om de narigheid te spreiden. Er zit volgens mij niks anders op.

Piep

Piep

22-10-2020 om 10:26

Sterk Ad

Niet met argumenten komen maar mensen met andere argumenten in een hoekje wegzetten als dom en viruswaanzinnige. Was dat niet juist waar jij zo vaak tegen ageert op dit forum, als het om een ander onderwerp gaat?

Kom met inhoudelijke argumenten en kloppende cijfers. Dan ga ik graag de discussie met je aan. Ik heb van jou alleen nog maar aannames gezien. Kom met feiten, aub.

Ik discusseer alleen inhoudelijk, geen zin in getiktak op de persoon.

Bureaucratische strategie

Ad, eerst heb je het over een doofpot en nu beweer je dat "ze" het vrij openlijk doen.
Complotdenken begint met dit soort warrigheid.

Maak je niet ongerust, de werkelijkheid is nog gekker dan je denkt.

De GGD is verantwoordelijk voor het handelen van de epidemie. Zij moet daarbij afgaan op wat het RIVM aan wetenschappelijke input geeft.
Dat ligt bij wet vast (om te voorkomen dat ieder GGD-tje een eigen Jomanda inschakelt).

De omgang met deze ruwe opzet is echter zo rigide dat er, nu er eindelijk zo'n epidemie is waar de GGD voor bedoeld is, geen enkele ruimte is voor innovatie of veranderende inzichten.

Iets is pas waar als het RIVM het zegt. En dat ontstaat niet in een discussie, maar in een bestuurlijk besluit. Een nieuw decreet: voortaan is het volgende waar....

Al het andere is niet waar.
Daarom is de GGD ook tegen particuliere testen. Mensen kunnen hun geld beter in de zak laten zitten, want WIJ (GGD) houden toch geen rekening met de uitslag. Wie in een particuliere teststraat positief is getest, moet bij ons nog een keer.
Dat de test eventueel goedgekeurd is door de WHO of het Koch in Duitsland, doet er niet toe. Zolang het RIVM met eigen onderzoek de betrouwbaarheid niet heeft bewezen, worden de testen als onbetrouwbaar behandeld.

Iets vergelijkbaars moet opgaan voor de besmettingsgraad waar ook. Zolang het RIVM niet met eigen onderzoek aantoont dat ergens de besmettingsgraad hoger is dan elders, bestaat het niet. Zelfs niet als andere knappe koppen iets dergelijks met betrouwbaar onderzoek aantonen.

Wij moeten dus als volk ons de standjes van de GGD en de opmerkingen van de minister (de Jonge: Als de GGD vraagt op je kont te zitten, ga je op je kont zitten') laten welgevallen zelfs als we weten dat de beweringen achterhaald zijn of dat er inmiddels betere oplossingen zijn.

Dat moet totdat het RIVM al die nieuwe inzichten heeft kunnen implementeren in decreten en besluiten die de GGD aansturen.

Nou ja, de werkelijkheid is natuurlijk dat we ons niet op die manier van het kastje naar de muur laten sturen.
Dus faalt de aanpak.

Jo Hanna

Jo Hanna

22-10-2020 om 12:05

fragmentatie

Ik heb in dat vorige draadje al eens een link geplaatst naar een artikel in de Volkskrant over de representativiteit van de peilingen en enquêtes. De boodschap: enquêtes van belangenorganisaties zijn vaak niet opgezet om representatief te zijn maar om mensen uit de achterban de gelegenheid te geven hun visie kenbaar te maken. Daar komen de belangenorganisaties vaak ook ruiterlijk voor uit. Maar dan moet de pers die uitkomsten ook als zodanig behandelen en niet als representatieve onderzoeken.

Een uitspraak als 'we maken ons zorgen, we hebben iedere dag wel een besmetting, er moeten docenten en klassen naar huis' is ook maar een losse flodder. Het is een signaal maar geen informatie om beleid op te baseren.

Mij persoonlijk lijkt de 10% besmette leraren ten opzichte van de iets hogere besmettingsgraad van zorg en contactberoepen een tamelijk goede reden om de scholen vooralsnog open te houden. Onderwijs is minstens zo essentieel als zorg. Ik ga er globaal vanuit dat de maatregelen in de zorg beter worden nageleefd dan in het onderwijs. In de zorg heb je niet zulke grote groepen bij elkaar als op scholen. Als op de enige plek in de NL samenleving waar nog honderden mensen bij elkaar zijn, de besmettingsgraad zo relatief laag is, lijkt mij dat bemoedigend. Zeker als je er vanuit gaat dat een (groot?) deel van die 10% besmetten helemaal niet op school besmet is.

Ik weet het, dat is ook maar een redenering, vanuit een bepaald uitgangspunt. Wat mij dan ook het meest opvalt is de (logische) situatie dat (voorgestelde) beleidsmaatregelen door ongeveer iedereen, deskundig of niet, onderbouwd worden door één of een paar 'voorlopige' uitkomsten van één of een paar onderzoeken. Die onderzoeken laten zich nog niet in een samenhangend patroon bij elkaar leggen en dat levert dus een gefragmenteerd beeld op. Mensen focussen op één factor en redeneren vanuit overtuigingen daarover verder. Discussies daarover verzanden: welke factor moet je als leidend nemen?

Het gaat steeds om samenhangende maatregelen. Wat bepaalt de samenhang? Als je dat niet snapt, snap je de maatregelen niet en zie je als het je pijn begint te doen ook niet in waarom je je eraan zou moeten houden. Dat aspect vind ik in Nederland in ieder geval zwaar onder de maat. Ik begrijp veel 'losse' elementen wel, maar het grote plaatje ontgaat me. Zeker ook omdat je ziet dat Nederland het ten opzichte van andere landen helemaal niet zo goed doet. Als je het resultaat onvoldoende ziet, verzwakt dat de motivatie voor maatregelen die pijn en last veroorzaken.Het is te gemakkelijk om dat puur aan 'gedrag' toe te schrijven. Als dat al waar is, is het de taak van bestuurders/beleidsmakers om andere interventies in te zetten om dat gedrag te sturen. Als de cijfers over de hele wereld hetzelfde waren, kon onze overheid niks worden verweten. Maar dat is niet zo: het is overduidelijk dat er landen zijn die meer grip hebben op de situatie. Mij zou het helpen als ik zag dat er met man en macht aan gewerkt werd om die verschillen te begrijpen en daar grip op te krijgen. Ik zie dat niet. Ik zie vooral mensen die steeds opnieuw dezelfde boodschappen herhalen. Waar je dan steeds opnieuw dezelfde vragen bij hebt. Waar je dan steeds opnieuw geen bevredigend antwoord op krijgt. Dus dan gaat ieder individu en iedere belangengroep die zelf maar verzinnen. En dat schiet dus alle kanten op.

ElenaH

ElenaH

22-10-2020 om 12:26

Grip

'Mij zou het helpen als ik zag dat er met man en macht aan gewerkt werd om die verschillen te begrijpen en daar grip op te krijgen.'

Kijk alleen al naar de reactie van de GGD op commerciele testen ('paniek, hoe houden we andere laboratoria/marktpartijen buiten de deur'). Daar speelt alleen eigenbelang en niet wat het beste is om corona onder controle te krijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.