Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het is een oproep

Het is toch geen veroordeling van Pennestreek? Het is een oproep. Waar mogelijk blijf thuis en vraag niemand. Helemaal niet gek.

Past allemaal prima binnen de afgesproken regels.

Pennestreek

Pennestreek

22-12-2020 om 17:53

Nee, geen oordeel

maar misschien breng ik mensen op een idee. Alle beetjes helpen, weet je wel. Ik snap echt wel dat mensen toe zijn aan een beetje echt contact. Maar ik ben erg bang dat als iedereen daaraan toegeeft, we in januari dus eindigen met een totale lockdown en zonder de nodige zorg.

Triva, waarom zo kattig? Ik vind kerst vieren met de hele familie ook heel erg gezellig, en ik hou van lekker en uitgebreid koken. Maar ik vind het ook altijd wel een energievreter, die kerstdagen. Maar om daar nou nee te zeggen omdat ik met een dekentje op de bank wil is toch echt een paar straten te ver. Dus vandaar: omdenken. En er deze keer van genieten dat het wel kan (moet). Als er meer mensen omdenken scheelt dat toch. Ik vind het mooi dat jij een alleenstaande uitnodigt met kerst. Heel mooi zelfs.

Pirata

Pirata

22-12-2020 om 18:02

Goede oproep

Goede oproep Pennenstreek, dat zou veel besmettingen schelen.
Kerstavond besmet ik a en b, 1e kerstdag besmet ik c, d en e en 2e kerstdag besmet ik f, g en h. Gevolgd door oudejaarsavond waarop ik nog even xyz besmet.

Wij halen wel 1 eenzaam familielid op voor 1e kerstdag, die mag op grote afstand zitten aan het hoofd van de grote tafel, met de ramen open. Dat laatste zal ik nog wel even heel duidelijk zeggen, zodat ze iets warms aantrekt. Maar eigenlijk zou het ook beter zijn haar niet te laten komen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-12-2020 om 18:02

Tja opnieuw

Ik vind een oproep de regels strenger te hanteren dan dat ze zijn met het uiteenzetten van de gevaren van contact en dan ook nog het benoemen van de uitzonderingen (mensen voor wie het waarschijnlijk de laatste keer is) wel iets van een persoonlijk oordeel hebben hoor.
Maar dat zegt vast ook iets over mij.

Piep

Piep

22-12-2020 om 18:05

Normen

Ik heb soms het idee dat de regels als een soort bijbel worden gezien. Lekker makkelijk, dat onderscheid tussen goed en fout. En dan zijn er ook nog strengere stromingen die de regels niet strak genoeg vinden en die vinden zichzelf erg goed en anderen nog fouter. Ik vind die tendens nog erger dan de maatregelen zelf. Wat een veroordelende blik hebben sommige mensen.

Sommige mensen zijn heel trots op hun strakke naleving van 'de regels'. Ik ken een vrouw die haar man in de eerste golf aan corona verloor. Nog helemaal niemand heeft haar sindsdien vastgepakt. Ook haar kinderen niet. Dat is niet iets om trots op te zijn, dat is gewoon verschrikkelijk en onmenselijk. En met de kerst is het te gevaarlijk om bij haar op bezoek te gaan, vinden de kinderen. En zo zie ik veel meer mensen die hun bejaarde vader of moeder ongewenst alleen laten zitten met kerst. En dan trots zijn dat de regels zo goed gevolgd worden. Tja, ik heb dan toch echt hele andere normen waar ik trots op zou zijn.

Piep

Piep

22-12-2020 om 18:07

Niet persoonlijk

Deze post is trouwens algemeen bedoeld en niet tegen iemand hier.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-12-2020 om 19:31

Ramp

Als je denkt dat het allemaal wel meevalt hoop ik van harte dat je niet ineens medische hulp nodig hebt om wat voor reden dan ook. Je zit als een rat in de val met volle ziekenhuizen. Uitwijken naar het buitenland zit er ook niet in, want het is in de EU overal hetzelfde.

Lou

Lou

22-12-2020 om 19:35

Aagje ot

"Dan is het ineens niet alleen niet oké om je niet aan de regels te houden...* "

Om de driedubbele ontkenning te vermijden:

"Dan is het ineens niet alleen fout om de regels te overtreden..."

Die bedoelde je denk ik met je post-covid-hoofd

Lou

Lou

22-12-2020 om 19:42

Piep

"Sommige mensen zijn heel trots op hun strakke naleving van 'de regels'. Ik ken een vrouw die haar man in de eerste golf aan corona verloor. Nog helemaal niemand heeft haar sindsdien vastgepakt. Ook haar kinderen niet. Dat is niet iets om trots op te zijn, dat is gewoon verschrikkelijk en onmenselijk."

Die 'sommige mensen' zijn dan toch hopelijk niet die kinderen van die vrouw? Die zullen er toch niet trots op zijn dat zij hun moeder geen knuffel hebben gegeven?

Maar in elk geval: ik ben toch wel voor het idee van zo min mogelijk reisbewegingen en fysieke contacten. Wat dan 'zo min mogelijk' precies is, valt wat mij betreft onder de intelligentie van de lockdown, hoewel deze lockdown niet zo heet.

Wij halen wel mijn schoonmoeder op, die alleen woont en die anders ook echt in d'r uppie zou zitten. Ze kan moeilijk reizen, en dat vind ik het grootste risico, ze moet dus in de auto mee en zal het geen goed idee vinden om A achterin te gaan zitten en B het raam open te zetten. Ik weet niet zeker wat mijn man, die haar gaat ophalen, dan doet. Hij weet dat zelf namelijk ook nog niet.

Hoe het moet, dat weten we. Maar echt, het is een stuk minder eenvoudig als het ineens over je eigen ingewikkelde moeder gaat.

Piep

Piep

22-12-2020 om 20:03

Bezorgd

"Die 'sommige mensen' zijn dan toch hopelijk niet die kinderen van die vrouw? Die zullen er toch niet trots op zijn dat zij hun moeder geen knuffel hebben gegeven?"

Toch wel, ze zijn erg strak in de leer en knuffelen mag niet, dus tja...

Ik ben bezorgd over de gevolgen van al die afstandelijkheid voor onze maatschappij. Ik heb een paar keer een test moeten doen, dus heb van de negatieve uitslag gebruik gemaakt om mijn ouders eindelijk weer te knuffelen. Ik snap gewoon niet dat mensen dat niet doen in schrijnende situaties. Laatst had een bekende het heel moeilijk en moest huilen. Dan ga je toch niet op anderhalve meter zitten toekijken?

Wat betreft die autorit: ik zou gewoon het raam open zetten, dan maar een klagende schoonmoeder

Wij doen kerst voor mijn bejaarde ouders buiten. Klagen ze ook over, maar ik ga dus niet met ze binnen zitten met mijn puber en student, die nog veel contacten hebben.

Piep

Piep

22-12-2020 om 20:10

Ramp

Ad, ook als je het wel ernstig vindt wat er gebeurt, is het belangrijk de menselijke maat niet uit het oog te verliezen. Ik kan me ook nog steeds ergeren aan verpleeghuizen die mensen opsluiten op hun kamer. Vorige week nog in het nieuws, dat mensen geen kerst mochten vieren met familie, anders werden ze daarna twee weken opgesloten in hun kamer. Dat is toch niet menselijk?

Goh Piep

Natuurlijk kun je daar hele discussies over opzetten, kwaliteit van leven is ook ontiegelijk belangrijk. Maar eerst zien dat je het leven niet verlaat lijkt me nog net iets belangrijker.

Iedereen kan dat lekker zelf weten, al dupeer je daar dan wel weer de zorg mee of je directe medemens, maar in instellingen zijn hele groepen mensen van elkaar afhankelijk, dat zijn geen eenvoudige vragen met eenvoudige oplossingen.

Iedereen huivert voor de tientallen doden die in dat soort huizen als bosjes vallen.

Ik hoorde een nieuwe betekenis van 'naastenliefde' in deze Kerstcoronatijd. Naastenliefde is je houden aan de maatregelen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-12-2020 om 20:23

Lou

Hahaha, dank je. Zo eenvoudig kan het zijn. Ik wist dat het moest kunnen maar kon het met geen mogelijkheid meer bedenken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-12-2020 om 20:31

Anne

‘ Ik hoorde een nieuwe betekenis van 'naastenliefde' in deze Kerstcoronatijd. Naastenliefde is je houden aan de maatregelen’

Ja dat. Eensch!
Voor jezelf vinden dat je meer kunt doen dan het weinige dat is toegestaan: oké. Prima. Be my guess. Maar dan met moreel appèl hopen/wensen dat anderen net zo doen als jij vind ik minder terecht.
En dat terwijl ik hier regelmatig als moraalridder gezien word.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2020 om 21:57

Te streng/Te makkelijk

Ik zag eerder vanavond op tv een gezin die een week in quarantaine zit te zijn, zodat ze met kerst naar de ouders van de vrouw konden gaan. Vader/opa is hartpatiënt en na 6 maanden zonder direct contact had en ze dit besloten. Ik vind dat een erg lief gebaar. Ik zie liever dat mensen te streng (dan bedoel ik niet deze mensen) met de regels omgaan dan te gemakkelijk. Ik word nerveus van mensen die het nut van de maatregelen maar zozo vinden en allerlei "bewijs" gaan opsommen van de onnuttigheid van die regels. Ondanks het mondkapje toch een toename... zie je wel, het mondkapje is zinloos. Alles is dicht en toch een toename, zie je wel! ....

Moet je nagaan wat er gebeurd zou zijn zónder mondkapjes en andere regels.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-12-2020 om 23:18

Te makkelijk

Voor de helderheid: ik pleit er niet voor om de regels niet na te leven (er te gemakkelijk mee om te gaan). En zelfs niet om er de grenzen van op te zoeken. Ik pleit voor je houden aan de regels.
En ik vind het prima, en net als Kaaskopje erg lief, als zo’n gezin kiest voor isolatie om Opa nog veiliger te kunnen zien. Of als Pennestreek er voor kiest om geen mensen te zien met kerst. Niets mis mee.

Ik vind alleen niet dat er een moreel appèl gedaan moet worden op mensen om zo’n voorbeeld te volgen en je dus aan regels te houden die strenger zijn dan wat gevraagd wordt.

Bijzondere variant

Ik begrijp het even niet. Er is een Engelse variant die, zo bleek uit onderzoek in Engeland (vandaar dat hij naar dat land is genoemd) 70% besmettelijker is dan een andere variant.
In Nederland is, volgens virologen, deze variant al getraceerd begin december. En nu zijn er welgeteld 2 besmettingen geteld met deze variant.
Dat begrijp ik dan even niet, niet met 83.000 besmettingen in 1 week.
Kunnen we er niet hypothetisch van uit gaan dat de besmettelijkere variant al veel meer verspreid is en dat het hypothetisch gezien een goede verklaring is voor de enorme toename? Dan kunnen we ertoe overgaan om alle infecties te behandelen als waren het infecties met de veel snellere variant.
Dan wordt de vraag terecht of dit nog te bestrijden is door Engeland op slot te doen. En dan kan er ruimte komen voor een veel lastigere vraag: wat kun je nog doen als de maatregelen over afstand houden, lockdown, quarantaine en isolatie niet werken tegen deze snellere verspreiding?

Tsjor

ElenaH

ElenaH

23-12-2020 om 09:30

Tsjor

'En dan kan er ruimte komen voor een veel lastigere vraag: wat kun je nog doen als de maatregelen over afstand houden, lockdown, quarantaine en isolatie niet werken tegen deze snellere verspreiding?'

Sterker nog, uit de aantallen besmettingen van de 'normale' variant kun je al afleiden dat de maatregelen niet echt werken. Natuurlijk deels omdat niet iedereen zich aan de maatregelen houden. Maar ik ken ook zat mensen die zich wel aan alle maatregelen houden, niemand zien of spreken en tóch besmet raken.

Piep

Piep

23-12-2020 om 09:45

Effect

Het effect van de lockdown is nog niet te zien. Dat kan ook nog niet. We moeten ons pas zorgen maken als we ondanks de huidige strenge maatregelen over een week nog geen daling hebben. Overigens zagen we de laatste dagen al een lichte daling, maar de dagcijfers zijn niet betrouwbaar genoeg om daar conclusies aan te verbinden.

Die 2 Engelse besmettingen zijn gevonden bij een steekproef. Van alle tienduizenden besmettingen per week onderzoekt het rivm van een steekproef van 1000 de samenstelling. Dus inderdaad kun je ervan uitgaan dat de Engelse variant vaker voorkomt in Nederland, maar niet vaak genoeg om een verantwoordelijk te zijn voor het huidige aantal besmettingen. Dan zouden van die 1000 er veel meer van de Engelse variant tussen zitten.

Als je goed luistert naar de omt-leden en het rivm dan hoor je ook wel de twijfel of deze variant nu echt zoveel besmettelijker is of dat de Engelsen de teugels teveel hebben laten vieren. Alles was open en het was erg druk in Londen zo vlak voor kerst. En in de winter verspreidt het (elk) virus zich sneller. Dus het kan ook een soort superspreader event in kwadraat zijn geweest.

ElenaH

ElenaH

23-12-2020 om 10:23

Paniekvoetbal of Brexit?

De mutatie is in september (!) al gesignaleerd in het VK. Dan heeft het sluiten van de grenzen op 21 december echt geen zin meer. De mutatie is ook allang aangetroffen in Denemarken, Australië en Zuid-Afrika (en Nederland). Vluchten uit die landen zijn nooit geweerd. En er zijn al eerder andere mutaties aangetroffen in Italië, Oostenrijk en Denemarken, die hebben ook nooit tot maatregelen geleid.

Kortom: maatregelen voor de bühne. Het VK even laten voelen wat de gevolgen van een no-deal Brexit is?

Piep

Piep

23-12-2020 om 10:58

Who

Ik denk dat soms ook wel even elenah, maar boris Johnson heeft zelf alarm geslagen bij de who en Londen op slot gedaan, waarmee hij terugkwam op eerdere beloften over kerst. Dus ik denk toch wel dat de paniek daar vandaan komt.

Ik denk dan wel weer dat de brexit dit soort maatregelen veel makelijker maakt.

Dat snap ik dan wel

Mutaties zijn er constant, maar de vraag of een mutatie ernstiger is is een andere vraag. Situationeel is er wel ingegrepen: de nertsenvariant in Denemarken heeft ertoe geleid dat alle nertsenfokkerijen zijn geruimd (bijvoorbeeld). en vliegverkeer uit Zuid-Afrika is wel stilgelegd.
Het blijft een ongrijpbaar iets, zo'n virus. Hopelijk levert deze lockdown toch wel een daling op van het aantal besmettingen.

Tsjor

Ursula

Ursula

23-12-2020 om 11:40

Eens met piep

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/21/kerst-was-heilig-voor-boris-johnson-a4024823

Ik denk ook dat de paniek uit Engeland komt. De steekproef is overigens nog wat kleiner, ongeveer 500, las ik.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/21/screent-nederland-genoeg-om-het-engelse-virus-hier-te-vinden-a4024758

En ik denk dat we er goed aan doen om, om met Johnson te spreken, jolly careful te zijn. Het lijkt me niet het moment om de maatregelen ter discussie te stellen. Het is al vaak gezegd: ze dringen het risico terug, ze nemen het niet volledig weg.

https://www.ad.nl/nijmegen/ziekenhuizen-slaan-alarm-nu-al-selectie-nodig-wie-op-intensive-care-toegelaten-wordt-we-krijgen-drie-vier-hele-zware-weken~a936130f/

Lockdown maatregelen

Net bij Spraakmakers op de radio Ernst Kuipers. Tot de zomer verwacht hij dat we met (een vorm van) maatregelen te maken blijven houden.

ElenaH

ElenaH

23-12-2020 om 12:10

Niet?

'Het lijkt me niet het moment om de maatregelen ter discussie te stellen. '

Dat horen we al sinds maart. Wanneer dan wel?

Ursula

Ursula

23-12-2020 om 12:54

Niet als we net op een piek zitten

Van de zomer, zegt Kuipers. Als iedereen die gevaccineerd wil worden gevaccineerd is, suggereert Ad in een ander draadje. Lijkt me allebei prima. Of wat eerder kun je over zo'n toekomstig moment praten. Maar het doet volgens mij afbreuk aan het draagvlak, dus tijdens zo'n piek maar niet.

ElenaH

ElenaH

23-12-2020 om 18:26

Van nos.nl

'RIVM: negen van tien grootste coronabrandhaarden zijn christelijke gemeente
In Nederland zijn momenteel negen van de tien grootste coronabrandhaarden een christelijke gemeente, dat bevestigt het RIVM na berichtgeving door Trouw. Van de twintig gemeenten met de meeste besmettingen per honderdduizend inwoners waren er veertien christelijk.'

Maar verder lekker blijven ontkennen, hoor. Want jullie zijn uitverkoren.

Jullie dus

Andere causale factor wederom in het geding Elena?

"Het RIVM heeft geen verklaring gegeven waarom christelijke gemeenten oververtegenwoordigd zijn in de lijst van brandhaarden. Een mogelijke verklaring is volgens het RIVM dat de gezinnen vaak veel groter zijn en mensen in deze dorpen vaak bij hetzelfde bedrijf werken. Op die manier kan het virus zich relatief snel verspreiden"

Eerst waren het de steden. Toen de verpleeghuizen en de slachterijen. Nu de christelijke gemeenschappen.

Veel kinderen die allemaal fysiek naar school moeten. Ja, dan gaat het wel snel in het gezin. Kinderen zijn nou eenmaal brandhaarden van besmetting.

O nee, het zijn natuurlijk die incidentele kerkgemeenten die toch samen naar de kerk zijn gegaan en hebben gezongen!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-12-2020 om 18:47

Elena

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen? Dat het zo fijn is dat jouw beeld over verfoeilijke Christenen bevestigd wordt? Of dat die sufkoppen allemaal op basis van dat verfoeide geloof denken dat Corona hen niet overkomt? Nog iets anders?

Op basis van wat hier staat lijkt het vooral te maken hebben met het hebben van grote gezinnen en werken bij dezelfde werkgevers. Sterke sociale cohesie. Lijkt het beetje op de constatering van een tijd geleden dat mensen met een migratie-achtergrond oververtegenwoordigd waren op de Corona-ICU’s.

Piep

Piep

23-12-2020 om 18:54

Inderdaad

En toen zijn er campagnes gestart richting migranten. Lijkt me logisch om nu ook de kop niet in het zand te steken en er iets aan te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.