Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ElenaH

ElenaH

12-01-2021 om 15:17

Zus

'Je kunt ook tegen de werkgever zeggen dat je het er niet mee eens bent en uitleggen dat een vaccinatie voor jou er eentje had kunnen zijn voor een 80-plusser. Een dood voorkomen wellicht'

En dan? Denk je echt dat de werkgever dan op een holletje naar de dichtstbijzijnde thuiswonende bejaarde was gegaan om de brief voor Pennestreek daar af te geven? Natuurlijk niet. Dan was het vaccin van Pennestreek aan een andere medewerker gegeven, of misschien zelfs in het potje achtergebleven en weggegooid. Verspild.
Over moreel besef gesproken.

ElenaH

ElenaH

12-01-2021 om 15:28

Daling

'Het RIVM rapporteert dinsdag 4.986 positieve coronatests. Dat is opnieuw flink minder dan het gemiddelde van de zeven voorgaande dagen (7.286).'

Dus iedereen die commentaar had op de kerst-vierders kan nu stoppen. Kerst heeft niet geleid tot een toename.

Zus

Zus

12-01-2021 om 15:45

realiteitszin

Ja, in de praktijk heeft het dan weigeren van de aan jou aangeboden vaccin geen zin, dat snap ik ook wel. Ik probeerde een punt te maken dat als je ziet dat je werkgever (in dit geval) het niet zo nauw neemt, je best wat ervan mag vinden en zeker er wat van zeggen. Ik merk dat de woorden moreel besef schuren, wat niet erg is, maar het was ook niet mijn bedoeling Pennestreek persoonlijk te kwetsen, sorry!

Pennestreek

Pennestreek

12-01-2021 om 15:59

Zus

Dat heb ik gedaan, persoonlijk bij de bestuurder. Hij was het alleen niet met mij eens .
Als bestuurder zoekt hij altijd het randje op van wat kan en mag, om er het maximale voor zijn organisatie, maar vooral voor zijn medewerkers uit te slepen. We krijgen ook allemaal de zorgbonus. Wat de overheid niet wenst te betalen, doet de organisatie zelf. We worden ook al de hele coronatijd echt platverwend met cadeautjes. In de eerste lockdown zelfs elke week. Dus hij zorgt gewoon goed voor zijn personeel. En daarmee voor de bewoners, om wie het toch allemaal draait. Ook voor hen is het fijn dat ik het virus straks niet mee naar binnen kan nemen.

Vroeg juichen Elena?

https://nos.nl/artikel/2364053-rivm-effect-lockdown-begint-zichtbaar-te-worden.html

"Het effect van de kerstdagen is te zien in het aantal besmettingen dat volgens bron- en contactonderzoek bij huisbezoeken is ontstaan. Dat steeg met 36 procent. Het percentage besmettingen dat ontstond op het werk daalde juist."

Zus

Zus

12-01-2021 om 16:18

Pennestreek

Goede werkgever voor zijn personeel .

'Ook voor hen is het fijn dat ik het virus straks niet mee naar binnen kan nemen.'
Dat was nog iets dat niet vast staat, meen ik gelezen te hebben? Wel minder omdat je zelf dan geen symptomen hebt, maar uitgesloten toch? Vandaar dat de gezondheidsraad adviseert toch echt eerst de ouderen zelf te vaccineren. Alleen de Jonge heeft dat niet overgenomen, vanwege lastige houdbaarheid van vaccins. Ten minste, zegt ie.

Ursula

Ursula

12-01-2021 om 16:21

@Pennestreek

Ah, ik ging opmerken wat Zus opmerkt. Dat staat nog niet vast.

ElenaH

ElenaH

12-01-2021 om 16:23

AnneJ

Kijk even zelf naar de grafiek van het RIVM. De enige piek sinds 31 december is rond 7 januari. Als die piek door kerst komt, moeten we de quarantaine flink verlengen. Dat is namelijk meer dan 10 dagen na Eerste en Tweede Kerstdag.
Op alle andere dagen is het aantal besmettingen flink láger dan met kerst. Dus klopt de conclusie in het artikel niet.

Oud en Nieuw Elena

Dat komt omdat een deel van het cijfer gezakt is Elena, namelijk door het thuiswerken. Daarentegen is het Kerstcijfer dan tegelijk wel gestegen.

Er is mogelijk ook een stijging door Oud en Nieuw. Ik vertrouw de afweging in het artikel eerder dan jouw afweging.

Pennestreek

Pennestreek

12-01-2021 om 16:30

Staat niet vast

Er staat nog heel veel niet vast. Maar als ik mijn gezonde verstand gebruik en kijk naar de ervaringen met andere vaccins ga ik ervan uit dat de kans dat ik het virus na vaccinatie nog kan overdragen in ieder geval drastisch beperkt is.
En hou nou toch eens op met steeds iets negatiefs te vinden in wat ik schrijf. Het is allemaal niet strak ingeregeld, en er is veel af te dingen op hoe het allemaal gaat, maar daar ben ik niet de oorzaak van. Ik doe mijn best, en als de bank een foutje maakt in mijn voordeel zoals Ad het zo leuk noemt, dan probeer ik daarvan te genieten ook al ben ik het eigenlijk principieel niet mee eens. Ik ben niet voor niets geen leidinggevende en ik zit ook niet voor niets niet in de politiek. Gooi me dan ook geen dingen voor de voeten waar ik geen invloed op heb.

Volgens de viroloog

"Weliswaar hebben de strenge maatregelen tot lagere aantallen besmettingen geleid dan er anders waren geweest. Volgens Timen waren en in de dagcijfers duidelijke effecten van Kerst en Oud en Nieuw te zien, die werden gedempt door de lockdown."

koffie

koffie

12-01-2021 om 16:32

kerst en lockdown

Daling komt natuurlijk door de lockdown. De vraag is of die daling zónder kerst dezelfde zou zijn geweest of nog veel sterker.

Het percentage besmet bij visite is sterk gestegen, het percentage besmet op werkplek gedaald.

Met dat in gedachten denk ik dat de huidige daling er is, ondanks de kerst. Dus wel stijging van kerstbesmettingen (en de daarop volgende besmettingen in gezinskring) maar die is niet zichtbaar omdat het dalende effect van de lockdown (thuiswerken en niet winkelen) veel groter is.

ElenaH

ElenaH

12-01-2021 om 16:37

Percentages zijn relatief

'Het percentage besmet bij visite is sterk gestegen, het percentage besmet op werkplek gedaald.'

Als het percentage besmet bij visite eerst 1 % was, en er is (bijvoorbeeld) een verdubbeling, raakt nog steeds maar 2 % besmet bij visite. Als het percentage besmet op werkplek 40 % was, en het is gehalveerd, raakt nog steeds 20 % besmet op de werkplek. Die vergelijking zegt dus niets over het feitelijke besmettingsgevaar.

Zus

Zus

12-01-2021 om 16:43

Pennestreek

'En hou nou toch eens op met steeds iets negatiefs te vinden in wat ik schrijf. Het is allemaal niet strak ingeregeld, en er is veel af te dingen op hoe het allemaal gaat, maar daar ben ik niet de oorzaak van.'

Dat zegt ook niemand. En verder, een discussie om dingen scherp te krijgen lijkt mij alleen maar verhelderend. Verschillende perspectieven en zo.

Zus

Zus

12-01-2021 om 16:49

ElenaH

'Als het percentage besmet op werkplek 40 % was, en het is gehalveerd, raakt nog steeds 20 % besmet op de werkplek. Die vergelijking zegt dus niets over het feitelijke besmettingsgevaar'

Het steeg met 36% maar onduidelijk of het 36 procentpunten steeg of 36% van de aantallen die ervoor waren. In laatste geval hoeft toename inderdaad niet groot te zijn.

Ursula

Ursula

12-01-2021 om 16:51

Maar het is belangrijk

Het is gevaarlijk als mensen ten onrechte denken dat ze het virus niet meer kunnen verspreiden. Daarom geef ik toch maar even aan dat niet zeker is dat je het virus niet meer verspreidt als je gevaccineerd bent.

"Hoogleraar Van Els weet uit de voorlopige resultaten van een ander coronavaccin, dat van Oxford en AstraZeneca, dat het de kans op verspreiding met zo’n 30 procent kan verminderen. Dat laat zien dat meer coronavaccins hiertoe waarschijnlijk in staat zijn”, zegt zij. En de kans op verspreiding van het virus neemt sowieso af als gevaccineerden minder ziek worden. „Als je minder gaat hoesten en snotteren strooi je ook minder virusdeeltjes rond.” Daarom vindt Van Els de keuze voor zorgverleners „een ethisch verantwoorde en ook zinvolle stap”.

Te boude conclusies Elena?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5207463/coronabesmettingen-door-familie-week-na-kerst-flink-gestegen

"In de weken voor kerst werd bij bijna 9000 gevallen zo'n bezoek als de vermoedelijke bron aangemerkt. De week na kerst was dit bij meer dan 11.000 positief getesten het geval, hoewel het totaal aantal positieve testen daalde.

Dat betekent dat bezoek van en aan familie en vrienden in die week goed was voor 35,2 procent van de gevallen waarbij een vermoedelijke bron is gevonden. In de week ervoor lag dat percentage nog op 23,6 procent."

Het is geen 1 en 2 procent maar 23,6 en 35,2 procent. En het is een vermoedelijkheid want hoe weet je nu helemaal precies hoe de besmettingsroute gaat.

'Vermoedelijke bron' staat er dan ook. En er is geen enkele reden om te juichen. Behalve dat de lockdown' vermoedelijk, zeer waarschijnlijk, niet zonder goede gevolgen, daling van de cijfers is geweest en zin heeft gehad.

Het is een kunst om dat zo te bezien dat het lijkt alsof het een bagatel is geworden.

Zus

Zus

12-01-2021 om 16:55

even opgezocht

Eind december was 23,6% door bezoek en 15% werk en nu is het 35,6% door bezoek en 10,3% door werk. Dat zijn op zo'n 6000 a 7000 x 7 dagen besmettingen toch flink veel mensen meer die door kerstbezoek besmet zijn geraakt.

Testen

Bovendien zijn er minder testen uitgevoerd om wat voor reden dan ook en pas deze week is het percentage dat dan toch besmet bleek van de aantallen getesten licht gedaald. Ruim na de feestdagen dus en nog in de lockdown.

En nogmaals: de aantallen zijn over de hele linie nog veel te weinig gedaald. Dat ging de eerste lockdwon veel sneller. En wat daarvan de reden is is nog onduidelijk.

Mogelijk een cominatie van de mogelijkheden: toch te weinig voorzichtig met de maatregelen en de opmars van nieuwe veel besmettelijker varianten van het virus.

ElenaH

ElenaH

12-01-2021 om 17:00

Zus

'Dat zijn op zo'n 6000 a 7000 x 7 dagen besmettingen toch flink veel mensen meer die door kerstbezoek besmet zijn geraakt.'

Kerst duurde geen 7 dagen, en de aantallen doken in de dagen vlak na kerst, tussen oudjaar en 7 januari en na 7 januari flink omlaag. Dus dat kun je zo niet uitrekenen.

ElenaH

ElenaH

12-01-2021 om 17:01

AnneJ

'En wat daarvan de reden is is nog onduidelijk.'

Oh, toch niet kerst?

Volhouden Elena

Wat je doet is een 'mogelijkheid' zo letterlijk nemen en rigide doorvoeren dat de mogelijkheid zogenaamd ontstaat dat het toch anders is?

Ik zou toch liever wat rechtstreekser lezen wat de virologen daarover melden en daar voor verklaring bij geven en daar dan niet met schimmige opmerking op schieten.

Zus

Zus

12-01-2021 om 17:41

ElenaH

Kerst duurde geen 7 dagen maar die percentages gaan over aantal besmettingen per week, dus 7 dagen.

Piep

Piep

12-01-2021 om 17:53

Winter

Tja het is nu geen lente maar winter. Het seizoen waarin virussen zich het makkelijkst verspreiden. Bovendien is er veel minder angst voor het virus. In maart leek het nog een killervirus, waaraan iedereen zomaar kon bezwijken, nu weten we dat dat niet zo is.

In de winter krijgen we de besmettingen nou eenmaal niet zo makkelijk naar beneden. Zo raar, dat mensen denken dat we alles kunnen beheersen.

Ik vind trouwens wel dat er een hele sterke daling is geweest. Van 12000 naar 5000, dat is toch wel een heel duidelijk effect van de lockdown. Iets meer dalen nog een we lopen niet meer het risico dat we binnen een paar weken weer te hoog zitten. Het is van groot belang dat we zicht krijgen op het Engelse virus. Er zijn nog steeds vraagtekens of het zich nu echt zo snel verspreidt of dat de Engelsen verrast werden door het effect van de winter en te laat hebben ingegrepen.

Het is erg belangrijk dat we daar snel achter komen, want de scholen kunnen echt niet dicht blijven.

Aura Timen

Het is volgens Aura Timen nu 4x zoveel besmettingen dan wenselijk voor een gerust gevoel. Vorige week was het nog 5x zoveel besmettingen dan dat je er wat gerust op kunt zijn.

Bovendien kijken ze naar de UK.

En inderdaad. Je hebt kans dat het allemaal niet zo snel zakt in het voorjaar omdat het nu winter is en iedereen is veel meer binnen en volgens Maurice de Hond is de lucht binnen en buiten te droog zodat de aerosolen en druppels niet snel genoeg zakken.

Emmawee

Emmawee

12-01-2021 om 18:27

Over volhouden gesproken...

In Duitsland wordt een lockdown tot april serieus overwogen.

Bild: 'Duitse lockdown mogelijk tot begin april'
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10430250/bild-duitse-lockdown-mogelijk-tot-begin-april

Ik denk dat ik serieus een winterslaap ga overwegen. (-;

Tessa

Tessa

12-01-2021 om 19:26

Column Sheila Sitalsing over de kwetsbaren

https://pbs.twimg.com/media/EriIEfnXYAE2LZG?format=png&name=900x900

Zelfmoord

https://www.tubantia.nl/binnenland/cees-87-sprong-van-negen-hoog-liever-dood-dan-weer-de-eenzaamheid-van-een-lockdown~a35d358d/
En Rutte vertelt net dat huiselijke kring de grootste bsmettingshaard is. Mag dan de kapper aub weer open. En het museum.

ElenaH

Niet alleen de incubatietijd moet je meenemen, ook de tijd die verstrijkt tussen testen, testuitslag krijgen en het verwerken van je besmetting in de statistieken. Dus als je op 26 december besmet bent kan het prima zijn dat je op 7 januari op het lijstje positief gemelde personen kwam dat op coronadashboard gepubliceerd wordt.

skik

Flavia

Flavia

12-01-2021 om 21:49

Nou idd

26 december geïnfecteerd, 10 dagen incubatietijd tijd is het al 5 januari, dan snotter je een beetje, gaat toch niet beter 7 januari laat je je testen de 9e heb je de uitslag.
Geen onwaarschijnlijk scenario.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.