Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ElenaH

ElenaH

19-10-2020 om 13:13

Precies Tsjor

'Intrigerend. ' Via facebook zijn miljoenen mensen opgeroepen om te registreren en te gaan stemmen in Amerika en dat is ook gelukt.' Maar dat is ook precies het beangstigende, vond ik. Daarmee liet hij zien hoe groot de invloed van facebook is en dat er blijkbaar ook nog een ethische overweging bij zit (veel stemmen is goed)'

En wat als Facebook had opgeroepen om juist niet te stemmen? Of om Obama te vermoorden? Of om een samenzwering te onderzoeken bij een pizzarestaurant in Washington DC? Voor je het weet reizen mensen uit North Carolina naar het pizzarestaurant met een pistool, of ontvangen de restauranteigenaar en het personeel doodsbedreigingen ...

Angela67

Angela67

20-10-2020 om 21:39

artikel NRC supershedders

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/20/supershedder-kan-coronavirus-verspreiden-via-aerosol-a4016681

lang artikel, dus zelfs stukjes plaatsen zou niet echt recht doen. Maar dit feit is essentie:

"een uitgebreid onderzoek dat de gegevens van tientallen studies naar virusconcentraties in luchtwegvocht samenneemt en modelleert. De onderzoekers bekeken de virusuitscheiding bij ademen, praten, zingen, en hoesten, van mensen met en zonder klachten, en van volwassenen en kinderen. De studie, uitgevoerd door Canadese epidemiologen en infectieziektendeskundigen en viroloog Marion Koopmans van het Erasmus MC in Rotterdam, verscheen vorige week op de preprintserver medRxiv, en moet nog beoordeeld worden door collega-wetenschappers." "Die superuitscheiders kunnen zo een belangrijke bijdrage leveren aan de opvallende neiging van dit coronavirus om zich te verspreiden via grote clusters. Pakweg 10 procent van de geïnfecteerde mensen besmet 80 procent van de volgende gevallen - en een groot deel van alle besmette mensen infecteert helemaal niemand."

gr Angela

Supershedder

En dan de volgende vraag: hoe kun je weten dat je van doen hebt met een supershedder?

Bij NOS.nl de besmettingsvolgorde, nu 22 procent herkomst bekend: werk, verpleeghuis, school en als laatste de horeca.

Dan denk ik je kunt geen relatie leggen met 'erg ziek' , bovendien zullen die wel in bed blijven of afstand houden. Want de meeste besmettingen vinden nu plaats op het werk, en daar ga je zeker niet heen als je zelfs maar een hoest hebt.

AnneJ

Dat zal je nog verbazen. Er zijn nog best wat mensen die ook met klachten naar hun werk gaan. Omdat of zij, of de baas corona niet zo ernstig nemen, of omdat ze anders inkomensverlies lijden dat ze niet kunnen dragen.

Groeten,

Temet

GGD-er

GGD-er

21-10-2020 om 08:24

Oef AnneJ

Je hebt een rooskleurig beeld van je medemens. Zeker niet naar het werk als je zelfs maar een hoestje hebt? Kom eens een dagje hier kijken. Mensen die vragen of de testafspraak graag ‘na werktijd’ kan is o.a. een van de dingen die aan de orde van de dag zijn.

Hangkous

Hangkous

21-10-2020 om 08:42

Logisch toch?

Een afspraak na werktijd?
Als je thuis zit te werken heb je ook verplichtingen.
Op tijd inloggen voor het zoom-overleg. Voor 17.00 digitaal je stukken aanleveren om te zorgen dat de collega die daar morgen mee verder moet ook echt verder kan.
Hier boven zit er een die iedere week keurig zijn minimaal 36 uur draait. Die zou ook vragen of en afspraak na werktijd kan.
Momenteel mag hij 2 dagen per week op locatie werken, omdat dat stuk van zijn werk niet mee naar huis kan. Als hij klachten zou hebben is er nog genoeg ander werk voor hem om thuis 36 uur per week te werken.
Hij zou ook om een testtijd buiten werkuren vragen als de klachten zo licht zijn dat hij thuis door kan werken.

kuchen

Kijk, ik weet het niet want volledig op zoom, maar als ik op mijn werk iemand tegen kom die loopt te kuchen dan zou ik die toch uit de weg gaan lijkt mij?
En je verwacht toch niet dat iemand zonder symptomen of met een licht kuchje een 'supershedder' is. Toch?

Triva

Triva

21-10-2020 om 09:05

Hangkous

Waarschijnlijk wordt hier niet iemand bedoelt die thuis zit en na werktijd naar de teststraat rijdt

GGD-er

GGD-er

21-10-2020 om 09:28

Triva

Jij snapt-em.

Hangkous

Hangkous

21-10-2020 om 09:42

Omdat?

GGD-er zegt dat het aan de orde van de dag is. Het gaat dus niet om 1 persoon maar om meerdere.
Ik leeg onze eigen situatie uit een mijn man heeft om nog collega's die in hetzelfde stramien zitten.
Kan mij zo voorstellen dat er meerdere bedrijven zijn waar het op dezelfde manier gaat.
Voor corona ging je met een pak papieren zakdoekjes gewoon naar de baas nu ben je thuis en moet je worden getest.
Buiten werktijd vind ik heel logisch. Er zullen mensen zijn die besmet en wel op locatie gaan werken maar lang zoveel als GGD-er doet voorkomen met haar opmerking.
Je afspraak bij de teststraat om je werkzaamheden heen plannen klinkt voor mij niet alsof veel mensen met klachten toch gaan werken op locatie.
Mijn man zou (als hij getest moet worden) zijn uiterste best doen om een afspraak te maken waarbij het internationale overleg met 5 partijen niet afgezegd hoeft te worden. Het is al zo'n gepuzzel om iedereen tegelijk aan de virtuele tafel te krijgen dat afzeggen voor weken vertraging zorgt.

AnneJ

"En je verwacht toch niet dat iemand zonder symptomen of met een licht kuchje een 'supershedder' is. Toch?"

Wat jij en ik verwachten doet er niet echt toe. De vraag is hoe het is. En volgens mij is wel duidelijk dat sommige mensen superverspreiders zijn, maar hoe ze er dan in de praktijk bij lopen weten we vziw nog niet.

Je opmerking in een eerdere posting snijdt hout: wie zwaar ziek is, blijft vanzelf wel thuis in bed. Dan lijkt het dus logisch dat de de superverspreiders in de regel niet zwaar ziek waren terwijl ze viruswolken uitbraakten. Blijft over de vraag of je ook superverspreider kan zijn als je geen of lichte (klein kuchje) symptomen hebt. En dat weten we dus niet (dacht ik, maar ik lees ook niet alles wat langskomt dus misschien heb ik wat gemist)

Groeten,

Temet

Triva

Triva

21-10-2020 om 11:07

Hangkous

Je hebt er blijkbaar geen idee van hoeveel mensen nog wél gewoon buitenshuis werken....

Kijk, daar stoor ik me nu aan

GGD-er schrijft "Je hebt een rooskleurig beeld van je medemens. Zeker niet naar het werk als je zelfs maar een hoestje hebt? Kom eens een dagje hier kijken. Mensen die vragen of de testafspraak graag ‘na werktijd’ kan is o.a. een van de dingen die aan de orde van de dag zijn."

Het is precies die toon, die overigens GGD/RIVM/OMT/Etc. eigen lijkt, die mij bijzonder stoort. Niet ik/wij/de planners van dit alles doen het fout, maar "het volk" dat in hedonistische eigengereidheid alle adviezen in de wind slaat.

Ik ben het daar niet mee eens.

Het is helemaal niet realistisch om te denken dat mensen bij elk klein kriebeltje niet naar hun werk zullen gaan.
Het is de praktijk dat werkgevers niet betalen als je niet verschijnt, of ander sancties opleggen.
Het is zeer wel mogelijk dat je dat eerste kriebeltje pas voelt op je werk of dat een collega je ervan overtuigd dat je bij die en die klachten toch maar even moet testen.
Het is zeer wel mogelijk dat je in de komende dagen iets gaat doen waardoor je extra zekerheid wil.
etc. etc. etc.

Last but not least: als wij zoveel zouden testen als zou moeten (Duitsland, Denemarken), dan zou iedereen zich op elk moment en zonder zeuren kunnen laten testen.

Dat zonder zeuren, dat lijkt me zo heerlijk.

Emmawee

Emmawee

21-10-2020 om 11:34

Huh?

"Je hebt er blijkbaar geen idee van hoeveel mensen nog wél gewoon buitenshuis werken...."
Waar blijkt dat uit?

Ggd'er schrijft: "Mensen die vragen of de testafspraak graag ‘na werktijd’ kan is o.a. een van de dingen die aan de orde van de dag zijn." Waarmee ze wil zeggen dat mensen met klachten gewoon naar hun werk gaan.

Hangkous zegt terecht dat dat daarmee helemaal niet is aangetoond. Ggd'er zal vast goede redenen hebben om toch te denken dat dit het geval is, maar die heeft ze hier niet gegeven.

Ggd'er is hier degene die een nogal een bewering doet, dus aan hem / haar om die te onderbouwen, lijkt me.

Ik geloof het trouwens direct. Maar ik snap de kanttekening van Hangkous helemaal en ik vind het flauw in haar in de schoenen te schuiven dat ze 'blijkbaar geen idee' heeft.

Pennestreek

Pennestreek

21-10-2020 om 11:45

In de zorg

Hier komen mensen met klachten (niet zijnde koorts en/of hoesten) gewoon naar het werk. Er wordt door iedereen gewerkt met een medisch mondneusmasker. Testen doen we hier op de eigen locatie. Tot de testuitslag binnen is blijven mensen gewoon aan het werk. Is de uitslag positief dan gaat de medewerker direct naar huis en in quarantaine. De afdeling gaat op slot en alle bewoners en medewerkers worden getest. Is de uitslag negatief, dan blijft de medewerker gewoon aan het werk, met masker. Op onze 5 locaties werken we al zo sinds mei, en de besmettingen blijven tot nu toe beperkt tot enkelingen (zowel medewerkers als bewoners). En even voor de goede orde: het is al maanden niet meer voorgekomen dat er meerdere besmettingen op 1 afdeling waren, dus dat zijn allemaal op zich staande gevallen. De paar besmette bewoners waren terug te voeren op bezoek, niet op een eventueel besmette medewerker.

Moesten wij ook door de GGD getest worden, dan zou dat ook buiten werktijd moeten. We kunnen onze bewoners toch niet in de steek laten? Beetje nare toon, GGD-er, alsof iedereen die niet bereid of in staat is onder werktijd te komen bewust een enorm risico neemt... Natuurlijk zou het ideaal zijn als iedereen met een kuchje gewoon direct thuis kan blijven, maar dat is een utopie. De hele samenleving zou gierend tot stilstand komen.

Hangkous

Hangkous

21-10-2020 om 11:47

Uberbraaf

Ik ga er van uit en hoop ook echt dat degenen die klachten hebben thuis blijven en zo voorkomen dat ze anderen besmetten. Dan komen we er terug in het oude (aangepaste) normaal.
Zonder handen geven kan ik best leven maar alles stil leggen op sociaal gebied daalde ben ik wel klaar mee maar ga braaf door om de curve af te vlakken. Vinden anderen misschien erg braaf maar met (schoon)ouders in risico groepen zullen weer wel moeten om nog enigszins contact te kunnen hebben.

Dank Emmawee. Jij snapt wat ik bedoel.

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 12:09

Nou

'Ik ga er van uit en hoop ook echt dat degenen die klachten hebben thuis blijven en zo voorkomen dat ze anderen besmetten. Dan komen we er terug in het oude (aangepaste) normaal.'

Ik hoorde gisteren dat een buurman weigert om zich aan de maatregelen te houden, terwijl zijn vrouw ziek thuis is met corona. Hij dacht wel even bij andere buren op de koffie te kunnen komen, want thuis was het nu zo ongezellig met vrouw boven in bed. Hij was gepikeerd dat hij niet binnen gelaten werd ...

En hier

Is een vriendin besmet die zelf aangeeft geen idee te hebben hoe omdat ze thuis werkt, 1 keer per week met afstand op kantoor is en verder nergens heen gaat. Hoe dan?

MarSy

Dat hoe dan is dus de vraag in meer dan driekwart van de gevallen.

Keurig van die vriendin dat ze zich wel heeft laten testen en niet heeft gedacht 'corona kan het niet zijn want ik kom toch nergens'.

Ondertussen vandaag dit artikel in Trouw: https://www.trouw.nl/binnenland/cafe-dicht-deze-kroegbaas-in-hengelo-start-eigen-coronateststraat~b66fd1d9/

Met sneltests. En wat zegt de GGD: doe toch vooral onze enige echte betrouwbare PCR-test. En, staat er ook in het artikel, na een bezoek aan zo'n particuliere teststraat wordt er geen bron- en contactonderzoek gedaan. Nee, dat zal best, maar na een bezoek aan de GGD wordt er in de praktijk dus ook vaak geen, of onvoldoende/halfslachtig bron- en contactonderzoek gedaan want daarvoor is het te druk. Dat is ervan uitgaande dat je dus getest bent, en om dat voor elkaar te krijgen is ook nogal wat tijd en geduld nodig. In augustus was er al aanzwellende kritiek op de lange wachttijden voor de test, de lange wachttijden voor de uitslag, en de lange afstanden tot de dichtstbijzijnde teststraat. Al maanden krijgen we te horen dat het beter gaat worden, het is sindsdien nog niet merkbaar beter geworden. Niks ten nadele van de individuele GGD-ers, maar de organisatie(s) als geheel levert niet wat het zou moeten op dit moment.

En ondertussen is er kennelijk wel testcapaciteit, want ik hoor aan alle kanten dat er werkgevers zijn die particuliere testen regelen. Dus testen kan, en snel, maar niet bij de GGD. Hele Diepe Zucht.

Groeten,

Temet

Mopje

Mopje

21-10-2020 om 13:34

temet

"En ondertussen is er kennelijk wel testcapaciteit, want ik hoor aan alle kanten dat er werkgevers zijn die particuliere testen regelen. Dus testen kan, en snel, maar niet bij de GGD. Hele Diepe Zucht."

Ja en ik hoor het volgende: mensen die sniffen, getest moeten worden, vier dagen moeten wachten op kunnen testen, dan drie dagen op de uitslag en bij een 'negatief' zeggen "ja dag ik ga me voortaan niet me zo snel laten testen hoor, zit ik weer een week binnen."

nog diepere zucht

Renate

Renate

21-10-2020 om 13:51

Ik meende wel verbetering te bespeuren: Gisteren getest en binnen acht uur de uitslag. Het maken van een afspraak viel ook wel mee, al kon ik de eerste keer dat ik iemand aan de lijn kreeg diegene niet horen, maar bij de tweede poging werd er meteen opgenomen, zonder dat ik eerst de nieuwe coronahitnummers aan hoefde te horen. De afspraak kon wel pas drie dagen later plaatsvinden.

Reactie

En van 1 dag in de week op kantoor met enkele anderen en de deuren en ramen open het wel krijgen, terwijl mijn partner werk doet waarbij geen afstand kan worden gehouden tijdens het buitenwerk en bij het binnenwerk wel afstand is, maar alleen mechanische ventilatie, zijn er niet of bijna geen besmettingen??

Overigens mijn vader moest een test, kon na 1 week pas terecht, moest dus steeds opnieuw bellen, want ze konden niet verder kijken dan 3 dagen en wacht nu 2 dagen later nog steeds op de uitslag....

Piep

Piep

21-10-2020 om 14:39

Test

Hier kon het ineens heel snel. Vandaag geregeld (online), morgen de test. Wel drie kwartier in de auto heen en drie kwartier terug. Maar de dichtstbijzijnde teststraat is ook al 20 minuten rijden.

Voorheen was het veel lastiger om er doorheen te komen en duurde het hier minimaal drie of vier dagen voordat je terecht kon. Dus het gaat hier duidelijk beter nu.

Coroontje

Coroontje

21-10-2020 om 14:51

Vóórdat er klachten zijn

Voordat er klachten zijn ben je al hartstikke besmettelijk. Ik ben besmet door iemand zonder klachten en ik heb zelf ook weer anderen besmet omdat ik simpelweg niet wíst dat ik corona had want geen enkele klacht. Die kwamen pas na vier dagen. Zolang er niet direct getest kan worden blijven we achter de feiten aanlopen.

Regionale verschillen

“ Ik meende wel verbetering te bespeuren: ”
Op sommige dagen is het beter dan op andere en in sommige regio’s is er nog geen probleem geweest.
De kwestie is dat het aantal testen niet op de vraag is afgestemd, maar op de capaciteit. Die ligt nu rond de 40.000 testen per dag en wordt maximaal (Als er geen kink in de kabel komt) 80.000 per dag.
Ook als de vraag het dubbele is.

De GGD (eb het RIVM) vindt dat niet zij de eerste verdedigingslinie zijn, maar de mensen zelf en hun gedrag.
Testen staat op de tweede plaats, zo is de (ontiegelijk paternalistische) filosofie.

Op geen enkele manier hebben deze dames en heren door dat mensen enige referentie en zekerheid nodig hebben om ze te helpen hun gedrag te sturen.
Testen geeft antwoord op de vraag of je nog steeds goed bezig bent en welk gedrag nu precies het goede is.

Vraag het Abouthaleb. Zelf zo’n paternalist die tot voor kort kapittelend en vinger wijzend zijn ding deed.
Nu is hij ziek.
Hoe dan?

Emmawee

Emmawee

21-10-2020 om 15:09

Coroontje

Gewoon uit interesse, hebben jij en die andere personen wel afstand gehouden? Hebben jullie zelf enig idee hoe jullie besmet zijn geraakt?

Hopelijk zijn jullie inmiddels weer in goede gezondheid.

Besmettingen stijgen

https://nos.nl/artikel/2353193-toch-fors-meer-nieuwe-coronabesmettingen-8764-589-meer-dan-gisteren.html

Daar gaat toch iets niet helemaal goed

Het RED team stelt drastische maatregelen voor. Scholen sluiten. Vliegtuigen aan de grond, behalve bevoorrading, grenzen dicht. Kortdurend maar krachtig.

https://www.nporadio1.nl/stax-toine/onderwerpen/66618-2020-10-20-moeten-de-scholen-toch-weer-dicht

Gemiste kans weer om de scholen met de herfstvakantie 14 dagen te sluiten.

Triva

Triva

21-10-2020 om 15:24

inderdaad

coroontje, dan heb je niet de 1,5 m afstand gehouden toch?

Is het zo simpel?

“ coroontje, dan heb je niet de 1,5 m afstand gehouden toch?”
Dus Abouthaleb heeft zich ook niet aan de regels gehouden?

Of zijn de regels misschien toch niet voldoende?
Laten we wel wezen:In Engeland zweren ze bij 2 meter afstand.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.