Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Coronatijd


skik schreef op 28-03-2021 om 15:18:

[..]

Mwoah, sinds de scholen weer open zijn, zijn vier van mijn collega's besmet geraakt. Allemaal begin-zestigers die flink ziek zijn en waar ik me best wel zorgen over maak. Voor de kerstvakantie, toen de school nog open was, hadden we 14 besmette collega's in 14 dagen, in de periode van 9 weken tussen kerstvakantie en heropening eentje.

Kwamen die besmettingen van andere leerkrachten of van leerlingen, of onbekend? Ik vind dat dat mensen die bang zijn besmet te worden, daartegen zelf maatregelen moeten nemen.

Ik ken momenteel best veel mensen die positief getest hebben, slechts een enkeling is daar echt ziek van. Zelfs relatief ouderen (60+) komen er vaak met een snotneus vanaf.

Ik houd me overigens gewoon aan alle regels. Ben zelfs die enige sukkel die nog zijn best doet om voor 21.00 uur thuis te zijn, nooit meer dan een bezoeker (ben ik ook de enige in mijn omgeving die dat doet), en al ruim een jaar thuis aan het werk. Maar spuugzat en het is mooi dat anderen voor mij de kastanjes uit het vuur halen en luid protest laten horen.

MMcGonagall schreef op 28-03-2021 om 15:49:

[..]

Kwamen die besmettingen van andere leerkrachten of van leerlingen, of onbekend? Ik vind dat dat mensen die bang zijn besmet te worden, daartegen zelf maatregelen moeten nemen.

Hoe dan? Ik heb een verhoogd risico op ernstig verloop, mijn kind ook. Kind moet dus maar eindeloos online les blijven volgen?

En ik? Ik heb een baan die níet thuis gedaan kan worden (denk zorg of onderwijs). Ontslsg nemen en van de bijstand leven? Omscholen (en wie betaalt dat dan)?

Zo denken is het einde van samenleven, van solidariteit. Laten we belastingen, verzekeringen etc dan ook maar afschaffen. Ieder voor zich en wie niet voor zichzelf kan zorgen heeft pech en gaat maar dood.

Leen13

Leen13

28-03-2021 om 16:13 Topicstarter

Ik heb meer respect voor de horeca die vandaag op diverse plaatsen picnicmanden verkocht. Niet in mijn buurt voor zover ik het kon zien want dan kon ik ze steunen.

Duidelijk is de boodschap dat ze de mensen liever op hun terras zien met instandhouding van de voorzichtigheidsmaatregelen.

Over steun: ik kocht een boek bij mijn plaatselijke boekhandel, en men bedankte iedere klant voor die steun. Nou ja, ik kom daar vanzelf al, maar ik vind dit soort acties sympathiek en om aan te moedigen. Samen moet je er uit komen, zoiets.

Leen13

Leen13

28-03-2021 om 16:20 Topicstarter

O zeker nemen mensen ook zelf maatregelen om niet besmet te worden, maar voor sommige werkenden is het wel heel moeilijk want mensen vinden ook nog dat je je voor de IRL onderwijs voor kinderen wel moet opofferen, anders is het zo zielig voor die kinderen. Dus ja, zie dan maar eens clementie te krijgen van je werkgever.

Mijn vrijwilligerswerk begint ook te drukken. De overheid vraagt hier en daar openstelling voor kwetsbare groepen. Nou dat ben ik ook, dus ik kom niet. Ik zoom. Waarschijnlijk nog wel tot na de zomer. Ik wil best een buitenactiviteit doen, maar ja, dat is waarschijnlijk teveel gevraagd.

En gisteren zag ik ook een tehuis waar iedereen gevaccineerd is en het leven, toch nog tegen de adviezen in, geheel geopend is voor bewoners en personeel, bezoekers moet zich nog aan maatregelen houden. Ik snap dat wel en hoop dat het goed afloopt. Maar ook daar een groot probleem omdat de vrijwilligers niet terugkomen want die zijn vaak ook over de zestig jaar.

Dus ja, als er een groep is in de samenleving die zich niet stoort aan de maatregelen en dus op die manier het virus blijft doorgeven dan hebben we er allemaal last van. Des te langer duurt het voor iedereen weer 'open' kan.

AnneJ schreef op 28-03-2021 om 15:12:

Nou ja, dat snijdt ten minste hout Mija.

Het frustrerend is dat je wel wat wil doen aan de sociale ellende, gebrek aan inspraak, onmogelijkheden om op bestaansniveau bij te dragen, enzovoort, maar dat valt niet mee als iedereen dan weer prompt VVD gaat stemmen.

78 % heeft niet op de vvd gestemd.

Leen13

Leen13

28-03-2021 om 16:22 Topicstarter

Nee Meike, die stemden andere rechtse partijen. Zelfs 'strategisch' op D66 om nog iets sociaal over te houden omdat de meer sociale partijen de afgelopen jaren hard achteruit gehold zijn.

Leen13

Leen13

28-03-2021 om 16:57 Topicstarter

Ramsey Nasr in Buitenhof met zijn nieuwe boek De Fundamenten. We zijn zelf de daders van deze pandemie en we moeten ophouden de daders elders te zoeken. Dat leidt tot de opleving van antisemitisme en racisme (oa. Soros zou overal de schuld van zijn). Na het verhaal van Herman Wijffels, een aansluiting dat we de economie en de samenleving anders moeten gaan inrichten, meer duurzaamheid, meer inclusiviteit, minder neoliberalisme, om het maar even kortweg te zeggen.

En dat is natuurlijk de meer beschouwende en minder activistische benadering.

AnneJ schreef op 28-03-2021 om 15:12:

Nou ja, dat snijdt ten minste hout Mija.

Het frustrerend is dat je wel wat wil doen aan de sociale ellende, gebrek aan inspraak, onmogelijkheden om op bestaansniveau bij te dragen, enzovoort, maar dat valt niet mee als iedereen dan weer prompt VVD gaat stemmen.

Dat overwegend rechts stemmen viel mij ook rauw op mijn dak en tegelijkertijd begrijp ik het ook wel. Links heeft geen goed verhaal voor deze problematiek. Bij het klimaat als thema, moet ik altijd denken aan een van de ‘gele hesjes’ in Frankrijk, toen die protesteerden tegen brandstoftax: “Ik houd aan het eind van de maand al niks over en met die auto moet ik naar mijn werk. Wie denkt daaraan als ze zo’n maatregel invoeren?” Als ze dat dan al gaan oplossen, stellen ze voor om die ‘zwakkeren’ te ‘compenseren’. Maar dat drukt de eigenwaarde van mensen alleen maar verder weg. Mensen willen niet gecompenseerd worden voor vermeende zwakte. Of als brekebeen te boek staan als je er klaarblijkelijk niet in geslaagd bent een ‘gelijke kans’ in een succes om te zetten. Als je een uitkering hebt, moet je je niet te comfortabel gaan voelen. Je bent een potentiële fraudeur dus je moet je hele doopceel lichten om in aanmerking te komen. Politici begrijpen maar niet waarom armoederegelingen vaak niet benut worden. Ook linkse politici zoeken de oplossing in ‘beter communiceren welke regelingen er zijn’ in plaats van te beseffen dat veel mensen liever op een houtje bijten dan nog een keer tot in detail aan te tonen dat je voor de maatschappij een kneus bent die zichzelf niet kan redden. Als je in een sociale huurwoning woont, kun je niet voor jezelf zorgen (dat heb ik al een paar keer gehoord uit de monden van medewerkers van verschillende woningcorporaties). Linkse politici zijn te vaak zelf hoogopgeleide, geslaagde burgers die anderen willen ‘helpen’. Maar mensen willen liever niet geholpen hoeven worden maar gewoon goed leven zoals ze zijn en vanzelfsprekend OK zijn en waardering en eer verdienen. Zelfs ik kan zien dat rechts dat perspectief beter voor het voetlicht brengt dan links. Ik geloof er alleen niet in dat ze het kunnen waarmaken. Maar misschien is dat voor veel mensen minder belangrijk dan het beeld dat ze erdoor van zichzelf krijgen? 

Ik begrijp het geklaag echt wel. Ben er zelf ook behoorlijk klaar mee met die maatregelen. Vooral die mondkapjes, het niet zomaar even kunnen winkelen en de horeca die maar dicht moet blijven. Dochter van bijna 20 hier is zo chagrijnig, dat drukt echt een stempel op het gezin momenteel. En volgens mij stond in de originele post van Annej dat die mensen maar ergens moeten gaan praten. Is nu weer weg zie ik. Tja, waar dan vraag je je af? Want de wachtlijsten van de hulpverlening worden er natuurlijk niet korter op. 

En heeft het nou zin die maatregelen? De cijfers blijven toenemen. Het zal ook zijn dat steeds minder mensen zich eraan houden. En dan hebben maatregelen, zoals ze nu gesteld worden dus geen zin. Er moet betere uitleg komen, las ik vanmorgen nog ergens. En vooral perspectief, maar dat zie ik eerlijk gezegd nog steeds niet. 

Wat ik echt niet begrijp is die christenen die vanmorgen naar de kerk gingen in Urk en Capelle ad IJssel. En die dan ook nog journalisten belaagden omdat die hen vragen stelden. Dat vind ik pas echt te ver gaan. Niet die demonstranten op het Museumplein. 

En nee, ik ken geen mensen die ernstig ziek zijn van Corona. Ik ken wel een gezin waar 1 meisje positief testte en de rest van het gezin daarna negatief. Dat doet bij mij de twijfel van de besmettelijkheid toenemen, want het meisje heeft zich niet afgezonderd in het gezin, iedereen is gewoon bij elkaar gebleven. En over de betrouwbaarheid van de testen geeft zoiets ook weer twijfels. Soms ga ik bijna denken dat het 1 groot complot is. Intussen houden we ons nog steeds braaf aan de regels. Dochter van 19 niet overigens, maar de rest van het gezin wel. Hoewel ik het handen stuk wassen steeds vaker vergeet. Hopend op perspectief. Een zomervakantie die door kan gaan bijvoorbeeld. Want dat blijft wel spannend moet ik zeggen. 

MMcGonagall schreef op 28-03-2021 om 15:49:

[..]

Kwamen die besmettingen van andere leerkrachten of van leerlingen, of onbekend? Ik vind dat dat mensen die bang zijn besmet te worden, daartegen zelf maatregelen moeten nemen.

Ik ken momenteel best veel mensen die positief getest hebben, slechts een enkeling is daar echt ziek van. Zelfs relatief ouderen (60+) komen er vaak met een snotneus vanaf.

Dat is lastig te achterhalen, of docenten het van elkaar, van leerlingen of buiten school oplopen. Ik vind het opvallend dat het aantal besmette collega's synchroon loopt met opening en sluiting van de school. Sommigen komen er met een snotneus vanaf, maar de meesten zijn echt wel ziek zoals met griep, soms erger. De besmettingspercentages zijn momenteel het hoogste bij kinderen, pubers en jongvolwassenen, die laatste twee zijn onze leerlingen. Lijkt me geen toeval.

Het is best lastig, zo niet onmogelijk voor een docent om zichzelf in bescherming te nemen tegen besmetting. We moeten van de regering open voor halve klasse en alle examenklassen, docenten kunnen niet zeggen dat ze desondanks vanuit huis online les blijven geven. En er zitten al om de haverklap docenten in quarantaine in afwachting van testresultaten, de druk om in person les te geven is hoog. Ondanks kuchschermen, pijlen voor looprichtingen, bij binnenkomst een klodder desinfecterende gel en mondkapjesplicht is contact en besmetting niet te vermijden.

Leen13

Leen13

28-03-2021 om 17:32 Topicstarter

Amerika blijft ons voorgaan. Daar ook de Trumpstemmers, niet omdat Trump werkelijk wat voor ze gaat regelen, nou ja wat symbolisch en schadelijk dan, maar om het gevoel dat hij ze geeft dat ze er weer toe doen.

Nou, hier dan blijkbaar ook zo. Men meent dat die 30 zetels op extreemrechts wat gaan doen voor de mensen. 

'Ramsey Nasr in Buitenhof met zijn nieuwe boek De Fundamenten. We zijn

zelf de daders van deze pandemie en we moeten ophouden de daders elders

te zoeken.'

Ik vond de analyse van Nasr terecht en houtsnijdend, dat mensen een boosdoener zoeken voor wat er nu gebeurt, dat ze daders zoeken. Net als de mensen die denken dat Rutte de 'dader' is van de maatregelen. Maar ik vind het jammer dat hij dan vervolgens toch een 'dader' aanwijst en dan: dat zijn wij, iedereen. Onze manier van leven etc. etc.

Ik zag deze week een documentaire over een groot waterwerk, aangelegd om Londen te voorzien van drinkwater. Tijd: 19de eeuw. Oorzaak: de derde cholera-epidemie waar duizenden mensen aan overleden.

En een documentaire over het vliegveld in Dubai waar een passagier onwel wordt. De corona-epidemie is dan al aan de gang. Paniek: het kan ebola zijn. Blijkbaar is er in het vliegveld al een heel protocol over wat te doen als een passagier ebola heeft.

Met andere woorden: in andere tijden en andere culturen kwamen/komen ook epidemieën voor. Misschien is het bijzondere wel dat we dit pas weer meemaken na 100 jaar.

Jammer van Nasr, als je geen 'dader' wil aanwijzen, wijs dan geen dader aan.

Tsjor

Ja precies, een dader willen aanwijzen. Dat zie je bij mensen die tegen de maatregelen zijn ("regering doet het helemaal fout, Rutte en de rest zit in een complot, ik heb het er helemaal mee gehad") en bij de mensen die voor de maatregelen zijn ("als iedereen zich aan de maatregelen hield, waren we er nu van af"). 

Skik zitten die docenten gezellig samen in de teamkamer? Of lunchen ze in eigen lokaal?

ik hoor dat nl ook regelmatig. Voortdurend de kinderen aanspreken en vervolgens zelf in 1 ruimte met collega's gaan zitten. Snap ik niks van.

Tango:i k ken beide: gezinnen waar maar 1 iemand positief testte en ziek was en gezinnen die allemaal behoorlijk ziek waren waarvan de kinderen de minste klachten hadden. Dat maakt het wel wat tricky. Je weet het gewoon niet.

Ik snap echt de avondklok niet, de 22uur niet, waarom terrassen niet open mogen, waarom er experimenten zijn in theaters en niet op hoge scholen. Ik snap heel veel niet. Maar ja....uitzitten maar.

In de personeelskamer zijn ook de zitplaatsen op ruim 1,5 meter gestickerd, we hebben alle vergaderruimtes tot lunchruimtes ingericht en ze mogen natuurlijk ook in het lokaal blijven. Desondanks ben je met heel veel mensen in één gebouw.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.