Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Coronatijd


Leen13

Leen13

28-03-2021 om 23:03 Topicstarter

Lubach: nog even volhouden. Als de generaal een mafkees is wil niet zeggen dat je moet overlopen naar de vijand.

Inderdaad: in de UK lopen de ziekenhuizen leeg volgens Marcel Levi en in Gibraltar is 70 procent van de mensen gevaccineerd en gaat alles weer open.

Volgens Hugo de Jonge zijn wij per 1 juli zo ver. En dat hopen we dan maar.

Ik zag ook op twitter dat het de museumpleinkoffiedrinkers nog zal tegenvallen dat ze dan op zondagen niets meer te doen hebben.

AnneJ, als de maatregelen worden versoepeld hebben we allemaal weer dingen te doen op zondag.

Groeten,

Temet

tsjor schreef op 28-03-2021 om 17:34:

'Ramsey Nasr in Buitenhof met zijn nieuwe boek De Fundamenten. We zijn

zelf de daders van deze pandemie en we moeten ophouden de daders elders

te zoeken.'

Ik vond de analyse van Nasr terecht en houtsnijdend, dat mensen een boosdoener zoeken voor wat er nu gebeurt, dat ze daders zoeken. Net als de mensen die denken dat Rutte de 'dader' is van de maatregelen. Maar ik vind het jammer dat hij dan vervolgens toch een 'dader' aanwijst en dan: dat zijn wij, iedereen. Onze manier van leven etc. etc.

Ik zag deze week een documentaire over een groot waterwerk, aangelegd om Londen te voorzien van drinkwater. Tijd: 19de eeuw. Oorzaak: de derde cholera-epidemie waar duizenden mensen aan overleden.

En een documentaire over het vliegveld in Dubai waar een passagier onwel wordt. De corona-epidemie is dan al aan de gang. Paniek: het kan ebola zijn. Blijkbaar is er in het vliegveld al een heel protocol over wat te doen als een passagier ebola heeft.

Met andere woorden: in andere tijden en andere culturen kwamen/komen ook epidemieën voor. Misschien is het bijzondere wel dat we dit pas weer meemaken na 100 jaar.

Jammer van Nasr, als je geen 'dader' wil aanwijzen, wijs dan geen dader aan.

Tsjor

"Maar ik vind het jammer dat hij dan vervolgens toch een 'dader' aanwijst en dan: dat zijn wij, iedereen. Onze manier van leven etc. etc."

Ik ben het hier wél mee eens. Wij doen het. En nee het is niet apart dat we dit na 100 jaar pas weer meemaken, want dat is ten eerste niet waar en ten tweede is de massa-productie en -consumptie gigantisch toegenomen door de bevolkingsgroei en toegenomen welvaart. Daardoor leven we dichterbij wilde dieren en houden we meer dieren. 

Ixia. schreef op 30-03-2021 om 09:16:

[..]

"Maar ik vind het jammer dat hij dan vervolgens toch een 'dader' aanwijst en dan: dat zijn wij, iedereen. Onze manier van leven etc. etc."

Ik ben het hier wél mee eens. Wij doen het. En nee het is niet apart dat we dit na 100 jaar pas weer meemaken, want dat is ten eerste niet waar en ten tweede is de massa-productie en -consumptie gigantisch toegenomen door de bevolkingsgroei en toegenomen welvaart. Daardoor leven we dichterbij wilde dieren en houden we meer dieren.

productie en -consumptie van vlees

'En nee het is niet apart dat we dit na 100 jaar pas weer meemaken, want dat is ten eerste niet waar en ten tweede is de massa-productie en -consumptie gigantisch toegenomen door de bevolkingsgroei en toegenomen welvaart.'

Aan welke wereldwijde pandemie denk je dan? De Q-koorts (veroorzaakt door geiten) is vrij beperkt gebleven, zowel in locatie als in tijd.

Wat nu duidelijk anders was, dat was de mogelijkheid om te reizen: met vliegreizen verplaatste het virus zich razendsnel over de hele wereld.En ja, iedereen staat weer te popelen om straks op vliegvakantie te gaan.

Tsjor

Tsjor, naar aanleiding van je vorige bericht in deze draad, waarin je noemde dat pandemieën eerder voorkwamen dacht ik ook: inderdaad, ga het Nederlandse scheldwoordenarsenaal maar na: pest, pokken, tyfus, tering, cholera en dan hebben we nog mazelen en polio. Al deze ziekten dateren van voor de tijd van de intensieve veehouderij. 

Groot verschil tussen toen en nu is inderdaad het vliegverkeer, waardoor een virus zich veel sneller over de aardbol verspreidt. 

En toen dacht ik ineens: dat nadeel heeft in zekere zin ook zijn voordeel. Zou er ook zo massaal gezocht zijn naar goede behandeling en een werkend vaccin als deze ziekte zich niet razendsnel had verspreid, maar beperkt was gebleven tot een klein deel van China? Is het niet juist omdat dit wereldwijde gevolgen heeft dat ook de hele wereld zich op de oplossingen gestort heeft, massaal onderzoek is gaan doen, massaal de resultaten daarvan is gaan delen, en in een recordtempo meerdere werkzame vaccins heeft ontwikkeld? 

Groeten, 

Temet

Zeker, zie malaria. Dat komt langzamerhand onze kant op en daar worden nu nog meer effectieve methodes tegen bedacht. https://nos.nl/artikel/2073926-who-aantal-malaria-doden-gehalveerd.html

Of volg de ontwikkelingen rond dengue. ik weet nog dat iedereen in Nederland zo'n beetje besmuikt lachte toen Bouterse zich tijdelijk moest terugtrekken omdat hij dengue had. ik niet, ik heb het ook gehad en wist hoe ernstig ziek je dan bent. Inmiddels wordt de mug ook in Nederland gesignaleerd.

Dit zijn aanvallen van muggen. En die muggen nemen sneller toe in aantal dan wij, of de vee-industrie.

Tsjor

Leen13

Leen13

30-03-2021 om 23:31 Topicstarter

nou wel even interessant. Van Haga zit bij OP1 en krijgt een repliek van, in beeld Hugo de Jonge, en in de studio van Ab Osterhaus en Thijs van den Brink.

Fake news, desinformatie, het 'griepje', het beschermen van de kwetsbaren, benieuwd of er nog iets nieuws tussen zit.

Ziektes waar overdracht van dier naar mens heeft gespeeld, is bijvoorbeeld HIV, de Hongkonggriep en Mers. 

Q10 is een voorbeeld die heel duidelijk laat zien wat het probleem is en eigenlijk niet anders dan Covid-19. Hier op OO werd dat indertijd ook niet zo serieus genomen, staat me bij. 

Maar los van dat de mens besmet raakt met een van oorsprong dierenvirus, zie je ook dat dieren gevoelig zijn voor ziekte-uitbraken, die uit de klauwen kunnen lopen door de grote aantallen dieren, de aantallen veehouderijen die dicht op elkaar liggen e.d.. Ik volg momenteel de serie De Boerenrepubliek. Daar wordt weer in herinnering gebracht dat jaren geleden ook al gepleit is voor kleinere veestapels. Het is dus al langer, ook in de politiek, bekend dat minder vee, minder kans op verspreiding van ziektes,  noodzakelijk is voor de gezondheid van mens en dier en het klimaat.  En toch gaan veehouders door met  vergroten en zitten gemeentes in hun maag met oude vergunningen, die nu niet meer afgegeven zouden worden.

Echt te simpel. Jaren geleden, decennia geleden, fietste ik al door het Brabantse land, waar waarschuwingen op de borden stonden: varkenspest; mond-en-klauwzeer. Dat was nog voor de verkaveling en de megastallen.

Tsjor

tsjor schreef op 31-03-2021 om 07:41:

Echt te simpel. Jaren geleden, decennia geleden, fietste ik al door het Brabantse land, waar waarschuwingen op de borden stonden: varkenspest; mond-en-klauwzeer. Dat was nog voor de verkaveling en de megastallen.

Tsjor

De ziektes kwamen al voor, maar de verspreiding (impact) was veel minder. De boerderijen hoefden bijvoorbeeld niet een jaar (!) in lockdown, Brazilië werd niet geraakt door de uitbraak in Kootwijkerbroek.

tsjor schreef op 31-03-2021 om 07:41:

Echt te simpel. Jaren geleden, decennia geleden, fietste ik al door het Brabantse land, waar waarschuwingen op de borden stonden: varkenspest; mond-en-klauwzeer. Dat was nog voor de verkaveling en de megastallen.

Tsjor

Ja dat klopt. Wij mochten vroeger op de basisschool vaak naar een boer en dan gingen de kinderen van andere boeren niet mee ivm besmettingsgevaar. Dat is een jaar of veertig geleden.

Ik ben wel een grote uitbraak vergeten: AIDS. Mijn excuses, jaren '80, waarschijnlijk door contact met apen. Door de aanvankelijk beperkte getroffen doelgroep blijft dat wat onder de radar. Er is nog steeds geen vaccin! Wel medicatie

Tsjor

Jeetje ja, die ook nog inderdaad. Minder makkelijk overdraagbaar dan Covid, maar wel vele malen dodelijker. 

Inmiddels gedegradeerd tot chronische ziekte voor degenen die erdoor getroffen worden. Althans, hier in het westen, waar er medicatie is die de boel adequaat onder de duim houdt. In Afrika gaan er vziw nog steeds vrij veel mensen dood aan

Groeten, 

Temet

Temet schreef op 31-03-2021 om 16:51:

Jeetje ja, die ook nog inderdaad. Minder makkelijk overdraagbaar dan Covid, maar wel vele malen dodelijker.

Inmiddels gedegradeerd tot chronische ziekte voor degenen die erdoor getroffen worden. Althans, hier in het westen, waar er medicatie is die de boel adequaat onder de duim houdt. In Afrika gaan er vziw nog steeds vrij veel mensen dood aan

Groeten,

Temet

Volledig off topic maar er is momenteel een hele goede serie op NPO Plus over de uitbraak van het Aids virus in Londen in de jaren 80: It’s a Sin. Aanrader!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.