Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

09-08-2009 om 15:21

Daan als meisjesnaam

even een vraagje... is Daan ook een meisjesnaam?
en dan bedoel ik niet Daantje of Dani maar echt Daan

Het gaat om een vernoeming namelijk maar er wordt een beetje getwijfeld of je ook Daan als meisjesnaam kunt gebruiken...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik heb het wel eens gehoord

Voor mij klinkt het nog steeds als een jongensnaam, maar ik ken wel een meisje dat Daan heet. Overigens laten veel meisjes/vrouwen die voluit Daniëlle heten, zich ook met Daan aanspreken, is me opgevallen.

Nasha 1st

Nasha 1st

09-08-2009 om 16:25

Jongensnaam voor meisje

doe het alsjeblieft niet! Hele trauma's heb ik er van....en toen ik van school was heb ik mijn jongensnaam snel veranderd in een wel normale meisjesnaam....

Ach

Als ik Anne zie staan, denk ik ook nog steeds meteen aan een jongetje, bij Jip ook. En daar zijn toch ook echt meisjesversies van. En bij Robin, en bij Marijn, en bij .... (enz enz)

Nasha 1st

Nasha 1st

09-08-2009 om 16:53

Bij anne

denk ik dus weer aan een meisje, en vind het als jongensnaam gek.....voor man geldt dat dus andersom....

Oh tuurlijk pelle

Ik had ook andere voorbeelden kunnen geven. Bij de namen Riny en Tiny denk ik echt aan een meisje, terwijl ik ook die inmiddels in jongens-versies ken. En dat een bepaalde naam tamelijk streekgebonden is, is wat mij betreft geen argument. Want men is tegenwoordig gewoon verhuizeriger dan vroeger.
Hoe dan ook, dat *ik* een meisje nooit ofte nimmer Daan zou noemen of de naam standaard voor jongensnaam zou aanzien, is niet relevant Dat geldt namelijk ook voor Anne (sorry, al mijn vriendinnen die Anne heten, het is echt zo). Het mag kennelijk en iedereen went er vanzelf aan, is de ervaring. Net als aan grote sterkte gespierde kerels die Riny heten.

Nasha 1st

Nasha 1st

09-08-2009 om 17:21

Ja...

maar of het kind zelf het zo leuk vind om op naam als jongen danwel meisje gezien te worden...daarom hier namen waar geen twijfel over kan bestaan...

Merel78

Merel78

09-08-2009 om 19:10

Hey

Ik dacht eerst ook dat het alleen maar een jongensnaam was, tot ik in zo'n zwanger worden/ zijn blaadje (je weet wel die je bij de verloskundige krijgt of in zo'n pakket) de naam Daan las voor een meisje. Ik was erg verbaasd, en het zou in mijn hoofd niet opgenomen zijn. Ik vind het zelf ook niet zo mooi, maar da's natuurlijk persoonlijk. Heb wel een zusje die Danielle heet, en die ook wel naar Daan of Dani ofgekort wordt. Zou ik dus eerder voor kiezen.

groetjes, Merel

Vic

Vic

09-08-2009 om 21:29

Ken een stel

Vrienden van vrienden heten Wil en Robin. De man heeft een vrouwennaam (Robin) en de vrouw een mannennaam (Wil). Erg grappig.

Sera

Sera

09-08-2009 om 22:06

Vic

Grappig hè. Jij ziet Robin meer als een meisjes naam terwijl ik het meer als een jongensnaam zie die ook voor meisjes kan. Dus ja verwarring compleet met unisex namen.

Sera

Sera

09-08-2009 om 22:12

Oh en verder

Ik heb wel eens een artikel gelezen dat er een trend is dan jongensnamen steeds vaker voor meisjes worden gebruikt. Terwijl die trend andersom (van meisjes naar jongensnaam) veel minder wordt gemaakt. Zou dat hetzelfde zijn als met beroepen die vervrouwelijken terwijl er veel minder vermannelijken?

Voorbeelden die genoemd werden:
Hillary, Evelyn, Mallory zijn van oorsprong jongensnamen die nu exclusief voor meisjes worden gebruikt.

Ashley is van oorprong een jongensnaam en wordt nu in het VK nog wel veel gebruikt als jongensnaam maar in de VS bijna exclusief voor meisjes.

Namen als Mackenzie, Jordan, Tyler, Addison, Taylor zijn allemaal van oorsprong jongensnamen die nu vooral voor meisjes aan een opmars bezig zijn. Daardoor worden ze nu minder gegeven aan jongens.

Namen die wel behoorlijk unisex zijn hangen vaak weer af van de schrijfwijze: Billie zal eerder een meisje zijn en Billy een jongen. Nicky is eerder een jongen en Nikki een meisje.

Dit was wel een artikel uit de VS.

Zelf geef ik het liefst namen die echt alleen voor meisjes of voor jongens worden gegeven.

Ik ken trouwens ook een mannelijke Sanne. Eigenlijk vind ik die naam veel leuker voor een jongen dan voor een meisje.

Vernoeming

Ik lees dat #~TESS~# de naam Daan wil geven om haar kind naar iemand te vernoemen. Waarom gebruik je de naam Daan dan niet als 2e of 3e naam? Dan is de mogelijke verwarring veel minder!

Nasha 1st

Nasha 1st

09-08-2009 om 22:32

Bij een vernoeming

hoef je toch niet perse die naam te gebruiken? Je kan hem toch verbasteren naar een meisjesnaam? Ik bedoel, mijn naam is ook een vernoeming, alleen niet de originele naam, maar een verbastering daarvan (niet dat ik er gelukkiger van werd, zoals al eerder vermeld....)

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2009 om 22:59

Wil en robin

Grappig Vic, dat jij Robin als meisjesnaam ziet. Ik heb het pas later leren kennen als meisjesnaam. Als jongensnaam kende ik het al heel lang. Wil kende ik al heel lang als vrouwennaam, een tante van mij heet zo en de moeder van een vriendin. Pas later merkte ik dat jongens ook zo kunnen heten. Net als met Henny, dat kan ook twee kanten op.

Jakiro

Jakiro

09-08-2009 om 23:12

Altijd wat

Mijn oudste heet Robin; Roooooooooooobin dus en is een meisje. Er is altijd heel veel verwarring geweest over haar geslacht. Maar net zoveel als bij haar klasgenootje die hetzelfde heet alleen uitgesproken als Robbin en een jongen is.
Voor nummer 2 en 3 wilde ik zeker weten een naam die alleen voor het geslacht kon gelden die ze hadden. Dochter heet Kim en de helft van onze zakenrelaties denken dat ze een jongetje is (maar die komen uit Korea en China) en onze zoon heet Jamie, en $%&$%^ook dat blijkt een algemeen geaccepteerde meisjesnaam te zijn.
Dus nu hebben we 3 kinderen waarvan je aan de naam niet kan zien of het jongetjes of meisjes zijn
Jakiro

Nasha 1st

Nasha 1st

09-08-2009 om 23:16

Kim

ok, in Azie, maar hier in Nederland is dat toch duidelijk een meisje...Jamie, kan voor allebei, maar ik weet ook van een meisje dat James heet....Ook niet echt mijn keuze...

Tirza G.

Tirza G.

09-08-2009 om 23:48

Robin

Ja duhuh, dat is een jongen natuurlijk, dat hulpje van Batman.
Ik heb een tante Co en ome Jo. Of was het nou andersom?

Tirza

Dirkje

Dirkje

10-08-2009 om 00:19

En pim en leen?

Vrienden van mijn schoonouders: Tante Pim en Ome Leen. De eerste keer dat ik het hoorde heb ik mijn vriend hard uitgelachen, want hij maakte een vergissing! Dus niet...
En weer o.t.: Ik zou Daan wel doen, ook voor een meid. Ik vind Danielle niet zo mooi. Daan en Daniel wel.

Jakiro (volslagen ot)

ik snap opeens je nick.........

Ingrid

Sam

Volgens mij was het enige tijd geleden (ik hoor het nu niet zo veel meer) ineens mode om je dochter Sam te noemen. En dan niet 'Samantha, maar zeg maar Sam', maar gewoon alleen Sam (de Sam-ouders waren ook een heel ander slag dan de Samantha ouders )
Was dat een Amsterdamse trend misschien?

Als ik denk aan sexe-neutrale namen denk ik toch vooral aan het klassieke Hollandse aanbod: Jos (nog niet gezien hier), Henny, Jo en Wil.
Ik kende vroeger trouwens ook een man die Floor heette.

Daan voor een meisje zou ik inderdaad niet doen. Het is toch veel meer een jongensnaam. Voor het vernoemen is het fenomeen van de tweede (en volgende) naam uitgevonden

Groeten,

Temet

Tineke

Tineke

10-08-2009 om 09:56

Oom en tante

tante Kees en ome Tiny. Echt waar!

Jakiro

Jakiro

10-08-2009 om 09:57

Ingrid

Yups, van jong naar oud
Maar om on-topic te blijven; ik zou dus wel Daan kiezen voor een meisje.Ik vind het een leuke naam en ik heb meer associaties met een meisje dan met een jongen als ik Daan hoor.
Maar ja, ik vind Jackie en Fransje ook leuke meisjesnamen
Jakiro

Sancy

Sancy

10-08-2009 om 10:18

Oh ja kaatje! o.t.

"tante Kees en ome Tiny. Echt waar! "
Ja! En hier een tante Cor en ome Wil!

reina

reina

10-08-2009 om 10:38

En

Ik had een tante Gijs en Ome Rein, iedereen dacht dat Gijs de man was en zij ReinA heette (nee, daar komt mijn nick niet vandaan). Ik zou trouwens ook niet voor Daan kiezen, er zijn zoveel jongens die zo heten (leuke jongensnaam trouwens!), ik zu er denk Dani van maken.

Tineke

Tineke

10-08-2009 om 11:07

En mijn mening

Laat de leuke jongensnamen nou alsjeblieft voorbehouden aan de jongens, er zijn leuke meisjesnamen zat! Ik vind het dus echt helemaal niks, een meisje Daan noemen.

Jakiro

Jakiro

10-08-2009 om 11:14

Berber

Nadat ik het 10x gelezen had en 3x hardop opgenoemd (oudste keek heel vertwijfeld naar demente moeder) was het best een leuke naam
Jakiro

Vic

Vic

10-08-2009 om 11:30

Jakiro

Zijn jouw nr 2 en 3 een tweeling? Ik weet nog dat bij Gezellug stond dat er een tweeling m/v was geboren, Jamie en Kim, en dat ik me afvroeg wie dan het jongetje was. Ik had andersom gegokt (sorry).

Jakiro

Jakiro

10-08-2009 om 11:47

Vic

Yups, en dat bedoel ik nou
Jakiro

Jujube

Jujube

10-08-2009 om 11:49

Hier

Hier heten 2 van onze kinderen Jip (jongen) en Robin (meisje, en natuurlijk wel uitgesproken als Ròbin....). Ze hebben zelf geen enkel probleem met het feit dat hun naam ook voor het andere geslacht geschikt is. Bij jongste heeft jaren een meisjesDaan in de klas gezeten, evenals een jongensDaan. Ik snap niet zo goed wat het probleem is.....
Groet,
Jujube

sierlo

sierlo

10-08-2009 om 11:53

Overgrootouders

mijn over grootouders hadden dezelfde roepnaam. Cor en Cor. Dat was dus oma/tante Cor en opa/ome Cor. Van Cornelia en Cornelius. Erg grappig.
Verder vind ik uni-sex namen wel erg leuk. Ik las laatst ergens dat kinderen zich naar hun naam gaan gedragen stoer, lief, appart. Daar heeft dus iemand onderzoek naar gedaan haha. Dan zullen mijn kids zeer unieke mensen worden one of a kind

Kiki

Kiki

10-08-2009 om 12:20

Kinderen gedragen zich toch niet naar hun naam

kinderen worden toch behandeld naar hun naam

Een meisje met de naam Robin wordt gewoon stoerder behandeld als een Sanne of een Emma. Onbewust is dat zo.

Ik heb geloof ik ook nu ook uni-sex naam voor mijn zoontje.
Maar het was eerst een jongensnaam! Stond in de bijbel, die was er het eerst mee.
Ik kan er ook niets aan doen dat mensen hun dochters ook zo gingen noemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.