Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-07-2020 om 23:10

Dagje Amsterdam?


Triva

Triva

27-07-2020 om 00:34

Nee

Je mag blijkbaar alleen in je eigen dorp naar de supermarkt...

Amsterdammer

Amsterdammer

27-07-2020 om 06:06

Benepen

Wat een benepen zunigheid. Een ijsje van Van der Linden of een frietje in de Voetboogstraat is echt niet duur.
En ik koop best vaak een lekkere sandwich, maar heb nog nooit 20 euro daarvoor betaald, ook niet 11 trouwens.
Tip voor verrukkelijke sandwiches: De Laatste Kruimel in de Langebrugsteeg.

Vriendelijk verzoek: houd de bijzondere horeca en winkels in stand en koop niet bij ketens en tourist traps (aka Nutellawinkels), daarvoor hoef je niet naar Amsterdam te komen...

Nog wat tips:
* De Ijsmolen
* Brouwerij 't IJ
* Döner op de hoek van de Dapperstraat/Dappermarkt met de Mauritskade
* Vita's friet op de Dappermarkt
* Friet van De Kale Man op de hoek van de Javastraat bij het spoor
* Burger 'n' Shake op de Linnaeusstraat en Javastraat
* Haring van Kras op het Kattenburgerplein
* Frank's Smoke House
* Distilleerderij in het Flevopark
* Lalla Rookh
* Vegetarische döner of met kip en veel groente op de Linnaeusstraat
* Restaurant Bloem op het Entrepotdok
* Restaurant Homeland en Clubhouse etc. op het Marineterrein

Poms

Poms

27-07-2020 om 08:13

Ondernemers

Tuurlijk mag je iets in de plaatselijke supermarkt kopen, met de nadruk op plaatselijk. Dat zijn ook ondernemers immers. Dáár gaat het om.

Pluk

Pluk

27-07-2020 om 08:40

Hmm

Dis als Amsterdammers op vakantie naar de Veluwe gaan, dan lopen ze ook de supermarkten voorbij?

Poms

Poms

27-07-2020 om 08:41

Aanvulling

(Horeca)Ondernemers betalen in Amsterdam enorm veel belasting. Ozb, een enorme bak voor de reiniging van de stad, extra als je een terras hebt staan. Toeristenbelasting als ze ook overnachtingen leveren. De tarieven zijn hoog. En dat is prima. Daar wordt bijvoorbeeld de stad schoon van gehouden. Zodat het voor iedereen prettig is om te verblijven. Inclusief, of in de binnenstad wel juíst, de dagjesmensen en toeristen.

Momenteel zijn er veel jonge toeristen, met krap budget. En die doen vooral wat normaal aan de Italianen was voorbehouden: met z’n alle op het terras zitten, een beperkt aantal drankjes bestellen en zo lang mogelijk op die paar drankjes blijven hangen. Eten hebben ze vaak vanuit huis al meegenomen.

Het is een verdrietig gezicht. En de doodsteek voor ondernemers. Het lijstje van Amsterdammer is perfect! Betaalbaar en een locale Beleving van de stad. Weg uit de binnenstad. Daar is zoveel moois te zien.

In de Buurtboerderij in het Westerpark, een van de mooiste plekken in de stad, eet je voor een paar euro een pannenkoek en hebben ze koffie voor een euro. Op de ten Katemarkt haal je de meest zalige broodjes en is sowieso veel te zien. Maar even naar de albert Heijn op Overtoom en dan doorsteken naar het Vondelpark is ook geweldig. Skek zit middenin de stad en is een eetcafé gerund door studenten. Voor 13 euro heb je er al een avondmaaltijd. En zo kan ik nog een heel tijdje doorgaan ...

Poms

Poms

27-07-2020 om 08:45

Pluk

Deze Amsterdammer was de afgelopen 3 dagen in Zeeland. Ik denk dat de inkomsten van de plaatselijke horeca een kleine piek laat zien na mijn verblijf. Hahaha. Maar voor mij draait het eigenlijk altijd om eten als ik ergens ben. Taartje hier, borreltje daar, marktje zus en restaurantje zo. De supermarkt bezocht ik 1x, voor een flesje water

@Emma

@Emma

27-07-2020 om 09:13

Poms

"Momenteel zijn er veel jonge toeristen, met krap budget. En die doen vooral wat normaal aan de Italianen was voorbehouden: met z’n alle op het terras zitten, een beperkt aantal drankjes bestellen en zo lang mogelijk op die paar drankjes blijven hangen. Eten hebben ze vaak vanuit huis al meegenomen."

Dat is in deze draad natuurlijk helemaal niet aan de orde. Als ik ts was zou ik behoorlijk pissig worden dat het uitdraait op dit soort voorbeelden. Je kunt het ook overdrijven.
Als ik krap bij kas zit en toch een leuk dagje wil neem ik zelf boterhammen mee. Wat boeit het jou?

Piep

Piep

27-07-2020 om 09:17

Ik ook

Ik ga om vrijwel altijd uit eten als ik weg ben. Maar heel veel mensen hebben dat geld niet of willen het niet zo duur maken. Dat is toch ook prima? Of je nu in Amsterdam of in Lutjebroek een horecazaak begint, het gaat erom dat je verdienmodel goed in elkaar zit. Als je niet genoeg winst maakt moet je dat aanpassen. Dus ik snap de speciale positie van de Amsterdamse horeca niet.

Even los van de coronaperikelen die het voor alle horeca nu moeilijk maken.

Poms

Poms

27-07-2020 om 09:35

@emma

Niet perse iets om pissig over te worden als ts. Ik had al eerder aan dat als je niet zoveel te besteden hebt dat er dan ook prima opties zijn. Inclusief namen van de ondernemingen. Mijn voorbeeld probeert een beeld te schetsen van de huidige stand van zaken in Amsterdam.

Wat het mij boeit is dat we hier geen gratis openluchtconcert museum zijn. Je hoeft geen entree te betalen maar geef in ieder geval iets uit om de plaatselijke ondernemers een beetje te helpen in deze tijden.

En piep. De producten die een horecaondernemer inkoopt in lutjebroek zijn net zo duur als de producten die de ondernemer in Amsterdam er voor betaalt. Inkoop van koffie, frisdrank is bij de groothandel overal ongeveer hetzelfde. Waarom die in Amsterdam voor een hogere prijs wordt verkocht is omdat de huur in Amsterdam flink hoger is bv. Dát is de Amsterdamse positie. En daarom zit het verdienmodel hier anders in elkaar.

Hangkous

Hangkous

27-07-2020 om 09:51

Verdienmodel

===Als je niet genoeg winst maakt moet je dat aanpassen.====

Dat kan op 2 manieren.
Als je vroeger met 10 tafeltjes €320 euro per 2 uur om kon zetten en je hebt nu maar 8 tafeltjes dan kun je kun je dat gat tussen die 256 en 320 vullen door het duurder maken van je producten of de omloop snelheid verhogen.
De producten in prijs verhogen heeft als bijkomend negatief effect dat mensen zoals ik afhaken en niet meer op je terras komen zitten.
De prijzen gelijk houden en daarbij vermelden dat je als klant niet oneindig mag blijven zitten kan op meer begrip van mijn kant rekenen.
Als ik een dagje naar Amsterdam ga wil ik daar wat doen en bekijken dan is oeverloos lunchen niet het doel van mijn uitstapje dus als ik mijn geserveerde clubsandwich in 40 minuten moet opeten en dan weg moet wezen als ik geen dessert bestel vind ik een betere oplossing dan de sandwiches voor € 20 gaan verkopen in plaats van de €11 tot €13 die ze voor corona kostten.

Poms

Poms

27-07-2020 om 10:14

Hangkous

Ik heb in Amsterdam nog nergens meegemaakt dat je binnen 40 minuten weer moet ophoepelen en 20 euro voor een sandwich betaalt. Dat hoeft namelijk helemaal niet. Genoeg keus immers.

Angela67

Angela67

27-07-2020 om 10:26

poms

hou nou toch eens op. In het zielige Amsterdam werkt het net zo als in het zielige dorpje op de hei.
Ik vind het logisch dat horeca de maatstaf is hoe goed het economisch gaat in Nederland en zo vind ik dat we het moeten zien. Als er minder geld is dan is er minder horeca. Als er meer geld is dan is er meer.
Het is zoals het weer, je kunt erover praten maar je kunt er als individu niets aan doen sterker nog: dat moet je niet willen.
gr Angela

Poms

Poms

27-07-2020 om 10:39

Hahahaha

Als jij niet wil begrijpen dat een stad als Amsterdam veel meer afhankelijk is van toerisme, en de inkomsten die dat genereert, dan een gemiddeld dorp op de hei, dan geef ik het op.

Piep

Piep

27-07-2020 om 10:43

Gratis

“Wat het mij boeit is dat we hier geen gratis openluchtconcert museum zijn.“

Tuurlijk wel. Net als de Veluwe. Ik vind het zo vreemd dat Amsterdammers denken dat het in Amsterdam toch allemaal heel anders werkt dan in de rest van Nederland. Al die Amsterdamse gezinnen nemen gewoon een picknick mee als ze op de Veluwe gaan fietsen hoor. Niks mis mee. Andersom dus ook niet.

En als je overspoeld wordt door toeristen die je niet hebben wilt, dan moet je daar als gemeente wat aan doen met vergunningen en zo. Als je tig coffeeshops hebt, moet je niet vreemd opkijken als je veel jongeren trekt, die in de goedkoopste hostels slapen en hun eten zelf verzorgen. Als je prostitutie in het centrum toestaat, trek je ook een bepaald publiek.

Ik snap dat de prijzen hoger zijn in Amsterdam, dat is een simpele rekensom. Maar dat neem je als ondernemer natuurlijk wel mee in je verdienmodel. Dat is zo in Amsterdam en dat is zo op de Veluwe.

Triva

Triva

27-07-2020 om 10:43

Toch

Ik heb wel eens in het restaurant vd Keukenhof gewerkt. De prijzen lagen daar idioot hoog, gewoon omdat de buitenlanders toch nergens anders heen kunnen en het betalen.

Volgens mij is dat in Amsterdam ook zo. Alleen nu door corona is in de horeca in de problemen gekomen. De prijzen liggen gewoon te hoog voor mijn gevoel als binnenlandse toerist.

Overigens hebben wij, toen de kinderen nog klein waren, zuinig gedaan mbt eten en drinken. Dat is gewoon procentueel een enorme kostenpost van een dagje uit of vakantie.

Dus ik zocht een huisje of stacaravan met vriesvak en ze mochten elke avond een ijsje uit de supermarkt. Lunchen? No way. Op vakantie brunchen we en eten we 's avonds aan de vroege kant. Heel soms, na een lang dagje uit patat etc onderweg.

Uit eten? Zomaar 120 euro uitgeven? Dat deden we max 2x per jaar ofzo.

Er is nu financieel wat meer mogelijk. De laatste jaren deden we wat meer.

Dit jaar voor het eerst zonder kinderen op vakantie. We geven nu veel minder geld uit aan vertier en zit er dus wél een lunch in maar het voelt voor mij nog steeds ongemakkelijk. Laatst 2 broodjes paling, niks zat er extra op het broodje. 12 euro voor 2.

Piep

Piep

27-07-2020 om 10:45

Keuze

“Als jij niet wil begrijpen dat een stad als Amsterdam veel meer afhankelijk is van toerisme, en de inkomsten die dat genereert, dan een gemiddeld dorp op de hei, dan geef ik het op.”

En dat is ook een keuze he!

Triva

Triva

27-07-2020 om 10:47

Oja

Niet alleen de horeca heeft problemen. Ik neem aan dat degenen die vinden dat je daar extra geld aan moet uitgeven ook de afgelopen maanden dubbel zo vaak een bloemetje hebben gekocht? Straks drie keer zo vaak naar de film of het theater en musea gaan? Vaker met het ov? Nu een sportclubabo nemen en ga maar door? Wanneer gaan de sekswerkers weer open?

Piep

Piep

27-07-2020 om 10:49

Sekswerkers

Heb je dat gemist? Die zijn al lang weer open!

Zonnehoed

Zonnehoed

27-07-2020 om 10:56

Duur?

Na Corona niet meer in Amsterdam geweest, maar ik vind Amsterdam juist goedkoop! Olijven, groenten en verse kruiden bij de Turk, Surinaamse broodjes voor een paar euro, heerlijk goedkoop Thais eten... dat is hier echt niet mogelijk. Ik denk dat het nu vooral over het toeristisch centrum gaat, maar daar wil je toch liever niet zijn als je een keer naar Amsterdam gaat.

Poms

Poms

27-07-2020 om 11:00

Triva

De sekswerkers heb ik even overgeslagen, maar ik heb inderdaad m’n sportabonnement door laten lopen, heb eten besteld bij diverse locale ondernemers, haalde extra bloemen en kocht wijn bij de locale handelaar.

Maar ik ben dan ook het type dat nooit broodjes meeneemt. Zelfs niet naar de Veluwe. En dan kom ik echt niet om in het geld. Verre van zelfs.

Flavia

Flavia

27-07-2020 om 11:04

Maar

Maar het devies is toch nog steeds blijf zo veel mogelijk thuis, ga naar de stad voor noodzakelijke dingen maar niet voor de fun uitgebreid gaan shoppen / slenteren door de stad. Wel gericht naar een museum of met vrienden naar een terras maar om de stad te laten zien zou ik nu nog steeds niet doen. Ik ga in mijn eigen woonplaats al niet naar het centrum als het niet noodzakelijk is.

Mijn kind heeft straks ook pech, naar haar favoriete museum ok, maar daarna door de stad slenteren gaat niet gebeuren. Amsterdam ligt er volgend jaar ook nog wel.

Flavia

Devies is: vermijd drukte

Dus dagje Amsterdam kan best, als je maar niet aansluit in de mega lange rijen en bekende drukke winkelstraten. Is ook een kwestie van keuzes maken en tijd.

Vorig jaar ging ik in de zomer naar Amsterdam, waren vroeg in de stad en deden bijna alles lopend. Enige drukte was er bij het Anne Frank huis, verder niet omdat wij buiten de gebaande paden door de stad liepen.

Nu kwamen wij niet om te shoppen dus dat scheelt.

Hangkous

Hangkous

27-07-2020 om 12:01

Poms lees je wel$

====Ik heb in Amsterdam nog nergens meegemaakt dat je binnen 40 minuten weer moet ophoepelen en 20 euro voor een sandwich betaalt. Dat hoeft namelijk helemaal niet. Genoeg keus immers.====

Ik betoog dat ik voor een beperkte tijd om ergens te zitten met mijn CLUBSANDWICH (dat is iets anders dan een gewone sandwich) meer begrip heb dan voor het ongebreideld duurder maken van allerlei producten.
Ik snap dat een bepaalde omzet moet worden gedraaid om overlevingskansen te hebben maar vraag mijn af of alleen duurder maken helpt.
De buitenlanders die betalen wel die hebben weinig mogelijkheden om het anders te doen.
Vanuit de Randstad heb ik wel mogelijkheden om alleen naar het Rijks te gaan en dan naar huis.
Dus als je de Nederlandse dagjesmensen wilt laten consumeren in de stad is het wijs om niet zulke exorbitante prijzen te vragen.
Met 10 appeltaart (ingekocht voor 2,50 per stuk) en verkocht voor € 3,50 heb je geen topwinst maar in ieder geval omzet. Als je diezelfde appeltaart voor €7,00 op de kaart zet verkoop je er misschien maar 4 omdat € 7,00 gewoon veel te veel is. Dat geef ik er niet aan uit.

Poms

Poms

27-07-2020 om 12:37

Hangkous

Ik weet niet waar jij je versnaperingen haalt in Amsterdam. Het Amstel hotel vermoed ik.

Lou

Lou

27-07-2020 om 13:33

Horeca valt voortdurend om

Het is niet zo dat elk hip koffietentje dat het nu niet redt, vreselijk zielig is "want corona". Horecagelegenheden, vooral dure koffiezaken en lunchtenten, vooral die zaken waar er al enorm veel van zijn, vallen voortdurend om. De omloopsnelheid is nu eenmaal hoog. Dat was altijd al zo.

Duurder maken van het aanbod heeft mijn sympathie ook niet. Red je het niet, dan red je het niet. Er is nu dan misschien even te veel horeca. Maar dat betekent in mijn ogen zeker niet dat we maar alles op alles moeten zetten om de horeca te redden.

Misschien hebben we straks dus weer wat minder horeca. Het is de vraag hoe erg dat is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-07-2020 om 14:05

La Place

Ik vond La Place altijd een nogal dure tent. Voor een broodje en een sapje was je zo 13 euro kwijt. Volgens mij zijn de vestigingen die nu moeten sluiten ook allemaal op locaties waar een andere broodjes/koffiezaak zit met normalere prijzen. 13 euro verwacht je kwijt te zijn in een stadscentrum, maar niet langs de snelweg in Hazeldonk.
Ik betaal het altijd wel. Buiten de deur lunchen doen we vooral op vakantie, en dan calculeer je het in. Als we thuis zijn komt het niet wekelijks voor.

Amsterdammer

Laat me raden: je woont in Oost?

Geheel eens met de meeste van je tips trouwens (ken ze niet allemaal). Brouwerij het IJ is trouwens een aardig voorbeeld van een plek die erg in trek is bij toeristen (en in Amsterdam wonende buitenlanders, want daar zijn er natuurlijk ook veel van), maar nog altijd leuk - althans, een tijdje geleden nog wel, ik ben er al weer een tijd niet meer geweest.

Tip voor jou, Amsterdammer, nu je Lalla Rookh blijkt te kennen: Warung Sranang Makmur (iets meer richting Linnaeusstraat). Ik woonde vroeger schuin daartegenover. Toen we naar Osdorp verhuisden heb ik de eigenaar nog gevraagd een vestiging daar te openen, maar dat wou hij niet. "Als ik nog een zaak open, dan in Zuid-Oost". Leek mij niet handig, daar struikel je over de Surinaamse eettentjes en hier in Osdorp is er een imho een ernstig gebrek aan, maar ja ...

Groeten,

Temet

Andreaskruis

Andreaskruis

27-07-2020 om 15:02

te duur

ik vind de horeca in Amsterdam veel te duur. Wij gaan maar een paar keer per jaar uit eten, maar zullen dat nooit in de binnenstad doen. Nou wonen wij ook niet in de binnenstad, dat scheelt.
Er zijn naar mijn mening veel te veel hipstertentjes met veel te hoge prijzen. Ik hoorde van een vriendin dat ze in zo'n tentje een jaar of twee geleden het nieuwste van het nieuwste op koffiegebied kreeg aangeboden voor € 3,40 per kopje. Filterkoffie zoals oma die altijd zette!!!!!!!!!! Lekker oud geworden op een sudderplaatje. Mijn vriendin heeft het meisje vriendelijk toelachen en is een dure espresso gaan kopen.
Amsterdam gaat aan zijn eigen succes ten onder. Onze kinderen kunnen hier niet meer wonen en de buurten worden steeds meer bevolkt door expats met goedbetaalde banen die hier maar een paar jaar zijn. Geen sociale cohesie meer in de stad en steeds minder in de woonwijken. Ik wil hier blijven om redenen van werk, maar wij wonen nu in een veel te groot huis en kunnen niet leiner wonen zonder meer te gaan betalen. Doen we dus niet.

Angela67

Angela67

27-07-2020 om 15:25

Poms #51

"maar ik heb inderdaad m’n sportabonnement door laten lopen, heb eten besteld bij diverse locale ondernemers, haalde extra bloemen en kocht wijn bij de locale handelaar."

kijk dat doen meer mensen, voor hun lokale omgeving. Daar waar ze wonen.
Maar als ik als toerist in eigen land een dag naar Amsterdam ga voel ik niet diezelfde 'verantwoordelijkheid'. Nogmaals: ik geef misschien wel superveel geld uit aan een heerlijke lunch op een unieke Amsterdamse locatie omdat dat bij mij erbij hoort, bij een dagje uit. Maar ik doe dat dus niet omdat ik vind dat ik de Amsterdamse lokale horeca moet sponsoren. Dat 'help je omgeving' bewaar ik voor inderdaad, mijn eigen omgeving.

gr Angela

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-07-2020 om 15:28

Wat een gezeur.

Het gaat mij er helemaal niet om dat ik nergens wat wil gaan eten, het was alleen niet het hoofddoel van mijn voorgenomen dagje uit.

Ik wilde mijn jongste Amsterdam laten zien. Gewoon de grachten, de Wallen, de Apple store, die kerk bij het station, waar Anne Frank heeft gewoond, de Dam etc. etc.
De sfeer dus. De sfeer die ik de laatste keer dat ik er was niet meer vond. Toen stapte ik uit CS en stond ik in een file van voetgangers om in de stad te komen.
En als ik nergens op mijn gemak wat kan eten, nou, dan eet ik gewoon een meegebracht bolletje met kaas op een bankje ofzo. Net zo lekker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.