Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-07-2020 om 23:10

Dagje Amsterdam?


Poms

Poms

27-07-2020 om 16:17

Precies, weg sfeer.

Door die drommen dagjesmensen die met hun gesmeerde bolletjes kaas In hun rugzak allemaal hetzelfde rondje doen: wallen, Kalverstraat, Leidsestraat, Jordaan en dan via de Rozengracht en het Anne Frankhuis weer naar het cs. En maar roepen dat het allemaal zo duur is in die stad. Haha.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-07-2020 om 16:34

Tjonge

Wat klink jij neerbuigend. 🤔

Angela67

Angela67

27-07-2020 om 16:37

poms

welke sfeer heb je het over?
die sfeer waarbij alleen maar mensen mogen komen die het kunnen betalen?
gr Angela

Andreaskruisen

Andreaskruisen

27-07-2020 om 16:53

mooi rondje

"Ik wilde mijn jongste Amsterdam laten zien. Gewoon de grachten, de Wallen, de Apple store, die kerk bij het station, waar Anne Frank heeft gewoond, de Dam etc. etc.
De sfeer dus. De sfeer die ik de laatste keer dat ik er was niet meer vond. Toen stapte ik uit CS en stond ik in een file van voetgangers om in de stad te komen.
En als ik nergens op mijn gemak wat kan eten, nou, dan eet ik gewoon een meegebracht bolletje met kaas op een bankje ofzo. Net zo lekker."

Dendy, de Nicolaaskerk vind ik niet zo spannend. De Oude Kerk is veel mooier. Of de kerk in de Kalverstraat, ik weet niet hoe hij heet. Loop als je uit het CS komt niet het Damrak op, maar ga naar rechts en dan pas naar links. Of lees mijn eerste advies en ga naar de westelijke eilanden, Bickerseiland enzo. Daarna loop je via een van de vier hoofdgrachten naar het Anne Frank huis.
Maar nogmaals: Amsterdam heeft meer stations.

Als jij precies hetzelfde rondje loopt als iedereen die zich niet in de plattegrond heeft verdiept, zul je het vreselijk druk vinden. Maar als je heel vroeg komt, dan heb je de stad voor jezelf, en voor mij, want als ik op woensdags een rondje fiets ga ik om 7.45 de deur uit en ben om 8.00 u op het Leidseplein.
De Apple Store is niks aan, je staat in de rij en krijgt een verkoper toegewezen. Rondkijken mag niet, je moet iets willen kopen.

Er zijn echt wel tentjes waar je voor niet al te veel geld een kopje koffie en een broodje kunt kopen, maar er is niks mis met zelf eten meenemen.

Wil je echt iets leuks, kijk dan vanaf het Amsterdam Museum naar rondleidingen. Kost een paar euro en vrijwilligers vertellen je een mooi verhaal. https://gildeamsterdam.nl/wandelingen/

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-07-2020 om 17:19

Andreaskruisen

Dank je wel!

Dat van de Applestore wist ik dus niet en voor zoon is dat echt een afknapper😁

Ik ga jouw advies volgen.
En nogmaals, ik wil heus wel in de stad wat te eten kopen, ik wil alleen wel rustig kunnen zitten. En me niet in allerlei lastige bochten moeten wringen vanwege Corona.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-07-2020 om 17:30

Apple store

Is hij alweer open? Wij wilden er medio juni heen en toen waren alle Apple stores nog dicht.

Weesperzijde

Even buiten het centrum heb je de Weesperzijde met diverse restaurants waarvan een aantal met een terras.

https://www.deysbreeker.nl/lunch/
Je kunt op de website al zien hoe duur je uitbent.

5 minuten lopen vanaf Station Amsterdam Amstel ben je op de Weesperzijde. Langs de Amstel ga je naar het Centrum.
Ga je niet rechtsaf naar de Weesperzijde dan ga je rechtdoor, de (Berlage)brug over dan ga je naar Amsterdam Zuid (veel winkels, musea en restaurants) en de beroemde Pijp en de Albert Cuyp.

Vanaf station Rai ga je langs de Rai richting het centrum en kom je ook van alles tegen
https://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g188590-d6616945-Reviews-Broodjeszaak_de_Nieuwe_Rai-Amsterdam_North_Holland_Province.html

Via station Lelylaan ga je richting Surinameplein naar de Overtoom en het Vondelpark.

Nou pieker ik nog over de negen straatjes en de Jordaan, maar waarschijnlijk is dat gewoon of toch CS of iets meer doorlopen vanaf station Lelylaan.

Voor restaurants hoef je op het terras niet te reserveren. Alleen voor binnen.

En anders ga je vanaf Het Amstelstation over de Wibautstraat naar het Oosterpark en dan koop je even vooraf wat te eten en te drinken dat je meeneemt naar het park. Of je loopt even door naar het Tropenmuseum. Daar aan de overkant zijn ook nog een paar aardige restaurants.

Andreaskruisen

Andreaskruisen

27-07-2020 om 20:11

lelylaan

AnneJ, als iemand op de Lelylaan aankomt om Amsterdam te bezoeken, zoekt hij toch de eerste gracht om zich in te verdrinken? 😀. Maar met de tram ben je wel zo op de Overtoom. Vind ik ook een leuke straat.

Andreaskruisen

Andreaskruisen

27-07-2020 om 20:16

Ja, Applestore is open.

Vanaf 11 uur morgen weer.
Wij waren er op 1 juli......

Dendy (in aanvulling op Andreaskruisen)

De kerk in de Kalverstraat die Andreaskruisen noemt heet De Papegaai en is inderdaad een bezoekje waard. Op kruipafstand van het Amsterdam Museum trouwens. En als je dan toch in die hoek zit kan je ook wel even langs bij het Begijnhof (vroeger was er een doorsteek van het museum naar het Begijnhof, maar de laatste keer dat ik daar was, kon die doorsteek niet meer).

Nu we het toch over kerken hebben: Onze Lieve Heer op Solder is ook aardig om te bezoeken, en dan kan je daarna lekker eten bij een van de Chinezen op de Zeedijk. Die behalve toeristen ook de plaatselijke bevolking bedienen en dus ook weer niet idioot duur zijn. Kan je daarna ook even naar Dun Yong (Zeedijk/stormsteeg): 4 etages Aziatische etenswaren, kookgerei en restaurantbenodigdheden (zoals Chinese decoraties).
En mocht je jongste (of jijzelf) toevallig van comics of manga houden dan kan ik een bezoekje aan stripzaak Henk van harte aanbevelen. Geen idee hoe oud je jongste is natuurlijk.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-07-2020 om 21:29

Jaaaah

Onze lieve heer op Solder wil ik idd graag bezoeken en mijn jongste is dol op comics.

Super joh!

Andreadkruisen

Andreadkruisen

27-07-2020 om 23:01

Temet en Dendy

Temet: Ik weet niet of je een lezer bent, maar ik heb een geweldig boek gelezen over Dun Yong: Eeuwig leven door Karina Meeuwse.
Geschiedenis van de Chinezen en in het bijzonder deze familie. Een echte aanrader.
En als 56-jarige hoofdstedeling ben ik tot mijn schaamte nog nooit in hun winkel geweest.

Dendy, als je die kant op gaat, loop even door de Lastage, ligt erachter aan de oostkant. Kromboomsloot, Oude Schans.
Met alle tips kun je wel drie dagen blijven!

Dendy en AK

Dendy, die tip over de lastage is een goede, die grachtjes zijn prachtig en heel stil.
Het webadres van Henk: https://www.comics.nl/

AK, ik heb inderdaad over dat boek gelezen, maar het boek zelf ken ik dus nog niet. De winkel wel, en die is gewoon echt leuk. Ik kom er niet vaak, zeker niet nu ik niet meer in het centrum werk, maar een enkele keer lukt nog wel. Wij hebben ook regelmatig Aziatische ingrediënten nodig, dus dat kan dan een mooie aanleiding zijn om daar heen te gaan als ik toch in het centrum ben. Als je gaat, neem een koeltas/box mee, want de grote vriezer biedt allerlei interessants.

Groeten,

Temet

Jo Hanna

Jo Hanna

18-08-2020 om 22:10

Oostelijke eilanden

Ik ben vandaag, net op tijd, met dochter naar Amsterdam geweest en kwam door dit draadje op het idee van een wandeling door het Oostelijk Havengebied. Ik ken de stad vrij goed maar in dat deel zijn de laatste 20 jaar zoveel bijzondere gebouwen neergezet dat ik eens wilde gaan kijken hoe het uiteindelijk was geworden. Echt superleuk! En totaal geen coronastress want geen toerist te bekennen. Zoon is intussen met zijn oom naar Henk geweest dankzij de tip van Temet. Dank voor de leuke tips! Ik noteer er nog een paar voor de volgende keer!

Besmettingen in Amsterdam

https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/meer-besmettingen/

"Er zijn opvallende clusters van besmettingen geconstateerd onder Amsterdammers met een migratieachtergrond in Nieuw-West, horecabezoekers in de binnenstad en studenten. Een cluster bestaat uit minimaal 3 besmettingen rondom een en dezelfde bijeenkomst.

In Nieuw-West nam het aantal besmettingen de afgelopen tijd toe door bruiloften en andere bijeenkomsten in de familiesfeer. Begin deze week kwam er een cluster naar voren onder leden van studentenvereniging ASC/AVSV. Vrijdag sloten 3 Amsterdamse horecagelegenheden gedeeltelijk hun deuren. Deze week kwam de GGD ook een cluster op het spoor bij stripclub La Vie en Proost op de Wallen. In ieder geval 1 klant en 10 personeelsleden zijn positief getest. De eigenaar heeft de deuren vrijwillig gesloten en werkt mee aan het onderzoek van de GGD. De locaties van deze 4 horecagelegenheden (Dam, Leidseplein, Marie Heinekenplein en Warmoesstraat) zijn populair bij toeristen."

Bijenkorf dicht - quarantaine en testen

https://nos.nl/artikel/2344595-bijenkorf-amsterdam-dicht-coronatest-voor-bezoekers-dringend-geadviseerd.html

"Vanwege meerdere coronabesmettingen bij de Bijenkorf in Amsterdam sluit het warenhuis vanaf morgen de deuren. Dat heeft burgemeester Femke Halsema, als voorzitter van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, besloten op advies van de GGD. Iedereen die recentelijk een bezoek heeft gebracht aan de winkel op de Dam en klachten heeft, wordt dringend geadviseerd zich te laten testen.

De afgelopen week zijn tien medewerkers van het warenhuis op verschillende afdelingen en verdiepingen positief getest. Medewerkers waren, terwijl ze besmettelijk waren, aan het werk, meldt de veiligheidsregio. De GGD adviseert medewerkers die in de periode van 4 tot en met 18 augustus aan het werk waren, in quarantaine te gaan."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.