Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

24-03-2010 om 15:22

De brandweer op visite?

ROTTERDAM - De brandweer gaat bij alle Nederlandse huishoudens op bezoek om te waarschuwen voor mogelijke brandgevaren in huis, schrijft het AD.
Bewoners worden gewezen op gevaarlijke situaties, zoals verkeerd gebruikte stekkerdozen. Ook wordt het het gebruik van rookmelders uitgelegd. Alle Nederlanders moeten binnen enkele jaren een aanbod hebben gehad voor een controle.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

24-03-2010 om 15:40

Gezellig

altijd al zo;n woest aantrekkelijke brandweerman in uniform op de koffie willen hebben... "mag ik hem aanraken" !!!! OOOH

Leuk!

ik denk dat mijn jongens het geweldig vinden als de brandweer langs komt!
En ja....een man in uniform, wat wil ik nog meer Dus laat maar komen!

groetjes van Purk

Hmzz

Ik vind het op zich geen slecht plan. Zeker niet in de oudere woningen. Onlangs is er in Groningen een studente omgekomen tijdens een brand. Het pand was niet brandveilig.

Als kind hebben wij 2x schoorsteenbrand gehad en dat was erg heftig. Het is erg indrukwekkend om te zien hoe snel vuur vat krijgt.

Puck

Puck

24-03-2010 om 17:26

Persoonlijk niet

Ik heb vrij regelmatig een brandweerman in huis
Maar I denk dat het hier niet nodig is zou zijn. Puckman als BHV-er weet uitstekend een brandje te blussen. In huis zijn 3 brandblussers, op iedere verdieping rookmelders en in de bijkeuken hangt een blusdeken. Verder laten we geen apparaten op standby staan, hebben bijna nooit kaarsen aan, etc. Ook hebben we de kinderen geïnstrueerd wat ze moeten doen bij brand. Alleen een brandtrapladder ontbreekt.
Maar ik denk dat het voor sommige mensen best een eye-opener kan zijn wat je kan doen aan brandpreventie en brandveiligheid. Op zich geen slecht idee maar geen idee hoe ze dat aan willen pakken als veel mensen het niet beseffen en denken dat het wel mee valt en de woest aantrekkelijke brandweerman van Polly niet ontvangen.
Overigens: mijn overbuurman is brandweerman en komt dus regelmatig hier binnen, maar valt toch echt niet onder de categorie die Polly graag wil. Maar onze kinderen kijken dus niet op als er een brandweerauto voor onze deur geparkeerd staat. Dat betekent gewoon een oefening en met een beetje goede wil vande buurman maakt hij met de kinderen uit de straat om de beurt een rondje in de spuitauto.

Biene M.

Biene M.

24-03-2010 om 17:43

Ja, wil ik wel

De laatste tijd pieker ik wat over wat we moeten doen als iedereen in zijn slaapkamer is en er is brand in de gang, waardoor wij niet bij onze kinderen kunnen komen. En wat als er brand is en we kunnen niet door de voordeur het huis uit, dan moeten we via een balkon en hoe komen we dan van tweehoog naar beneden? Laatst had ik bijna twee touwladders besteld, maar toen vroeg ik me af of ik daarlangs wel naar beneden kom met een dreumes op mijn arm. Kortom, ik zou de vluchtplannen en -wegen weleens met een professional willen doornemen.

Als het een knappe vent is vraag ik wel of hij niet ook op werkbezoek wil in een andere provincie, Polly.

Polly Shearman

Polly Shearman

24-03-2010 om 18:23

Jullie begrijpen er weer niks van

als ik de woorden brandweerman en thuisbezoek lees, slaat mijn fantasie volledig op hol, en natuurlijk is dat dan geen vieze zwetende brabander met snor!
maar gewoon een wilde strakke mooie gladde half ier, half italiaan ofzo ahahahahah

fantasie heb je zelf in de hand.. !

lol

Tihama

Tihama

24-03-2010 om 19:21

Geld

Ik hoorde het vanochtend ook. Het staat bij ons in de gemeente op het wensenlijstje. Meer voorlichting voor burgers. Mijn stokpaardje 'de rookmelder' kennen de meesten hier wel.
Maar onze gemeente heeft er geen geld voor. De regionale Brandweer ook niet.

Ik vraag me dan ook af welke gemeente of regionale brandweer er dan wel geld voor heeft. Wie zal dat betalen?

Dus Polly: je moet nog even wachten op het huisbezoek van je hot, steamy, sweaty fire fighter.

Tihama

Nasha 1st

Nasha 1st

24-03-2010 om 19:27

Nou

eerlijk gezegd heb ik geen bezwaar....vorige week deed de strijkbout het niet.....in een ander stopkontakt wel.....stekkerdoos open en die zag er al erg zwart uit van binnen.....ik zou er dus geen bezwaar tegen hebben als dat zo nu en dan bekeken wordt....

Enne Polly....ik had ook hele leuke fantasieen inene hahahahahaha

Geloof het of niet maar het is een bezuinigingsactie

Vanochtend was Thom de Graaf (wat die nou met de brandweer moet..) op het ontbijtnieuws hierover. Ik zat tussen het opmaken en haren fohnen te luisteren dus het is een beetje klepel en klok maar het heeft iets met bezuinigen te maken. Klinkt krom maar de brandweer heeft enorme tekorten en daarom willen ze zich nu gaan richten op preventie. Langs de deuren, verplicht brandmelders anders krijg je bij brand niet uitgekeerd van de verzekering en verplicht sprinklers bij nieuwbouw projecten bv. Zo zullen ze uiteindelijk minder kosten hebben doordat ze minder uit zullen hoeven rukken bv.

Zet die knappe brandweerman die een kopje koffie komt drinken en met een schuin oog naar je branddeken kijkt dus maar uit je hoofd....

Biene M.

Biene M.

24-03-2010 om 20:57

Pelle

We wonen in een appartement, alles komt uit op de overloop. De keuken, de meterkast, de kast waar de droger in staat (die we alleen aan hebben als we wakker en thuis zijn, maar dan nog) en de slaapkamers en de voordeur.

We wonen op 2 1/2 hoog, ik moet er echt niet aan denken dat ik mijn kind naar beneden moet laten vallen.

Laat die brandweerman maar langskomen. Misschien moeten we dat trouwens eens met de VvE gezamenlijk regelen, dan kunnen we evt. ook gezamenlijk brandladders inkopen, met korting.

Massi Nissa

Massi Nissa

24-03-2010 om 21:08

Hier al gehad in ons vorige huisje

Was echt leuk, wij kregen twee studenten. Ons appartement bleek redelijk brandveilig, al was het inderdaad bijna onmogelijk om van de balkons af te komen - en je kon ook niet over de afscheiding naar de buren, best gevaarlijk.
In ons nieuwe appartement hangt 1 brandmelder, op de overloop. Stomme plek eigenlijk, ik wist het gewoon zo snel niet en wees maar iets aan bij de verhuizing. Verder helemaal niets in huis - geen deken, geen brandblusapparaat, niets. We hebben wel een aantal vluchtwegen: naar het balkon van de buren (is een dun houten gevalletje wat ik in nood zo wegtrap), door het trappenhuis of (in erge nood) uit het raam. Wij wonen ook tweehoog, dus dat wordt geen fijne onderneming.
Zo'n brandladder zou mij niet helpen, ik kan daar met mijn reuma niets mee.
Groetjes
Massi

Puck

Puck

24-03-2010 om 21:37

Fladder en swaen

... ja maar waarom denk je dat die bloedmooie brandweerman nou naar die blusdeken kijkt? Die wil kijken of je daar knus met z'n tweeën onder kunt LOL

Doe hier maar wel

Ik ben een schijterd wat brand betreft dus wil ook graag alle vluchtwegen bespreken emt een professional. We hebben wel rookmelders en een brandblussertje, maar laatste begreep ik dat je die niet overal voor gebruiken kunt, 't is een poederblusser. Ben ook bang dat ik hem dan niet open krijg, maar ja je gata 'm niet effies proberen, wel?
Ik ben zo bang voor brand dat als ik alleen met de kids thuis ben en er vliegt een prullenbakkie in de hens, dat ik dan buiten aan de overkant van de straat sta te kijken hoe mijn hele huis affikt
Maar ja dan heb ik wel de kids gered.

Puck

Jij begrijpt het!!!!

Geerke

hahaha mijn broer was destijds 15 en kreeg de brandblusser pirma aan de praat. Dan kan jij dat ook!

Ik ben ook zo'n paniek vogel als het om brand gaat maar je hebt meer tijd dan je denkt. Kennisen van ons hebben 4 jaar geleden hun boerderij verloren door brand. Ze hebben het vege lijf kunnen redden en nog foto albums.

Bastet

Bastet

25-03-2010 om 11:25

Nikus

Mijn man is BHV'er,en leert juist dat je minder tijd hebt dan je denkt...
Bastet

Bastet

Mijn man is ook (nog) BHVer en heeft hetzelfde geleerd als jou man. In de praktijk blijkt het mee te vallen. Hoewel het afhankelijk is van de plaats waar er brand is, welk poand er in de fik staat en ook het weer sspeelt een rol.

Tijdens onze naar binnen slaande schoorsteenbrand had mijn vader tijd om zand te halen en mijn broer spoot de brandblusser leeg. Ik belde de brandweer en mijn moeder hield de boel vochtig met een hoge druk plantenspuit. Toen dat niet meer hielp zijn we eruit gebonjourd door de brandweer die was gearriveerd.

Onzin pelle

De schoorsteenbrand bij ons vond niet overdag plaats hoor. Het was half 12 's nachts en mijn broer en ik sliepen al.

Herhaling van zetten

Nikus, deze discussie is hier al vaker gevoerd. Toevalligerwijs deed zich in dat éne geval bij jullie de situatie voor dat je wat meer tijd had dan je had verwacht. In vrijwel alle andere gevallen hebben mensen veel mínder tijd dat ze verwachten. Er lopen hier ook vrij veel BHV-ers rond, die het uit oefening en ervaring weten. Heel fijn dat het bij jullie goed ging, maar dat voorbeeld is niet maatgevend.

Genista

Ook mijn man is BHVer en sterker nog. De man van vrienden van ons is brandweer man. Brand kan heel snel om zich hen grijpen maar het is niet een wet van meden en persen.

Wij hadden tijd terwijl mijn ouders ons wel moesten wakker maken. 1 kind op zolder en 1 gewoon boven.

Ook de boerderij van vrienden van ons is tot de grond afgefikt maar ook zij hadden tijd. Hetzelfde geld voor de boerderij van familie van onze overburen.

Dus niet 1 geval.

Pelle

Nee mijn ouders niet. Die zaten een wijntje op de bank toen er plotseling een grote vonkenregen de kamer in zeilde. stukken branden hout vloogen uit de haard (nee geen voorzetscherm ervoor de sukkels) Inderdaad kan je discuseren over tijd maar in de gevallen die ik ken en dat zijn 3 vrij heftige branden waarbij de onze verreweg de mildste was is, bleek dat er tijd was om te handelen. Mijn ouders waren verrassend koelbloedig.

Ze hebben ons uit bed getrommeld en heel daadkrachtig opgetreden. Of ik het ook gedaan had weet ik niet. Waarschijnlijk niet.

Tijd

In verreweg de meeste gevallen hebben mensen gewoon veel minder tijd dan ze denken. Veel BHV-ers hebben ervaren dat ze minder tijd hebben dan ze zelf eerst dachten. Ik vind het gevaarlijk om op grond van die paar toevallige gelukkige ervaringen te stellen dat je "meestal meer tijd hebt dan je denkt".
In onze straat is twee keer een huis uitgebrand doordat een jongere na het stappen de frituurpan aanzetten en door onoplettendheid de vlam in de pan sloeg. Niks tijd genoeg, gelukkig dat ze net op tijd het huis uit waren.

Bastet

Bastet

26-03-2010 om 16:09

Of je tijd had....

Of je tijd had weet je pas achteraf.Ik vind het link om ervan uit te gaan dat je wel tijd zult hebben.Maken dat je wegkomt,was de tip van een oude rot in het brandweervak,op de bhv-cursus.
Bastet

Bastet

Bastet

26-03-2010 om 18:45

Precies pelle

Wegwezen en bellen...
Bastet

Studente in groningen

Die studente, die laatst omkwam bij die brand in Groningen, kon er ook niet meer uit.

Een vriend, die bij haar op de bovenste verdieping sliep, werd wakker omdat hij wat hoorde. Hij ging naar beneden en merkte onderweg dat er brand was, hij waarschuwde iedereen in de veronderstelling dat hij nadien wel weer naar boven zou kunnen om die vriendin eruit te halen.

we weten allemaal wat er is gebeurd, de tijd vliegt, je moet gewoon zo snel mogelijk naar buiten, dat is het allerveiligst (en natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar uitzonderingen bevestigen de regel )

Mien

Maar dat was een oud pand en niet brandveilig. Je moet gewoon je verstand gebruiken in een dergelijke situatie. Als je eerst beneden iedereen waarschuwd en dan pas je vriendin boven er uit wilt halen is ondoordacht. Begrijpelijk dat je denkvermogen reduceert tot nul op het moment dat je paniekerig bent maar om je vriendin boven te laten slapen als er beneden brand is, is vragen om moeilijkheden.

Mijn ouders hebben mij ook als eerste wakker gemaakt. Ik sliep op zolder!

Alle tijd

* chips brand!
* oww geeft niks we hebben alle tijd om even rustig ons ding af te maken joh..
heb ik op oo gehoord...
nee echt waar maak je niet druk...
even nadenken hoor wat zullen we meenemen?
wat? de kinderen? ja das een goede, maar ik wil eerst nog even dit pakken.. we hebben tijd genoeg hoorde ik op oo .. ja en haar man was bhv-er dus zal wel goed zitten toch???

brand is wegwezen en pas buiten de brandweer bellen PUNT

Tinus_p

Tinus_p

27-03-2010 om 11:07

Verstand

Nikus:
"Je moet gewoon je verstand gebruiken in een dergelijke situatie."
nee. Bij brand moet je niet te veel nadenken, want denken en twijfelen duurt te lang -en je loopt de kans op een fout besluit.
Eerst evacueren, eerst 112 bellen, en daarna pas bedenken of je meer kunt doen behalve de professionele hulpverleners voor de voeten lopen.

Tineke

Tineke

27-03-2010 om 11:11

Brand bij studenten groningen

Zij lagen nog maar net in bed van een nacht stappen. Dus denken konden ze in elk geval niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.