Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

De Brexit Live


mirreke

mirreke

20-02-2019 om 20:12

Welnee, niets gemist

Dat ze article 50 gewoon kunnen herroepen (en daarme dus brexit stoppen), ja dat is inmiddels al bekend.
Maar, als ze niks doen, oftwel, als dit niet wordt herroepen door May (die immers de brexit 'doet'), dan gebeurt er niks en treedt de no-deal brexit in werking.

Het is dus niet zo dat als men niets doet, dat er dan ook niets gebeurt. Als men niets doet (en dat lijkt er nu op, want het is een armzalige chaos daar in het VK) dan gaat de brexit gewoon door, en wel als no-deal brexit. En in die zin is het echt een deur die onherroepelijk dicht gaat als article 50 niet wordt herroepen.

Waar jij vandaan haalt dat de Britten waarschijnlijk uitstel gaan claimen is mij een raadsel. Ik heb nogal wat contacten in het VK, en daar denkt niemand dit.
Het feit dat het mogelijk is (als tegemoetkoming van de EU aan het VK) betekent niet dat het ook gebeurt.

Voor de duidelijkheid, ik hoop dat Brexit niet doorgaat, vanwege de vele persoonlijke drama's die hiervan het gevolg zullen zijn, los van de ongelooflijke kosten voor NL, de EU en natuurlijk het VK zelf en nog zowat mondiale gevolgen, evenals voor mijzelf.
Maar ik ken niemand in Engeland die hiervan uitgaat of dit waarschijnlijk acht, ondanks alle protestacties en marsen die plaatsvinden.

Angela67

Angela67

20-02-2019 om 21:26

Mirreke

"Op 27 februari wordt er weer gestemd in het Lagerhuis. Labour-politicus Starmer verwacht dat de strategie van May gedwarsboomd zal worden. „Labour zal voorkomen dat de Brexit neerkomt op een stemming over Mays deal of geen deal. We zullen alles doen om haar te dwingen bij de EU verlenging aan te vragen."

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/15/tot-nieuwe-stemming-is-het-brexit-proces-gestold-a3654153

gr Angela

Angela67

Angela67

20-02-2019 om 21:27

en deze is ook leuk

"Met de komst van het Conservatieve trio heeft The Independent Group in het Lagerhuis nu elf zetels, één zetel meer dan de Democratic Unionist Party (DUP), de gedoogpartner van Mays regeringspartij. De Conservatieven en de Noord-Ierse DUP hebben nu samen nog een meerderheid van vier zetels."

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/20/brexitblog-week-8-a3654710

gr Angela

mirreke

mirreke

20-02-2019 om 22:12

ik zei het toch...

Nederlands nieuws is geen goede afspiegeling van de Engelse situatie:

Enfin, het is diep tragisch; het is een enorme chaos, het land is diep verdeeld, dit heeft nu al enorm veel gekost, levens vernietigd, gezinnen uiteen gescheurd, en ze zijn zo'n beetje de risé van de wereld. Ik hoorde laatst nog van een Amerikaan dat hij blij was met Brexit omdat de VS nu niet langer als enige werden uitgelachen overal waar hij kwam...

Enkele snippets uit Engelse nieuwsbronnen, allemaal van een paar minuten geleden:

Telegraph:
British politics may just have experienced one of the most momentous single days in recent history.
Three Conservative MPs have joined eight of their Labour colleagues in resigning to form a new group in Parliament.
Meanwhile, the Prime Minister is in Brussels to seek a breakthrough on Brexit that may never come.
With just over five weeks until Britain leaves the European Union, deal or not, and with even the two-party system coming apart at the seams, this country's immediate future is more unclear than ever.

The Independent:
The defection of three Conservative MPs is prompted by the imminent crunch of leaving the EU, but it seems unlikely to affect the course of Brexit. The main effect is to strengthen the claim of the proto-party of the Independent Group to represent a broad swathe of opinion across the spectrum.

The Times
he Conservative defections and splintering of Theresa May’s fragile position in parliament is viewed with growing despair in Brussels.
The prime minister will be asked what the latest developments mean during talks with Jean-Claude Juncker, president of the European Commission, in Brussels tonight.
European Union officials, diplomats and governments are increasingly bleak that her diminishing majority and authority in the Commons means failure for her attempts to get the Brexit withdrawal agreement over the line.

The resignations mean that Mrs May’s position in parliament has been weakened even further at a time when she is promising the EU that new legal assurances will help her to win a crucial Brexit vote next week.
As well as whittling down her tiny majority, which depends on the hardline DUP, there are fears that party discipline on both sides, Conservative and Labour, is falling apart.

“There is one month to get Brexit through or it is no deal. How the hell is she going to do it with all this going on?” one diplomat said. “Her position looks more desperate by the day and there is no time. Labour look no better.”

Mrs May will be told by EU officials that her strategy of seeking new guarantees over the Irish backstop looks unrealistic in a situation where her majority is shrinking with defections of pro-European Tories and as hardline Eurosceptics continue to oppose the deal.

There are concerns that Jeremy Corbyn’s Labour is fragmenting, making it more unlikely for his MPs to soften on the withdrawal agreement even with a strengthened political declaration on Britain’s future relationship with the EU.
“There is no majority for the deal, there is no majority for no-deal, there is no majority to reverse Brexit, there is no majority for anything and the navel gazing is getting worse,” an official said. “She has had it.”
The prospect of an Article 50 extension to delay Brexit amid the political chaos looks almost certain but Mrs May has yet to make a request to other EU leaders.
Any postponement to allow for parliamentary elections could drag on as there are no signs that Mrs May or Mr Corbyn have a sufficient lead in the polls to win a secure majority.
Extension beyond June would mean that Britain would almost certainly have to hold EU elections against the backdrop of disintegrating party discipline.

De mening onder Nederlanders is als volgt: men hoopt op uitstel en dus afstel, maar men vreest het ergste... (gebaseerd op soms wel 40 jaar ervaring in het VK). Een vriendin van mij is ervan overtuigd dat Engeland alleen al uit koppigheid geen stap terug zal zetten.

mirreke

mirreke

20-02-2019 om 22:22

Tips

Beer and Brexit: deze aflevering is interessant
https://www.pscp.tv/w/1ZkJzkrdZLLxv

En dan natuurlijk de podcast Remainiacs
https://audioboom.com/channel/remainiacs-podcast

En de podcast (videocast?) three blokes in a pub... maar daarvan is de laatste aflevering verschenen in december... ik denk dat ze het hebben opgegeven...
Jason Hunter is wel erg actief met optredens op bijeenkomsten ed.

Angela67

Angela67

20-02-2019 om 22:56

Mirreke

De Engelse woorden zijn niet meer of minder waar dan de Hollandse alleen wat omvangrijker. Natuurlijk is het allemaal dramatisch maar de beslissing valt toch echt pas een paar dagen voor 29-3 dus we hebben nog even....
Gr Angela

Yanea

Yanea

21-02-2019 om 06:55

M lavell

Eens met mirreke. Om de brexit te stoppen, is een nieuw besluit nodig. Zonder expliciet besluit is de deelname over eind maart. En 'de' Brit is niet in verwarring. De regering krijgt het niet voor elkaar om een goed verdrag te sluiten omdat het partijbelang voorrang krijgt boven het landsbelang.

Tututut

Mirreke " Maar ik ken niemand in Engeland die hiervan uitgaat of dit waarschijnlijk acht,"
Komkom mirreke, je trekt een wat grote broek aan. Is een groot land hoor, het VK. Met een heleboel inwoners. Die ken je vast niet allemaal.
Ik begrijp niet precies welke stropoppen je precies aan het bevechten bent maar op dit ogenblik staat er helemaal niks vast en kan alles nog keren.
Je kunt er donder op zeggen dat ook en zelfs na de 29e maart nog op die Brexit terug kunnen komen, als het er al van komt dat no deal intreedt omdat het navelstaren maar blijft. Vergeet niet dat no deal betekent dat er altijd nog een deal te sluiten valt.
Dit zeg ik niet omdat ik geloof dat er geen brexit komt. Wat er komt weet op dit moment werkelijk niemand.

mirreke

mirreke

21-02-2019 om 13:37

De lobby

Want wat er natuurlijk ook nog speelt, is de lobby achter Brexit...

https://www.opendemocracy.net/uk/brexitinc/peter-geoghegan-jenna-corderoy/revealed-how-dark-money-is-winning-brexit-influencing-ga

As Tory MPs resign in protest at the malign influence of hardline Brexiters, documents show the “unfettered” access to ministers and senior politicians enjoyed by secretive think tanks such as the IEA that are “marching the country” to a no-deal Brexit.

The three departing Conservatives MPs pulled no punches. In a joint resignation letter that rocked Westminster on Wednesday, the trio said that the Tories were “in the grip” of the pro-Brexit European Research Group who were “now recklessly marching the country to the cliff edge of no deal".

The ERG is a secretive organisation. No one knows for certain how many members it has. Many already call it a “party within a party”. But when it comes to ideas on Brexit, Jacob Rees-Mogg’s group of Tory MPs has often looked outside its own ranks. And to one place in particular – the Institute of Economic Affairs, a right-wing think tank that does not declare its funders, and the IEA’s trade advisor, Shanker Singham.

En ik weet niet of er mensen twitter hebben, maar dit is een heel interessant draadje over de (financiële) belangengroepen en verstrengelingen achter Brexit, niet de minste waarvan is het feit dat de man van TM werkt bij Capital International en zij bv. op aanraden van hem de plotselinge verkiezingen in 2017 hield, en vervolgens ook op aanraden van hem gedoogsteun regelde bij de DUP en ERG, ipv bij de gematigder partijen.

https://twitter.com/libdemfightbac/status/1098315543335981063

O.a.: So the Prime Minister's husband works for a company making money out of a No deal Brexit , which stands to make billions of dollars if sanctions are lifted on Russia, will make billions if Facebook escapes sanction, & is financially linked to an individual under NCA investigation

Er zit zoveel geld achter...

Renata

Renata

21-02-2019 om 15:09

Juridisch

kan art. 50 herroepen worden. Het VK blijft dan lid van de EU. Dat kan alleen als een overeenkomst nog niet in werking is getreden. Of, als er géén overeenkomst is, tijdens de, eventueel verlengde, tweejaarsperiode.http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=Article%2B50%2BTEU&docid=208636&pageIndex=0&doclang=en&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=129210#ctx1. Zie de laatste, vetgedrukte, alinea.

Yanea

Yanea

21-02-2019 om 15:18

Lol m lavell

Jij praat over De Brit, dan mag mirreke dat ook.

Yanea

Yanea

21-02-2019 om 15:20

Renata

Nogmaals: dan moet er actief (!) een nieuw (!) besluit genomen worden. Dat gebeurt niet 'vanzelf'.

Wat wil je nou zeggen mirreke?

Eh, ja, *gaap*
Wat wil je nu toch zo graag hard maken mirreke?

Overigens bereidt het Engelse ambtenarenapparaat al sinds het begin de Brexit voor alsof het een no-deal Brexit zal worden. Daar is geen externe lobby voor nodig.
Waarmee niet gezegd is dat het dat zal worden, noch dat dat scenario volledig afgewend zal zijn als er alsnog een tussenbesluit valt voor 29 maart.

Wat dat betreft zijn er velen in Europa die de Britten eigenlijk liever kwijt dan rijk zijn. Liever helemaal zonder dan voor eeuwig dat gezeur.

Yanea "Nogmaals: dan moet er actief (!) een nieuw (!) besluit genomen worden. Dat gebeurt niet 'vanzelf'."
Nee. Europa kan tegen die tijd ook heel clement uitstel schenken.
Het gaat over een overeenkomst tussen twee partijen. Die overeenkomst geldt voor zover de een de ander eraan houdt. Het is geen natuurwet. Het is mensenwerk.

Yanea

Yanea

21-02-2019 om 15:47

Nee M Lavell

Het is een contract, juridisch bindend. Met harde voorwaarden over van alles en nog wat. Voor uitstel moet een officiele motie worden ingediend namens het VK, die dus eerst moet worden aangenomen in het VK!
Wat jammer toch dat je steeds jouw mening of gevoel blijft verkondigen, in plaats van je te verdiepen in de juridische werkelijkheid.

Renata

Renata

21-02-2019 om 16:02

@yanea

Zeg ik dan dat herroepen van art. 50 (ik neem aan dat je daarop doelt) vanzelf gebeurt? Het enige wat vanzelf gebeurt, is dat het VK 30 maart EU-lid af is, als er geen overeenkomst is en evenmin verlenging is aangevraagd. Die twee dingen (overeenkomst en verlenging) gebeuren al evenmin vanzelf. Ik reageerde op degene die stelde dat uitstel ook na 29 maart verleend kan worden. Na 29 maart kan het VK het lidmaatschap van de EU opnieuw aanvragen, als ze iemand vinden die dapper genoeg is om het in Brussel voor te leggen en achter in de rij aan willen sluiten - hm, dat van die rij zal ze aanspreken.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-02-2019 om 17:43

Domme Engelsen

Ondertussen laten wij ons, genoeglijk glimlachend inpakken met pulsvisserijverboden en uploadverboden waar helemaal niemand om gevraagd heeft. Maar de EU is zoooo democratisch....

Angela67

Angela67

21-02-2019 om 18:11

aha

ad is voor een nexit!
wat leuk!
gr Angela

OND

OND

21-02-2019 om 18:25

Pulsvisserij?

Was dat Nederlands zogezegd "wetenschappelijk onderzoek" naar pulsvissen. Er wordt niet veel meer onderzocht, maar van de lucratieve "bijvangst" van al die wetenschap worden sommigen bij jullie blij en er is altijd wel iemand die dat verdedigbaar vindt.

Pulsvissen is het Nederlandse equivalent van de Japanse "wetenschappelijke" walvisvaart.

Naar de afschaffing daarvan is (terecht!) wel degelijk gevraagd, beste Ad. U moet zich wat beter informeren. Alles start natuurlijk met de wil om beter geïnformeerd te zijn, en die is bij sommigen niet groot.

Yanea

Yanea

21-02-2019 om 18:27

Eens met OND

Dat gebeurt niet vaak 😊
Overigens is pulsvisserij heel slecht voor je ecosysteem.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-02-2019 om 18:33

Angela

"ad is voor een nexit!
wat leuk!"

De ware zwartwit denkers.

Ik ben voor een andere EU.
Hopelijk schrikken ze zodanig van de Brexit dat ze zich op hun rol gaan bezinnen.

De EU zou onze concurrentiepositie moeten verbeteren, maar in plaats daarvan slopen ze hem.

Angela67

Angela67

21-02-2019 om 18:52

tuurlijk ad

jij weet het goed te brengen jongen, ik hoop wel dat je gaat stemmen.
of gaat je dat ook tever?
gr Angela

OND

OND

21-02-2019 om 20:21

"Ik ben voor een andere EU.

Hopelijk schrikken ze zodanig van de Brexit dat ze zich op hun rol gaan bezinnen.".

Dat kan ik (en wellicht iedereen) enkel met u eens zijn, maar je moet al heel erg goedgelovig zijn (of een verborgen agenda dienen) om te willen geloven dat dat ook maar enige rol zou gespeeld hebben in die ganse brexit-saga, in hoofde van de Britse powers that be.

Yanea

Yanea

21-02-2019 om 21:06

Ze?

En welke 'ze' zijn dat dan? Tusk in ieder geval niet, en ook de politieke partijen in Nederland zijn geen milimeter opgeschoven wat de standpunten ovet de EU betreft. Het zal van aan de kiezer afhangen of die op ern partij durft te stemmen die al jaren een andere vorm van EU wil.

Naief

T’anéantir « Het is een contract, juridisch bindend. Met harde voorwaarden over van alles en nog wat.« 
Je hebt een nogal kinderlijke indruk van de juridische werkelijkheid zie ik.

Yanea

Yanea

22-02-2019 om 07:02

M lavell

Integendeel, ik kom regelmatig bij de rechtbank en de Raad van State.

Hihi

Potjepitje wat een indrukwekkende kwalificatie.

Yanea

Yanea

22-02-2019 om 08:15

Groot gelijk m lavell

Als je het met argumenten niet kunt winnen, ga je gewoon de pias uithangen 😈

Niet te veel eer

Nee nee, ik moet echt aan je toegeven. Jij bent beslist de lolligste.
(regelmatig op bezoek bij de Raad van State. Kramp in mijn kaken van het lachen zelfs)

Ad Hombre

Ad Hombre

22-02-2019 om 08:42

Yanea

Ik bij de Hoge Raad.

(kan er nog iemand overheen met het Europese Hof?)

Emmawee

Emmawee

22-02-2019 om 08:51

Ah een fijne inhoudelijke discussie, altijd mooi.

(Niet dat ik daar nu iets aan toe te voegen heb, maar ik ben dan ook nooit verder gekomen dan het politiebureau.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.