Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Asa Torell

Asa Torell

18-06-2011 om 22:48

De bruiloft met gat

Wat vinden jullie daar eigenlijk van? Beatrijs vindt het in elk geval niks:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4480/Moderne-Manieren/article/detail/2446472/2011/06/18/Vermijd-rokers-zonder-vertoon-van-walging.dhtml
Zelf ben ik er ook niet zo van gecharmeerd, maar ik heb het idee dat het ontzettend gebruikelijk is en dit dus een minderheids-kijk op de zaak is (althans in NL). Ben benieuwd of dat hier wordt bevestigd.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

18-06-2011 om 22:57

Asa

Ik vond de naam bruiloft met gat enigszins intrigerend en toen ik een artikel over babyshowers belande al helemaal. Toen kwam ik de juiste tekst tegen en werd alles duidelijk.

Ik vind een bruiloft met gat ook raar. Ik ben er nooit voor uitgenodigd en als dat wel zo zou zijn dan zou ik niet gaan. Ik zou alleen bijvoorbeeld even naar het feest gaan als het niet te ver uit de buurt is en het mensen zijn die ik ook echt leuk vind. Anders laat maar. In elk geval ken ik het fenomeen niet uit mijn omgeving. Ik vind het evenals Beatrijs ook bijzonder ongastvrij.

Sowieso vind ik bruiloften waar je niet voor de hele dag bent uitgenodigd een beetje raar. Dat ken ik ook niet uit mijn persoonlijke omgeving. Hier ben op het forum heb ik er wel eens over gelezen en ik ken ook welke mensen die op zulke bruiloften zijn geweest maar niemand in mijn directe omgeving heeft ooit een bruiloft in onderdelen georganiseerd laat staan een bruiloft met een gat.

Asa Torell

Asa Torell

18-06-2011 om 23:11

Maylise

in mijn omgeving is het dus echt de standaard, daardoor wordt het in zekere zin iets minder ongastvrij omdat het een voor de hand liggende keuze lijkt (en niet iets persoonlijks van een specifiek bruidspaar). Ik vat het ook wel altijd zo op als Beatrijs het beschrijft en kies iha. voor het feest. Maar als je dan in andere landen ziet hoe het ook kan, vind ik het toch erg jammer. Enfin, ikzelf mag er eigenlijk niets over zeggen want ik ben niet eens getrouwd...

neteret mut

neteret mut

18-06-2011 om 23:14

Geweest

De dochter van mijn ( half-)zus, had zo,n bruiloft. Ik was uitgenodigd voor de kerk en de receptie en voor het feest dat na het diner kwam. Maar dus idd niet voor het diner. Ik ben toen met een paar andere niet-uitgenodigde familieleden ergens gaan eten en hebben het feest 's avonds maar laten zitten. Het is natuurlijk wel altijd lastig om een keus te maken, wie nodig je waarvoor uit. Dit was denk ik 14 jaar geleden en dan misschien geen 2,5 uur rijden maar wel een anderhalf.

tonny

tonny

18-06-2011 om 23:18

Zo'n 'gat' weerhoudt mij totaal niet

ik vind het gewoon leuk een deel van de feestdag mee te maken en vul met plezier dat 'gat' samen met mijn reisgenoot/reisgenoten. Ik snap best dat je niet iedereen voor alles kunt nodigen. Maakt mij niets uit en ik voel me er niet door buitengesloten.

Helemaal geen kaart sturen naar ooms en tantes (- de broers/zussen van je ouders dus) zoals onlangs in onze familie gebeurde) maar wel naar vrienden vind ik erg onaardig. (Tantes die vlakbij woonden zijn toen wel naar de kerkelijke viering gegaan. Dat vond de moeder van de bruidegom toch wel leuk, zij vond het jammer dat er zo'n apart uitnodigingsbeleid was gevoerd.)

Margriet*

Margriet*

18-06-2011 om 23:30

Nou tonny

"Helemaal geen kaart sturen naar ooms en tantes (- de broers/zussen van je ouders dus) zoals onlangs in onze familie gebeurde) maar wel naar vrienden vind ik erg onaardig. (Tantes die vlakbij woonden zijn toen wel naar de kerkelijke viering gegaan. Dat vond de moeder van de bruidegom toch wel leuk, zij vond het jammer dat er zo'n apart uitnodigingsbeleid was gevoerd.)"

Dit is een veel voorkomende discussie in heel veel huwelijken van vrienden en van mij zelf ook geweest.
Ik vind dat als ik trouw dat ik dan zelf de mensen uitnodig die ik daarbij wil hebben. Ik heb wat dat betreft een broertje dood aan bestaande tradities die gedateerd zijn en niet meer van deze tijd. In mijn praktijk (en die van mijn man) zie ik echt nooit mij ooms en tantes en heb derhalve niet zoveel met ze. Daarom heb ik keurig van beide zijden 1 uitgenodigd (Dat dan weer wel). Maar het is de bruid en bruidegom beslissing wie zij op hun feest willen. Vrieden dus bijvoorbeeld waar je wat mee hebt!

Margriet*

Margriet*

18-06-2011 om 23:34

Uiteraard

trouwden wij op een dag voor iedereen , behalve de boottocht die was voor ons en directe familie en getuigen (goede vrieden) en was zo georganiseerd voor het huwelijk zelf. Maar daarna was voor iedereen. Eigenlijk doen al onze vrienden het zo, het wordt eigenlijk niet meer traditioneel gevierd. Opvallend is dat ik buiten de stad de tradities vaker tegenkom.

Stad

Ik woon in de stad, ben 48 en ken echt niemand die getrouwd is of trouwen gaat (en heb best een grote vriendenkring). Ben ook nog maar een keer in mijn leven op een bruiloft uitgenodigd en dat was op het feest 's avonds heel ver weg van een vriendinnetje van toen ik 2 jaar oud was. Daar ben ik niet naar toe gegaan.
Verder dus nooit enige vorm van trouwerij meegemaakt. Ben altijd geintrigeerd door dit soort draadjes.

Tirza G.

Tirza G.

19-06-2011 om 00:02

Ik trouw

altijd met gaten. De formaliteiten, dan koffiedrinken overlopend in receptie, dan eten met genodigden en dan pas feest. Is in mijn kringen (en die zijn fantastisch) heel normaal. Geen witte duiven, dat dan weer niet.

Tirza

Limi

Limi

19-06-2011 om 07:25

Ik zou kiezen

Ik zou één van de twee onderdelen waar ik bij mocht zijn kiezen. Mijn man is wel eens voor zoiets uitgenodigd (kan best met partner zijn geweest, maar ik kende die mensen niet), in België ook nog, maar hij is toen helemaal niet geweest. Eigenlijk vind ik het best een beetje asociaal om het zo ver weg te doen en dan ook nog van je gasten te verwachten dat ze zich een paar uur vermaken.

We zijn net de trouwleeftijd voorbij (dat is in onze omgeving toch net boven de dertig en meestal een jaar voordat het eerste kind komt), dus we hebben al een tijdje geen bruiloft meer gehad. De meesten trouwen volgens mij ook klein en zonder (veel) vrienden. De twee bruiloften die ik me kan herinneren waren van mensen uit een dorp waarbij de pastoor en de rest van het dorp ook waren uitgenodigd. Ik geloof niet dat die gaten hadden, maar dat we gewoon alleen voor het feest waren uitgenodigd.

Verder zijn wij de enigen uit onze kleine families (geen neven en nichten) die getrouwd zijn en dat alleen met familie erbij.

Fiorucci

Fiorucci

19-06-2011 om 07:58

Ik heb wel vaker dergelijke uitnodigingen gehad, maar dan dicht bij huis. Dus ga je thuis eten en dan naar het feest. Overigens, de tip van Beatrijs dat er hapjes zat zullen zijn op het feest...ik heb meer de ervaring dat er anderhalve bitterbal voorbij komt en dat was het, dus ik eet zelf gewoon voor ik naar zo'n feest ga..

amk

amk

19-06-2011 om 09:38

Normaal

ik heb nog geen andere bruiloften meegemaakt.
Standaard bestaat het in onze vriendenkring uit: gemeentehuis/kerk, lunch / diner (of allebei), receptie, feest.
De gasten nodig je niet uit voor het gemeentehuis/kerk, dat doen ze zelf wel als je ze voor het feest uitnodigd. Receptiemensen zie je alleen op de receptie. En je hebt zoiets als daggasten die er idd de hele dag bij zijn en feestgasten die met een gat zitten als ze naar de kerk komen. Dat weten ze van te voren want ze zijn niet uitgenodigd als daggast, dat gaat met een extra kaartje in de trouwkaart.
Ik was het ook niet eens met Beatrijs.

Biene M.

Biene M.

19-06-2011 om 09:43

Met gaten getrouwd

17 jaar geleden deden mijn (inmiddels ex-)man en ik het zo. Had het ook nooit anders meegemaakt eigenlijk.

Ergens vind ik het geen bruiloft met gaten: mensen kregen een aankondiging van een huwelijk. Er was een receptie die voor iedereen toegankelijk was. Een diner voor familie en getuigen, en een feest voor genodigden. We waren stomverbaasd toen de trouwzaal op het stadhuis uitpuilde doordat er zoveel mensen op af waren gekomen, hadden we nog nooit meegemaakt. En toen vonden we het eigenlijk wel vervelend dat we geen uitgebreid programma voor al die mensen hadden (jeetje, er zaten ooms en tantes uit de andere kant van het land bij die we amper kenden, van al die mensen hadden we hooguit een kaartje verwacht!)

Nu zou ik het niet meer zo doen, maar goed, dat is makkelijk praten, want drie jaar geleden zijn we gratis op dinsdagochtend getrouwd waar alleen de getuigen, oudste dochter en een toevallig langsfietsende vriend bij waren.

Maylise

Maylise

19-06-2011 om 11:58

Verbaasd

Wat mij verbaasd bij sommige reacties is de suggestie dat de ceremonie wel overgeslagen kan worden. Het gaat toch juist om de ceremonie? Het moment dat mensen voor het oog van de overheid/God/familie/vrienden in het echt worden verbonden? Dat lijkt me het hele doel van de dag. Daarna leuk feest natuurlijk om het huwelijk te vieren.

Zeker bij een kerkelijk huwelijk lijkt me dat dit echt het moment is waar je iedereen bij wilt hebben die de dag met je mee viert. Ik verbaas me dus wel over de suggestie dat de ceremonie overgeslagen kan worden.

Mijn oudste dochter trouwt over een paar weken en het is tijdens de organisatie ook niet bij haar op gekomen om gasten alleen voor het feest uit te nodigen. In de organisatie van de kerkelijke ceremonie is ook veel tijd gaan steken en ik weet nu al dat dit juist het hoogtepunt van de dag voor mij gaat zijn. Daarna zijn alle gasten uiteraard uitgenodigd voor eten en feesten.

Eigenlijk standaard zoals de meeste bruiloften die ik ken. Niet alleen de sprookjesbruiloften met 400 gasten maar ook de kleine bruiloften van even naar het stadhuis en daarna wat drinken. Ik heb nog nooit gemerkt dat gasten maar voor een deel van de bruiloft welkom waren, hoe groots of klein de bruiloft ook.

Maylise

tonny

tonny

19-06-2011 om 12:17

Cerenonie belangrijker dan het feest - en de familiewortels

zo ervaar ik dat ook!! Het is een mooi en intens moment - tenminste, dat kan het zijn. Dat avondfeest maakt me niet zoveel uit.

Als ik bij zo'n ceremonie ben (stadhuis, kerkdienst) dan kost dat het bruidspaar niks, dus waarom dan niet zorgen voor een ruime kring van uitnodigingen?

Dan de familie/vriendenkwestie.
Ik snap wel dat mensen van nu zeggen 'ik nodig alleen vrienden want met die familie heb ik niks' maar het zijn wel de broers/zussen van je ouders - nabije familie.
Geen kaart ontvangen voelt voor mij als 'je doet er niet toe, het is totaal niet van belang dat je weet hoe het mij vergaat in mijn leven.' Het betreft dan wel neven/nichten bij wie ik ooit op kraambezoek ben geweest (jaja zo oud ben ik inmiddels), die ik jarenlang verjaardagskaarten heb gestuurd. En als ze dan trouwen/ een kind krijgen besta ik ineens niet meer?

Ondertussen vertelt de ouder van dat volwassen kind dat getrouwd is/kinderen krijgt wel enthousiast over die persoon, als we elkaar treffen bij een verjaardag of andere familiegelegenheid. Het voelt gewoon raar. Ontkenning van iemands wortels.

Je kunt op je kop gaan staan, maar familie kun je niet ontkennen, je hebt gezamenlijke voorouders met de leuke en minder leuke kanten. Geef dat een plaats. Wat maakt een paar kaarten meer of minder nou uit op de complete begroting?

Oei, ben ik nu inmiddels enorm off topic, ik ben het even kwijt.

margje van dijk

margje van dijk

19-06-2011 om 12:30

Hulpeloze stumperds

Ik vind de briefschrijver/-ster (was het eigenlijk een man of een vrouw) nogal hulpeloos overkomen. Alsof ze de hele dag verzorgd moeten worden. Dat vind ik echt heel raar. Ik vind een bruiloft met gat helemaal niet erg, ik grijp mijn kans om met een paar leuke mensen die ik lang niet gezien heb (en die je bij zo'n bruiloft altijd wel tegenkomt) ergens wat te gaan eten of zo. Dat is toch niet zo moeilijk? Om daar nou zo verongelijkt over te doen, ik vind dat nogal kleinzielig. Om dan ook "het feest maar te laten schieten", alsof je het het bruidspaar nog eens extra wilt inwrijven? Dat vind ik nog veel ongepaster.

Eerlijk gezegd vind ik een bruiloft met gat juist lekker: even pauze, even zelf iets doen, en daarna weer terug naar het feestje.

Zelf hebben we het trouwens 16 jaar geleden wel gedaan zoals briefschrijfster het verwachtte. Voor onze bruiloft moesten de meeste mensen ook 2.5 uur reizen. De plechtigheid was al om 11 uur 's ochtends, dus het was een lange dag. Bij de lunch waren er zo'n 100 mensen, bij het diner 165, en 's avonds bij het feest meer dan 300. Sommigen waren er de hele dag al bij, anderen waren later gekomen, maar een gat was voor niemand nodig. We hadden ook bussen geregeld voor het vervoer. Al met al een hele happening. Zelf vonden we het geweldig, met al die mensen erbij, dus vanuit 'gastvrouw-perspectief' heb ik wél de neiging om iedereen te willen verzorgen. En onze familie, van wie er een heel aantal niet vaak buiten Friesland komen, heeft het ook erg op prijs gesteld. Vorige maand waren we bij een bruiloft van een nichtje, en altijd beginnen mensen weer over hoe leuk die dag toen was. Vooral ook de kinderen (van toen) herinneren het zich nog erg goed. Wij vinden het leuk dat wij erg "gekend" zijn in die grote familie die elkaar niet zo heel vaak ziet, juist door deze eendags-actie. Daar is een bruiloft toch ook een beetje voor bedoeld, nietwaar.

Kortom: vanuit gast-perspectief vind ik dat je het moet nemen zoals het komt, en niet moet vinden dat je verzorgd moet worden. Ik vind inderdaad dat het bruidspaar centraal staat, en niet de gast. Het bruidspaar mag van mij helemaal zelf kiezen hoe ze het doen: in z'n geheel (zoals wij), of met gaten.

Margje

Oh bah nee

dan liever een klein gezelschap wat van a tot z er bij mag zijn. Ik vind die hele bombariebruiloften zo niet 'mijn ding' (hahaha wetende dat heel veel mensen 'mijn ding' vreselijk vinden, ik zelf trouwens ook wel).

hoe groter de bruiloft hoe groter de scheiding.

nee ook niet waar. Maar nee echt niet, ik ken trouwens wel wat getrouwde mensen van mijn leeftijd, ik denk dat onze omgeving van leeftijdgenoten met kinderen op 50-50 zitten.

Hier nog steeds niet getrouwd, komt nog wel een keertje, en elk jaar wat er over heen gaat worden de plannen steeds kleiner

Ja pelle

dat gaan we hier waarschijnlijk ook keihard doen, allerlei tantes, nichten en andere mensen waar ik niets mee heb, zelden zie, hier nog nooit geweest zijn in de 3 jaar dat we er wonen, gaan wij niet voorzien van een lekkere hap.

Sancy

Sancy

19-06-2011 om 15:22

Ach

Tonny: 'Wat maakt een paar kaarten meer of minder nou uit op de complete begroting?'
Pelle: "Dat betekent dat jij een kaart wil van een neefje/nichtje om alleen het officiële gedeelte bij te wonen want al het andere kost toch echt meer dan een kaartje."
Een huwelijksvoltrekking is een openbare aangelegenheid waarbij iedere belangstellende, genodigd of niet, aanwezig mag zijn. daar hoef je niet speciaal uitnodigingen voor te versturen

Yta Chalne

Yta Chalne

19-06-2011 om 16:24

Not done

Onder 'not done' valt voor mij vooral het eindeloos commentaar leveren op hoe een ander haar/zijn huwelijksvoltrekking wil vormgeven. Laat toch lekker gaan! Die diversiteit heeft toch ook wel iets? En niet iedereen is van nature even gastvrij, en heeft behoefte aan veel mensen een dag om zich heen. Big deal.

Maylise

Maylise

19-06-2011 om 17:08

Familie

In principe zou ik zelf zeggen als je een bruiloft met alles er op en eraan organiseert dan nodig je ook gewoon de familie uit. Natuurlijk als er flinke ruzie is of als er mensen zijn die je al in geen 20 jaar hebt gezien en verder ook geen contact hebt dan snap ik dat je ze niet uitnodigt. Verder vind ik het altijd wat geneuzel om tante x niet uit te nodigen en tante y wel weer. Natuurlijk moet iedereen doet wat ze willen maar als je nu weet dat je bijvoorbeeld je ouders of tante zelf er een plezier mee doet om tante x uit te nodigen wat is er dan op tegen om dat te doen.

Ik vind namelijk niet dat een bruiloft alleen om het bruidspaar draait. Als dat zo was dan hoefde je helemaal geen gasten uit te nodigen. Het lijkt mij juist dat een bruiloft juist een soort affirmatie naar de wereld (en eventueel naar God) is van een relatie. Kortom de gasten zijn heel belangrijk want anders ga je gewoon met z'n tweeën naar het stadhuis/kerk en klaar.

Dan kan je ook best wat rekening houden verder met de familie verhoudingen en mensen een plezier te doen door ze ook uit te nodigen.

Ik begrijp dat het soms lastig is. Mijn dochter en haar verloofde hadden het dilemma een beetje wat betreft zijn familie. Hoewel de traditie is dat men trouwt in de plaats van de bruid hebben zij er voor gekozen om in het land te trouwen van de bruidegom en in het dorp van zijn ouderlijk huis staat. Voor mijn dochter houdt dat in dat ze makkelijk mijn hele familie en de familie van mijn man kan uitnodigen in de wetenschap dat toch alleen de mensen die echt dichtbij staan zullen komen. Verrassend genoeg komt er ook een oom van mijn man die we al in geen 10 jaar gezien hebben maar als die man zoveel moeite doet om een bruiloft bij te wonen dan is hij bijzonder welkom.

Echter de familie van de bruidegom woont wel vlakbij en dus ook de familieleden waar hij weinig contact mee heeft. Dan is het uitnodiging beleid delicater want die zullen wel allemaal komen. Immers ze wonen toch in de buurt. Dus dan zit je inderdaad opgescheept met achterneven waarvan je nauwelijks weet bij wie ze horen. Dat heeft dus wel even wat dilemma's veroorzaakt. Uiteindelijk hebben ze zijn moeder maar carte blanche gegeven met betrekking tot de verre familie mits ze het een beetje binnen de perken zou houden wat betreft aantallen aangezien zij beter kan inschatten hoe de verhoudingen liggen.

Mijn dochter zegt dat ze echt geen idee heeft hoeveel mensen er uiteindelijk zullen komen of zelfs maar hoeveel mensen er zijn uitgenodigd Het zal wel chaotisch worden.

tonny

tonny

19-06-2011 om 17:52

Het gaat tante tonny niet om de uitnodiging

het gaat me om het bericht en de mogelijkheid om mee te leven met dit bijzondere moment.

Of ik een cadeau stuur, een kaart met een bon, of ik naar de plechtigheid of naar het feest - dat is niet waar het om draait. Meer om het feit dat het mensen kennelijk totaal niet boeit of je op de hoogte bent van een belangrijk moment in hun leven of niet. Dat je er totaal niet meer toe doet.

Het gaat er niet per definitie om of je de mensen die je nodigt (of bericht stuurt) vaak of weinig ziet. Veel mensen hebben wel relaties waar je weinig aan toe komt en waarvan je, áls je elkaar door een of andere aanleiding dan weer ontmoet, merkt hoe leuk het was en hoe knullig dat je het allemaal zo hebt laten verwateren.
Of zeg ik nou iets heel geks?

Een trouwerij is een veel beter moment om allerlei uitgewaaierde vrienden en familieleden gelegenheid te geven de feestgevers en de genodigden te ontmoeten dan een begrafenis.

tonny

tonny

19-06-2011 om 17:56

Afslaan

Tuurlijk kun je een bruiloftsnodiging afslaan. Zou niet weten waarom niet. Als ze het maar tijdig weten.

Ik heb vroeger verscheidene feesten/plechtigheden geskipt. Mijn kinderen waren klein, er was geen geschikte oppas, dat soort dingen.

Trouwerijen waar verder niet veel te beleven valt in het letterlijke en figuurlijke gat heb ik samen met mijn geliefde prima besteed.

Ik herinner van járen geleden me een superleuke dag waarop drie bekenden trouwden in drie verschillende provincies. Hebben we een leuke rondrit van gemaakt, bij iedereen maakten we een ander onderdeel van de dag mee. Komisch was dat.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2011 om 23:05

Gat

Ik vind een huwelijk met een gat niet handig. Zeker niet als er gasten verwacht worden uit andere delen van het land. En als er dan ook nog suggesties worden gedaan voor restaurants en hotels, zou mijn broek afzakken eerlijk gezegd. Een huwelijk is voor gasten vaak ook een dure bezigheid. Tenminste... ik heb die neiging. Nieuwe outfit, kapper, eventueel de reis ernaar toe. Dan wil ik niet de kosten van een restaurant omdat ik tussendoor niet welkom ben. Ik vind het dus een zeer ongemakkelijke manier van uitnodigen. Mijn schoonouders zijn ook op zo´n huwelijk uitgenodigd. Het officiële deel was halverwege de dag en 's avonds een barbecue bij de mensen thuis, meen ik. Mijn schoonouders moesten de hele middag in de stad stukslaan. Ondertussen moest de auto in een parkeergarage. Ze zijn naar huis gegaan en zijn niet meer teruggegaan. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Mijn zus had duidelijk onderscheid gemaakt tussen mensen die er de hele dag bij mochten zijn en mensen die voor het feest uitgenodigd waren. De 'hele dag'-gasten werden van voor naar achter verzorgd. De avondgasten waren duidelijk alleen voor de receptie en het feest. Ook heel leuk en goed verzorgd. Als je het doet, trouwen dus, mag je best een beetje rekening houden met de gasten, vind ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2011 om 23:35

Familie

Het zal door sommigen ontaard gevonden worden, maar ik heb letterlijk geen seconde bedacht dat ik mijn familie moest uitnodigen. Tenminste de familie buiten onze gezinnen om. Ik heb een erg grote familie aan moeders' kant, een kleinere aan vaders' kant. Als ik die állemaal had moeten uitnodigen hadden we dat financieel nooit op kunnen brengen. Ik vraag me ook af of ik ze er een plezier mee had gedaan. Wij hebben onze trouwerij door verdrietige omstandigheden (eerste kindje was net niet levend geboren) opgesplitst in het burgerlijk huwelijk en een half jaar leter het kerkelijk huwelijk. De gemeente was echt voor een heel klein gezelschap, de kerk voor meer mensen. Maar de kerk was de katholieke kerk terwijl mijn familie nogal gereformeerd is. Het feest hebben we low-budget gevierd in een buurthuis. Leuk voor de mensen die ons redelijk goed kennen, maar voor familie waar we verder niets mee hadden... nou nee.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2011 om 23:38

Oh ja

de familie van mijn man mag er ook zijn. Nóg meer reden dus om geen ooms,tantes, neven en nichten uit te nodigen toen wij trouwden.

Maylise

Maylise

20-06-2011 om 00:02

Pelle

Ze weten natuurlijk wel ongeveer hoeveel mensen er komen maar niet precies. Mijn dochter weet wie ze zelf heeft uitgenodigd en wie haar verloofde heeft uitgenodigd en wie ik heb uit genodigd (met haar goedkeuren) en deels wie schoonmoeder heeft uitgenodigd. Echter schoonmoeder is wat enthousiast geweest en heeft wat meer mensen uitgenodigd dan oorspronkelijk de bedoeling was en sommigen ook mondeling waardoor we inderdaad niet meer helemaal precies weten wie er nu gaan komen. Daarnaast komt lang niet iedereen omdat veel mensen uit het buitenland moeten komen. Ze trouwens immers in zijn land en niet alle mensen zijn zo handig geweest om aan te kondigen of ze wel of niet komen. Dat heb ik deels opgelost door die mensen op te bellen maar er zijn nog een paar vraagtekens.
Kortom we weten hoeveel mensen er minimaal komen maar daarnaast zullen er wat extra mensen komen waarschijnlijk.

De accommodatie is groot genoeg dus dat is geen probleem. Het worden er ook geen 100 meer. Misschien 20 extra die we nu niet voorzien. Ik weet het niet. Catering is los van de accommodatie en ik weet dat we meer dan genoeg hebben om iedereen, ook extra mensen met een volle maag te laten vertrekken. Je zorgt toch altijd dat je wat extra hebt.

Drank is niet zo'n punt. Zijn familie drinkt, mijn familie nauwelijks en mijn mans familie helemaal niet. Drank zal er dus wel genoeg zijn want dat wordt wel door de accommodatie verzorgd en die willen winst maken.

Overigens op onze bruiloft heel lang geleden waren er ook mensen die opeens een vriendin hadden meegenomen of een op bezoek zijnde broer of iets dergelijks. Het is dus altijd handig om rekening te houden met een paar extra gasten.

Esmee

Esmee

20-06-2011 om 07:54

Van pelle

"Maar blijkbaar wil Tante Tonny toch wel een uitnodiging "

Hier een behoorlijk verontwaardigde schoonmoeder (tante van de bruid) die wel (overigens samen met alle andere ooms, tantes, neven en nichten) uitgenodigd was voor de kerkelijke inzegening en koffie en lekkers erna, maar niet voor het diner! Ik vond dat zo'n vreemde reactie van mijn schoonmoeder. Die was echt beledigd. Zij vond dat zij als tante het recht had om uitgenodigd te worden.

tonny

tonny

20-06-2011 om 07:58

Sneue reactie van die tante

je hoeft je niet beledigd te voelen als men je wel een kaart stuurt maar je niet als daggast voor alles uitnodigt. Beetje realistisch blijven zeg.
De plechtigheid plus koffie is toch prima. inderdaad is een diner voor tig personen (en ook nog een feest) een kostbare geschiedenis als je veel familie hebt. Jammer dat die mevrouw dat niet in perspectief kan zien.

Receptie?

Worden die nog echt gegeven bij bruiloften?
Mijn laatste bruiloftsreceptie is toch al minstens 20 jaar geleden.
Hier eigenlijk altijd gewoon overdag de plechtigheid en 's avonds feest. Hierdoor is het gat zo groot dat bijna niemand er meer van opkijkt.

ayla

ayla

20-06-2011 om 09:05

Receptie ja hoor

tenminste hier in het zuiden wel.
wij zijn 10 jaar geleden getrouwd, ceremonie in de ochtend, iedereen was welkom. daarna 'koffietafel' voor daggasten. 's middags receptie voor iedereen en 's avonds een feest inclusief buffet voor genodigden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.