Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Asa Torell

Asa Torell

18-06-2011 om 22:48

De bruiloft met gat


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Cobi

ze zien er niet uit juist, die Duitse familieleden. Ze komen echt in lompen gehuld. Vooral de antroposofen. Met dikke kleurloze wollen sjaals. En dat voor meisjes van 23, ziet er niet uit! Ik was vaak een vlag op een modderschuit daar. Hmmm.. weer cultuurverschil dus, misschien dat die 'Ollanders daarom zo tegen feesten opzien, omdat ze zich op moeten dirken.
Dus het niet formeel bij ons, alleen veel.

Verder bedankt voor je bijval. Inderdaad is het credo hier dat je bruiloften groot viert omdat je elkaar anders alleen maar bij begrafenissen ziet. Wie heeft er niet een gezellige nazit gehad bij de crematie van eoa obscure oudtante omdat je eindelijk eens kunt bijkletsen met nichten en neven die je al jaaarenlang niet gezien had. En dat je dan zegt goh we moeten weer een keer iets organiseren enz en dat komt er dan niet van.

De gein is ook, als je je bruiloft groot viert, gaat er vaak daarna weer iemand dood (dat gebeurt namelijk regelmatig, gaat vanzelf) en dan zeg je tegen elkaar "goh, goed dat we die bruiloft zo groot gevierd hebben want anders dan enz.." Het is een selffulfilling prophecy.

Klein puntje: je alliteratievermogen is inmiddels legendarisch, maar nu lopen lucullisch en bourgondisch doorelkaar want jij gebruikt bourgondisch waar ik lucullisch had ingebracht. Nou ja. Overigens dacht ik aan van die bruiloften in Noord-Italië waar je na de huwelijksmis he-le-maal wordt afgetankt met 7 of negen gangen. Lange tafels in de zon onder een afdakje met Italiaanse heerlijkheden. Spoom ertussendoor en weer verder.. muziek erbij... helemaal goed. Dat is meer lucullisch dan bourgondisch. Gewoon Echt Heel Erg Goed Eten.

Cobi....

wast Leuk met Lenny?

(om er ook nog maar een klein alliteratietje tegenaan te gooien?)

Of heb je het nog tegoed?

Ingrid

Hear, hear!

Pelle:"Niemand hoefde van mij naar het officiele deel te komen als ze dat niet wilden en dan hebben ze ook geen gat. Ik snap het gedoe gewoon niet zo. Kies voor het officiele deel EN het avondfeest en je kiest voor een gat. Kies je voor één van de twee dan heb je geen gat, kies je voor het laatste dan hoef je er vaak niet eens vrij voor te nemen (Rodebeuk). "
Kijk, simpel zat, met of zonder gat. Moet je helemaal voor je eiguh weten.
Groet,
Miriam Lavell

Pelle

Ik zou het ook anders doen nu. We zijn misschien ongeveer tegelijk getrouwd? Ik zou het nu nog groter doen. Wij hadden in de middag een receptie en de avond een avondeten, maar de locatie voor de avond had een maximum waardoor kennissen niet allemaal konden mee-eten.
En ik heb niet de hele draad gelezen, maar het woord 'belachelijk' heb ik niet gebruikt en ook niet willen gebruiken.

Overigens moeten ze bij ons, en da's dan ook weer een cultuurverschilletje, altijd vrij nemen omdat er ver gereisd wordt. Nog een reden om ze goed te verzorgen. Bij de herdenkingsdienst voor mijn moeder gingen er zelfs mensen met de nachttrein om de volgende dag weer te kunnen werken. Met een dochtertje van 2, die dan weer naar het kdv zou gaan. Tsja, da's dan weer een verschil met bruiloften, die weet je langer van te voren en dan kan je makkelijker vrij krijgen. Zeker omdat ze zelden in de Advent-tijd vallen. Er waren ook heel wat familieleden bij die drie dagen zijn gekomen; afscheid, crematie en kerkdienst waren op drie afzonderlijke dagen. Het hangt gewoon allemaal met elkaar samen.

Osm

Rodebeuk:"Als je het belangrijk vindt om je gasten gespijsd en gelaafd naar huis te laten gaan dan vind je daar ook geld voor. "
En ook dat lijkt me onzin
Het is een kwestie van rekenen. Het ene budget kan het hebben, het andere niet. Verrassing: de meeste budgetten kunnen het niet hebben. Nou ja, tenzij de complete vrienden en familieschaar niet groter is dan een stuk of 10.
Rodebeuk:"Daarom vind ik de uitdrukking van Miriam "wat een onzin" ook niet alleen onvriendelijk maar ook ongepast."
En dat vind ik nou ongepast. Je geeft een waarde-oordeel dat impliciet een verachting van mensen met minder bestedingsruimte is.
Rodebeuk:"Maar het ís geen onzin. Laat iedereen het bij zichzelf houden. "
De stelling 'een trouwerij hoort zonder gat' is onzin als algemeen geldende norm. Je kunt hooguit beweren dat 'jouw soort mensen' het in 'jouw soort kringen' niet kan maken om een trouwerij met een gat te organiseren.
Vind ik best hoor.
Groet,
Miriam Lavell

Asa Torell

Asa Torell

26-06-2011 om 21:46

Miriam

Ik snap nog steeds niet waarom je denkt dat je voor E10K geen 100 mensen eten kunt geven. Ik heb in mijn omgeving zelfs eerder de indruk dat 'het gat' omgekeerd evenredig is met de bestedingsruimte.

Asa

Joh, het kan voor veel en veel minder.
Waar het om gaat is dat je deelt wat je hebt. Mijn punt was dat je buiten NL (geheel los van osm dus, God mag weten waarom ze daarmee komt) een heel andere gastvrijheidscultuur hebt. En daar hoort bij dat je feesten viert, niet overslaat, en altijd viert met wat je hebt. In goede en in slechte tijden. De slechte tijden daar hoef je niet zoveel voor te doen, die komen vanzelf wel, maar de goede, daar moet je bij stil staan en het feest zo groot mogelijk maken.

Zou het misschien zijn dat ze vaste verwachtingen hebben in NL? Kwaliteitseisen? Dat ze denken dat het niet goedkoop kan? Ik krijg mijn vinger er niet achter. Soms werd bij mij in de familie voor een bruiloft gewoon een deur uit de sponning gehezen, op twee stoelen gelegd, en daar werd dan al het eten op gelegd wat ze vinden konden. Vervolgens (het was een niet al te grote Vierzimmerwohnung) kwam gewoon iedereen, van de ouders tot de vaagste schoolkennis, die Wohnung in, en ik weet niet hoe het paste maar iedereen stond op een gegeven moment met een bord eten.
We logeerden ook op die 60-80 m2 vaak met zijn 10-en. De NL familie deed daar altijd lacherig over, maar dat ging prima. Gewoon de een na de nader naar de badkamer, en tegen tien uur was iedereen dan wel geweest. Ondertussen werd er ontbeten en bij het signaal "Bad ist frei" ging dan de volgende.

Ik ben eigenlijk niet anders gewend dan dat ik door Nederlanders ben aangesproken op deze cultuurverschillen. Zeker in mijn jeugd op een heel onaangename manier (30 jaar na de oorlog). Daarom zit er voor mij wel wat emotie achter. Zoveel afwijzing als we in NL kregen, zoveel hartelijkheid kregen we over de grens. Ik heb eigenlijk ook geen zin om dit te verdedigen. Het gaat me er puur om dat het anders kan, ook als Nederlanders denken dat dat niet zo is. Dan nog kan het anders. Het kan altijd anders.

Jurk

Asa, wat ik niet snap is waar je die 10K vandaan haalt, waar je dan ook nog geld voor het feest en de trouwerij vandaan haalt en, on top of: Hoe moet het nou met die trouwjurk!
Groet,
Miriam Lavell (zelfs zonder jurk)

Miriam

Ik ga niet uitgebreid in op wat je zegt.
Ik moet je alleen teleurstellen. De mores en tradities die ik hier aandraag staan mijlenver af van wat in osm-kringen gebruikelijk is. Daar zie je juist heel vaak gatbruiloften.
De mores die ik noem komen voort uit de lagere burgerklasse in een streek van Europa waar door het erfrecht, dat de boedel over alle kinderen verdeelde, alleen maar keuterboeren waren. Mijn overgrootvader was er daar één van, mijn andere overgrootvader daar was bakker. Ze zaten aan de grond door de zware economische crisis begin 30-er jaren. Maar ze waren heel blij dat hun kinderen gingen trouwen, en ook dat feest, in 1935, moet gedenkwaardig zijn geweest.
Wat ben ik blij dat ze toen alles op alles hebben gezet om er een mooi feest van te maken en dat ze niet naar jou geluisterd hebben. En wat ben ik blij dat die traditie niet uitverdund is toen mijn moeder over de grens in dit modderkikkerland trouwde, zodat wij, hun nakomelingen, nog steeds volgens hun regels leven.
En wat ontzettend ontzettend merkwaardig en jammer, dat een dergelijke gastvrijheid in dit land, waar we in vrede en ontiegelijke luxe leven, zoveel negatieve reacties kan oproepen.

Asa Torell

Asa Torell

26-06-2011 om 22:32

Bedrag

Dat is het gemiddelde bedrag voor een nederlandse bruiloft. Daarin valt volgens mij genoeg te schuiven om een leuke jurk, een feest en veel eten te bekostigen, als je zou willen. Maar misschien is het waar wat Cobi zegt, en kun je in een hoop gevallen meer commentaar verwachten op de afwezigheid van de witte jurk, of op het gebruik van de omgekeerde deur, dan op de afwezigheid van de maaltijd.

Hahaha cobi

Ik zie het helemaal voor me. Zat je toen al in de kleine kinderen of zo?
Wat ik wel heb gedaan is bedanken voor de helft van de vrijgezellendag. Nu ik erover nadenk, dat heb ik zelfs 2x gedaan. Ergens bij 50 euro loopt bij mij de meter vast. Dan geloof ik het verder wel, na Hamam-bezoek en fluisterboot. Of is Hammam met twee m-en?
De high tea in een duur hotel in Amsterdam was trouwens wel puik. Goed weer hadden ze daar ook. Mocht ook wel voor die prijs..

Asa Torell

Asa Torell

26-06-2011 om 22:36

Enfin, voorlopige conclusie

het gat is in ieder geval gebruikelijker dan je uit Beatrijs' reactie zou vermoeden.

Asa Torell

Asa Torell

26-06-2011 om 22:38

Oja

Dat was dus alvast een reden waarom ik voor die achterafmeldings-trouwerij zou willen gaan: dan bespaar ik in ieder geval mijn vriendenkring een vrijgezellenfeest...

Asa

"misschien (...) kun je in een hoop gevallen meer commentaar verwachten op de afwezigheid van de witte jurk, of op het gebruik van de omgekeerde deur, dan op de afwezigheid van de maaltijd."

Ja, dat is wat ik bedoel met die eisen. Nou ja met die eisen bedoelde ik meer dat mensen misschien duur eten verwachten? Maar dat kan je uitbreiden. Dus wat je dan krijgt is dat je moet trouwen volgens heersende normen. En dan verklaren die normen het gat. Het kringetje is weer rond. Blijft over dat je dus maar het beste kunt doen wat je zelf wilt. Is er tenminste 1 iemand tevreden...

Wat nu helemaal op de achtergrond raakt trouwens, maar ook niet onbelangrijk, is dat je dan nog een recept voor in het verzamelalbum moet meenemen, en een mp3 moet opsturen voor hun liefdes-CD, en een (waar gebeurd) taart voor het buffet, en kleding met een bepaald kleuraccent, en een doekje voor de te borduren badjas voor de bruid (ook echt gebeurd), en een fles wijn met een etiket erop geknutseld met een toekomstwens... ach mensen, alle voorbeelden zijn waar gebeurd!.
Mijn hoogste score was 5 van dit soort verzoeken voor 1 bruiloft. Mijn gok is dat veel mensen een rare jurk en echt eten zullen vergeven in ruil voor het gevrijwaard blijven van knutselarij.

Asa Torell

Asa Torell

26-06-2011 om 22:42

Rodebeuk

De kern van dit soort culturele zaken is volgens mij toch dat je als immigrant wordt geacht je mening over de plaatselijke gang van zaken voor je te houden tenzij positief. En daarvan denk ik wel dat het in andere landen ook zo gaat, maar dat is misschien wel wishful thinking over mijn modderkikkerland.

dat zal het zijn.
Maar waarom Miriam dan nog met dat osm-verhaal komt... misschien doppelt genäht heilt besser?
Nou, Beuk zit weer in haar hokje hoor.. kindertjesbedtijd.

Deugt niet

Rodebeuk:"Wat ben ik blij dat ze toen alles op alles hebben gezet om er een mooi feest van te maken en dat ze niet naar jou geluisterd hebben."
Yeah, right. In 1935 ergens in, waar was het, een boerendorp in Duitsland? Ik vind het allemaal best. Maar hoe wil je die situatie precies vertalen naar het Hoofddorp van nu, waar je al op burenruzie kunt rekenen als je meer dan 10 eters hebt? En bovendien: waar de trouwzaal en de feestzaal mijlenver bij elkaar vandaan liggen. Niet alleen in locatie, maar ook in tijd.
1935, ja, toen waren de mensen nog dankbaar!
Cobi:"Een uitnodiging voor een life event heeft in de praktijk geen vrijblijvend karakter."
Is dat in het geval van de case van Beatrijs ook zo? Of voelt de 'goede vriendin' zich buitengesloten omdat ze niet met de familie mag mee-eten?
Wat mij stoort aan de vraag én aan het antwoord van Beatrijs, is de algemeenheid.
Dit "Een huwelijksviering met een zogenaamd gat in de dag, een periode waarin gasten op eigen kosten voor vertier en eten moeten zorgen, is een opzet die niet deugt."
Dat vind ik een antwoord dat niet deugt.
Groet,
Miriam Lavell

Asa Torell

Asa Torell

26-06-2011 om 22:47

Eisen

toch is dat wel een eye-opener voor me, zo had ik het echt nog niet bekeken.

Rekening

Rodebeuk, wie betaalt de huwelijksdag?
"doppelt genäht heilt besser? "
Niet schelden hoor.
Reken het even voor aub. Hoeveel gasten, hoe lang is de dag, wat ga je eten, wie betaalt dat, waar is het feest, etc.
Ik bedoel, ik kan een eind met je meegaan met arme boeren feestelijkheden, maar dan komt de rekening niet bij maar één stelletje terecht. Dan draagt iedereen bij wat ie kan, al is het een mud aardappels.
Ik vrees dat dat Beatrijs dat geen goede ruil had gevonden.
Groet,
Miriam Lavell

Maylise

Maylise

26-06-2011 om 22:57

Nou

Alle bruiloften die ik heb bijgewoond waren zonder gat. Daar zitten inderdaad veel bruiloften bij van buitenlanders maar toch ook wel een aantal Nederlandse bruiloften. De bruiloften van Nederlanders die ik heb bijgewoond vallen uit een in twee categorieën. De categorie simpel, goedkoop, eenvoudig en vlug. Met z'n allen naar het stadhuis/kerk en daarna wat drinken/koffie met gebak/kleine lunch, afhankelijk van het tijdstip. De tweede categorie is bruiloft met alles er op en eraan dus ceremonie/diner/feest of ceremonie/feest met buffet.
Bij beide categorieën heb ik nog nooit een bruiloft meegemaakt waarbij de gasten maar voor een deel van de festiviteiten werden uitgenodigd. In principe was iedereen er bij alles bij.

Drie uitzonderingen heb ik meegemaakt. Bij een bruiloft was het feest op een andere dag dan de ceremonie omdat de moeder van de bruid ziek was en beiden op een dag waren te veel. Twee keer ging het om een bruiloft waarvan de ceremonie al eerder had plaats gevonden in het buitenland. Wederom overigens geen gat.

Dus ook lang niet alle Nederlanders vinden een bruiloft met gat of een bruiloft waarbij niet alle gasten voor alles zijn uitgenodigd normaal. Bovendien ben ik zelf ook gewoon Nederlander en ik vind de bruiloft met gat ook een vreemd fenomeen.

Hoeveel dan

Maylise:"De tweede categorie is bruiloft met alles er op en eraan dus ceremonie/diner/feest of ceremonie/feest met buffet."
Hoeveel mensen waren dat?
Groet,
Miriam Lavell

Tja

Volgens mij zijn er twee soorten uitnodigingen, of je mag er de hele dag bij zijn, of je wordt uitgenodigd voor het feest. Dan mag je altijd naar de trouwplechtigheid, maar dat doen volgens mij alleen mensen die in de buurt wonen en er tijd voor hebben, of mensen die niet naar het feest gaan maar wel het bruidspaar willen feliciteren.
Wij zijn gatloos, wel feestelijk maar zonder feest getrouwd. Heb toch achteraf vernomen dat er hier en daar iets niet deugde, ach ja.
Als ik nog eens ga trouwen dan wil ik Las Vegas door een nep Elvis getrouwd worden. Dan stuur ik achteraf wel een kaart met vreselijke foto. Lijkt mij geweldig, en dat het niet deugt is zeker.

Vic

Vic

26-06-2011 om 23:14

Och

Ik heb niet zoveel moeite met bruiloften met gat en vind het niet vreemd dat je het diner alleen met familie en naaste vrienden doet. De laatste bruiloft die ik heb bijgewoond, overigens alweer 7 jaar geleden, was zonder gat. Na de huwelijkssluiting in het stadhuis waren alle gasten uitgenodigd voor de receptie/borrel/buffet. Was echt een heel gezellig feestje, en het koppel is nog steeds bij elkaar. Een half jaar daarvoor had ik een bruiloft mét gat, maar voor mijzelf weer zonder omdat ik alleen naar de receptie ben geweest. De bruidegom van dat stel is inmiddels alweer voor de tweede keer getrouwd (waarbij ik niet was uitgenodigd).

Maylise

Maylise

26-06-2011 om 23:26

Miriam

Bij de bruiloften met alles erop en eraan zal het aantal gasten gevarieerd hebben van rond de 20 (bij een vriendin) tot meer dan 300 (bij een nichtje). Gemiddeld zo rond de 100? Ik weet het niet precies meer maar meestal wel een flink aantal mensen. De mensen met minder geld kozen vaak voor een hele simpele bruiloft of iets er tussen in. Alleen ik heb nooit meegemaakt dat de besparing kwam van een deel van de gasten een deel van de dag maar uitnodigen. Als het budget bescheiden was dan kwamen er of minder gasten in totaal of werd het eten/feest/locatie aangepast aan het budget.

Snuggle's

Snuggle's

27-06-2011 om 01:54

Maar wie nodigden jullie dan uit voor het feest?

Ik verbaas me echt een beetje over deze discussie. In mijn omgeving wordt voor het trouwfeest 's avonds jan en alleman uitgenodigd, van buren tot collega's. Moeten die allemaal mee eten dan? Of vierden jullie het alleen met echt goede vrienden en familie?
Op de meeste bruiloftsfeesten waar ik ben geweest waren zoveel mensen dat de chinees voor iedereen ook behoorlijk in de papieren was gelopen.
Iemand zegt ook dat de bruiloften van mensen met weinig geld kleiner zijn. Dus word je liever helemaal niet uitgenodigd voor een bruiloft dan dat je een uitnodiging krijgt zonder eten erbij?

Ik heb zelf héle vage trouwplannen en dit draadje is wel een eye opener voor me. nooit gedacht dat zoveel mensen deze mening hebben.

Snuggle's

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2011 om 02:58

Wij

nodigden alleen heel directe familie, dus ouders, broer en zussen + aanhang, vrienden en collega's (toen had alleen man collega's) uit. Geen ooms en tantes, geen neven en nichten. Dat zijn er teveel. En omdat ons budget niet al te groot was, hebben we het simpel bij drankjes met borrelhapjes gehouden in een buurthuis. Wij zijn met een heel groot gat getrouwd. Twee verschillende trouwdagen voor gemeente en kerk. De kerk was in de avond en het feest ook, dus iedereen die erbij was in de kerk ging mee naar het feest. Bij het burgerlijk huwelijk ging het eigenlijk ook zo. Iedereen die daarbij was, ging met ons mee de kroeg in voor een drankje. Niet zo lang, een uur meen ik. Ik vind het leuker om alles met iedereen die we erbij willen hebben te doen, dan ingewikkeld onderscheid te maken in wie aan wat mee mag doen.

Fiorucci

Fiorucci

27-06-2011 om 06:23

Kleiner

Het is overigens bepaald niet zo dat mensen alleen maar kleine bruiloften geven vanwege het budget! Er zijn heel veel mensen die geen behoefte hebben aan hordes mensen op hun trouwdag.

Miriam: slijtage aan de schoenzolen

Dat is lef hebben, om iemand voor 'osm'-er uit te maken, en ook verder alles wat lelijk is ("impliciet een verachting van mensen met minder bestedingsruimte"), er zo feitelijkheden bij te fantaseren, van diegene te horen dat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt, en dan zonder een blik of een bloos weer feitelijke vragen te stellen.

Ik snap niet waarom je hiermee weg komt, waarom forumbeheer kennelijk jouw bijdragen zo anders waardeert dan die van anderen. Ik heb het draadje teruggelezen, en heel veel toevoegingen en nuanceringen van mij sla je over. Je pakt alleen eruit wat je wilt aanvallen.

Nu sleep je Beatrijs er weer bij. Weet ik veel wat die zegt, daar ga ik helemaal niet over. In mijn eerste posting heb ik heel duidelijk als eerste gesteld: iedereen moet het zelf weten.

En antwoord op je vraag is simpel. Het maakt helemaal niet uit waar je woont in welke tijd. Jij zit zelf vast in je hoofd en je voorstellingen. Jij waardeert de andere posten op het budget hoger dan ik. Je hebt gewoon een bedrag X als budget en daar blijf je binnen. Hoe simpel kan het zijn? Als het bedrag laag is en je woont in Hoofddorp met onmogelijke buren dan koop je geen jurk. Snap je? En je neemt het gratis uurtje op het stadhuis. Jij schermt maar met Andere Kosten maar ik gaf al aan dat je ook geen kleren kunt kopen. Vrijwel alle kosten zijn variabel. En de timing/plaats van je huwelijk ook. Dus die onzin over dat trouwlocatie en feest ver uitelkaar liggen, da's toch echt voor jouw rekening. Ik zou zeggen dan trek je wandelschoenen aan en ga je lopen. Of is de slijtage aan de schoenzolen dan het probleem? Ouden van dagen zet je in de regiotaxi. Klaar is klara.

Ik heb echt het gevoel dat jij tegen een schijnvijand zit te vechten. Ga je gang.

Rodebeuk

Ik heb twee kinderen en als die willen trouwen dan trek ik zo 5.000 euro uit mijn zak. Daar kan je met 100 mensen van eten.

Huh???

Mona

Mona

27-06-2011 om 08:49

Gat eigen keuze van gast

Ik heb maar een deel van het draadje gelezen maar zo deden wij het.
Trouwen om 16.00 uur met aansluitend een receptie. Daar hebben we de familie voor uitgenodigd en een hele bubs mensen die we niet op het feest uitnodigden. (collega's, familie die we niet vaak zagen etc.) Daarna liep de receptie af en gingen wij eten met de familie. Vervolgens liep het over in het feest waar we de anderen voor uitgenodigd hadden. Familie en beste vrienden bleven dus de hele dag. En vervolgens de ene pluk dus in de middag+receptie (toch lekker wat hapjes en drinken) en de andere pluk in de avond voor hapjes en feest. Tussendoor gingen we dus met een groep eten. Volgens mij hebben de gasten geen last van een gat gehad, tenzij ze daar zelf voor kozen, iedereen mocht dus wel op de trouwplechtigheid komen, maar dan kozen ze zelf voor het gat, ze konden ook alleen 's avonds komen natuuriljk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.