Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Asa Torell

Asa Torell

18-06-2011 om 22:48

De bruiloft met gat


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

La vita È bella

Rodebeuk:"Jij waardeert de andere posten op het budget hoger dan ik. Je hebt gewoon een bedrag X als budget en daar blijf je binnen. "
Inderdaad. En daarmee kun je wel schipperen, maar dat moet uit de lengte of uit de breedte. Dat betekent dat de tantes een gat in de feestelijkheden hebben (die zijn aan het koken, voor hen geen plaats bij de plechtigheid), of de ooms (of een willekeurige schapenhouder) een gat in hun veestapel, of groentetuin en/of dat de bakker, de slager en de kruidenier nog maar af moeten wachten of hun verse waar ooit betaald wordt.
Je doet net alsof het vieren van het leven zo'n verrukkelijk gebruik is in het bestaan, maar op elk niveau blijft de vraag of bruin het kan trekken.
En in die context is de morele plicht om iedereen het hele gedoe van A tot Z mee te laten maken niet alleen maar feest, maar ook een zorg.
Dat stukje mis ik werkelijk in je romantische bespiegelingen. Het is alsof, en dat is mogelijk, je die consequentie van de cultuur die je zo ophemelt nog niet bent tegengekomen. En je hebt helemaal gelijk dat 'de mensen' (vooral de gasten) nog jaren lang over het feest der feesten praten, maar daar hoort niet zelden bij dat ouders en of het echtpaar zelf, de familie van wie geld is geleend of de slager die het zoute vlees heeft geleverd, nog jarenlang doet om over het gat in de begroting te komen.
Begrijp me niet verkeerd, die situatie komt ook heus voor bij bruiloften met alles erop en eraan, mét gat. Zie Wesley en Yolanthe. Begroten en betalen is nu eenmaal niet ieders kracht.
Maar jouw voorstelling van het feest der feesten is er net zo goed een die aan drukkende verwachtingen moet voldoen. Het is niet alleen maar feest en zeker niet voor iedereen.
Over die drukkende verwachting gaat de eigenlijke vraag. Zie de vraagsteller "Alles lijkt erop gericht om het bruidspaar een onvergetelijke dag te bezorgen, terwijl de gasten er naar mijn gevoel bekaaid afkomen." Die beklemmende verwachting, kennelijk moet de trouwdag vooral over de gasten gaan, kleeft ook aan jouw cultuurdingetje.
Nu is het mogelijk dat je het eigenlijk helemaal niet over trouwfeesten wilt hebben, maar over levenshouding waarbinnen ook zonder geld en met ellende van elk leven een feest gemaakt kan worden, zie La Vita è Bella.
Ja, mooi. Romantisch ook.
Maar die kwaliteit kun je niet blind aan alle feestgangers toekennen. Welke invulling je ook kiest, er zijn er altijd die zich tekort gedaan voelen.
Groet,
Miriam Lavell

Kledingvoorschrift

Nikus:"dan trek ik zo 5.000 euro uit mijn zak. Daar kan je met 100 mensen van eten. "
Ja hoor. Voor 5 euro de man heb je ze allemaal aan de couscous. Maar wel onder voorwaarden dat een deel van de gasten het kledingvoorschrift "keukenschort" naleeft en zich bezig houdt met het koken en de bediening en niet te vergeten de afwas.
Het kan niet voor iedereen feest zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Interpretatie

Cobi:"Heel het forum is bij deze uitgenodigd op mijn verjaardag. \'t Is een takkeneind rijden, maar jullie kunnen collectief de scoutingblokhut voor een habbekrats huren om te overnachten en er zijn een slijterij en twee snackbars om de hoek. Cadeautip: 50 pop of een envelop. "
Ligt het nou aan jouw schrijfstijl of aan het betoog van Beatrijs dat deze interpretatie van 'de kwestie' niet klopt?
Groet,
Miriam Lavell

Verwarring

"Beatrijs vindt dat DIE opzet niet deugt. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het echt ongehoord om een uitnodiging te laten vergezellen van een brief waarin je in de portemonnee van je gast tast."
Nou, Cobi, die lezing moet dan toch vooral zijn ingegeven door bij jou gevoelde morele verplichting om bij alles te verschijnen, zelfs bij de uitnodiging om te blijven slapen (in een hotel, dat je zelf mag uitzoeken, dat wel).
Beatrijs stapt over juist die kwestie vrij eenvoudig heen met "Ga om te beginnen niet naar de plechtigheid zelf."
Kritiek op het niet mogen logeren (of bekostigd zijn van een slaapplaats) voor een 'goede vriend' die 2,5 uur moet rijden, heeft Beatrijs helemaal niet.
Ze schrijft:"Een huwelijksviering met een zogenaamd gat in de dag, een periode waarin gasten op eigen kosten voor vertier en eten moeten zorgen, is een opzet die niet deugt. "
Dat is any huwelijksdag. Ook voor een doelgroep die om de hoek woont. Kennelijk meent Beatrijs dat een open dag de hele dag tot de standaard hoort.
Cobi:"En mocht ik het ooit halen, mijn zilveren forumjubileum dan doe ik het, dat buffet bij mijn buurtchinees voor tout ool, dwz iedereen die zich voor een dagje over de aversie tegen kiloknallervlees kan heen zetten, want biologisch zal er niet inzitten voor 11,50 de man"
Nou, dat bedoel ik maar. Ben jij nou een kniert dat je mij, 1000 km rijden tegen die tijd, niet te logeren uitnodigt, of moet ik gewoon zelf een hotelletje zoeken en doe je mij het plezier daar vast wat tips voor te geven?
Wanneer is dat eigenlijk, zilver?
Groet,
Miriam Lavell

Trouwens

Cobi:"dwz iedereen die zich voor een dagje over de aversie tegen kiloknallervlees kan heen zetten, want biologisch zal er niet inzitten voor 11,50 de man."
Zelf wat te drinken meenemen?
Groet,
Miriam Lavell

Heb ik ook wat geleerd

Cobi:"Zilveren jubileum is rond 2022"
Dat gaf me geen antwoord op mijn werkelijke vraag, dus maar even gezocht. Zilver, dat is voor mij nu, ik bedoel straks, ik bedoel nog een week of 10.
Ik heb niet gespaard. Wist ik veel.
Nee, geen feestje. Er staat werk in de agenda.
"Dus ik voer geen breed uitnodigingsbeleid; geen stille meelezers en je moet al wel minstens 5 jaar onder dezelfde nick met enige frequentie meeschrijven."
Kijk, dat is een mooie selectie. Wordt het toch nog een bescheiden feestje.
Groet,
Miriam Lavell

Hmmm... weersinvloeden?

Volgens mij is dit draadje vooral geschikt om te kijken hoe draadjes ontsporen. Misschien onder invloed van de zeer plotselinge weersveranderingen. Ik heb net in de supermarkt gelopen, heerlijk koel, en toen realiseerde ik me dat het echt tijdverspilling wordt als er zo langs elkaar heen gepraat wordt.

Begrijp ik het nu weer goed...

...dat mijn familie schapen koopt zonder te betalen en daar couscous bij serveert die ook nooit betaald is? En dat ze geld lenen of onschuldige middenstanders duperen? En dat ik, ook zo'n mooie sneer van Miriam, dus in de tijd terug een spoor van maatschappelijke ontwrichting zal vinden omdat mijn familie Jan en Alleman beduveld heeft voor een romantisch ideaal. Terwijl ik uitgebreid had uitgelegd dat er zoiets bestaat als sparen of dingen verkopen.

...Of dat er bij Miriam sprake is van een omgekeerd concept van Jezus en de broden/vissen? In plaats van dat er meer bijkomt gaat er bij haar per gast 45 euro in het niets verloren. 5000 euro voor 100 mensen is niet 5 euro per persoon, maar 50. Ik was ruim gaan zitten voor het lucullische gebeuren (kosten waren bij ons de helft).

...Of dat Pelle zich afgeserveerd voelt terwijl ik begin te zeggen dat iedereen het toch echt zelf moet weten? Echt Pelle, toen ik zei dat ik niet snap hoe je erop komt bedoelde ik dus die casus dat mensen 2,5 uur onderweg zijn en verwacht worden bij de ceremonie. Ik vind niet dat iedereen gatloos moet trouwen, ik vind alleen dat als er veel van gasten wordt verwacht daar eten tegenover moet staan. Als jullie weinig van gasten verwachten kwa reistijd/kleding/aanwezigheid, dan is er toch niets mis met een gat? Dat was de casus helemaal niet.

...Of dat je dus ook niet een receptie voor Jan en Alleman mag doen en daarna een kleiner avondeten? Dan heb je ook geen gat, en je ooms en tantes komen gewoon op de receptie en gaan daarna gatloos huiswaarts.

...Of dat het handig en toegestaan is om het onderwerp van discussie onbeperkt op te rekken en in te korten? Ik zie hier voortdurend de panelen schuiven.

Oh Mirjam, wil je trouwens die prutfilm La vita e bella erbuiten laten. Dat was je Goodwin-moment. Als het al niet de schapen en couscous waren. Een nieuwe variant; de Maghreb-Goodwin.

Makkelijke oplossing voor kiloknallerdilemma:

[Cobi:"dwz iedereen die zich voor een dagje over de aversie tegen kiloknallervlees kan heen zetten, want biologisch zal er niet inzitten voor 11,50 de man."

Zelf wat te drinken meenemen?

Groet,

Miriam Lavell]

Vegetarisch buffet? Hebben wij gedaan om in 1x van kosher/halal-toestanden verlost te zijn.

Cobi

bij wie nog geen gaatje in het hoofd heeft ben ik graag bereid er eentje bij te boren en dan zet ik er zonder onderscheid des persoons een overloopventiel in.
Het moet nou maar eens afgelopen zijn

Izar

Dat kan niet meer. Zonder gat. Dat vind ik echt heel oncollegiaal van je. Zeker ook nog zonder schaap en zonder chinees? Dan voelt echt het hele forum zich afgewezen.
Ik stel voor dat we eerst zo rond een uur of 10 uur zodat de verre reizers onaangenaam vroeg moeten vertrekken de omgeving van je oude huis bekijken. Dus dat we er al niet meer in kunnen.
En dan zijn we vanaf 17 uur welkom in je nieuwe stulp voor een borrel. He, je hebt toch even tijd nodig om de boel aan kant te krijgen?

Zo de waard is

rodebeuk, inderdaad, je slaat op hol.
Dat je alleen maar dénkt dat ik het specifiek over jouw familie heb. Hoe kom je erop inderdaad.
Of heb je het werkelijk al die tijd alleen maar over 'de cultuur van jouw familie' gehad en dat met de omschrijving "Mijn punt was dat je buiten NL (geheel los van osm dus, God mag weten waarom ze daarmee komt) een heel andere gastvrijheidscultuur hebt."
Het lijkt een typisch staaltje van zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Je hebt het namelijk wel steeds specifiek over mij. Waarom toch?
Rodebeuk:"...Of dat er bij Miriam sprake is van een omgekeerd concept van Jezus en de broden/vissen? In plaats van dat er meer bijkomt gaat er bij haar per gast 45 euro in het niets verloren."
Welnee. Je mist telkens maar weer het punt. In antwoord op de vraag van Nikus ondersteun ik je betoog dat het voor minder kan. Voor veel minder zelfs, zoals jij steeds betoogt (pas het aan aan je bestedingsruimte). Maar zelfs dat vat je op als een aanval.
Rodebeuk:"Oh Mirjam, wil je trouwens die prutfilm La vita e bella erbuiten laten. Dat was je Goodwin-moment. "
Hoezo?
Rodebeuk:"Als jullie weinig van gasten verwachten kwa reistijd/kleding/aanwezigheid, dan is er toch niets mis met een gat? Dat was de casus helemaal niet. "
Aha, lek boven. Al dat gedoe om verkeerd lezen.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

27-06-2011 om 12:00

Gaatje?

"terwijl ik meteen dacht die mensen hebben een gaatje in hun hoofd."
En bedankt
Ik heb dat trouwens maar een keer gedaan, zo'n dreumesfeestje van 10.30-12.00 en van 14.00-17.00. In de praktijk kwamen mensen doodleuk om 11.30 aanzetten, en dan zet je ze natuurlijk niet om 12.00 uur buiten de deur. En natuurlijk van die onverlaten die al om 13.30 voor de deur staan voor het middaggedeelte. Sindsdien heb ik alleen nog maar een middaggedeelte, van 14.00 tot 17.00 uur. Kan ik tenminste uitslapen. We kunnen niet allemaal van het type 'gezellig go with the flow zijn'.

Miriam

???

wel veel mensen om je heen die het punt missen he, de laatste weken.
vooral dat je zo onvriendelijk en fel wordt staat me nu echt tegen.

Nou zeg cobi

Daar zeg je me wat.
Volgens mij loopt daar inderdaad een leuke LAW-route. Misschien wel meer dan één. Alleen geen struinroute.

http://www.wandelnet.nl/wandelroute

En ik vrees dat die route niet helemaal rechtstreeks kan. Dus dat betekent dat Ingridt en ik inderdaad als gangmakers nodig zijn, 10 uur starten is wat te laat.
Voor 50 km lopen, hoe lang moet het gat dan zijn denken jullie? Misschien als we om acht uur eruit gegooid worden bij Izar, dat we dan die borrel om 17 uur halen? Wel van te voren plassen allemaal.

En cobi, je hebt gelijk natuurlijk.
PS Izar ik hoop dat ik je niet bang gemaakt heb met dat kaartje ... voor onherkenbaarheid is gezorgd hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2011 om 14:00

5000 euro voor 100 gasten

Leg het nou an mij of ken Miriam niet rekene ?
Nikus kopieert volgens mij Rodebeuk met de opmerking over 5000 euro voor eten en geeft aan dat je voor 5 euro per gast best couscous of iets dergelijks kunt serveren. 5000 euro met 100 gasten is voor mij nog altijd 50 euro per gast. Dat noem ik geen goedkoop buffetje/diner. Dat is wel meer dan een bak couscous. Ik zou dat dan ook niet zo uit mijn zak trekken voor mijn dochters.
Verder kom ik tot de 'komische' conclusie dat het echt overal hetzelfde gaat. Sommige mensen kunnen zich alles permitteren qua uitspraken, anderen niet. Hier op OO kan me dat niet zo heel veel schelen, op mijn werk ligt het anders.
En bruiloften moet iedereen zo vieren als waar hij/zij zich het beste bij voelt. Als er weinig gasten komen zal er iets aan de uitnodiging geschort hebben.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

27-06-2011 om 14:25

Zonder de hele discussie gelezen te hebben

Hier ging het als volgt:
's middags om 2 uur trouwen op het stadhuis. daarvoor verzamelden alle daggasten zich bij de (schoon)familie. Iedereen is welkom daar, maar niet iedereen kwam (vanwege het gat!)
15.00 taart eten en aansluitend om half 5/5 uur buffet met de daggasten.
18.30 u. kerkdienst met aansluitend een receptie en feest (receptie ging door tot 21.00u, toen receptiegasten weg en daarna naadloos over in het feest).

Je zag dus dat veel mensen bij de kerkdienst kwamen en dan naar de receptie en feest, precies zoals wij het ook wilden. Wilde men wel naar het stadhuis komen, prima, dat mag, maar dan ga ik er vanuit dat ze ook zelf iets voor het gat regelen. Kom je niet, ook helemaal prima, want wij vonden de kerkdienst het belangrijkste. En anderen kwamen alleen naar het feest/ receptie. Ook helemaal goed en gezellig. Wij hebben dan ook verder geen klachten gehoord (maar goed, er zijn altijd wel wat mensen die er wat van vinden).

Ik vind een 'gat' dus op zich niet erg, ook bij bevriende stellen is het gebruikelijk, je kiest zelf waar je heen gaat.
wat ik wel ver vind gaan in het voorbeeld, en dat zou ik zelf nooit gedaan hebben, is een briefje erbij met restaurants en overnachtingsmogeljkheden. Dat is dan aan iemand zelf.

Lynn

Ok even snel

niet grappige diashow van meer dan een half uur door trotse vader.
niet grappige speech van meer dan een half uur door een dronken vriend van de bruidegom,

... nee joh cobi, dat is wel zo'n afgezaagd onderwerp.
Laat maar.

Tirza G.

Tirza G.

27-06-2011 om 15:11

He ja nietgetrouwd.......

Maak het lekker nog een beetje onoverzichtelijker. Met je percentages. Als je ze bij elkaar telt, kom je op 110%. Da's genoeg om mij de rest van de middag zoet te houden. En dan nog randstedelijk sneren ook over Woeste Levenswijzen. Tsk. Terwijl iedereen weet dat de echte vrijheid natuurlijk gewoon is voorbehouden aan het platteland.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

27-06-2011 om 15:11

Izar (licht ot)

Ik las: En dan gewoon zonder gasten. Dat vond ik behoorlijk briljarisch.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

27-06-2011 om 15:12

Die 5000

Is bij RodeBeuk alleen voor het eten en bij Miriam voor de hele trouwerij. Opgelost.

Tirza

Olie

Tirza:"Is bij RodeBeuk alleen voor het eten en bij Miriam voor de hele trouwerij. Opgelost."
Maar dat is Olie Op Het Vuur. Want hoe kan dán nog staande gehouden worden dat het eerste geval niet om osm gaat?
Op de vraag: kun je voor 5000 euro 100 man aan de dis helpen is het antwoord ja. Het kan zelfs voor 500 euro. Maar dan ben je nog lang niet getrouwd.
Groet,
Miriam Lavell

Goh wat is het warm

ik ben dankzij deze draad weer helemaal geinspireerd voor de Grote dag *met cynische lach* . Sinds ik een tijd geleden besloten heb om mijn vriend 'mijn man' te noemen is de noodzaak helemaal weg. Hier wat scheidingen dit jaar langs zien komen, niet allemaal getrouwd overigens, wat een gedoe.

al hoewel ik een speech van een dronken vriendin altijd wel kan waarderen.

Voor de gein net eens een lijstje gemaakt van mensen die ik die dag echt wil zien, dus alle personen waarvan ik het ook prima vind om ze niet te zien er afgeknikkerd en nou dan kom ik op klein compact groepje mensen uit die we sowieso regelmatig zien en die ik met liefde voorzie van goede hapjes en lekkere drankjes, en vooral veel kindervermaak.

ik denk dat de ringen meer gaan kosten, want mijn ring moet wel een bling.

ach nee, kom zeg, gaten, taarten, koetsen, jurken, nee nee nee.

Waarom gaan we volgende maand niet even trouwen, vlak voordat we naar de camping gaan in Z-FR, even met wat mensen langs het stadhuis, dan hier in de tuin bbq'en. Geen chique uitnodigingen, gewoon wat mond op mond reclame en een emailtje eruit. Dan vraag ik G of zijn band wil komen spelen en dan vraag ik M om de tuin op te leuken en X om foto's te maken. Dan rij ik even langs de ikea voor een tuinbank en wat fleece dekentjes, een springkasteel en opblaaszwembad op de stoep. De meisjes in hun nieuwe bikini's, ik loop nog wel even de stad in voor een rood setje, en dan gewoon met mijn goedkope namaak havaianas.

Sascha2

Sascha2

27-06-2011 om 15:50

Ah toe nou berber

He, zo'n prachtige meisjesdroom laat je toch niet kort voor d-day gaan door deze draad??? Kop op, ga bitterballen sparen en ga ervoor!

Sascha2

Sascha2

27-06-2011 om 15:53

Zelf gat

Tja, ik vormde mijn eigen gat (ach dat klinkt wel raar). Op een donderdag getrouwd, waar slechts 15 personen en een vreemde ambtenaar bij aanwezig mochten zijn. De dag erna een feest gegeven. Alleen, ik was acht weken zwanger en te misselijk, dus zodra alle gasten gearriveerd waren ben ik naar huis gegaan, scheel van misselijkheid. Kersverse man heeft het licht uitgedaan toen hij als laatste naar huis ging en vond het een geweldig feest... Tja

neteret mut

neteret mut

27-06-2011 om 16:11

Mijn bijdrage

Eigen bruiloft alweer 25 jaar geleden: zelfgemaakte witte trouwjurk, pak gekregen als huwelijkscadeau van schoonouders, alles was op loopafstand wat dan dan hebben gedaan, stadhuis, kerk, receptie en daarna diner voor naaste familie, geen feestavond daarna. Zelfbetaald terwijl we nog studeerden, kosten ong 2000 gulden ( incl kaarten, boeket, alles)
Heel andere manier is die van de assyriers. Vorig jaar ben ik bij 2 van hun bruiloften geweest. Stadhuis is even snel tussendoor, kerk is heel belangrijk en komt soms maanden later. Veel pracht en praal en bij het feest veel, heel veel genodigden ( 2000 is heel gewoon, geregeld meer) die daar ook eten krijgen. Geld geven als cadeau is de gewoonte, bruiloften moeten ergens van betaald worden. Meer info op bv mechelen blogt en shlama.be onder assyrische bruiloft.

Bitterballen!

Berber, dáárvoor kom ik rustig met je meelallen

Asa Torell

Asa Torell

27-06-2011 om 21:33

Pelle, maylise

Voor het geval postings van jullie over mij gingen, even rechtzetten:
Pelle, ik vind de bruiloft met gat niet belachelijk en voor het geval ik wel die indruk gewekt heb, bij deze excuus.
Maylise, ik schreef iets over 'commentaar op gebruiken als immigrant', dat was bedoeld als reactie op Rodebeuks jeugdervaringen (ik herken het fenomeen ook van hier thuis) en had eigenlijk niets te maken met bruiloften in het bijzonder. Die ook in NL inderdaad lang niet allemaal met gat zijn.

Asa Torell

Asa Torell

27-06-2011 om 21:35

Manda

Wat krijg je daar eigenlijk voor reacties op, die vriend -> man switch? En hoe reageer jij daar dan weer op? Ik denk er ook wel eens over om dat te gaan doen.

Jade

Jade

27-06-2011 om 21:53

Onze gasten.

In het gemeentehuis alleen naaste familie, die bleven ook bij het diner.

's Avonds waren er familie, naaste vrienden, collega's en naaste buren.

Ik werd nog geacht mijn man over te halen om familieleden uit te nodigen, die we nooit bezoeken (en ook nooit zullen bezoeken). Ik heb dat op een zeer vriendelijk (met een lichtelijk cynisch toontje) geweigerd. Een broer van een kennis was ook lichtelijk beledigd, omdat we hem niet hadden uitgenodigd. Kom zeg, na hem 1x gezien te hebben?? Nee dank u.

Ik vind dat zo idioot, dat mensen die je never-nooit-niet ziet toch verwachten dat ze een uitnodiging krijgen voor de bruiloft.

Tirza G.

Tirza G.

27-06-2011 om 22:08

Berbertje

Wij komen met liefde gaten meppen in je geheugen, in je bitterballen, in je meisjesdromen en in je luchtkastelen. Om vervolgens tijdens het bruiloftsgat ongegeneerd hele erge dingen te gaan doen. Zodat er nog láng over jouw gat wordt gesproken.

Aaaaaah toeoeooeoeoe.........

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.