Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

De kerstboodschappen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

21-12-2010 om 11:58

Kerstdis uit 1956

Gevuld ei-konijn-witlof-aardappelen-aardbeien met slagroom.

uit het 365 dagen gaskookboek van voorlichtingsdienst van de Nederlandse gasbedrijven

Aardbeien?

Kon je in 1956 in Nederland al aardbeien krijgen in december? Ik ben werkelijk stomverbaasd.

Groeten,

Temet

Temet

als zachte delicate vrucht is aardbei bij uitstek níet geschikt om in te maken maar de mannen van Jonker Fris, Hero en hoe ze allemaal heetten in die tijd (Coroos? Betuwe?) draaiden daar hun hand niet voor om. Je kreeg dan een soort halftaaie kledders in siroop.

Daar moet je aan denken... denk ik..

Koude kerst

Na de glijpartij van gisteren hadden we ons voorgenomen niet meer met de auto te gaan totdat de dijk gedooid zou zijn. Maar vanochten realiseerden we ons dat dat toch te lang zou duren.
We zijn op pad gegaan en wonderwel de dijk afgekomen. Boodschappen gedaan, ook de kerstboodschappen en toen de dijk weer op. Ging ook, al was het niet eenvoudig.
Tevreden genoten we nog na van onze expeditie. Toen werd er aangeklopt. De gasleverancier. Hij was tot de buren gekomen met zijn tankauto, maar hij durft niet verder.
Geen gas dus. Op zijn vroegst maandag pas weer.
Wij sluiten niet uit dat dat te laat is en dat wij niet alleen een witte, maar ook een koude kerst zullen doormaken.
Groet,
Miriam Lavell

reina

reina

21-12-2010 om 13:36

O, nee, miriam

Wij zaten vrijdag en een deel van zaterdag zonder verwarming en warm water, ik gun jou niet dat je dat ook een paar dagen hebt.... Het gaat vast nog lukken, toch?

reina

reina

21-12-2010 om 13:37

Tulband

Ja1 Wij aten vroeger niet luxe met kerst, gingen later wel fonduen, inderdaad in de olie, maar de tulband staat me nog heel erg voor de geest, die was lekker!

Nikus

Nikus

21-12-2010 om 14:13 Topicstarter

Ow miriam

Wat een naar en kil vooruitzicht!

Is het op geen enkele andere manier op te lossen?

Rantsoen

Andere oplossing: nog een trui! Of met zijn alleen in het grote bed
We hebben ons nu al op rantsoen gezet. Het is 16 graden zegt de thermostaat. Er staan twee elektrische kacheltjes te snorren, eentje in de keuken en eentje bij de tafel waar we het meest zitten. Straks om een uur of vijf gaat de houtkachel in de zitkamer er bij. Het gas dat we over hebben is er vooral voor de nacht om het huis en het atelier vorstvrij te houden.
Dat we dit nog mogen meemaken: de laatste winter op de dijk, eentje om te onthouden!
Groet,
Miriam Lavell

Nikus

Nikus

21-12-2010 om 14:52 Topicstarter

Met zijn allen in het grote bed is wel knus

Ik dacht meer in elektrische kacheltjes inderdaad! Maar dan nog heb je geen warm water *klappertand*

Ergens anders kerst vieren?

Nikus: ergens anders?

Volgens mij is de enige plaats die Mirjam en consort met zzekerheid kan bereiken de onderkant van de dijk... daar maar een iglo bouwen?

Niet vervelend bedoeld verder hoor, ik benijd je niet Mirjam!

Tirza G.

Tirza G.

21-12-2010 om 17:26

Voorloper viennetta

Was toch echt de ijstaart (ik ben van 1960). In zo'n ronde piepschuim-doos met een etiket erbovenop geplakt wat een beetje omkrulde omdat het losliet. Dan een getob en geklier om het ding open te krijgen (een vader die meteen zijn spierballen liet rollen, een moeder die paniekerig riep dat de boel wel héél moest blijven), met dat akelige piepschuim-piepgeluid en dan als beloning........een heel klein ijstaartje. Zodat zus en ik teleurgesteld terugzakten op onze stoel, mijn vader compleet overbluft in dat doosje stond te staren en mijn moeder super-gezellig ging lopen doen. OOOOOOh kijk eens wat leuk! Wat mooi! Wat lekker!
Wat was het leven mooi

Tirza

amk

amk

21-12-2010 om 17:39

Wat ik nou fijn vind

aan het kerstdiner is dat ik eindelijk eens lekker mag koken. Allerlei leuke liflafjes waar ik anders geen tijd voor heb.
Gewoon alles zelf maken voor zo ver mogelijk. Geen kant en klare mouse of saus, maar zelf maken. Heerlijk. Gewoon omdat ik het leuk vind om te koken.

Maar ik ga daar dus niet vreselijk voor lopen mokken in de super. Hebben ze niet precies wat ik zoek doen we toch iets anders, er is genoeg.

Brianna F

Brianna F

21-12-2010 om 17:52

Aardbeien

Uit de weckpot!

Guinevere

Guinevere

21-12-2010 om 20:36

Ok, boomstamijstaart dus

Euh, het is duidelijk dat ik aan de boomstamijstaart ga. Maar... wat is dat eigenlijk? Vanille-ijs met boomschors uit de tuin erover heen gedrapeerd?
En kan ik dan een rollade maken van al die zalm die ik heb ingeslagen? Zalmrollade? Of is dat niet retro?
Miriam, jouw kerst wordt pas écht retro dus. Maar dan meer 17e-eeuwse kamertemperatuur retro. Veel hout hakken, daar krijgen jullie het warm van? Of vraag je buren om gezamenlijk iets te doen met kerst, zij hebben wél gas tenslotte....

oregano

oregano

21-12-2010 om 21:02

De stress slaat ineens toe....

Hier ook zo'n chaoot, ik wordt ook wat onzeker van al die lekkere dingen die ik zie liggen...Ik had steeds het idee dat het nog wel even duurde voor het kerst was maar nu is het al bijna zover...Vorige week was ik even uit de roulatie door een valpartij, dus hier thuis ook nog wat achterstallig onderhoud
Ik moet nog werken t/m donderdag. Vrijdag naar vriendlief in Friesland, dus vrijdag hier de boel nog op orde maken, tassen inpakken, moet nog een kleurtje in mijn haar doen (wanneer?), net pas de kerstkaarten geschreven. Dan vrijdagmiddag de boodschappen,wederom de drukste dag, hebben wij altijd op de een of andere manier, planning is niet altijd even goed op orde...Maar dan kunnen we pas samen de boodschappen doen.
Mijn familie komt gourmetten, en de kids van mijn vriend komen ook (oudste dochter heeft Asperger, dus ik ben al wat onrustig hoe eea samen zal gaan, het is een schat maar neemt zodra ze er is alle ruimte in en er is geen ruimte meer voor een gesprek, en mijn nichtje (4) en neefje zijn er ook bij en willen ook graag hun woordje doen en wil ik ook aandacht geven...)
Ik reed vanmiddag na het werk nog even langs de supermarkt, ik dacht ik doe alvast wat boodschappen,maar ik kon niet kiezen, vlees en afbakbroodjes hebben we al, dus het gaat nu alleen nog om de groente, sausjes, tapenades en olijven ed denk ik.
Oh ja en een toetje. Maar dat vraag ik aan mijn zus denk ik.
Mijn goede voornemen voor 2011 is om meer rust in mijn hoofd te creeren zodat ik dit soort dingen beter zal plannen, denk zelf aan mindfulness.
Tot zover mijn bijdrage aan de feestvreugde
Oh, wat ik nog vergeten ben is dat ik ook nog een paar kadootjes moet kopen, want dit doen we niet meer op 5 december.
Maar volgende week ben ik lekker vrij, heerlijk..
En als we eenmaal lekker zitten te smullen met een herlijk glaasje wijn zal het vast gezellig worden, ik hou erg van gezelligheid. Maar altijd die stomme stress van te voren, dat moet anders.
Groetjes Oregano

bibi63

bibi63

21-12-2010 om 21:11

Wat een luxe miriam l, die 16 graden

Bij ons een CV die het al twee dagen niet doet, de thermostaat gaf vanmiddag 13!! graden aan.....
Maar gelukkig hier geen dijken en kwam na 2 dagen eindelijk de monteur en zit ik hier heerlijk te typen bij 20 graden (wel 475,00 lichter, want de pomp van CV was kapot, dus dat wordt brood knagen met Kerst).
Hopenlijk voor jullie nog een warme Kerst.
Gr. Bibi

oregano

oregano

21-12-2010 om 21:17

Belangrijkste nog: kerstwensen

Ik wens jullie allemaal liefdevolle en goede kerstdagen!

Vic

Vic

21-12-2010 om 21:21

Hmmm

Helaas hoef ik dit jaar niet te koken. Eerste kerstdag gaan we naar mijn zusje. Die heeft haar kookboek een paar jaar geleden aan de wilgen gehangen (verstandige keuze), en is overgegaan op gourmetten met Kerst. Tweede kerstdag zou ik koken voor vriend en schoonouders, maar door omstandigheden gaan we nu daarheen. Ik vermoed dat we daar vooraf groentensoep krijgen. Dan het hoofdgerecht met aardappels, groenten (stoofpeertjes, snijbonen en salade) met een stukje vlees dat bij toch meer is gekrompen dan voorzien. En ijs toe. Nahjah, het wordt vast heel gezellig.
Kerstavond eet ik met de kinderen. Die hadden de vrije keuze dus het wordt aardappelvormpjes (pommes duchesses o.i.d.) met worteltjes, appelmoes en kipdrumsticks. Ik denk dat ik voor mezelf dan maar spruitjes maak. En als toetje versierijskerstboompjes van AH. En we gaan nog zo'n knibbelknabbelhuisje bakken

Margriet*

Margriet*

21-12-2010 om 21:42

Is retro

ook niet een garnalencocktail vooraf.
Hier 1e kerst bij broer, wild, voorgerecht met sla, avocado, spekjes en gorgonzolasaus (lekker heftig! maar klein bordje) en voor de kids lekker bordje kaas/komkommer, gevuld eitje. Toe ijs.
Tweede kerstdag ??? praktisch bij schoonouders in Brabant onderweg naar een weekje Ardennen met vrienden.

Asa Torell

Asa Torell

21-12-2010 om 22:15

Heerlijk

Man had iets bedacht voor eerste kerstdag en belde zijn vader in Duitsland of die daarvoor de spullen wilde kopen (hier niet meer te vinden in de supermarkt). Maar schoonvader blijkt de menu's al helemaal geregeld te hebben voor de kerstdagen en daarna. Ook retro geloof ik: raclette en iets met pasteitjes en ragout. Wij gaan dus zoals gewoonlijk lekker op de bank liggen daar . Althans, eerst daar maar eens zien te komen...

Al jaren hetzelfde voorgerecht

Paddestoeltjes! Eieren koken, stukje van de onderkant af, uithollen, prutje maken en weer vullen, rechtop zetten, bovenop een hoedje van tomaat met kleine mayonaisestipjes. Wij aten het vroeger thuis iedere kerst (ben van 1966) en ik maak het zelf ook ieder jaar. Dat was het voorgerecht, dan het hoofdgerecht maar daarvan herinner ik me alleen de kastanjepuree. Ik was de enige die dat lekker vond (is dat nog ergens te koop?). Toe altijd eerst ijs, dan noten kraken en dan koffie. We waren de hele dag bezig met menukaartjes maken, zo gek krijg ik mijn kinderen niet.

Dit jaar dus weer paddestoeltjes, dan beenham, wedges van de Lidl, doperwtjes/worteltjes, zelfgemaakte appelmoes en toe iets met ijs en kletskoppen. Kinderen hebben er duidelijk de grootste stem in.

Ook teveel

Wij zijn altijd bij schoonouders en omdat schoonbroer dit jaar zijn kinderen op 2e kerstdag heeft krijgen we dit jaar twee keer het volledige Engelse kerstmenu. Zucht. Gelukkig man weten te overhalen dat er een dag tussen zit, zodat we op kerstdag zelf voor zoon een echte "party tea" kunnen doen. Van mij hoeft het allemaal niet zo maar schoonmoeder is zo in haar element, alleen daarvoor is het het wel waard.

Nikus

Nikus

22-12-2010 om 11:11 Topicstarter

Noten kraken

Savon, dat is ook zo. Noten hoorden ook bij kerst! Ik denk dat ik manlief de zolder opstuur om de notenkraker van mijn moeder op te duikelen.

Nikus

Nikus

22-12-2010 om 11:13 Topicstarter

Rode beuk

Nah, we kunnen altijd een "Help Miriam de kerst door actie gaan houden." Ik heb nog een lekkere warme bontmuts liggen. (dit in reactie op jouw iglootje)

Maar goed, ik vind het echt naar voor Miriam. Zonder gas zitten is *&^%$$

Mijn kerstboodschap:

laat je niet gek maken

kijk wat er nog in de diepvries ligt
en kijk om je heen.

Maak er goeie dagen van met de mensen die je dichtbij je hebt.

Het is al ingewikkeld genoeg, met al die verwachtingen rond de feestdagen.

Balen: griep

Ik lig momenteel al 2 dagen met griep op de bank. Ik kan dus geen boodschappen doen. Ik verwacht pas morgenavond/vrijdag weer een beetje op de been te zijn. Ach ja, dan haal ik wel samen met man die deze week nog aan het werk is de restjes vrijdag as.
Gelukkig is serious request op de tv.

Fiorucci

Fiorucci

22-12-2010 om 18:36

Kerststress

Mijn moedr was vandaag even bij AH boodschappen doen, alwaar een vrouw werkelijk volledig flipte omdat de rollade uitverkocht was....ongelofelijk....dat is pas kerststress...

Fiorucci

Fiorucci

22-12-2010 om 18:36

Bintje

Beterschap!!!

Bintje!

beterschap!

ja, da's best wat troost he, Serious Request. Jongste dochter is bijna elke kerstvakantie ziek helaas en heeft toen die actie ontdekt

Bromvlieg en fiorruci

Dankjulliewel. Ik ben nog steeds niet echt lekker op de been dus ik ga morgen de restjes van de supermarkt bij elkaar schrapen. Als we er uit komen want er ligt hier een flink pak sneeuw. De vuilniswagen staat nu zelfs vast in de straat. Maak ik toch nog wat mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.