Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

24-08-2017 om 17:07

Diana uit Engeland

Gisteren half geluisterd naar die docu over prinses Diana. Ben nu benieuwd naar iets. Weet iemand waarom Charles met haar getrouwd is hoewel hij al van Camilla hield? Was het alleen om even kindertjes te krijgen? Was Camilla al te oud?


Tango

Tango

28-08-2017 om 15:23

Ah dank Annej

Blijft een mysterie dus. Heerlijk toch.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2017 om 16:06

Yvan

Wat jouw #31 betreft.. zo heb je inderdaad overal wel wát. De begrafenis van vader van Màxima was een privé-aangelegenheid, daarom vond ik het zeer terecht dat ze er heen zijn gegaan. Als het een staatsbegrafenis was geweest had het misschien anders gelegen. Wie weet, maar nu ga ik er naar raden, is de nadruk daarom zo op 'privé' gelegd.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2017 om 16:08

Mysterie

Ik heb de indruk dat men de paparazzi voor een groot deel verantwoordelijk acht voor hoe het in die tunnel is gegaan. Mogelijk beschonken chauffeur, in te hoge snelheid om die lui voor te zijn... wie weet. Voor zover ik er van 'weet' gaat men in Engeland echt véél verder dan in Nederland om het laatste nieuws binnen te halen. Dat is kwalijk natuurlijk.

mwoah

Ik vind Yvan wat kort door de bocht, maar wat mij toch wel verbaasde destijds en nu weer als ik alle reacties lees, waarom iedereen zo ontdaan was. Tuurlijk ze was een moeder van twee jonge kinderen. Maar echt hoor, die gaan wel helaas wel vaker dood zonder enige blijk van massale rouw.
Ok ze was een bekendheid, maar had ze verder iets bijzonders gedaan? Ik herinner me vooral dat interview op de BBC waarin ze met die grote Bambi ogen en tranen de briljante opmerking maakte " Well, there were three of us in this marriage, so it was a bit crowded." Brits understatement ten top.
Ten tijde van haar dood zat ik op La Palma zonder noemenswaardige nieuwsvoorziening. We kwamen thuis op de dag van haar begrafenis en even dacht ik dat de wereld gek was geworden.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

28-08-2017 om 22:26

Vind ik ook

Ik heb nog zo'n documentaire gekeken en ik weet ook nog steeds niet wat ze heeft bijgedragen. Ze kon niet echt iets, had geen opleiding, trouwde op haar 19e en kreeg twee kinderen. Een beetje zieke mensen bezoeken in het ziekenhuis is misschien leuk voor die mensen die bezoek kregen, maar haar mythische status heeft me altijd verbaasd. Ik vond haar ook behoorlijk dom en onnozel overkomen. Maar goed. Het hele Engelse koningshuis is wat lachwekkend.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-08-2017 om 22:41

Moet dat nou?

Dom en onnozel? En jij bent een licht?
Maar goed. Ik was als 9-jarig meisje fan en vond het sprookjeshuwelijk prachtig (al vielen me nu in de docu pas de kreukels in de jurk op). Ze was ook enorm lief voor haar kinderen en heel wat sprankelender dan de rest van het Britse koningshuis. Ze was echt een people's Princess en heeft een aantal maatschappelijke problemen op de kaart gezet.

Angela67

Angela67

28-08-2017 om 22:45

Engelsen

De grootschalige rouw kan ik nu verklaren doordat in de documentaire van afgelopen zondagavond ook alle aandacht voor huwelijk en geboortes van haar kinderen getoond werd. Nogalwiedes dat haar dood ook zoveel emoties teweeg bracht. En je zag (tenminste: ik zag) toch veel oprechte contactmomenten, de manier waarop mensen op haar reageerden. Maar het komt natuurlijk inderdaad omdat het Engelse koningshuis nu eenmaal meer oproept bij Engelsen dan het Nederlandse koningshuis bij de gemiddelde Nederlander. Maar dat maakt het niet minder oprecht.
gr Angela

Haar bijdrage.

Ik had ook niets met Diana, vond haar erg kinderlijk en zoetsappig.
Haar bijdrage was het baren van kinderen voor Charles. Ik zag verder geen pit of uitstraling.
Dat die massale rouw er dan is begrijp ik wel. Een jonge vrouw die totaal onverwacht overlijdt bij een ongeluk, moeder van 2 kleine jongetjes.
En dat massale komt omdat ze nu eenmaal toch een bekende voor iedereen was.
Als ik me morgen te pletter rijdt wordt er vast ook heftig gerouwd, alleen met een wat kleiner gezelschap. En ik ben geen voorpagina nieuws.

Een jong,

onervaren en wereldvreemd meisje, opgegroeid in een adellijke bubbel... De "Belle" uit "Belle en het beest", "Esmeralda" uit "Victor Hugo's "De klokkenluider van de Notre Dame", de Britse Pocahontas, de Lisa Lund uit de film Casablanca, enz...Iedereen zal wel zijn hoogst persoonlijke verwachtingen en verlangens projecteren. Waar overigens niks mis mee is.
Maar een "people's Princess"? Dat is weinig geloofwaardig, gegeven het historisch kader. Waar niemand hier overigens over rept. Eigenaardig hè?
Niet dat ik u zal vervelen met de overname van een flink deel van Fleet Street door Maxwell en Murdoch, het rijk van de aartsconservatieve Tatcher ("there is no such thing as society!"), de sluiting van de steenkoolmijnen, het onnodig torpederen van de General Belgrano.
223 doden. Tal van Argentijnse, anoniem gebleven Diana's, in rouw. Geen posters van hen in tienerkamers...
En hoe Diana, allicht ongewild, mee hielp om de aandacht van die meer wereldse feitjes af te leiden.

Ze is hoegenaamd niet zonder verdienste. Ze trok mee aan de kar voor een internationaal verdrag tegen landmijnen. Dat was er zonder haar ook wel gekomen, maar het zou 20 jaar langer geduurd hebben. U en ik zullen zoiets niet voor mekaar krijgen.
Ze trok zich het lot aan van AIDS-patiënten, daklozen, ... Waardoor ze ook in contact kwam met onfrisse personages zoals Agnes Bojaxhiu, alias "Moeder Theresa".
In hoeverre dat werkelijk allemaal haar keuze was en niet die van de marketeers van het Britse hof of politici? Daar hebben we het raden naar.
In elk geval deed ze voor het overige wat van haar verwacht werd: ze zorgde voor de troonopvolging. Ze leefde niet al te lang en zelfs na haar dood propageerde ze nog het Britse vorstenhuis.
Nogmaals: In hoeverre dat werkelijk allemaal haar keuze was en niet die van de marketeers van het Britse hof of politici? Daar hebben we het raden naar.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2017 om 05:09

Wil40

Precies, voor ze stierf draaide zowat de hele rioolbladenjournalistiek op haar. Veel mensen volgden haar ze was ook een soort symbool tegen het engelse koningshuis geworden. De koningin werd bijna gedwongen publiek om haar te rouwen om geen onmens te lijken.

En Charles had zijn kansen op het koningsschap definitief verspeeld. Al met al een gebeurtenis met grote impact.

Rouw

Die twee tieners destijds achter die afuit lieten mij ook niet onberoerd, maar onder rouw versta ik toch echt een diep gevoeld verdriet en gemis van een persoonlijk verlies. Met behuilde gezichten beertjes op stoeptegels leggen valt voor mij onder je laten meeslepen in goedkoop sentiment. Diana had niet de premiere. Bij de begrafenis van de de verongelukte beeldschone Astrid hingen de Belgen ook al in de lantaarnpalen. N

De Engelse vorst is behalve staatshoofd ook hoofd van de Anglicaanse Kerk. Ik denk dat Charles kansen op die positie al verkeken waren nadat zijn trashy tampax talk was doorgelekt.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-08-2017 om 13:14

Kenfan

Good riddance to bad rubbish.

Bennikki

Bennikki

29-08-2017 om 14:04

Huh

Voor zover ik weet is Charles gewoon de eerste in lijn voor de troon en volgt hij, samen met Camilla en (dan) als hoofd van de Anglicaanse kerk, zijn moeder op als zij overlijdt?

Inderdaad

Charles is nog gewoon troonopvolger. Dat laat laat onverlet dat er achter de schermen vast hard wordt nagedacht over een scenario waarin William zijn oma opvolgt. De koning of koningin is altijd hoofd van de Anglicaanse kerk. Dus mocht Charles koning worden dan is hij automatisch hoofd van de kerk.

Dat engels koningshuis is echt een bron van vermaak. Wat dat betreft krijgen de Britten wel waar voor hun geld.
Ik hoop dat deel 2 van de The Crown snel op Netflix verschijnt.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2017 om 14:28

Wat een harde reacties...

Ik vond haar ook behoorlijk dom en onnozel overkomen. Maar goed. Het hele Engelse koningshuis is wat lachwekkend.===

Ze was kleuterjuf en daar zal ze toch een diploma voor gehad hebben. Ze woonde met vriendinnen zelfstandig, dus hoewel ze vast op een duurder en mogelijk beschermder niveau leefde dan de gemiddelde adolescent, deed ze haar best een normaal leven te leiden. Daar was in mijn ogen niets mis mee. Ze was introvert, bleu. Dat moet je niet verwarren met dom en onnozel. Dat was ze naar mijn idee bepaald niet.

Mijn enthousiasme voor Diana gaat niet zo heel diep dat ik me in allerlei bochten wil wringen ter verdediging van Diana, maar ik had niets tégen haar en ik heb wel echt het gevoel dat haar hierboven te kort wordt gedaan. Onbedoeld heeft ze wel iets in gang gezet in dat vreselijk stijve koningshuis.

Het Britse Koningshuis werkt zich het schompes. Ze hebben verschrikkelijk veel plichtplegingen waar ze toch maar elke weer fris en fruitig bij verwacht worden. Misschien zijn ze soms potsierlijk, maar doe het ze allemaal maar eens na. Na een jaar zou je smekend vragen of je alsjeblieft weer je eigen gewone saaie leven terug mag, vermoed ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2017 om 14:32

Charles

Charles wordt gewoon koning als Elisabeth op een dag het loodje legt. Hij is niet afgeserveerd. Tenzij Elisabeth een grapje met hem uithaalt door hem dat alsnog te ontzeggen en William aanwijst als opvolger, maar ik weet niet of dat allemaal zomaar kan. Ik zou dat zelf niet zo'n slecht idee vinden.

@ #26, Kaaskopje

We haten ons vorstenhuis niet, hoor.
De voorstanders van een unitair België waarderen het vorstenhuis, omwille van hun bindende functie, waardoor ze erin slagen om dit complexe landje bij elkaar te houden.
Dat neemt niet weg, dat we kritisch blijven en dat we die afgehakte negerhandjes niet vergeten.
Wij staan, net zoals jullie, met vlaggetjes te zwaaien, omdat de buur dat nu eenmaal ook doet. Maar waar het precies over gaat? Het zal al moeilijk zijn 2-3% te vinden die daar een degelijk antwoord op hebben.

De separatisten onder ons willen het vorstenhuis zo snel mogelijk weg. Dan kan het land eindelijk opgedeeld worden in de "republiek Vlaanderen" en de "republiek Wallonië" (op korte termijn te bezetten, uiteraard).
Wat er moet gebeuren met de Duitstaligen (de regio Eupen-Malmedy, aangehecht na WO I) is niet zo duidelijk. Wellicht opnemen in een Groot-Dietse alliantie. Tenzij een of andere neo-nazi iets beters verzint. Misschien een Kroatië-scenario anno de 1940's...
Sommige "Vlaams-nationalisten" hebben nog steeds heimwee naar die "goede ouwe tijd".

Ik was onlangs in Oostende. Daar heeft een van onze vorsten (Leopold II) tal van dingen verwezenlijkt: de "Venetiaanse gaanderijen", de "Hypodrome". "L II" was de man van steen en mortel. Hij realiseerde de urbanisatie van Brussel, het Antwerpse centraal station en wat al niet. Dat werd allemaal gefinancierd uit de opbrengsten van "Kongo-Vrijstaat", zijn privé-kolonie. Sindsdien is de wisselkoers van afgehakte negerhandjes nooit meer zo hoog geweest.
In Oostende is er nog een bombastisch beeldhouwwerk dat L II portreteerd. Fier op zijn ros, de "bestrijder van de slavernij", de einder overschouwend.
Ik heb er één foto gemaakt: een detail van de afgezaagde hand van een van die Kongolezen. Dat beeld hoorde natuurlijk niet bij het origineel concept van het beeldhouwwerk: de hand werd afgezaagd door een actiegroep.
Zie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/1.2764959#
Dus ja en nee: velen hier aanbidden het vorstenhuis, maar tot volkomen kritiekloze gekte leidt het hier niet.
Is het verwaand, als ik vind dat jullie daar een voorbeeld zouden kunnen aan nemen?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2017 om 15:41

Yvan

Ik voel geen behoefte er een voorbeeld aan te nemen. Laten we stellen dat we allebei naar ons eigen Koningshuis moeten kijken als we kritiek willen leveren, of trots op willen zijn . Ik heb verder ook geen oordeel over het Belgische Koningshuis, dat hoor ik meer van Belgen zelf.

Ik heb die BBC-reportage

En een deel van de spin-offs, bekeken.
Dat is wat ik doe: ik ga, in tegenstelling tot sommigen hier, niet af op indrukken of "van horen zeggen". Een fier mens doet wat meer. Wie het schoentje past...

Iedereen loopt natuurlijk storm als er een cent te rapen valt, vandaar al de spin-offs.

Diana is hier (in B gegeven het televisielandschap) natuurlijk gesneden brood voor de adverteerders die voor, tijdens en na, hun hondenbrokken en ultiem wit makende tandpasta aanprijzen.

Het was een BBC-programma hè... De Union Jack waait nog steeds over het koninklijk paleis en de "queen mum" heeft geleerd beter naar het volk te luisteren.
"Brittain" is altijd al de toetssteen van de westerse beschaving geweest ook al hebben ze geen grondwet en geen verkozen senaat.

Er zullen er wel genoeg zijn, die het binnenhappen, die zoetekoek en kleuterfantasieën over prinsessen.

Meer dan de achterkant van een postzegel heeft een rattenvanger van Hamelen dus inderdaad niet nodig.

Armoedig

Zelf denk ik aan de vreselijke taferelen in Cambodja, Rusland onder Stalin en China onder MAO, als er weer iemand begint over afschaffing van het Koningshuis en de republiek (guillotine). Allemaal gelijkgemaakt.

AnneJ

Pardon? Als je voor afschaffing koningshuis bent en voor invoering van een republiek, dan ben een stalinist of maoist? Goh. Ik denk bij het huis van Oranje dichter bij huis. Zoals de door de Prins van Oranje geïnitieerde gruwelijke moordpartij op de gebroeders de Witt.
En leg mij eens uit wat er mis met is met de bondsrepubliek Duitsland? Ook een armoedig land?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2017 om 11:20

Alkes

Ik vermoed, maar AnneJ zal het vast nog uitleggen, dat ze met die voorbeelden wil aangeven dat republieken ook risico's hebben. Daar zijn wat voorbeelden van te noemen. Niet dat het in en met koninkrijken altijd pais en vree is, zie ook het verleden. Ik begrijp zelf niet waarom mensen terug zouden willen naar een republiek. Alsof we er als burger dan opeens rijker van worden, of de zorg betaalbaarder wordt, of nou ja... noem maar iets, want de kosten van het Koningshuis worden nogal eens opgevoerd als argument voor een republiek.

Tegenhanger

Het kleurrijke scheldschrift van Yvan met zoetekoek die mensen binnenhappen, prinsessefantasien, wie het schoentje past..... tja, voorstanders van het Koningshuis zijn naieve schapen.
Leek me wel wat tegenhanger te kunnen gebruiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2017 om 14:57

AnneJ

Graag mee gehangen

Sowieso jammer dat Yvan zo denigrerend doet tegen mensen waarvan hij denkt dat ze uit ander hout zijn gesneden dan hij, maar daar is al vaak genoeg op gewezen. Ik schat Yvan in op een 60-plusser, daar zou je toch van verwachten dat verwijzingen naar de Libelle en strijkplanken passé zijn, hij is ook volwassen geworden tijdens de vrouwenemancipatie-beweging. Dat mijn ouders nog in dat beeld zijn blijven hangen dat snap ik nog een béétje, maar die zijn bijna 88. En als je er niet tegen kunt als mensen over koningshuizen praten, dan scroll je verder.

Dus Yvan... doe aub nu eens minder vijandig. Dat scheelt zoveel negatieve energie in deze en andere topics! Zelfs ik ben er nu klaar mee.

Tsja

Elke staatsvorm heeft nadelen. Ook al stelt een constitutionele monarchie staatsrechtelijk niets meer voor, erfopvolging druist in tegen elk democratisch principe.

Presidentsverkiezingen zijn ook niet gratis , maar de enige functie die een monarchie heeft is het volk vermaken. Als je op kosten van de belastingbetaler een luxeleventje kunt leiden, mag daar best iets tegenover staan. Eigen schuld, dikke bult gaat misschien wat ver maar als Di nou niet zo moeilijk had gedaan, en een officieel fotomomentje a la Lech had ingelast om haar zomerscharrel aan het volk voor te stellen had het niet zo hoeven aflopen. Dan had ze net zoals Stephanie van Monaco ongehinderd een waslijst minnaars kunnen afwerken alvorens in de postemopausale vergetelheid te verdwijnen.

Enige functie vermaak?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koninklijk-huis/positie-en-rol-staatshoofd
De officiele functieomschrijving van de koning. Volksvermaak staat er niet in.

Wel grappig dat het Diana gedoe leidt tot een discussie over de (on)wenselijkheid van het koningschap.

De pers had haar fotomomentje al gehad tijdens de vakantie op het yacht van de familie Al Fayed met bijvoorbeeld die iconische foto van Diana op de duikplank en achterop de waterscooter met een van haar zoons. Ook Dodi en Diana op het yacht.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-09-2017 om 18:27

Kenfan

+1

N.a.v. dit draadje de 1e aflevering van The Crown gekeken, was wel de moeite waard.

Fan van The Crown

http://www.express.co.uk/comment/columnists/adam-helliker/807274/the-crown-netflix-queen-fan-royal-family

"Adam Helliker: Queen tickled by her own series...

ALTHOUGH The Crown lost out at the Bafta awards last weekend, the makers of the highly praised Netflix series about the Queen’s early years can rest assured that their big-budget drama has one influential fan: the monarch herself."

Lijkt me een gevaarlijke serie voor republikeinen. Voor je het weet wordt je ook fan van het koningshuis.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2017 om 18:59

Ben het daar echt niet mee eens (vermaak)

Of je er nu meesmuilend over wil doen of niet, maar WA en Maxima (en in het verleden moeder en oma e.d.) doen naar mijn idee behoorlijk veel, net als leden van andere koningshuizen. Zowel in zakelijk als sociaal opzicht moet je hun bijdrage aan de maatschappij niet onderschatten.

Kenfan, ik schrik best van je mening. Ik vind het echt akelig. In Engeland gaat de pers nogal ver voor een nieuwsfeitje en als dat tot ongelukken leidt is dat naar mijn idee nóóit de schuld van degene die achtervolgd wordt. Het klinkt bijna of je moet zwichten voor chantage. Of ik achtervolg je of je gaat even keurig in het gelid staan voor een foto...

Vraagje Anne J.

Vanwaar de links bij de laatste postings? WIl je me bijspijkeren wb het begrip constitutionle monarchie? En de conclusie die je trekt uit de recensie ontgaat me volkomen.

Ik ben nog maar op de helft van de Crown. Maar als er iets me wel duidelijk wordt is dat er in het kielzog van een vrouwelijke monarch altijd wel een overspelige klaploper met een pruillip haar het leven zuur maakt. Van onze centjes.

Zonder wiki: Philip, Hendrik, Bernhard, allemaal uit dezelfde fabriek. En ja, de verdiensten van Claus geloof ik zonder link ook wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.