Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2011 om 13:01

Dingen die ineens doordringen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wees gegroet

Ik dacht altijd dat het einde van het weesgegroetje zo ging:

Heilige Maria, moeder van God, bid voor ons zondags, nu en in het uur van onze dood, amen.

Dus je vraagt Maria om op drie momenten voor je te bidden. Ik vond dat 'nu' altijd wel een beetje raar daar in het midden staan, maar ja, er is zo veel raar. Het is bijvoorbeeld al raar dat je Maria vraagt om voor je te bidden. Bidden doe je op dat moment toch zelf al? En op zondag ga je naar de kerk, dus logisch dat Maria dan voor je moet bidden.

Ik denk dat ik al wel 20 was toen ik er achter kwam dat het 'zondaars' is in plaats van 'zondags'!

Vic

Vic

12-09-2011 om 14:22

Wees gegroet (2)

Ik denk dat ik rond de 30 was toen ik er achter kwam dat het wees gegroet niets met ouderloze kinderen te maken had.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-09-2011 om 14:23

Elissa

Ik dacht altijd dat er wezen gegroet werden, vond ik ook wat raar. Maar niet katholiek, dus het gebed nooit gehoord. Het kwartje viel aan het sterfbed van m'n katholieke schoonvader.

Serwe

Serwe

12-09-2011 om 15:44

Elissa

Je bent niet de enige die dat dacht Als kind dacht ik ook altijd dat het zondags was. Ik vond het trouwens helemaal niet raar. Zondag ga je immers naar de kerk en dan wil je graag dat Maria voor je bidt. Toen ik wat ouder was zag ik het weesgegroetje een keer uitgeschreven staan en toen viel het kwartje.. Toen was ik toch al zeker 12 jaar. Bovendien bad ik het weesgegroetje elke dag op school dus ik had het toch wel eerder kunnen weten.

Rosase

Rosase

12-09-2011 om 15:51

Zondags

Heb ik ook heel lang gedacht.

Ik geloof dat dat het enige is dat ik geleerd heb tijdens de catechese op de lagere school: dat het niet zondags maar zondaars was.
Toen was ik trouwens ook al een jaar of 10.

Belle Époque

Belle Époque

12-09-2011 om 16:00

Wees gegroet

Ik ben geen katholiek maar kreeg toch eens een weesgegroetje te horen: "Bid voor ons op zolder..."
Ik zag Moeder Maria al op zolder zitten, knielend op de versleten pers tussen de koffers en de gereedschapshoek (ik had de zolder van oma en opa in gedachten), gevangen in een lichtstraal die door het kleine dakraampje viel...

Rosase

Rosase

12-09-2011 om 16:02

Ah belle

Wat mooi.

Je zou er een schilderij van kunnen maken

Belle Époque

Belle Époque

12-09-2011 om 16:04

Oh ja

Zo'n 19e eeuws bidprentje, ik zie het helemaal voor me. Tussen de hutkoffers en opa's gereedschap. En volgens mij stond er ook nog een oud spiraalbed met doorgestikte deken.

Geweldig idee!

Emmawee

Emmawee

12-09-2011 om 16:34

Mijn zus

zei: Wees maar zoet Maria.
Ook schattig.
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

12-09-2011 om 16:39

En on topic

In de reclame zeggen ze: "Finimal betekent einde aan de pijn" Ik was de twintig ruim gepasseerd, toen ik opgetogen ontdekte dat Fini-mal dat dus ook echt daadwerkelijk betekende. Wow hee!!
Verder heb ik zo'n 10 jaar na het halen van mijn rijbewijs ontdekt dat echt niemand het mij kwalijk neemt dat ik met mijn auto midden op de weg stilsta, omdat ik moet afslaan, maar rechtdoorgaand verkeer voorrang moet geven.
Groeten, Maw.

Gisteren pas

toen dit in een suffe kwis aan de orde kwam, ontdekte ik wat een Vlizotrap is. Vliering - Zolder- trap. Ik dacht altijd dat het een of ander merk was

Lizelotje

Lizelotje

12-09-2011 om 17:01

Haha bromvlieg

Heb ik weer wat geleerd vandaag.........nooit geweten.

Stand in de mand

Ik was net iets aan het lezen over buitenspelen en kom het spelletje "stand in de mand" tegen. Is dát wat er gezegd wordt!?! Het waren voor mij altijd gewoon wat klanken, heb het nooit kunnen verstaan

Breiboek

Ik heb wol gekocht en een breiboek erbij gekregen waar het patroon in stond wat ik wilde maken. Het patroon was in katoen, maar dat vind ik niet mooi. Ik had een ander wolletje uitgezocht. Helemaal wel een leuk boek, maar zoveel katoen. Zie ik het net met de kop boven naast de bank liggen en dringt ineens door dat de naam van het breiboek vast niet voor niks is gegeven: cotone.

Rafelkap

Rafelkap

12-09-2011 om 18:36

Wees gegroet

Ik zat als enige niet katholieke in de klas en verstond deze tekst ook niet helemaal. Ik murmelde maar wat mee. Dat heb je ervan als het klassikaal moet worden opgedreund!
Ik dacht ook dat het was: bid voor ons zondags, hier in het nu en in het nu amen!
later begreep ik dat het is: bid voor ons zondaars. De rest weet ik nog steeds niet

Leerzaam draadje hoor. Net weer geleerd hoe het zit met een vlizotrap. Als ik zo Emmawee hoor durf ik ook wel weer te gaan autorijden, ooit.

Wees gegroet

Dat wij "bid voor ons zondaars" moesten zeggen was voor mij als tiener een reden om niet meer te willen bidden. In het Onze Vader moest je "vergeef ons onze zonden" zeggen. Ik heb toen eens gevraagd wat wij nou eigenlijk verkeerd hadden gedaan. Heel bizar om kinderen dat te laten zegggen. Zal theologisch wel niet correct zijn, maar als kind begreep ik er echt niets van.
Wat ik ook heel lang niet begrepen heb is de "vrucht van uw schoot". Ik vroeg mij af wat Jezus met appels of peren te maken had.

Ayanna

Ayanna

12-09-2011 om 19:57

Emmawee

Fini-mal......natuurlijk!!!! Hahaha, dankje!!

RR

RR

12-09-2011 om 20:15

Kruisje

Ik snapte nooit hoe ik het kruisje moest typen: dit streepje (/) ging nog wel en dit streepje (\) ook! maar hoe deze te combineren tot een kruisje. Ben er pas een paar jaar geleden (rond m'n 40ste) achter gekomen dat de X prima volstaat .

Speurder

Speurder

12-09-2011 om 21:08

Oh, geweldig!

Ik zit hier heerlijk te lachen om jouw X!

Speurder

Speurder

12-09-2011 om 21:09

Vlizotrap

De Vlizotrap weet ik ook pas sinds dit draadje. Hij is al eerder voorbij gekomen, blijkbaar is het een lastige!

Wat een leuk draadje is dit!

Speurder

Speurder

12-09-2011 om 21:16

En on topic

"Dingen die ineens doordringen"
Dat heb ik heel erg met ouder worden. Dat je je ineens realiseerd hoe lang iets eigenlijk wel niet geleden is.....
Herkennen jullie dat ook??
Uitzendkrachten bij ons op het werk, geboren in 1993 of 1994..... Hè, mogen die al werken???? 1994 is toch nog maar pas geleden??
Ik heb dit jaar 18 jaar een relatie....mensen die toen werden geboren mogen nu autorijden...maar voor mijn gevoel ben ik helemaal nog niet zo lang bij mijn man.....Die ken ik nog maar net, toch????
WTC/9-11 idem dito.....Alweer 10 jaar geleden......Hè, echt??????

Ik heb daar ineens erg "last" van de laatste tijd, dat ik mij dus ineens realiseer dat iets al "zolang" geleden is........
Herkenning, iemand??

Fianna

Fianna

12-09-2011 om 21:24

Speurder

Herkenning?? Eén groot feest van herkenning! Tjee, het is zo'n 20 jaar geleden dat ik eindexamen heb gedaan, 20 jaar!!! Dat kan toch niet? Ik kan toch niet al zo oud zijn? En wat heb ik uitgespookt in die 20 jaar?
Gek genoeg vind ik die 3 jaar dat we in huidige huis wonen, weer wel aanvoelen als 3 jaar.

Ellen

Ellen

12-09-2011 om 23:04

Suz@anne, over die lift..

Dat heb ik dus ook altijd! Blij te horen dat ik niet de enige ben. Moet je bij het drukken op de knoppen uitgaan van de lift of van jezelf...
Ik weet het eigenlijk nog steeds niet...

Fianna

Fianna

13-09-2011 om 09:30

Kom op, zo moeilijk is het niet. Wat er met handdoekdroog haar bedoeld wordt is dat je je haar met een handdoek afgedroogd is en daardoor minder nat isdan je net uit de douche stapte.
Het heeft he-le-maal niks te maken met een droger!!!

Tijgeroog

Tijgeroog

13-09-2011 om 09:32

Ellen, over de lift

Dat maakt niet uit. Je geeft aan welke kant je op wilt, maar daar ga je uiteraard met de lift naartoe.
(op die manier voorkom je dat je, als je al op de 1e verdieping staat en naar de begane grond wil, je in de lift naar boven stapt en dus eerst, samen met de mensen die er al in stonden, helemaal naar boven gaat om dan terug naar beneden te gaan. Terwijl je met de lift ernaast, die later langskwam maar meteen naar beneden ging, al veel eerder beneden was geweest)

Breakfast

Nog een Engels woord waarvan ik een paar jaar terug voor het eerst besefte waar het echt van is afgeleid: breaking one's fast (dus weer eten 's ochtends nadat je een avond en nacht niks hebt gehad).

En bij handdoekdroog denk ik trouwens ook aan haar. Het staat ook vaak op flessen conditioner en haarverf enzo: aanbrengen op handdoekdroog haar. Als je dan niet weet wat er precies wordt bedoeld kun je goed de mist in gaan.

Chris

Emmawee

Emmawee

13-09-2011 om 13:27

Rafelkap (o.t.)

Tuurlijk durf jij weer te gaan rijden! Ik vorig jaar nog he-le-maal niet en afgelopen zomer ben ik met man en kinderen helemaal zelf naar Frankrijk gereden! Drie lessen en verder zelf oefenen. Ik rij nu over het algemeen met plezier. Nooit gedacht dat ik dat mee zou maken.
Groeten, Marianne.

Primavera

Primavera

13-09-2011 om 17:13

Kloink

Lol, ik dacht ook dat handdoekdroog een droogoptie van een droger was.
Tja, nooit een droger gehad en ik verf mijn haar ook al niet. Dan krijg je dat je bepaalde termen niet weet.

Fianna

Fianna

13-09-2011 om 18:08

Lol p

Hahaha, ik ging echt even aan je verstand twijfelen terwijl je normaal altijd zo nuchter overkomt
Ik heb je dus op een verkeerd been gezet. Sorry! Maar had je echt nooit eerder van die term gehoord?

Primavera, ik kende die term toen ik 7 of 8 was en toen verfde ik mijn haar echt nog niet hoor Je ziet het ook vaak op dingen als conditioner, gel, mousse en haarlak staan.

Emmawee

Emmawee

13-09-2011 om 18:40

Lachen dit!

In het draadje over dingen die pas laat ineens doordringen, dringen sommige dingen ehm... wat later ineens door!
Ik ben ook verbaasd dat de term 'handdoekdroog' niet bij iedereen bekend is. Ik ken het van de antiklitshampoo.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.