Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

20-02-2012 om 23:46

Dolfijnenjacht

Zonet zag ik op Canvas een uitzending over hoe dolfijnen voor dolfinariums worden gevangen. Ik vond het echt schokkend. Ze worden in groepen opgejaagd en gevangen genomen. Daarna komen de dolfijnentrainers ze selecteren. De dolfijnen die niet geselecteerd worden, worden afgeslacht voor het vlees. Verder werd genoemd dat dolfijnen in gevangenschap ongelukkig zijn. Ze hebben vaak maagzweren e.d. van de stress.
Wat ik niet begrijp is dat hier zo weinig aandacht voor is. Greenpeace e.d. hoor je er niet over. Na het zien van deze uitzending zie je ons niet meer in het Dolfinarium. Wat vinden jullie hiervan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

21-02-2012 om 07:03

Geen nieuws..

En voor ons een reden om er nooit heen te gaan. Wij gaan ook niet naar dierentuinen overigens....

Dolfinarium

Ik ging toch al nooit naar het Dolfinarium. Ik wist niet dat die beesten daar speciaal voor gevangen werden, maar ik vind het sowieso sneu om die dieren in een zwembadje te houden. Dierentuinen vind ik ook niks, hoewel ik er met de kinderen toen ze klein waren wel eens geweest ben. Sinds National Geographic, Animal Planet en dvd's vind ik het niet nodig die beesten in een onnatuurlijke omgeving te houden.

En huisdieren heb ik ook niet. Niet meer. Ik heb een keer twee konijnen overngenomen van iemand die per ongeluk een nestje had en er mee omhoog zat. Ook al hadden die beestjes een groot hok en mochten ze vaak los in de tuin en waren ze samen, ik bleef het triest vinden. En toen bleek dat ze een gebitsafwijking hadden waarvoor ze iedere twee weken naar de dierenarts moesten om hun tanden te laten knippen heb ik ze af laten maken. Ik snap de lol van dieren in een kooi of in huis houden echt niet.

skik

Fiorucci

Fiorucci

21-02-2012 om 11:28

Maar joyeux

Vindt je echt dat je het decadente leven van een kat kunt vergelijken met het leven van die dolfijnen?

mirreke

mirreke

21-02-2012 om 11:41

Wel bekend

Ik wist het wel. Ben als kind in het dolfinarium geweest, en later nooit meer, juist omdat het dolfinarium echt dierenmishandeling is.
Overigens vind ik het niet helemaal vergelijkbaar met een dierentuin. Veel dieren zijn inmiddels hun habitat kwijt en dierentuinen zijn inmiddels vooral bezig met fokprogramma's om soorten in stand te houden.
Een dolphinarium is imho meer gericht op vermaak, dat is het enige doel. En ja, echt dierenmishandeling voor de dolfijnen.

Niet willen kijken

ik heb lang getwijfeld of ik nu zou kijken of niet (of opnemen of niet). Maar ik kan al lang raden wat dit soort programma's toont... en ik kan er niet meer tegen.
Gewoon door te weten dat die dieren een slecht leven beschoren is of dat ze gewoon zomaar worden afgemaakt, maakt dat ik al niet meer naar zo'n dolfinarium wil gaan. Ik ben er een keer geweest (jaren geleden) en had toen al meteen beslist dat het de laatste keer was, zo zielig. Ik zag bijna iedereen verrukt kijken naar bv. die shows, maar zelf krijg ik onmiddellijk medelijden met die dieren.
Ik kijk vaker niet meer naar dergelijke programma's, ik kan er gewoon niet meer tegen. Natuurlijk helpt dit 'de wereld' ook geen zier, mensen die maar liever doen of hun neus bloedt, daar voel ik mij vervolgens ook weer schuldig over... .

The cove

Zo heet deze documentaire en hij heeft een aantal jaar geleden een Oscar gewonnen als ik het wel heb.
Greenpeace hoor je daar inderdaad niet over, Sea Shepher wel. Zij gaan elk jaar met een aantal 'Cove Guardians' naar Japan om deze slachtingen vast te leggen. Twee maanden geleden is een Nederlandse Sea Shepherd opgepakt toen hij de jacht en het transport van de door de trainers uitgekozen dolfijnen filmen. Hij is vrijdag pas weer vrijgelaten, heeft ruim twee maanden vast gezeten.

Nog een leuk weetje: toen deze Nederlander vast zat, heeft de Partij voor de Dieren kamervragen gesteld en heeft de hele Tweede Kamer + de minister van Buitenlandse Zaken naar The Cove kunnen kijken in de 2e Kamer zelf.

Hombre

Hombre

21-02-2012 om 15:09

Da's nog niks!

De jacht op muggen!
Da's pas vreselijk!

Prakje

Prakje

21-02-2012 om 16:05

Nee

Prakje

Prakje

21-02-2012 om 16:09

Nee, we hebben geen dieren in een hok

En ja we eten wel vlees. Lekker inconsequent ik weet het.

Maar ik geef liever 25 euro pp uit aan iets waar ik plezier aan beleef, en dat kan ik niet zeggen van dierentuin, dolfinarium of circus....

Fiorucci

Fiorucci

21-02-2012 om 16:25

Prakje

Maak even een uitzondering, voor Cirque du soleil. Het mooiste circus wat ik ken, zonder dieren..

Tineke

Tineke

21-02-2012 om 17:13

Zo heerlijk inconsequent

Prakje wil uit principe niet naar de dierentuin enzo maar eet wel vlees. Ik geniet van een dolfijnenshow, maar eet uit principe echt geen vlees.
Probeer het maar eens te begrijpen.

Hombre

Hombre

21-02-2012 om 17:22

Dolfijnen

Eten ook vlees!

Nee

ik ga niet naar het dolfinarium en heb een tijd geleden ook besloten dat ik niet meer naar Artis wil (maar dat schijnt nu verbouwt te worden, ik vond met name die grote katachtigen er vreselijk bij zitten).

circussen met dieren bezoeken we ook niet.

Prakje

Prakje

21-02-2012 om 19:28

En om het compleet te maken....

Ging ik als kind wel naar de dierentuin, dolfinarium en circus.... En aten we thuis geen vlees of vis

mirreke

mirreke

21-02-2012 om 23:21

Dolfijnen zijn niet humane mensen

Hen doden staat gelijk aan moord:

Dolfijnen, walvissen en bruinvissen zijn zo intelligent en zelfbewust dat hun welzijn beschermd moet worden met universele rechten. Walvisachtigen zijn feitelijk niet-humane mensen, stellen filosofen en mariene biologen in een nieuwe verklaring.
Ze hopen dat internationale verdragen het op termijn onmogelijk maken om de dieren te bezitten en op te sluiten. Volgens de wetenschappers is uit onderzoek gebleken dat walvisachtigen qua mentale complexiteit dicht in de buurt komen van mensen.

De zoogdieren zijn zelfbewust en hebben een karakter, redeneert de groep. Bovendien ervaren ze emoties. Dat maakt ze tot 'niet-humane personen' en dus moet de mens ze beschouwen als individuën die fundamenteel recht heeft op leven, vrijheid en welzijn.

Gelijkwaardig
Wie vindt dat mensen universele rechten genieten, moet diezelfde rechten immers ook gunnen aan wezens die op belangrijke punten gelijkwaardig zijn. Volgens die logica wordt het opzettelijk vermoorden van walvisachtigen een ernstig ethisch vergrijp.

Het staat gelijk aan het opzettelijk vermoorden van mensen, verklaart filosoof Tom White vandaag in de Britse krant The Independent. 'De wetenschap heeft bewezen dat individu-zijn, bewustzijn en zelfbewustheid niet langer exclusief menselijke eigenschappen zijn. We staan voor nieuwe uitdagingen.'

Zijn groep presenteerde de verklaring gisteren, tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Amerikaanse Vereniging voor Wetenschappelijke Vooruitgang.

Bescherming
De rechtenverklaring beschermt het leven, de vrijheid en het welzijn van de dieren. Ook het recht op het verblijven in de eigen natuurlijke habitat én het verlaten van die habitat worden genoemd. Volgens The Guardian is de verklaring vooral bedoeld als wapen tegen de walvisjacht en tegen natuurprojecten die voor walvisachtigen nadelig zijn.

De Verenigde Naties overwegen om de rechten op te nemen in een verklaring over migrerende dieren. Verankering in nationale jurisprudentie is minder makkelijk haalbaar, verwacht White. 'Met een beetje geluk duurt dat tien jaar.'

In Trouw van vandaag.

mirreke

mirreke

21-02-2012 om 23:22

Ik bedoel natuurlijk: niet-humane mensen

En ja, dolfijnen eten ook vlees, net als de meeste mensen.

+ Brunette +

+ Brunette +

22-02-2012 om 00:14

Vlees eten.

Dolfijnen eten vlees omdat ze dat nodig hebben om gezond te blijven, bovendien weten ze niets van ethiek. Mensen kunnen ook zonder vlees prima blijven leven en hebben, in tegenstelling tot dolfijnen, een geweten.

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2012 om 07:07

Joyeux

Oh jij bent slecht, heb jij niet eens een kattenluik??)

Maylise

Maylise

22-02-2012 om 09:32

Intelligente & gevoelige dieren

Dolfijnen zijn ongetwijfeld hele intelligente dieren en is geen enkele goede en rationale reden te bedenken waarom we voor ons plezier dolfijnen zouden moeten vangen en deze dieren kunstjes laten vertonen voor ons vermaak. Maar het is natuurlijk wel heel selectief allemaal. Want ach zonder dat jaarlijkse bezoekje aan het Dolfinarium missen we niet zo veel dus dolfijnen extra rechten geven is redelijk gratuit. Wat ook heel intelligente dieren zijn, intelligenter dan dolfijnen naar het schijnt, zijn varkens. Varkens worden onder vele malen slechtere omstandigheden gehouden dan dolfijnen & hun einde is ook allerminst prettig. Echter deze intelligente dieren rechten geven zal niet gebeuren want het kunnen consumeren van (goedkoop) vlees is blijkbaar vele malen belangrijker dan de rechten van het varken op een waardig leven. Het zou dus bijzonder vreemd zijn als dolfijnen (vanwege hun uiterlijk en de flipper mystiek?) wel rechten zouden krijgen maar dieren als varkens die het in intelligentie en gevoeligheid niet onder doen voor de dolfijn deze rechten niet zouden krijgen.

Kat

Mijn kat mocht vannacht tot half 6 de hort op, die heeft pas relaxedte ehh baasjes.

De meisjes in seksistisch strakke benauwde turnpakjes, met een kapotgetrainde rug, in het circus, DIE zijn pas zielig!

Leuk draadje ondanks het serieuze onderwerp.. Veel hangt toch samen met Bewustwording en financien denk ik.

Hombre

Hombre

22-02-2012 om 14:45

Intelligent

Als die dolfijnen (en varkens) zo intelligent waren zouden ze niet zo onvervaard onze netten en slachthuizen binnenlopen.

Dieren zijn niet intelligent. Ze weten niets, begrijpen niets, hebben geen idee van de toekomst, kunnen niet praten. De meeste dieren herkennen hun eigen nageslacht niet eens! Gaan rustig een koekoeksjong voeden.

Het verschil tussen mensen en dieren is enorm, maar op een of andere manier wil de moderne westerse mens (andere culturen - zo aanbeden door diezelfde westerse mens - hebben daar totaal geen last van) iets hebben om te aanbidden.

Bij gebrek aan een god om te aanbidden worden nu de dieren (sommige dieren natuurlijk, verschil moet er wezen) en de natuur maar op een voetstuk gezet. Aandoenlijk gewoon.

Katten, die zijn pas dom. Kruipt er een onder de motorkap van een van mijn buren, lekker tussen de poelies van de v-snaar. Buurman start motor, kat aan flarden. Dom, dom dom...

mirreke

mirreke

22-02-2012 om 15:38

Nou hombre, daar ben ik het nu eens totaal niet mee eens!

"Als die dolfijnen (en varkens) zo intelligent waren zouden ze niet zo onvervaard onze netten en slachthuizen binnenlopen.

Dieren zijn niet intelligent. Ze weten niets, begrijpen niets, hebben geen idee van de toekomst, kunnen niet praten."
Dat is van zo'n grenzeloos narcistische eigendunk: alsof alleen onze (menselijke) intelligentie intelligentie is. Misschien hebben walvisachtigen wel geen concept voor sadistisch vangen, hebben ze een heel ander soort intelligentie en referentiekade. Voor een (menselijk) voorbeeld, zie de film avatar.
Kortom: quatsch! Dat walvisachtigen een zelfbewustzijn hebben en een intelligentie die met de mens vergeleken kan worden is overigens uit onderzoek gebleken.

Hombre

Hombre

22-02-2012 om 17:24

Mirreke

Verbaast me werkelijk niets dat je het met me oneens bent, want de moderne westerling (ik zei het al) gaat volledig op in deze dierenknuffelwaanzin. En dat new-agers dol zijn op dolfijnen, ja, dat wist ik allang...

Maar het feit dat deze waanzin beperkt blijft tot de westerse cultuur en Chinezen, Japanners en Afrikanen (om maar eens wat groepen te noemen) zich slap lachen als ze die westerlingen bezig zien. Dat vind ik dan wel weer grappig.

En ik realiseer me daarbij dat die dierenknuffelaars vaak ook helemaal gek zijn op vreemde culturen. Maar dat die vreemde culturen alleen dol zijn op die dieren om ze op te eten.

Dus beschouw mij maar als een Chinees of zo, een beetje gek, maar een andere cultuur en dus oneindig veel respect verschuldigd

Intelligentie die met de mens vergeleken kan worden, pfff. Hoe krijg je het uit je keyboard...

O ja, dat avatar gedoe is een menselijk fantasiefilmpje met (jawel daar zijn ze weer) new-age invloeden. Niet bedacht door een dolfijn of zo hoor.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

22-02-2012 om 21:24

Hombre, die natuur

Ik heb ook niks met dolfijnen en weinig met dieren in het algemeen, maar ik meen toch ergens te hebben vernomen dat 'de natuur' ervoor zorgt dat er zoiets als tarwe voorhanden is, en paprika's. Best handig. Zuurstof schijnt ook iets met natuur te maken hebben, waren dat niet bomen en algen? En water, na zuurstof toch nummertje twee qua wezenlijke impact op je dagelijks bestaan. "De natuur" is wel even iets meer dan wat knuffeldieren.
En dieren zijn dom. Ja. twee dingen. 1. Mensen zijn ook dieren. 2. De meeste mensen zijn ook dom. O nee, het zijn toch drie dingen. 3. Van dieren heb je doorgaans minder last dan van mensen. Of het moeten bacterieen zijn en die tellen niet, die hebben een aparte genus of hoe heet zoiets.

Tango

Tango

22-02-2012 om 21:30

Was even vergeten

Dat ik dit draadje geplaatst had. Maar wat veel reacties zeg! Ik geloof trouwens zeker dat dolfijnen intelligente dieren zijn en dat ze toch in die netten terecht komen komt doordat ze worden opgejaagd d.m.v. voortdurende geluiden die hen gek maken (dolfijnen hebben een heel sterk gehoor) heeft dus weinig met intelligentie ofwel domheid te maken.
Verder ben ik ook niet zo consequent hoor, ik eet dan wel geen vlees maar draag wel leren schoenen, hoewel dat laatste ook wel minder wordt omdat de kwaliteit van niet-leren schoenen ook steeds beter wordt.

mirreke

mirreke

23-02-2012 om 08:43

Gale

Mensen zijn ook dieren, uiteindelijk. En sommige dieren zijn blijkbaar weer 'menselijker' dan andere dieren.
En bovendien is het niet zo dat het een het ander uitsluit. Je sterk maken voor een hogere intelligentie die wellicht voor veel ( intelligente? of eerder dom dommer domste) mensen niet als intelligentie herkenbaar of acceptabel is betekent niet dat je dan niet tegen dierenkwelling in het algemeen kunt zijn.

mirjam

Hombre

Hombre

23-02-2012 om 14:07

Zelfs

Zelfs de domste mens is nog veel slimmer dan de slimste dolfijn. En zeker met een groep zijn mensen veel slimmer, dat komt weer door die communicatie.

"Minder last van dieren dan van mensen." Dat klopt grotendeels (afgezien van die bacterieen en virussen), maar daarnaast hebben wij alleen weinig last van dieren omdat we ze met onze intelligentie veel te slim af zin. Een meldpunt voor dierenoverlast is dus gelukkig niet nodig.

Dieren zijn onze concurrenten. Ze eten ons eten op en ze vreten ons op als we ze hun zin laten doen. Het is slechts dankzij onze intelligentie en cultuur dat we dat weten te voorkomen. En da's maar goed ook, want ze hebben geen moraal. Wel eens een leeuw volledig ongeinteresseerd de nek van een man door zien bijten? Doet ze helemaal niets. Zie je de parallel met de slachter in het slachthuis?

Die 'natuur' waar sommigen hier zo hoog van opgeven werkt zo: Het is eten of gegeten worden. Survival of the fittest. Het grappige is dat mensen hier zo vreselijk 'beschaafd' zijn dat ze die basisrealiteit zijn vergeten.

Wat ik ook zo grappig vindt zijn vegetariers met een hond of klat als huisdier. Dat beest krijgt natuurlijk wel vlees. Compleet geschift!

En dan nog het verschil tussen dieren. Wat is het verschil tussen een walvis en een varken. Waarom mag de een wel geslacht worden en de ander absoluut niet! Wederom compleet geschift (en racistisch ook nog).

Het enige argument dat ik erken is het instandhouden van de bestaande natuur. Daar hebben we allemaal belang bij.

+ Brunette +

+ Brunette +

23-02-2012 om 19:52

Walvissen versus varkens

"Wat is het verschil tussen een walvis en een varken. Waarom mag de een wel geslacht worden en de ander absoluut niet! Wederom compleet geschift (en racistisch ook nog)."

Hier speelt natuurlijk mee dat een walvis een beschermde diersoort is. Maar ik ben het helemaal met je eens dat een varkensleven niet minder waard is dan dat van een kat of hond.

Vegetariërs met honden en katten, helemaal mee eens. Maar een konijn of een cavia kan ook niet, want dat is zielig (kooi).

Tanneke

Tanneke

23-02-2012 om 20:02

Tsk hombre

Je postte " hoe krijg je het uit je keyboard"...dan ken ik er ook nog wel een paar.

Hoe krijg je het uit je keyboard dat ('om maar even een paar groepen te noemen")chinezen en Afikanen niets om dieren geven,behalve als ze op je bord terecht komen?
Dat is echt flauwekul.

Hoezo " noem mij maar chinees, een beetje gek" .
Dan spoort onze familie zeker niet?

Intelligentie heeft te maken met het probleem oplossend vermogen. En sommige dieren zijn dus echt intelligent.

Over generaliseren gesproken. Beetje suf.

Hombre

Hombre

24-02-2012 om 10:09

Tanneke

"Dan spoort onze familie zeker niet?"

Waarschijnlijk (te) goed geintegreerd. De gekte van de 'Ollanders overgenomen. (PS: Tanneke = Tan?)

"Intelligentie heeft te maken met het probleem oplossend vermogen. En sommige dieren zijn dus echt intelligent."

Op een zeer beperkt gebied kunnen dieren problemen oplossen, ja, maar stop een vrucht in een kokosnoot met een gat erin. Als een aap zijn hand erin steekt om de vrucht te pakken en zijn hand niet kan terugtrekken met de vrucht erin laat hij de vrucht niet los. Ook niet als jij met je vangnet aankomt. Zeer beperkt leervermogen. Een beetje robot doet het beter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.