Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dorpspomp

Vandaag in het nieuws:http://www.nu.nl/binnenland/2884738/komende-jaren-duizenden-watertappunten.html
Er moeten dus een heleboel openbare watertappunten komen die vrij toegankelijk zijn....
Volgens het artikel zijn er maar enige tientallen in Nederland.
Ik was om eerlijk te zijn nogal verbaasd. Hier ter plaatse weet ik er uit mijn hoofd al 3 en wij zijn niet eens zo 'fietserig', dus misschien zijn het er wel meer.
Tijdens onze vakantie in toch een héél andere provincie (Noord-Holland) hebben we er ook zo 2 gevonden...1 in het centrum aldaar en 1 in de duinen waar we vlakbij aan zee vertoefden.
Zonder veel moeite, het was niet zo dat de nood hoog was. Misschien letten wij er beter op omdat we eigenlijk standaard altijd een flesje water meenemen zodra het enigzins warmer is? Dus het artikel verbaasde mij nogal. Niks mis mee als het er nog meer worden, maar ik dacht dat we in ned. toch al best 'ruim' bedeeld waren met watertappunten. En enige tientalle leek mij sterk overdreven, ik dacht dat er véél meer waren in ned.
Maar misschien hebben wij het die keren gewoon toevallig erg ruim getroffen? Dus mijn vraag is...Zijn er bij jullie ter plaatse watertappunten? Of hebben jullie geen idee?
(gewoon nieuwschierig hoor).
groeten albana


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

15-08-2012 om 09:09

Albana

Ik hoop dat er een aantal in steden komen,want daar zie ik ze eigenlijk nooit. En toen ik gisteren in de stad liep, had ik het heerlijk gevonden, even water tappen.

albana

albana

15-08-2012 om 09:26 Topicstarter

Geloof dat ik het al snap

Daar waar wij op vakantie waren schijnt nu net 1 van de plekken te zijn waar ze al begonnen waren met realisatie...Nou ja, toeval dus.
groeten albana

merel

merel

15-08-2012 om 10:17

Ken er geen

Nee, ik ken er geeneen hier in mijn regio. ('t gooi)

Sancy

Sancy

15-08-2012 om 11:11

Join the pipe

Ik ken deze: http://jointhepipe.org/nl/
O.a. op het Janskerkhof in Utrecht. Ze zijn ideaal!

+ Brunette +

+ Brunette +

15-08-2012 om 16:10

Volgens mij is het een soort reclamestunt

Waarom moeten overal watertappunten zijn? Hoeveel dagen per jaar is het bloedheet in Nederland? Wat is ertegen een flesje mee te nemen?

Truc voor koud water zonder thermosfles: flesje voor driekwart met water vullen en in de vriezer bewaren.

Jip

Jip

15-08-2012 om 17:14

Hier

Ik ken geen een watertappunt hier in de buurt. Maar misschien heb ik gewoon niet goed gekeken en zie ik ze vanaf vandaag wel.

Fiorucci

Fiorucci

15-08-2012 om 18:24

Brunette

Nou,als ik een dag door warm Londen banjer ben ik er wel blij mee hoor,scheelt me flesjes water kopen, ik nam er een mee en kon deze bijvullen!

Wateraftappunt

Daar zou ik er liever veel meer van hebben in Nederland :o)

Sjansje

Sjansje

15-08-2012 om 22:00

Op mysterieuze wijze verdwenen

In ons kleine dorpje stond jaren een ouderwetse (maar stiekem toch nieuwe) pomp. Op een knopje drukken, en lekker fris water. Op een gegeven werd de stoep en straat opengebroken en daarna hebben we 'm nooit meer teruggezien.
Waar zou hij toch gebleven zijn???

albana

albana

16-08-2012 om 08:08 Topicstarter

Hier voor toeristen

Dat ze hier ter plaatse wel zijn is niet zo bijzonder voor ons, ze zijn bedoeld voor toeristen. Als extra 'service' of zoiets. Alleen midden in het centrum, daar is er 1 al járen. Ooit stond daar de dorpspomp en die was natuurlijk na de aanleg van waterleidingen weg gedaan. Maar weer retour gekomen al een aantal jaren geleden bij de renovatie van het centrum, meer omdat het zo 'gezellig' autenthiek aandoet dan om wat anders vermoed ik. Wel aangesloten op de waterleiding, maar hij word erg veel gebruikt. Je moet wel pompen overigens..De andere die ik ken staan langs drukke fietsroutes en bij een drukbezocht punt. Om dezelfde reden, toeristen. Dat zijn palen met een drukknop. Ook al meerdere jaren.
Dat wij nu net op vakantie waren in de stad waar ze dat project als 1 van de eerste plaatsen uitgevoerd hadden verbaasd me wel....
Wij doen de flesjes gewoon in de koelkast. En meestal nemen we ze zowel zomer als winter mee. De kinderen naar school en zeker als we b.v. een dagje weg moeten naar het een of ander of langer onderweg zijn ofzo.
Meestal vinden we wel plekken waar we ze kunnen vullen en als dat niet lukt, doen we er samen mee...
groeten albana

Waterverspilling

Ik zag het op het journaal en was een beetje verbaasd. Moeten we niet zuinig doen met leidingwater? Zorgt zo'n pomp niet voor waterverspilling?
Meer openbare toiletten in Nederland, dat zou een fijne service zijn. Kan je daar gelijk je waterfles bijvullen.

Fay

Het is geloof ik gericht tegen de verkoop van steeds nieuwe flesjes met water, die niet alleen in verhouding erg duur zijn (vervelend voor de consument) maar ook bijzonder milieubelastend. Water via de pijp geeft minder verontreiniging dan water via in plastic flesjes. Ik neem aan dat die tappunten zo zijn ingericht dat je de kraan niet onbeperkt open kunt laten staan.

Hier in Amsterdam heb je van oudsher in parken de "happertjes", een drinkwaterfonteintje. Maar daar kan je geen flesjes uit vullen. Mijn kinderen zijn dol op die happertjes. Ik minder, want je moet zo'n uk dan optillen

Ik ben het overigens van harte met je eens dat meer openbare toiletten pas echt een enorme verbetering zou zijn. Waarom is Nederland op dat punt zo achterlijk en kan dat in sommige buitenlanden wel goed geregeld worden?

Groeten,

Temet

mix

mix

16-08-2012 om 10:44

Beetje ot, fay

ik zal nooit in een openbaar toilet mijn waterfles bijvullen, ook al laat je eerst het water doorstromen (ook verspilling), toch kun je dingen aanraken en die komen dan aan of in je fles/water terecht.
openbare toiletten extra: prima, mits ze schoon worden gehouden en denk dat daar een puntje zit waarom ze er dus nauwelijks meer zijn?

In andere landen

In andere landen lukt het prima om schone openbare toiletten te onderhouden. Vooral in Engeland veel gezien. Compleet met ruimte om je baby te voeden.
Hier in Nederland zijn de toiletten bij de Hema en V&D toch ook netjes? Daar durf ik best mijn waterfles te vullen. Ik vind meer openbare toiletten nuttig besteed belastingsgeld. Misschien kan het gesponsord worden door bedrijven, ook prima. En ik wil ook best wel wat betalen voor het gebruik van zo'n toilet.

mix

mix

16-08-2012 om 15:38

Flesje vullen openbaar toilet

ook al wordt het toilet schoongehouden, je voorganger zal zijn/haar behoefte hebben gedaan en de kraan aanraken, zelfs als deze een sensor bezit.
Niet alleen de bril, de spoelknop, maar ook de kraan bevat enterobacterieen tot hele kolonie's aan toe. Dat is gewoon smerig lijkt me.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2012 om 15:54

Oh grappig

Ik ben helemaal niet zo moeilijk maar een flesje vullen bij een toiletkraantje vind ik op de een of andere manier ook niet prettig. Op ons werk doen collega's het ook, maar ik drink nog liever niet dan uit dat kraantje

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2012 om 15:55

Fay

Je moet toch meestal ook betalen voor openbare toiletten?

Kaaskopje

In Engeland zijn de openbare toiletten gratis. Maar het lijkt mij logisch dat je wel wat betaald.
Ik ben niet zo bang voor bacterien die via een kraan in mijn waterfles zouden kunnen komen. Lijkt mij sterk.

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2012 om 18:41

Toiletten

En niet alleen in Engeland. In de VS ook. Vrijwel alle musea ook, trouwens Om nog maar eens even een verband proberen te leggen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2012 om 18:43

Leugenpomp?

OOOOOOOOO Albana, is het bij jullie ook zo'n leugenpomp? Die staat hier in het centrum, zo'n authentieke donkergroene met een bordje er bij dat er alleen water uitkomt als je zuiver bent ofzoiets, of de zuivere waarheid spreekt. Hele volksstammen staan aan de zwengel te hijsen, maar dat hele ding doet het niet. Errug grappig.

Tirza

albana

albana

17-08-2012 om 07:52 Topicstarter

Leugenpomp?

Nooit van gehoord...Maar hier komt er in ieder geval wel water uit. Die gebruiken wij trouwens niet om de flesjes te vullen, we zijn dan nog vlakbij huis, maar wel om onze handen te wassen want de ijssalon is er vlakbij En als het markt is, met al z'n etenswaren (patat, vis, loempia's etc.) zie ik ook dat er veel gebruik van word gemaakt. Flesjes vullen in toiletten probeer ik te voorkomen. Ik ben er ook geen fan van en heel vaak passen die flesjes er niet onder (afstand kraan-fontein te klein), alleen als we in hoge nood zitten bij erg warm weer zou ik het wél doen.
Wat ik me ook afvroeg. Wie sluit al die watertappunten dan af in de winter? Het waterleidingbedrijf of de gemeente? Want hier zijn ze van de gemeente en die sluit ze als het kouder word af en laat ze leeglopen zodat ze niet kapot vriezen...
groeten albana

Tirza, erg ot, maar het gaat nog steeds over water

Hier in Schotland is in een restaurant zelfs een karaf kraanwater met ijs en citroen gratis, al denk ik niet dat je op een terras alleen een karaf kraanwater kan bestellen :o)

albana

albana

18-08-2012 om 09:41 Topicstarter

Of spuitwater

In zuidelijkere en oostelijke landen krijg je ook vaak (behalve in toeristenoorden, daar weer niet) een glas spuitwater gratis erbij. Bij alles wat warm is, of het nu eten of drinken is, dus ook bij koffie b.v. En nog een glas is geen punt. Is volgens mij hetzelfde als spa-blauw, alleen maken ze het zelf (fles vullen met water en onder hoge druk een patroon erin draaien dat dan z'n inhoud verspreid).
Nog even over openbare toiletten...Ik vul mijn flesje wel bij als het wasbakken zijn die appart zijn van de toiletten in een apparte ruimte. Soms is dat. 1 ruimte alleen voor handen wassen, dat zijn ook vaak ruimere wasbakken en soms ook nog met zo'n sensor (gaan aan als ze warmte voelen). Daar houd ik m'n flesje zo halfweg ergens onder de straal met 1 hand, terwijl de andere voor de sensor beweegt... Zolang mijn flesje niks aanraakt, geen kraan enzo durf ik dat wel aan. En dan moet het er nog wel enigzins 'schoon' uitzien en ruiken natuurlijk. Pas geleden nog...ik dacht in Hoofddorp (? weet het niet zeker) toevallig beland in winkelcentrum omdat jongste weggebracht moest worden naar camping waar vriendinnetje was...Prachtige toiletruimte mét toiletjuffrouw én 1 ruimte voor alleen handenwassen. Daar glom ook alles, geen sensor,maar wel ruime wastafel. Dan durf ik het ook wel aan. Dus 3 flesjes gevuld (was warme dag en we moesten ook nog ver retour naar huis). Maar in een w.c. waar zo'n inieminie wastafeltje is...nou nee.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

18-08-2012 om 16:55

Leugenpomp (albana)

Vroeger was de dorpspomp het punt van samenkomst voor de bewoners en dan werd er flink gekletst en geroddeld. Daar heeft het mee te maken; er zijn gemeenten die hun pomp in ere herstellen en er dan zo'n soort dingetje mee uithalen: een leugenpomp, die detecteert dus leugens en geeft alleen rein fris water als je rein van geest bent - ofzoiets. Zomaar een vraagje

Tirza

albana

albana

19-08-2012 om 10:41 Topicstarter

Nee nooit van gehoord

Maar ik ben blij dat hier de gemeente dat grapje niet heeft uitgehaald. Ik denk dat er hier ook minder geroddeld werd bij de pomp, bijna iedereen had hier grond zat en dus allemaal wel ergens een eigen pomp of put, ook water zat in de grond. Geen echte plek van samenkomst dus...hoogstens voor de armen...daar waren de pompen voor
Nu nog...ik heb meerdere buren en kenissen met een pomp of put in de tuin. Handig voor je tuin en ook voor het badje, de auto wassen etc....Sommigen hebben er zelfs een hydrofoor (of hoe heet zo'n ding) bij en gebruiken het ook in huis (toilet b.v. doorspoelen).
Gratis water...altijd handig.
Dus geen verzamelplekken voor roddelaars en leugenaars hier
groeten albana

Anneke

Anneke

22-08-2012 om 20:38

Ja, hier ook watertap!

In Nijmegen staat een watertap. Hartstikke mooi, vind ik. Al die belachtelijk dure waterflesjes die iedereen bij zich heeft. kun je dan mooi gratis vullen met vers water. Ik vind het een goed idee.

albana

albana

23-08-2012 om 10:20 Topicstarter

Slecht voor het milieu?

Dat ligt er volgens mij helemaal aan of je ze kant en klaar koopt of dat je ze de hele tijd weer vult.
Wij kopen misschien 1 pakket per jaar, heel misschien 2. En hergebruiken ze constant. In de loop der tijd gaat er 's eentje kapot of raakt zoek...en zo kopen we er volgend jaar weer 6 (in 1 pakket dus). Eerder namen we drinken mee in bekers, van tupperware of van de Blokker ofzo..En ook die sleten op den duur (lek,lek in tas) of raakten zoek. Dus veel verschil zie ik er niet in. En als ze echt kapot zijn gaan ze ook nog in de plastic bak..dus worden ze hergebruikt.
Natuurlijk is plastic slecht voor het mileu, maar het verschil tussen plastic en plastic is volgens mij minimaal.
groeten albana

Tja

plastic flesjes water zijn vooral erg handig als er geen kraan in de buurt is.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2012 om 14:07

Gale

Ik keek gisteravond deels naar The Break UP met Jennifer Aniston en Vince Vaughn. Ik had hem al eerder gezien, vandaar. Op een gegeven moment staat er een afspraak met vrienden gepland voor een spelletjesavond. Omdat Jennifer en Vince met elkaar overhoop liggen is er wat geziek rond de boodschappen en uiteindelijk is er amper iets in huis. Er is voor zover ik begreep alleen water en ... o jee alleen kraanwater. Hopelijk was dat niet erg.
Ik vroeg me toen af of kraanwater uit Amerikaanse kranen vies smaakt, of dat dit ook zo'n typisch geval van 'onzin' was. Als je veilig kraanwater hebt, hoef je geen flesjes te kopen lijkt mij. Ik vind water met bubbels lekkerder uit een flesje, dus héél sporadisch haal ik wel eens zo'n fles.

Bubbels

Waar wil je anders de bubbels vandaan halen, Kaaskopje? Hand op je beker kraanwater en heel hard schudden?
Overigens waren we bovenop de berg maar wat blij met onze flessen water, wat zelfs nog te weinig bleek, toen onze bergwandeling groter werd dan gedacht. Oudste zoon en ik hadden zo'n dorst dat we er een nieuwe kreet voor verzonnen "auditieve fata morgana". We hoorden namelijk overal water sijpelen, maar zagen niks drinkbaars.

Overigens vermoed ik dat Gale het fenomeen 'secretaresse met flesse' bedoelt. Achter het bureau zittend, met fles naast toetsenbord, om de klipklap lubberend. Altijd vrouwen overigens. Ik zie het ineens ook opduiken bij ons koor. Flesjes water onder de stoel en slobberen om de anderhalve maat. Vreemd verschijnsel idd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.