Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2014 om 16:40

Dresscode begrafenis

Wat vinden jullie: is het gepast om als directe familie van een overleden persoon in spijkerbroek naar de begrafenis/crematie te gaan? Een donkergekleurde spijkerbroek.


tja

De een gaat het om "respect en je aanpassen". De ander gaat het om "er zijn voor een ander". Mooi zou zijn als iedereen elkaar in zijn waarde zou laten. Blijkbaar lukt dat veel mensen niet zo erg.

Tja..

Het een sluit het ander niet uit he Jippox? Je bent er om je medeleven te tonen en wilt dat op respectvolle wijze doen.

Overigens zou ik er nooit wat van zeggen hoor als mensen niet gepast gekleed gaan, maar ik denk dan wel: snappen ze het niet of interesseert het ze niet? Maar goed, iedereen is anders en doet het op zijn/haar manier. Helemaal prima, alleen snap ik niet dat mensen voor een sollicitatie blijkbaar wel moeite willen doen maar voor een uitvaart niet.

Barvaux

Barvaux

03-09-2014 om 21:24

ja maar

Je zegt helemaal niets over een andere broek, je zegt dat je zoon een zwarte spijkerbroek hebt voor dit soort gelegenheden (en sjieke restaurants en bar mitswa's). Je komt eerst met 'hoe het heurt' en vervolgens mag jouw zoon wel een spijkerbroek aan en nu pas lees ik dat hij blijkbaar nog een begrafenisbroek heeft. Het wordt er niet duidelijker op.

Ook zeg je hoe belangrijk de etiquette is en vervolgens zeg je: "mdat we nu eenmaal in het algemeen een stuk informeler zijn geworden in een modernere samenleving."

En ja ik vind het vreselijke etiquette-citaten voor OSM-mensen, ik mis nog net de parels!

Barvaux

Barvaux

03-09-2014 om 21:27

Meisje Klein

"Overigens zou ik er nooit wat van zeggen hoor als mensen niet gepast gekleed gaan, maar ik denk dan wel: snappen ze het niet of interesseert het ze niet?"

Ik denk dat het probleem er in zit dat heel veel mensen vinden dat het echt netjes en gepast genoeg is om een donkere spijkerbroek te dragen, een jasje en een overhemd of alleen een overhemd of alleen een donkere trui op die donkere spijkerbroek maar ja.... IS dat wel netjes en respectvol genoeg? Niet bij iedereen dus blijkbaar.

Ik vind echt niet dat je met een fuck you shirt kunt verschijnen (wellicht alleen bij de uitvaart van dat slachtoffer van de MH17 waarbij 'fuck de raketten' op zijn condoleancekaart stond...)

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2014 om 23:45

Parels

Ik weet eigenlijk niet beter dan dat parels bij rouw horen. Ik kijk ervan op dat daar zo negatief naar gekeken wordt. Ik heb ze niet, maar ik zou het dus heel normaal vinden als iemand een snoertje parels om de nek zou dragen bij een begrafenis, of een paar pareloorbellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2014 om 23:52

In de praktijk

kon mij het echt niet veel schelen wat mensen aan hadden bij de plechtigheden, maar ik verbaasde me wel over een paar mensen. Een schoonzus had een zuurstokroze vest aan en een vriendin had onder haar donkere jasje een felrode bloes aan. Gezellige kleuren, maar ik zou het nooit kiezen voor een begrafenis. Nam ik ze dit kwalijk? Welnee, ze waren er en dat is het voornaamste.

Wat spijkergoed betreft vind ik echt dat er een groot verschil is tussen een vale semi-versleten middenblauwe spijkerbroek en een zwarte of diepdonkerblauwe variant. Ik vind niet dat iemand die nooit in pantalons met een vouw van boven naar onder rondloopt die voor een uitvaart moet kopen. Zwart of donkerblauw denim met een overhemd en colbert, of een donker t-shirt met een colbert voldoet prima.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2014 om 23:54

Bibi

"Sorry, maar in zulk soort kringen begeeft niet iedereen zich. Bar Mitswa's?? Wat is dat in hemelsnaam? "

Die vraag is toch niet serieus hoop ik?

bibi63

bibi63

04-09-2014 om 07:28

Heel serieus Kaaskopje

Ik heb echt geen flauw idee...... Of kom ik nu uit een ei?
Bibi

Barvaux

Barvaux

04-09-2014 om 08:17

bibi en kaaskopje

Je had ook even kunnen googelen

"Ik vind niet dat iemand die nooit in pantalons met een vouw van boven naar onder rondloopt die voor een uitvaart moet kopen. "

Ja maar er moet dan vervolgens wel een colbertje op van jou... waarom zou die persoon dat wel in zijn kast hebben liggen? Moet tie toch naar de winkel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-09-2014 om 09:00

Etiquette

Het lijkt wel of etiquette een vies woord is. Dat is het niet. Het zijn omgangsvormen, fatsoensregels die voor iedereen, jong en oud, arm en rijk gelden. En het hoort bij een goede opvoeding. Mijn ouders en hun ouders kwamen uit een arbeidersmilieu waar niet veel geld te besteden was. Maar er werd en wordt gehamerd op etiquette. Daarbij hoort ook kennis van dresscodes. Je trekt geen wit aan naar een bruiloft, je kleedt je beschaafd in matte kleuren naar een uitvaart en je doet geen spijkerbroek aan naar een sollicitatie. Tenzij nadrukkelijk anders wordt aangegeven en/of de cultuur en tradities anders zijn (dus wel wit naar een Chinese begrafenis bijvoorbeeld).
Die etiquette-boeken (er zijn ook heel leuke voor kinderen) zijn heel informatief en nuttig; al was het alleen maar om te lezen waarom bepaalde regels zijn zoals ze zijn. Natuurlijk zijn omgangsvormen en fatsoensregels onderhavig aan de tijdgeest; we zijn nu informeler en minder traditioneel ingesteld dan zeg 50 jaar geleden. Maar sommige dingen blijven onveranderd en het uitgangspunt is en blijft hetzelfde: respect voor anderen tonen. In plaats van zo'n afschuwelijk fuck-you t-shirt of nog een gebleekte spijkerbroekkoop je dan maar een tijdloze, nette blouse of overhemd en een donkere jeans. Kleine moeite, groot gebaar.

nogmaals

Niemand, maar dan ook niemand hier heeft het erover dat 'ie in een fuck you t'shirt of een oude spijkerbroek naar een uitvaart gaat. Heel irritant dat dat er steeds maar bij gehaald wordt. Alsof er niets zit tussen een mantelpak met parels en dat.
Iederéén kleedt zich gepast. Er is alleen geen consensus over wat dat dan precies is: 'gepast'.

Gelukkig zijn de meeste het erover eens dat 'er zijn' toch uiteindelijk wel belangrijker is dan wel of net niet de juiste pantalon.

Ik vind de intolerante houding van sommigen hier heel wat respectlozer dan in een spijkerbroek opdraven bij een uitvaart.

Barvaux

Barvaux

04-09-2014 om 09:16

tja

Spijkerbroek mag niet naar sollicitatie maar wel naar een begrafenis... Je praat jezelf al volledig vast.

Ik ben van mening dat etiquetteregels sneller veranderen dan jij (en de schrijver ervan) doorhebben!

Jij vindt nu blijkbaar een overhemd al genoeg, Kaaskopje wil een colbert zien, dat maakt voor mij al duidelijk dat dit gewoon niet meer werkt. Laten we het loslaten en kom gewoon als jezelf naar een begrafenis en ik denk dat er dan nog steeds geen pubers met een fuckyou shirt rondlopen (misschien wel met YOLO overigens ...)

Er zijn is het belangrijkste

In mijn ogen is er bij zijn toch echt belangrijker dan precies de "juiste" kleren aanhebben.
Wij hadden recent een begrafenis waarbij voor de heren toch wel verwacht zou worden dat ze in donker pak met stropdas verschenen. Mijn ouders waren op vakantie en zijn teruggekomen voor die uitvaart. Mijn vader had een keurig nieuw pak hangen met een heel net overhemd, alleen kon om die boord geen stropdas. Hij is toen zonder das gegaan, toen ze de avond voor de uitvaart thuis waren was er geen winkel meer open om een ander hemd te kopen passend bij het pak.
Enkel jaren terug had ik zelf een uitvaart waarvoor ik lang moest reizen in slecht winterweer. Tijdens de reis er naar toe had ik een fel gekleurd ski jack aan dat ik in de kerk in een grote tas heb gestopt. Tijdens de wandeling naar het kerkhof, in een sneeuwbui, had ik de jas wel even aan maar zodra het weer wat droger was deed ik de jas weer uit.
Ik probeer mij altijd zo passend mogelijk te kleden maar er kunnen omstandigheden zijn waardoor dit niet helemaal lukt. Dan vind ik er zijn belangrijker dan de kleding die ik draag.
Sowieso is het "er zijn" in mijn familie belangrijker dan het aanhebben van de juiste kleding.
Na de begrafenis waar ik in dat ski jack was werd er waarderend gesproken over het feit dat ik de moeite had gedaan om te komen, vele neven en nichten hadden niet de moeite gedaan en daar werd door de grote familie toch wel afkeurend over gepraat. Over mijn ski jack hoorde ik niemand.

tonny

tonny

04-09-2014 om 10:32

liever niet 'underdressed'

daar voel ik me ongemakkelijk bij - misschien heb ik dan in de ogen van sommigen te weinig zelfvertrouwen

Zo'n 'hoe het hoort'-boek vind ik best handig, dan kan ik de 'light-versie'van de voorschriften hanteren.

Monique D*

Monique D*

04-09-2014 om 18:08

LiesK: felgekleurd ski-jack

Jij kwam in een felgekleurd ski-jack naar de begrafenis. Je voelde je daarin wel ongemakkelijk in tijdens die begrafenis.
Mijn vraag is: als je weet dat je die middag naar de uitvaart gaat, waarom had je dan die ski-jack aangetrokken? Of had je op dat moment geen andere jas (donkergekleurd en effen)?

Verder sluit ik mij bij de anderen aan die vinden dat je "als jezelf" moet gaan. Uiteraard ga je geen schreeuwerige kleding aantrekken.

Bij de laatste crematie die ik heb meegemaakt van mijn oma zaliger was het de bedoeling dat wij als familieleden in het zwart-wit zouden verschijnen. Ik had geen witte blouse en zwart colbert, dus dat moest ik wel even aanschaffen. Dat heb ik wel over voor mijn oma en de familieleden. De overige bezoekers droegen wat ze willen, maar wel in "uitvaartstijl". Dus donkere effen kleding. Ik vind zelf een donkere spijkerbroek helemaal niet erg.

Ski jack

Ik had op dat moment voor de weersomstandigheden geen passende jas en moest met het openbaar vervoer bijna anderhalf uur reizen. Mijn nette donkere jasje had er voor gezorgd dat ik in en in koud en nat was aangekomen. Op dat moment vond ik er zijn belangrijker dan de perfecte kleren aan hebben.
Dat bleek ook wel, later werd er niet over mijn jas gepraat maar over de niet aanwezige nichten en neven. Er werd waardering uitgesproken dat ik al die moeite had gedaan om te komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2014 om 01:18

LiesK

De situatie met je ski-jack zie ik als overmacht. Je had die jas nu eenmaal en je hebt je er duidelijk zo min mogelijk in vertoond. Ik zou daar wel begrip voor hebben. Net als dat je met een flinke regenbui in mijn ogen niet mag verwachten dat iedereen voor die ene keer een zwarte paraplu in de tas heeft. Ik had bijvoorbeeld ook een plu mee in een vaag beige/grijzig kleurtje met een knalroze biesje om de rand. Het heeft kort geregend, ik moest een sprintje trekken vanuit de auto naar de kerkdeur, ik heb de paraplu niet gebruikt.

De kleren die je draagt vind ik dan toch wel weer een beetje anders. Als de jas uit gaat en daar komt ook bontgekleurde kleding onder vandaan, dan zou ik me wel afvragen of ze snappen dat het om een begrafenis gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2014 om 01:30

Monique

Wij hadden als familie niet echt afspraken gemaakt over welke kleuren en stijl er gedragen 'moest' worden, maar juist een deel van de familie waarvan ik had verwacht dat ze in hun gewone kloffie zouden komen, stond strak in het pak bij de kist en ik vond dat echt geweldig. Ze hebben het er speciaal voor aangeschaft. Net als mijn man en ik (ik geen pak maar een jurk). Dat mijn man een colbert droeg, wat hij voor de rest alleen tijdens ons huwelijk heeft gedaan, deed mijn schoonvader zichtbaar goed. Daar doe je het tenslotte voor. Het is geen normale dag. Ik vind net als jij dat je daar best een beetje moeite voor mag doen.

Lucerna

Lucerna

05-09-2014 om 14:42

weer wat geleerd

Ik had er geen idee van dat parels expliciet iets met uitvaarten of rouw te maken hadden. Bij al die meer dan 50 uitvaarten die ik heb meegemaakt is me dat niet opgevallen. Überhaupt weet ik niet veel meer van de kleding die anderen bij die gelegenheden droegen. Ik houd het zelf altijd bij matte, niet te opvallende kleuren. Een paar maanden geleden hadden we nog een uitvaart van een tamelijk jonge bekende. Op de kaart stond dat X erg veel van felle, uitbundige kleuren hield en of we daar met onze kledingkeuze wat mee wilden doen. Dat heb ik gedaan en verreweg de meesten hadden wel wat kleurigs aan. Maar het voelde bij mij niet goed.

Gezien de hier al zo enorm uiteenlopende mening over wat passend is, zal ik er al helemaal geen oordeel over vellen. Ik heb genoeg wit en geel bij begrafenissen gezien, waarbij ik het vooral belangrijk vond dat diegene er was, om me daar nog druk over te maken.

ericbijnen

ericbijnen

06-05-2017 om 20:52

kledingcode begrafenis

Hallo,

Ik ben een crossdresser/transgender. Graag zou ik willen weten wat het meeste geschikte is voor een begrafenis.
Een zwart jurkje bovenaan gesloten met nette laarzen en lederen blazer.
Een zwart cocktail jurkje met nette laarzen en lederen blazer.
Eventueel kan ik onder beide outfits een lange rok dragen met een nette sjaal.
Een net zwart zakelijke rok eventueel met sjaal en natuurlijk blazer en nette laarzen(een lage hak om niet nog te veel op te vallen).
Een lange lederen rok met lederen blazer, al vind ik zelf dit wat agressief overkomen.

Graag advies hierover

P.S. Doordat ik teveel ben aangekomen kan ik geen ene broek dragen die ik thuis heb

Eric

Van de term crossdresser had ik nog niet eerder gehoord. Heb het even opgezocht.

Ik probeer m'n outfit voor een begrafenis altijd een beetje af te stemmen. Droeg degene die is overleden altijd een spijkerbroek en was hij/zij niet perse van de keurige kleren dan zorg ik er wel voor dat ik er netjes uit zie maar hoeft het niet perse heel formeel. Ga ik naar de begrafenis van een oude en wat conservatieve oom dan kies ik voor iets conservatievers. Bijvoorbeeld.

Ik denk dat een zwarte jurk (tot op of over de knie) met een jasje en shawl eigenlijk altijd wel goed is. Qua leer jasje op leer rokje maak je de juiste inschatting wat mij betreft

ericbijnen

ericbijnen

07-05-2017 om 05:45

kledingcode begrafenis

Als crossdresser/transgender wat zijn de mogelijkheden op een crematie?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-05-2017 om 07:30

Ooit als advies gekregen

"Zorg dat je niet opvalt."

Ofwel probeer naadloos in je omgeving op te gaan bij dit soort gelegenheden.

Bij twijfel: gewoon vragen welke kleding op prijs wordt gesteld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.