Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dresscode bij feestje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Figurant in slechte film

Ik kan er niks aan doen en heb zelfs niets tegen sjieke bijzondere of weet ik wat kleding....
Maar die gewone 'gewone' bruiloften zoals je er meerdere in het dozijn hebt met een dress-code...Vindt ik vreselijk. Niet omdat ik me niet goed voel in die sjieke jurk...maar meer dat ik me een figurant voel in een film die op de verkeerde locatie wordt gefilmd.
Wij hebben 2 keer een bruiloft gehad (1tje is wel al 10 jaar terug, andere is 2 jaar geleden) die écht sjiek waren. Ook van mensen die er het geld en de positie voor hadden zeg maar...Locatie: kasteel, voor de gasten die de hele dag er waren was ook een kamer voor de nacht gehuurd, strijkmuziek in klein zaaltje, een wat vlottere band in grotere zaal, en in de bar kon je ook nog zitten. Dure champange bij binnenkomst en ik weet niet hoeveel bruiksmeisjes en jonkertjes die de sleep de bloemen etc. droegen.En talloze mensen zelfs met hoedjes op en natuurlijk inclusief alle maaltijden.
Kijk dan is zo'n dress-code logisch en gepast gezien de rest van het feest en voel ik me er ook prima in.
Maar zo'n gewone huis,tuin en keuken bruiloft waar iedereen bij elkaar gepropt in 1 zaaltje zit en een of andere band speelt, waar je na de receptie het feestje hebt...en dáár een dress-code vindt ik gewoonweg een 'vlag op een modderschuit'. Ik wordt er ook chagerijnig van. Het doet mij eerder aan als : eigenlijk heb ik het geld niet om sjiek te doen, maar ik wil er toch iets galmoreus van maken dus laat ik alle gasten zich uitsloven en dan 'lijkt' het toch nog heel wat.
Ik wil dan er ook niet heen. Maar soms moet je wel om de lieve vrede (b.v. collega van man) ik zie de hele avond alleen maar hoe buitensporig dit misstaat en heb zowiezo geen lol. Ik voel me écht een figurant in de verkeerde film (de film van de bruid) en had ook liever dat ze me niet uitgendigd hadden. Ik voel me gewoon 'gebruikt'. het is 'overdone' en het lijkt de laatste tijd steeds meer in de mode.
Als het enigzins kan probeer ik onder de uitnodiging uit te komen. Een 'huis tuin en keuken bruiloft' waarbij je je gewoon op je netst kleed daarintegen vindt ik wél leuk..leuker zelfs dan die sjieke.
De combi klopt gewoonweg niet...als een schilderij dat altijd maar weer scheef gaat hangen...zoiets (wordt ik ook chagerijnig van..) of naar het theater in je joggingpak of naar een filmpje pakken in gala.
Brrr
groeten albana

Pippin

Pippin

16-09-2010 om 09:29

Mariel

Ik was het helemaal met de post van Sus-anne eens, zo voel ik het ook. Opgedirkt in een rokje voel ik mij niet op mijn gemak.
Maar ik pas me aan hoor. Want heel erg afwijken van de rest voelt ook niet fijn.
Gelukkig heb ik niet zo vaak bruiloften en officiele feestjes. Ik zie er meestal erg tegenop en ga bijna altijd met tegenzin. Ik probeer het zoveel mogelijk te ontlopen en ben gelukkig nog nooit ergens geweest/uitgenodigd waar je in gala moest komen.
Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat ik juist op de begrafenis van iemand die me echt heel na is, bijvoorbeeld mijn moeder, kom in MIJN kleding, en niet in een opgedirkt apenpakje. Ik denk (gelukkig heb ik er nog geen ervaring mee) dat ik dan zo verdrietig zal zijn, dat de kleding die ik draag iets moet zijn waar ik me mezelf in voel.
Op mijn eigen bruiloft (zonder dresscode) heb ik overigens wel een trouwjurk aangehad. Dat was om mijn schoonmoeder een plezier te doen, zij heeft die jurk toen gemaakt. Het zijn mooie foto's en mijn schoonmoeder kan echt goed naaien, dus die jurk zat perfect. Maar ik krijg als ik naar die foto's krijg weer dat ongemakkelijke gevoel.

Ingrid: ja en nee

Het onderscheid is al eerder gemaakt in dit draadje.
Het is inderdaad een kwestie van fatsoen om je gepast te kleden. Maar dat staat imho los van het knallen van een dresscode op een uitnodiging. Je kan je gasten niet opvoeden met een dresscode.

Kijk, het is net als met die kadotip ellende. Ik vind het hoogst ongepast als ik een uitnodiging open en er valt een visitekaartje van de Bijenkorf-kadoservice uit. Ars legis zou je hooguit een telefoonnummer mogen vermelden voor vragen. En dan moeten mensen zelf maar bedenken dat ze je wat willen geven en dat ze willen weten wat je graag wilt krijgen.

Op dezelfde manier mogen ze de ceremoniemeester bellen om te vragen hoe sjiek het gaat worden.

Een formele dresscode bij een kasteelbruiloft, zoals Albana zegt, vooruit. Maar verder...

Jajaja...

Ik ben het eigenlijk wel eens met de meeste reacties op mijn posting. Ja, een dress code is van origine een manier om te vermijden dat mensen zich in verlegenheid gebracht voelen door een foute kledingkeus. En ja, ik ben het helemaal eens met dat vlag-op-modderschuit verhaal van Albana. Avondjurken horen thuis in een kasteel, niet in een Van der Valk. En ik ben ook een beetje allergisch voor dat creatieve gedress-code. Dat je in een bepaalde kleur moet opdraven (daar krijg ik pas echt een decorstuk-gevoel van!). Of dat je (zoals Silone) helemaal zelf (of met hulp van OOL!) moet uitvogelen hoe feestelijk feestelijk nou moet zijn?

Maar ik blijf erbij: Voor sommige feesten en gelegenheden kan een dresscode heel prettig zijn. Uit verlegenheids-overweging,maar zeker ook uit een soort 'gepastheid'. Speciale momenten mogen best op een speciale manier gevierd of beleefd worden. Daar horen bepaalde rituelen bij. Dat kunnen dingen zijn die je doet, maar hoe platvloers sommigen dat ook moen vinden daar kan kleding ook bijhoren. Het kan de plechtigheid van een moment verhogen, en de saamhorigheid onder de aanwezigen. het geheel memorabeler maken. Anders dan een 'gewone' dag.

En dan (ik kan het toch niet laten)..in zijn algemeenheid vind ik het erg jammer dat Nederlanders er gemiddeld genomen altijd zo overmatig casual bijlopen. Ik ben de laatste om iemand te veroordelen op uiterlijkheiden, ik vind mensen net zo lief, aardig, interessant of wat dan ook als ze in een zompig joggingpak rondsjouwen danwel in mantelpak of wat dan ook. Maar ik weet nog dat toen we 10 jaar terug vanuit Antwerpen terugverhuisden naar Noord Nederland ik het echt een dramatisch verschil vond hoe mensen eruit zagen als ze de hond uitlieten, naar de supermarkt gingen, uit eten of bv naar het theater. Alles minimaal 3 gradaties 'slonziger'dan in Belgie. En hoewel ik het aan de ene kant iets heel relaxed vind om je lekker niet druk te maken over wat je wanneer dan ook aantrekt, vind ik het aan de andere kant toch ook een jammer. Want het had toch ook wel wat. Als je op een terrasje zat had je echt het gevoel dat men daar allemaal lekker even 'eruit' was, ipv zo van de strijkplank weggehold om even een haastige boodschap te doen en een biertje weg te klokken.
En vooral bij speciale gelegenheden (zoals de trouwerijen etc) vind ik het soms gewoon een beetje jammer dat het klaarblijkelijk zo'n toestand wordt gevonden, dat gelegenheids-gekleed.

Ingrid

Eens met ingrid

Ik vind het übercasual-gehalte van de gemiddelde Nederlander ook wel jammer. En is er dan eens een keer een gelegenheid om iets meer uit de kast te trekken dan die eeuwige spijkerbroek dan werpt dat meteen existentiële levensvragen op.

Overigens Ingrid, ik kan me heel goed voorstellen dat de overstap van Antwerpen naar Noord-Nederland een flinke cultuurschok was qua kleding (en niet alleen kleding). In het Noorden kleedt men zich nog net een tikje meer casual, lees slonzig, dan in de rest van het land. En ik kan het weten, want ik kom er vandaan (weg).

Chris

amk

amk

16-09-2010 om 12:02

Nou

we hadden neef niet expliciet uitgenodigd. Hij kwam gewoon. Had van zijn moeder gehoord dat we gingen trouwen. En nee, het is normaal al geen persoon die er super netjes bij loopt, maar dit sloeg echt alles. Zijn broer daarentegen kwam ook onverwacht maar had gewoon nette kleding aan. Niet opgedirkt of wat ook maar gewoon netjes. Die wilde zelf niet op de foto want hij was officieel niet uitgenodigd. Gebrek aan opvoeding was het dus niet. Ondanks mijn scheiding ben ik nog steeds blij dat we hem destijds gevraagd hebben zich uit de groep te begeven.
Er staan zeker meer mensen zonder stropdas op de foto of zonder sjieke jurk. Maar een zwerver (want daar moet je het mee vergelijken zoals hij er uitzag) hoef ik niet op de foto, neef of niet.

Guinevere

Guinevere

16-09-2010 om 12:05

Slonzige nederlanders

Ik vind Nederlanders inderdaad ook vaak slonzig. Moet je eens een groep mensen bekijken, bijvoorbeeld op het perron. Er zijn er weinig die er echt verzorgd uitzien. Jammer. Wat niet wil zeggen dat je er niet af en toe slonzig bij mag lopen, maar in dit land is het meer regel dan uitzondering, vooral bij autochtonen.

Guinevere

Guinevere

16-09-2010 om 12:47

Lorwyn

Ik denk dat er wel meer redenen zijn geweest om deze neef niet uit te nodigen, die Amk hier even niet vermeldt. Ik heb bijvoorbeeld ook familie die ik echt niet wil zien bij dergelijke gelegenheden, en dan heb ik het niet alleen over hun kleding.

Silone

Silone

16-09-2010 om 13:20 Topicstarter

Geen partybeest

Dit soort uitnodigingen zijn allemaal werkgerelateerd (van echtnoot, wij in de gezondheidszorg doen niet zo moeilijk) en ook nog eens niet uit het noorden des lands.
De lokatie is overigens een hippe strandclub in Scheveningen. Dus we zijn er uit. Het wordt een zwart neopreen wetsuit met fluoriserende details en een fleurige stropdas...

Silone

Silone

16-09-2010 om 13:21 Topicstarter

Uhm

echtnoot?

Silone

Met of zonder flippers?

Silone

Silone

16-09-2010 om 13:22 Topicstarter

Daar broeden we nog op

zwarte lakschoenen, flippers of surflaarsjes.

Strandtent?

Ik zou met de huidige weersvoorspellingen de zuidwester maar uit de la trekken en combineren met lieslaarzen en waadbroek.

Chris

Hillary

Hillary

16-09-2010 om 13:59

Dus toch

dat hawaishirt dan.

Dat soort werkgerelateerde feestjes

probeer ik te laten samenvallen met werk of andere zware verplichtingen waardoor ik helaas helaas echt heus niet mee kan.

Ik vind het echt lastig. En dan al dat geconverseer met mensen die je verder nooit meer zult zien, ik vind het een waar corvee.

Was ik maar een Mooie Vrouw.
Zo een die binnenkomt en van wie iedereen denkt: zo héé, die man boft!

Maar ja, dat ben ik niet, ik ben heel doodgewoon en als ik me teveel opmaak om er nog wat speciaals van te knutselen voel ik me helemaal hopeloos.

Ik vind het prachtig hoor, al die netwerkers, het is vast reuze zinvol, maar ik heb er totaal geen behoefte aan om als decoratie mee te komen.

Grrr!

amk

amk

16-09-2010 om 16:04

Lorwyn

Ja, voor mij heeft hij wel degelijk afbreuk gedaan aan mijn dag. Je mag je best wel een beetje aan het decorum van de dag aanpassen. Het is tenslotte de dag van het bruidspaar. Niet van de gasten.

Een nette spijkerbroek met leuk overhemd zou al acceptabel geweest zijn.
Het is als paar niet fijn om te moeten antwoorden op de vraag wie die zwerver nu weer is, en of die uitgenodigd is.

Zwerver

tja, ondanks dat ik erg hou van decorum op z'n tijd, stoor ik me totaal niet aan een "zwerver" ertussendoor. Ik vind het eerlijk gezegd nogal benauwd klinken, jouw commentaar. Ik stoor me er totaal niet aan hoe iemand eruit ziet, ik hoop altijd maar dat je jezelf op je gemak voelt in je omgeving. En dat zo iemand dan niet op de foto mag...tjongen zeg, wie stoort zich daar nu aan.
Maar dan heb jij (amk) vast ook geen rommeltjes op je tafel liggen en is jouw vensterbank een perfect ensemble van bij elkaar gezochte attributen..(ik associeer er maar even op los)
Da's niet zo mijn ding. Ik heb trouwens zelden van dit soort dingen, daarom vind ik vast ook dat in onze kringen een zwerver niet misstaat. Trouwerijen met ceremoniemeester heb ik werkelijk (en ik ben 47) nog nooit meegemaakt, trouwerijen uberhaupt alleen 1 snelle op maandagochtend gratis en verder zijn onze werkfeestjes altijd zonder partners.
dit is voor mij een totaal onbekend fenomeen, zeker hoe amk het beschrijft. Ik ken pooierfeesten en acidjarentachtig feesten (recent nog) en als je er geen zin in hebt dan ga je gewoon als jezelf, is ook goed.
Tandeloze ouwe zwervers (mits familie of vrienden) zijn altijd welkom.

amk

amk

16-09-2010 om 16:34

Tja

een trouwerij zonder ceremonimeester heb ik nog niet meegemaakt. Ik heb ook weinig trouwerijen zonder kledingadvies meegemaakt. Het is wel prettig om te weten of je in het lang moet komen of dat een 2delig pakje volstaat. Of dat je partner in jacquet moet verschijnen of dat een net pak volstaat.
En een jacquet is bij ons toch wel redelijk gebruikelijk.
Vind het zelf altijd wel prettig om te weten of ik een hoed op moet of niet.

Nou amk

Ik kan me bij jouw beschrijving alleen maar een zeer gereformeerde omgeving voorstellen, of een koninklijke..(maar goed, ik leef ook in een heeeeeel klein wereldje)

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2010 om 19:06

Hahahah cobi (licht ot)

Waar héb je het dan over vraag je. Alsof dat voor jou een probleem is. Lieverd, gewoon over de aankleding en de vreterijtjes. Partytalk. Echt, dan kun jij.

Tirza

Vic

Vic

16-09-2010 om 20:14

En wat dan als het je liefste familie is?

Een van de redenen dat ik geen grootscheeps huwelijksfeest zou willen, is dat ik het niet zie zitten om mijn familie gezamenlijk uit te nodigen met bijv collega's of vrienden die hen niet kennen. Mijn familie is een beetje apart (wel heel lief). Zo zou mijn vader op mijn verzoek zich best een keer netjes aan willen kleden, in de zin van geen trainingsbroek aan, maar dikke kans dat hij dan bij zijn nette broek en trui alsnog zijn kettingen om laat. En je kunt iemand toch niet dwingen eruit te zien als iemand die hij niet is?

Haha izar

Daar kan ik ook wat van hoor! Als er stiltes vallen kan ik die altijd wel opvullen met enorm nietszeggend geouwehoer. Word ik wel heel moe van, van mezelf dan he

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2010 om 21:06

Jaja berber

Die je dan vervolgens minzaam toeknikt: dat heb je al 100 keer verteld lieverd. Hahahahaha ik lach me suf. Een heel hoekje vol hyper kwekkende dames. Ik geloof er geen bal van.

Tirza

Asa Torell

Asa Torell

16-09-2010 om 21:11

nu ben ik ook wel benieuwd naar amk haar omgeving. Ceremoniemeesters en vrijgezellenparties maak ik inmiddels ook regelmatig mee maar kledingadvies (met hoed inderdaad) had ik alleen nog maar bij een engelse bruiloft. Vandaar waarschijnlijk dat ik me ook weinig kan voorstellen bij de ergernis aan verkeerd geklede gasten. (ik ben graag zelf het beste gekleed bovendien, haha! Dat is alleen maar makkelijker als de rest in spijkerbroek verschijnt).

Asa Torell

Asa Torell

16-09-2010 om 21:16

Ingrid

voor de gein moet je eens op vakantie naar Denemarken gaan! Ik garandeer je dat je nederlanders daarna heeeeel goed gekleed vindt. Vooral oudere denen zien er opvallend vaak verloederd uit (denk aan de alcoholistische moeder uit de film Italian for Beginners, als je die gezien hebt).

Hebben jullie dat allemaal?

een galajurk?
man een jacquet?
een feestelijke hoed?

Mijn kledingkast schiet dan toch echt enorm tekort. Gelukkig zijn de feestjes in familie/vriendenkring feestelijk, maar zonder dresscode.

Leuk te lezen dat meer mensen moeite hebben met smalltalk met volslagen onbekenden.
Jaja,allerlei hyperonzin uitslaan is geen optie, ik wil niet dat al die onbekenden met wie mijn man geacht wordt te netwerken denken dat hij een wezenloze vrouw getrouwd heeft. Zelfs als dat zo is

Bastet

Bastet

17-09-2010 om 06:47

Nee hoor bromvlieg

Wij hebben dat allemaal helemaal niet.
Bastet

Ik wel, man niet.(bromvlieg)

Ik heb zowel een galajurk alsook een sjieke avondjapon of hoe dat ook heet....van die 'avondjapon' heb ik er zelfs 2. Overgehouden dus van die 2 bruiloften. Bij die laatste bruiloft heb ik er zelfs bewust rekening mee gehouden dat het een beetje een 'tijdloze' moest zijn zodat ie eventueel op herhaling kan (desnoods met wat nieuwe accesoires). Zelfs prachtige dure mooie laarzen en een tasje en een hoedje heb ik erbij (dochter heeft wel ondertussen het hoedje zich toegeëigend...dus of die wel nog op herhaling kan?). En het past me ook nog allemaal. Tenminste 2 jaar terug nog wel en ik ben niet spectaculair van maat veranderd dus dat zal wel lukken. Ik heb lang getwijfeld óf ik 2 jaar terug wel wat nieuws moest kopen....maar het was ook geen optie om weer dat aan te doen van 10 jaar terug omdat het om ongeveer dezelfde 'kliek' ging. En het was nét ten tijde van de opruiming én ik heb een erg sjieke vriendin die ook nog altijd alle koopjes weet, dus uiteindelijk viel het mee. En huren is ook erg duur(was w.s. net zo duur geweest). Als man in jacket moet baalt ie vreselijk want hij vindt het gruwelijk. Maar voor het galagebeuren hebben we er 1 gehuurd en als de dames in avondjapon mogen dan leent ie een duur pak van mijn broer, die er meerderen heeft i.v.m. zijn werk. Als tegenprestatie laten we het stomen...En zij hebben precies dezelfde maat, zowel qua lengte als breedte. En wat ook meespeelde...mijn vader had medelijden met ons gemier rondom 'wat moeten we aan?' (ook nog meerdere kinderen die in de kleren moesten) en gaf ons (alle kinderen) een financiéle bijdrage hiervoor.
Ondertussen heeft oudste d'r gala-diploma-gedoe gehad en voor haar hadden we een geweldige galajurk gescoord bij een fallisement en niet zo'n eenvoudige ook. En ook die pas ik omdat het lijfje verstelbaar is en die is dus up-to-date.
Overigens hoorde ik gisteren van beste vriendin dat ze van plan zijn hun 25-jarige huwelijk op een boot te vieren. Denk dat er dan ook een dress-code komt, maar op een 'jacht' zoals vriendin dat noemt vindt ik dat dan weer wél passen...Ik denk dat dat het 2de optreden van mijn 'avondjapon' wordt.
In van die 'small-talk' met volstrekt onbekenden op zo'n feestje ben ik dan weer wel goed...ik klets wel ve-dan. En dan blijkt meestal dat er altijd wel wederzijdse familie van wederzijdse bekenden is ofzoiets. Man houd zich dan weer wel afzijdig en verstopt zich achter mij...
groeten albana

Hillary

Hillary

17-09-2010 om 08:56

Deels

Geen jacquet in de kast hangen, maar wel een smoking. Nu ruim bijna 4 jaar geleden aangeschaft voor een gelegenheid van werk en gemiddeld 1 a 2 keer per jaar aan. Voor dames weer wat lastiger, je kunt niet telkens dezelfde jurk aan. Heb dus 4 jurken hangen die ik afwissel, hoewel ik nogal jojo in gewicht, dus nu passen er maar twee eerlijk gezegd. Trouwens heb een geheim adresje en dan heb ik voor 40 euro al een jurk. Helaas kwam ik daar pas bij jurk nr. 4 achter. Echte galajurken zijn het niet, dat soort gelegenheden komen bijna niet voor, tenzij je omgang hebt met de koningin. Het zijn lange of cocktailjurken die passen bij black tie (de smoking dus). Ook denk ik dat weinig mannen een jacquet hebben hangen, die huren ze eerder voor een promotie ofzo.

Berber

*raapt zich sniklachend van de grond*
Ik zíe het voor me, jou op je afgrijselijke bruiloften waar je niet weg mag blijven, "hand in hand, karbonáááááden" lallend. Als je weer 'ns een uitnodiging krijgt, vraag dan of je introducees mag meenemen. Dan draven we met de Rotterdammeetingclub op. Hoezo hyperende stiltes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.