Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

'een beetje een logge boerin'


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 09:40

Berber

Gwedlig,nu denk ik in hokjes. Echt hilarisch. Ik doe dat om aan te geven over welke groep ik het heb.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 09:50

Pluk

Mijn jongens hebben het nooit belangrijk gevonden om niet af te wijken. Ze hebben altijd al een andere muzieksmaak gehad dan anderen, en hielden al jong van rock en metal. Thuis draaien we dat ondermeer ook, en ikzelf ben nooit echt doorsnee geweest kwa uiterlijk. Ze kwamen dus makkelijker in aanraking hiermee. Maar het is dus niet zo dat zij zich wilde conformeren aan een groep op school ofzo. Ik heb hen meteen uitgelegd dat niet iedereen het kan opbrengen hier ruimdenkend in te zijn. En dat er aannames zullen zijn waarvan wij weten dat het niet klopt. Die zie je hier ook volop. En weet je wat zo grappig is, hier is in het algemeen de tendens dat je het dan kennelijk over jezelf afroept met al die 'aparte' kleding, maar in wezen gaat het om overwegend zwarte kleding, bandshirts,zwart haar en een piercing. Vinde jullie nou werkelijk dit alles zo schokkend dat dat het uitschelden etc rechtvaardigt?
Ik vind dat vele malen meer verbijsterend dan hun kleding.

Rustig maar fio

Hmm, hoe breng ik dit? Ik denk dat het gevoel bestaat dat jouw kinderen weliswaar zelf gekozen kleding en haardracht dragen, maar wel van een stijl die jouw goedkeuring kan wegdragen. En in die zin heb je gelijk, ze zetten zich niet af, niet tegen jou iig. Ik denk dat pluk dat bedoeld, jij hebt die kleding uiteindelijk voor ze gekocht, jij betaalt, je had ook nee kunnen zeggen. Nu hebben jouw kinderen deze stijl, en jij bent trots op je kinderen (zoals een moeder hoort te zijn), dus iedere vorm van kritiek voelt als een aanval. Maar je bent er wel heel erg gevoelig voor. Mijn kinderen hebben een kleurtje, hoewel zeldzaam voorgekomen, hebben ze ook wel lelijke opmerkingen moeten aanhoren. Hetzelfde geldt voor andere 'groepen'. Jouw kinderen voelen zich goed in hoe ze zijn, misschien moet jij er ook meer vertrouwen in krijgen.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 09:56

Silone

Nee, ik vat het niet op als aanval. Ik ben gewoon heel verbaasd, zoals ik net al schreef, dat jullie het vrij normaal vinden dat het voorkomt dat mensen beschimpt worden om hun uiterlijk. En dat jullie van iemand die midden in deze groep verblijft,niks willen aannemen en blijven vasthouden aan je eigen vooroordeel.Daar ben ik gevoelig in, ja.En over het nee zeggen: Ieder mens mag zijn wie zij of hij is. Binnen grenzen mogen mijn kinderen zelf kiezen, inderdaad. Want werkelijk nee zeggen bewaar ik voor veel belangrijkere zaken.(drinken,drugs,agressie)

ChrisH

ChrisH

19-10-2011 om 10:11 Topicstarter

Logge boerinnen = mainstream (in Nederland althans). Is het cirkeltje weer rond.

Chris

Nog even ot

Het blijft grappig:
Dochter (10): "Ik wil DIE schoenen, want die heeft iedereen"
En daarna: "Ik wil die jas NIET want die heeft iedereen"
Tja..

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 10:20

Berber

Nee, dat zeg ik niet, dat maak je ervan. Soms moet je in een discussie verduidelijken waar en over wie je het hebt.

Maylise

Maylise

19-10-2011 om 10:20

Fio

Jouw jongens moeten toch ergens die stijl hebben gezien voordat ze konden besluiten die kleding leuk te vinden. Misschien niet op school maar dan wel thuis of op straat of ergens anders. Zolang die kleding gewoon in winkels te koop is dan is het eigenlijk heel mainstream
Natuurlijk conformeren ze zich daarmee aan een sub groep. Misschien niet een sub groep die in hun omgeving prominent is maar wel gewoon een bestaande groepering. Je afzetten tegen wat iedereen doet is natuurlijk ook iets wat veel jongeren doen.

Overigens geloof ik dat niemand hier beweerd heeft dat het ok is om mensen uit te schelden vanwege hun kleding. Alleen dat groepen jongeren soms onderling mot hebben. Onder mensen is de groepsmentaliteit sowieso eng. Mensen zijn in groepen in staat tot daden die ze als individu nooit zouden doen.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 10:26

Maylise

Wat zou het leven makkelijk zijn als ik het in de stad kon krijgen..
Ik krijg het kennelijk niet overgebracht,maar deze groep is niet een groep met jongeren die exact hetzelfde gekleed zijn. Nee, ik zeg niet dat men beweerd dat het uitschelden ok is, maar wel dat ze het over zichzelf afroepen. En denk dar nou eens over na, is dat niet raar? Je mag kwa kledingkeuze dus niet jezelf zijn, want dan wodt je uitgescholden. Ik zet in mijn opvoeding heel erg in op: iedereen is ok, ongeacht uiterlijk.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 10:27

Sini

Ik trek aan wat ik mooi vindt. Niet om daarmee te kiezen voor de manier waarop ik behandeld wordt.

Hmmm cobi

Wham en the Carpenters...misschien moet je toch nog eens de betekenis van 'mainstream' opzoeken...

Het zit..

Het zit in de aard van het beestje. Bij een groep willen horen, bij welke groep van welke grootte dan ook. Pubers willen ook bij een groep horen, maar de eigen identiteit begint zich te melden. De één past perfect en kant en klaar in een groep, de ander weet het nog niet zo, wil zich niet helemaal conformeren aan een groep die niet naadloos bij de in ontwikkeling zijnde identiteit aansluit. Dat kan wel eng zijn hoor, niet weten waar je bij hoort, en dan is de aanval de beste verdediging, dan ben je expres lekker anders. Been there, done that, probeerde kakker en alto uit en bleek uiteindelijk heel erg middenmoot te zijn

Ach ja

Volgens mij zijn er ook heel veel 'mainstream'. Dan ben je bijvoorbeeld heel mainstream alternatief.

Pluk53

Pluk53

19-10-2011 om 12:39

Fiorucci, alternatief ( )

"maar in wezen gaat het om overwegend zwarte kleding, bandshirts,zwart haar en een piercing. Vinde jullie nou werkelijk dit alles zo schokkend dat dat het uitschelden etc rechtvaardigt?" Ik vind diversiteit wel leuk. Als de kleding maar schoon is en niet stinkt. SOAD is lang een van mijn favoriete bands geweest; heb ooit t-shirt voor dochter gefabriekt (maar die is nu weer heel erg "main-stream" netjes).
Natuurlijk is uitschelden, ;aat staan geweld verwerpelijk. Is ook vaak een manier voor groepen om het "groepsgevoel" te versterken: wij tegen de rest.
En die piercings: nu weet ik waar je voorkeur voor (alternatieve)acupunctuur vandaan komt .

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 12:43

Cobi

Je mist het punt. Nogmaals, ik draag bepaalde kleding niet omdat ik me wil onderscheiden. Ik vind het gewoon mooi. Ik draai bepaalde muziek omdat ik ervan houdt, net zoals jij blij word van Wham. Voor mijn zoons is dat net zo.
En over dat superieur voelen, die uitspraak laat ik graag bij jou. Je kent mij niet en mijn zoons al helemaal niet, want dan zou je dit gewoon niet stellen.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 12:50

Pluk ot

Ik heb veel gaatjes in mijn oren, maar die ene piercing die ik had is eruit,ontstoken kraakbeen,bbrrr.;)
Weet je, ik zie het ook als diversiteit, en ik vind:laat mensen lekker zichzelf zijn,zonder daar gelijk allerlei amateurpsychologische conclusies aan te verbinden. Overigens: het zijn niet alleen groepen tegen een eenling, een op een komt misschien wel vaker voor. Gewoon, tijdens het voorbijfietsen.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 12:52

Clo

Dat zou betekenen dat ik nu nog zou denken: Ik ben lekker anders. En daar heb ik dus geen last van, dan zou ik daar ook mijn vriendinnen op selecteren,toch?
Geloof me, niks is minder waar. Voor velen zal het zo werken misschien, maar echt, voor sommigen is het gewoon een kledingsmaak.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 14:30

Hoi P, Dat is ze sinds haar 15e ongeveer. Ze maakt vrijwel alles zelf. Als ik met haar afspreek op een beurs ofzo ( ze woont ver weg helaas) informeer ik altijd even naar haar haarkleur, dat zoekt makkelijk, een knalroze haardos..

Fiorucci

Ik had het niet specifiek over jou, maar over een mechanisme, dat je vooral ziet bij pubers. Het speelt zich ook doorgaans af op onbewust niveau, ook dat heeft geen betrekking op jou, de mening die ik weergeef betreft macro- en geen microniveau. Maw, ik ben van mening dat het zo werkt in grote lijnen voor de meeste mensen.
Overigens, ik kan me zo voorstellen dat mensen/pubers die lekker anders willen zijn dan evengoed lekker anders zijn in hun eigen smaak. Anders doe je jezelf toch ook niet echt een plezier

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 16:39

Cobi

Nogmaals, ik geef met die term aan hoe de meesten het zien, het zwartwitte. Het hokjesgedoe. Dat er vele nuances zijn, is evident maar maakt de discussie onduidelijk. Juist de nuances, de diversiteit maakt het leven leuk.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 16:39

Ja, grappig he, ze is altijd weer een verrassing..

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 16:49

Ohja cobi

Nog even voor jou en ook anderen: waarom kan het er bij jullie niet in dat mensen bepaalde kleding kiezen omdat ze het gewoon MOOI vinden?? Waarom zouden er onbewuste motieven aan ten grondslag liggen? Is dat omdat je je niet kunt voorstellen dat iemand het oprecht mooi vindt?

Smaak

Die onbewuste motieven en je smaak kunnen los van elkaar bestaan, maar misschien beinvloeden de onbewuste motieven ook wel je smaak, zonder dat je het door hebt. Ze zijn immers onbewust

Vic

Vic

19-10-2011 om 17:29

Mooi

Ik hoop echt niet dat ik iemand boos maak, maar ik kan mij dus niet voorstellen dat iemand zichzelf mooier vindt met zwartgeverfd sliertig haar, zware make-up en zwarte gewaden. Net als een oranje hanekam trouwens.

Pluk53

Pluk53

19-10-2011 om 17:55

Vic, mooi2

mooi is denk ik ook niet het beste woord. Bij "mooi" denk ik eerder aan een "barbie-pop". Ik denk dat het meer is in de trant van je goed in je vel voelen.

Vic

Vic

19-10-2011 om 18:19

Pluk

Ik had het opgevat als 'goh, daar knap ik echt van op, met die oranje/roze hanekam'.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 19:51

Vic

Mij maak je niet boos, maar geloof het of niet, het is gewoon een smaak. Net als iemand kennelijk ook diepgelukkig wordt van die geruite broekrok en de rode golfbroek. Of panties met mantelpak.Dat snap ik nou weer niet..)
Maar he, leven en laten leven.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 19:53

Sini

Bij de door jou beschreven stijl denk ik aan mijn vader. Oh nee, sorry, die is al 70 inmiddels. En niet kak. Sorry,nee, ik heb inmiddels al lang geleerd dat wat je ziet niet altijd is wat je denkt. Maar dat komt misschien ook door werken in de verpleging, zoveel mensen gezien en ontmoet.

Tirza G.

Tirza G.

19-10-2011 om 20:21

Tja

Ook al mocht ik niet meer op je reageren Fio, je laatste posting vind ik dan toch weer verhelderend. 'Wat je ziet is niet altijd wat je denkt'. Dus jij stopt mensen in hokjes op basis van hun uiterlijk en pas als je ze door je verpleegsterswerk beter leert kennen, blijken ze anders te zijn.
Maar dat zal ik wel weer verkeerd begrijpen.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 20:27

Ach tirza en anderen

Ik heb voldoende mijn best gedaan om duidelijk te maken wat ik bedoel. Dit is geen discussie meer, maar een poging tot elke posting fileren, opvatten zoals het je uitkomt en gniffelend de rest van de posting negeren. Doe eens gek, reageer ook eens op anderen,misschien wordt het dan weer een discussie. Fijne avond nog.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.