Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

'een beetje een logge boerin'


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

18-10-2011 om 15:35

Tja

In mijn randstedelijke buitenwijk valt het al op als je een rok tot de enkels draagt, of een hoed. In ieder geval kreeg ik er voor het eerst in 20 jaar weer opmerkingen over mijn uiterlijk te horen - ik heb altijd gedacht dat het destijds aan mijn zelf een puber zijn lag, en daarom na die tijd was opgehouden, maar het bleek dus de woonplek te zijn. Jongens met lang haar zie je hier echt absoluut nooit. Dus ik kan me van alles voorstellen bij de school van Fio-zoon, fijn dat het blijkbaar op veel plaatsen anders is.

Tirza G.

Tirza G.

18-10-2011 om 15:50

Pluk53

Juist. Ik denk dat waardering van je ouders een grotere rol speelt dat wij allemaal denken. Je hoeft de Libelle maar te lezen om te weten dat vrouwen van 40+ nog altijd op zoek zijn naar waardering door hun vader of moeder. Zo volwassen als ze zijn.
Kledingstijlen van kinderen wijken in de puberteit vaak af van wat hun ouders mooi vinden - en dat is dat het zgn. afzetten. Het duurt niet al te lang voordat kinderen in grote lijnen gewoon de van huis uit meegekregen waarden en normen (en kledingstijl) overnemen; althans, in 80% van de gevallen.
Een TV-serie als Absolutely Fabulous is gebaséérd op het feit dat het kind zo overduidelijk afwijkt van de levensstijl van haar moeder. Mannen als Jort Kelder of Beau van Erven Dorens: denk je echt dat die ouders hebben die gothic zijn? Welnee. Dat zijn ook gewoon ballen
En zo kan afwijken van wat jij als mainstream beschouwt, dus ook een 'dingetje' zijn binnen een gezin. Bij zoon op school loopt een knul zomer en winter in z'n korte broek, rode kniekousen en bergschoenen. Dat bevreemdt mij verder niet, want ik ken zijn vader.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

18-10-2011 om 15:55

Izar

Een poosje terug bezocht ik met zoon een open dag van de universiteit in de door jouw genoemde plaats. Terwijl de kinderen binnen werden geamuseerd, zat ik met een collegamoeder buiten te wachten en de boel zo eens te bekijken. De faculteit 'geesteswetenschappen' is niet alleen qua gebouw gescheiden van de rest, maar zeker ook qua populatie. Tjongejongejonge, wat liepen daar veel uiterst unieke 'ik ga altijd naar het waterlooplein'-achtige tiepjes met een geheel eigen kledingstijl. Die dan, gek genoeg, ook weer enórm op elkaar gaat lijken na een kind of 10, 15
We konden na een halfuurtje zo aanwijzen welk kind welke open dag van welke faculteit bezocht. En ja, ook hier metal-jongetjes met lang haar.

Tirza

Asa Torell

Asa Torell

18-10-2011 om 15:59

Fio (ot)

Klinkt echt helemaal niet goed, de toestand van je oudste! Bah!!!

Valkyre

Valkyre

18-10-2011 om 16:08

Trots op "anders"

Mijn moeder was enorm trots op haar crea-bea dochter. Toen ik allang gestopt was met de kunstacademie en als secretaresse werkte, stelde ze mij nog voor als "dit is mijn jongste dochter, de KUNSTENAAR!"

Dus ik herken wel wat in de opmerking van Tirza.

Fio, trek het je niet aan joh. Als je niet wil dat mensen er iets van vinden, moet je niet op een forum schrijven.

Asa Torell

Asa Torell

18-10-2011 om 16:25

Motivatie

De motivatie voor een bepaald uiterlijk is natuurlijk niet vaak maar 1 eenduidig iets zoals 'waardering ouders', afzetten', 'willen opvallen', 'het gewoon mooi vinden'. Soms wil je deels wel anders zijn en opvallen maar tegelijkertijd ook liever niet (in elk geval graag zonder bijbehorend uitgescholden worden). Maar gaat aanpassen om niet op te vallen ook weer te veel tegen je eigen gevoel in. En ja, niemand is zo uniek als hij/zij denkt maar daarmee is het gewenste uiterlijk nog wel waardevol en niet inwisselbaar voor die persoon. Ik vind dat het commentaar op fio en haar zoon hier veel te veel aan voorbij gaat.

Asa Torell

Asa Torell

18-10-2011 om 16:34

Lederhosen

Wat schattig cobi! Ik zat me overigens net nog af te vragen waarom er in Nederland toch geen equivalent van de zuid-duitse lederhose (=klederdrachtstuk dat elke jongen en man in huis heeft en bij speciale gelegenheden ook aantrekt; aldaar dus volstrekt mainstream, hahaha) bestaat. Of zijn er regio's met wel zoiets specifieks?

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2011 om 18:16

Asa

Precies. Mijn zoons dragen gewoon wat ze leuk vinden en prettig vinden zitten. Helemaal niet om op te vallen, want er zijn veel opvallender spullen te vinden in hun favoriete shops. Afzetten? Daar heb je geen kleding voor nodig, volgens hen. Ik ben blij dat jij begrijpt wat ik bedoel. Zij zijn gewoon wie ze zijn, zo simpel is het.

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2011 om 18:17

Ps asa

Dankje, nee, het wil niet erg momenteel, een nachtmerrie is het.

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2011 om 18:22

Pluk

Chargeren? Understatement of the year. Wat betreft je vraag: daarin ben ik duidelijk zat naar Tirza toe zoals je al kon lezen.

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2011 om 18:26

Valkyre

Ik vind het prima dat mensen iets van mij vinden. Het gaat mij om de manier waarop. Het is niet niks wat mij aangewreven wordt.

Fio en tirza

Fio, sterkte met je oudste! En het is meta, maar ik vond Tirza's opmerking te ver gaan, sluit alleen aan bij de titel van het draadje.
Beetje vreemde discussie is het zo geworden. En ik had nog wel zulke waardevolle dingen over panties gezegd.

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2011 om 20:24

Fay

Dankjewel.

Tirza G.

Tirza G.

18-10-2011 om 20:26

Ho ho

Laat mij er dan ook even buiten - als ik op jouw verzoek niet meer op je reageer. Maar even voor de goede orde dames: ik stelde een *vraag*. Wellicht een pijnlijke vraag, maar het was een *vraag*. Het was geen verwijt en geen veronderstelling. Een vraag. En de reactie lijkt me duidelijk.

Tirza

Tirza

Het was meer dan een vraag. Het was een complete alinea. Jij noemt het pijnlijk, ik vond het gemeen. Valt mij tegen van je. En daar zal ik het verder bij laten.

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2011 om 21:24

Tirza

Het was een conclusie die je meende te moeten stellen over mij, gegoten in een "vraag". Waarvan ik inmiddels vindt dat het he-le-maal niks zegt over mij, maar wel over jou.

krin

krin

18-10-2011 om 22:15

Jamaar

Een vraag die bij de ander een onaangenaam gevoel oproept, is niet noodzakelijkerwijs onaangenaam bedoeld.

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2011 om 22:38

Krin

Nogmaals, het was geen vraag.

Tirza G.

Tirza G.

18-10-2011 om 22:42

We gaan

meta ladies, en dat komt niet door mij. Misschien kunnen we even gezellig terug naar de logge boerinnen. Daar schijn ik me erg bij thuis te moeten voelen.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2011 om 22:46

Cobi

Ja, je kiest voor dat 'afwijkende' uiterlijk. En zolang we het kennelijk normaal vinden dat je die reacties of acties krijgt, wordt het nooit wat natuurlijk. Uiteraard heb ik mijn kinderen verteld, ook vanuit mijn eigen ervaring, wat de consequenties kunnen zijn. Maar niet vanuit een gevoel van: Dat is dan je eigen schuld, want belachelijk blijft het. Ik val vrouwen in een ruitjesbroekrok met dikke vleeskleurige panties ook niet aan, hoe ik er ook van gruwel. (En nee, een minderheid zijn wordt niet alleen bepaald door vaststaande kenmerken. Een minderheid kan ook politiek zijn, of sociologisch. Vrouwen zijn vaak sociologisch in de minderheid, terwijl het numeriek niet het geval is.)

krin

krin

18-10-2011 om 22:49

Luchtige noot

van een logge boerin: Ik wilde mij vandaag Tihama-proof kleden. Ja, echt. Jurk, vestje, T & A -approved wat mijn bouw en kleurtype betreft. Had er zelfs hakken onder bedacht. Maar ja. Toen ik mijn enige panty vanonder diepe lagen tweedekeuskleren had opgediept en die aantrok, schoot er een ladder in van enkel tot heup.
Waarna ik stiekem opgelucht mijn spijkerbroek en sweater aantrok en de wc ging boenen. Een mens moet wat.

Maylise

Maylise

18-10-2011 om 22:50

Kledingstijl

Kledingstijl is niet behoren tot een al dat niet gediscrimineerde minderheid. Kledingstijl is veranderlijk. De ene dag emo, de volgende dag skater, de derde dag preppy, het is allemaal mogelijk.
En natuurlijk is geen van de kledingstijlen echt uniek. Gothics zijn op school A misschien nauwelijks te vinden maar dan is er op school B wel weer een groepje. Het zijn toch allemaal groepen waarmee jongeren zich identificeren. Het heeft weinig met uniek zijn te maken. Het is ook conformeren aan een bepaalde groep. Niet dat daar iets mis mee is maar echt bijzonder is het ook allemaal niet. Het hoort bij de mensheid. Jongeren conformeren zich aan elkaar, al dan niet door zich af te zetten tegen andere stromingen en volwassenen. Volwassenen conformeren zich ook aan elkaar, aan wat binnen hun sociale groepering de gewoonte is.
Heeft allemaal niks met uniciteit te maken. We zijn allemaal uniek of we zijn geen van allen uniek. Maar de gothic is niet meer uniek dan het meisje met een spijkerbroek, shirt en paardenstaart. Hij conformeert zich net zo goed aan de uiterlijke mores van een bepaalde groepering.

Tirza G.

Tirza G.

18-10-2011 om 23:08

Ik keur het niet goed, laat ik dat even duidelijk stellen. Maar is dit niet meer iets wat door groepsgedrag wordt opgeroepen? Je hobbelt als emo vrolijk rond (o nee, dat is een contradictio in terminus) en je komt een groepje andersdenkenden tegen. Dan loop je een risico. Kom je een van die mensen uit dat groepje in zijn of haar eentje tegen, dan gebeurt er waarschijnlijk niks. En dan denk ik dus dat groepjes uitwisselbaar zijn. Als een groepje emo's een *** in z'n uppie tegenkomt, zal er wellicht ook wel wat gebeuren. Groepje tegen eenling, of tegen kleiner/weerlozer groepje. En ja, dat is fout. Maar nogmaals: er zijn groepjes jongeren (of voetbalhooligans of hell's angels) die geen reden nodig hebben om een ander in elkaar te beuken, dat versterkt schijnbaar het eigen groepsgevoel. Lekker samen rossen.
Er gaat een wet aangenomen worden die het dragen van burka's verbiedt, dus wie weet komt het ooit nog wel goed met een uniform voor iedereen.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 07:59

Maylise

Mijn punt is juist dat deze jongeren helemaal niet bezig zijn met uniek zijn. Het is de buitenwereld die er dusdanig op reageert. Die hen gothic/emo of whatever noemt. Op de basisschool waren mijn jongens de enige met een dergelijke kledingstijl. Aan wie conformeren ze zich dan? Ze trekken gewoon aan wat ze leuk vinden, en vinden dat niet bijzonder. Het is geen bewust afzetten, ze vinden het gewoon leuke kleding.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 08:02

Tirza

Nog nimmer heb ik meegemaakt of gehoord dat deze jongeren anderen in elkaar meppen als groep. Juist omdat zij weten hoe het is om uitgekotst te worden om je uiterlijk. Mijn zoon heeft een groep vrienden, als je hokken toepast varieert het van emo's,gothics,metalheads,punkers,hippies en ook jongeren die er heel mainstream uitzien. Zij kiezen elkaar niet op uiterlijk.

Kiki

Kiki

19-10-2011 om 08:34

Met alle respect fio

maar nu sla je wel door. Deze groep pubers is heus niet heiliger dan de andere groep pubers.
Toen ik op school zat had je alto's (volgens mij vergelijkbaar met de metals van nu) en gabbers en onderling was het regelmatig gedoe. En echt niet omdat de een het slachtoffer was van de andere.

En uitgekotst om hun uiterlijk vind ik nogal een uitspraak. Is dat niet lichtelijk overdreven? Je woont niet in Sodom of Gomorra. Ik kan me niet voorstellen dat je zoon niet alleen over straat kan en stelselmatig in elkaar gemept wordt en als dat wel zo is dan zou ik maar eens de telegraaf bellen. Want mensen in hun wijk treiteren en mishandelen is een hot item tegenwoordig.

En pubers kiezen elkaar weldegelijk om uiterlijk Dat is het hele idee, dat houdt hun wereld lekker overzichtelijk. Gelijkgestemden onder elkaar. Sterker nog, niet alleen pubers maar ook een de meeste volwassenen kiezen primair mensen met wie ze een band hebben en dat zijn toch meestal mensen met vergelijkbare interesses en achtergronden. Yuppen bij yuppen en aso's bij aso's.

Pluk53

Pluk53

19-10-2011 om 08:51

Fiorucci, waar is het begonnen

"Op de basisschool waren mijn jongens de enige met een dergelijke kledingstijl" . Dus jouw jongens hebben op een gegeven moment geheel zelfstandig, en vrij van enige "sturing" gekozen voor een afwijkende kledingstijl (en kozen er dus gelijktijdig voor om als buitenbeentje beschouwwd te worden?). En ze liepen al een krantenwijkje om dit te bekostigen, of vonden ze daarvoor toch nog sponsoren?

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 09:23

Pluk?

Waar slaat dat op, van die krantenwijk? Moesten jouw kinderen op de basisschool dan zelf hun kleding kopen? Mijn kinderen geven aan kleding veel minder uit dan de gemiddelde puber. Hun schoenen a 70 euro zijn nog het duurste.

Pluk53

Pluk53

19-10-2011 om 09:39

Fiorucci, je mist de essentie

Nee, ik ga er niet van uit dat kinderen tot 11-12 jaar zelfstandig kleding kopen (en deze zelf moeten betalen ). Dat betekent dus dat JIJ de kleding gekocht hebt. Mijn vraag was: hoe zijn jouw kinderen er op die leeftijd toe gekomen om zich die stijl aan te meten (en zich daarmee te onderscheiden van de "main-stream") op een leeftijd waarop het voor de meesten enkel belangrijk is niet te veel af te wijken.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 09:39

Kiki

Ik heb het nergens over stelselmatig in elkaar meppen wat betreft mijn zoon. Wie slaat hier nou door? Maar het komt helaas wel voor ja binnen deze groep jongeren. Zoals ik al zei, er zijn hele hyves geweest: dood aan emo's.
Ik zeg nergens dat de hele groep heilig is,ik vertel over mijn ervaringen met een groep kinderen die ik al erg lang en goed ken. Over school: Juist daar is er nooit iets aan de hand, iedereen gaat daar normaal met elkaar om ongeacht uiterlijk.
En wat ik ook nog kwijt wil: Ik vind het vrij verbijsterend te lezen dat hier toch wel gesteld wordt dat ze het allemaal over zichzelf afroepen door die kleding te dragen, moeten ze maar gewoon mainstream zijn, ben je daar ook van af. Zijn we hier zo laag gezonken dat we het normaal vinden dat mensen om hun uiterlijk beschimpt worden? Zo voed ik mijn kinderen niet op, jullie hopelijk ook niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.