Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Een gewone fiets - steeds zeldzamer


Wilgenkatje- schreef op 06-07-2021 om 22:38:

@julali. Daar heb je gelijk in. Op een elektrische fiets kun je ook werken aan je conditie en spiermassa. Oudste dochter heeft me dat nog eens uitgelegd wat betreft haar elektrische fiets en de metingen die ze doet.

Nee, fietsen hoef je niet als sport te zien. Maar het is wel beweging, matig intensief of meer, en zeker als je niet graag sport vervult het een waardevolle functie. Net zoals de trap i.p.v. de lift, bijvoorbeeld. Over het algemeen zitten mensen van nu veel meer dan de mensen van vijftig jaar geleden. Zitten is het nieuwe roken, las ik ergens.

Ik bedoel dat fietsen meestal niet het enige is wat mensen doen. Ik vind het vrij normaal dat je fietst om ergens te komen (zoals je dat anders met de auto zou doen) en dat je daarnaast nog meerdere keren per week echt gaat sporten. 

Zo doe ik het althans. De auto pak ik bijna nooit, alleen als ik naar familie, of vrienden ga die aan de andere kant van het land wonen. 

Wilgenkatje- schreef op 06-07-2021 om 22:33:

Zuur en mopperig. Dat wil ik niet zijn, maar inderdaad klinkt het wel zo. tja, wat zit erachter...
Ik heb het gevoel dat wij westerse mensen onszelf allerlei gemak en luxe gunnen en dat er op een dag een onbetaalbare rekening verschijnt. Of voor ons, of voor onze kleinkinderen, of voor andere wereldbewoners. Omdat we - onbedoeld, onbewust - zo enorm veel opmaken, vervuilen, verbruiken. Te veel, te makkelijk.

Omdat het kan. Omdat we ervan genieten. Nu.


 Als je daaraan denkt (wat ik op zich snap), dan zou de electrische fiets een van de laatste dingen zijn waar je je druk om moet maken. 

Het is veel minder vervuilend dan voor elk ritje de auto pakken, zoals in vrijwel alle landen in de wereld gebruikelijk is. 

Sammy70

Sammy70

06-07-2021 om 22:56

Wilgenkatje- schreef op 06-07-2021 om 22:33:

Zuur en mopperig. Dat wil ik niet zijn, maar inderdaad klinkt het wel zo. tja, wat zit erachter...
Ik heb het gevoel dat wij westerse mensen onszelf allerlei gemak en luxe gunnen en dat er op een dag een onbetaalbare rekening verschijnt. Of voor ons, of voor onze kleinkinderen, of voor andere wereldbewoners. Omdat we - onbedoeld, onbewust - zo enorm veel opmaken, vervuilen, verbruiken. Te veel, te makkelijk.

Omdat het kan. Omdat we ervan genieten. Nu.


Jij hebt dus geen wasmachine, droger, afwasser, stofzuiger, strijkbout etc? Of wil je dat ik nog wat verder ga? Begrijp je niet dat het gek is dat jij je zo druk maakt op een elektrische fiets terwijl je vast wel een paar dingen hebt van wat ik opnoem? Is dat geen gemak en luxe en ben je dan niet bang dat er een 'onbetaalbare rekening' verschijnt? Toch het fenomeen dat alles wat nieuw is, eng is? Hadden we de trein ook moeten tegenhouden? 

Echt ik begrijp je angst totaal niet. Ga er vanuit dat de meeste mensen vaker en verder fietsen dan zonder ebike en dat ze dan niét op de bank zitten tv te kijken en chips te eten. Over welke rekening hebben we het nu precies?

Sammy70

Sammy70

06-07-2021 om 22:59

Bumbly schreef op 06-07-2021 om 22:42:

Ik heb laatst een nieuwe fiets gekocht. Als ik het iemand vertelde kreeg ik steeds de reactie ‘Ah, elektrisch?’. Zo vreemd, kan toch ook gewoon nog zelf fietsen. Was echt verbaast dat iedereen zo reageert.

M’n ouders hebben ook elektrische fietsen en die zijn steeds aan het ‘pochen’ over hoeveel km’s ze nou weer gemaakt hebben. Niet zo gek op een elektrische fiets 🤓.

Mijn oom van 90 rijdt nog wel eens 100 km op een dag. Ja op zijn ebike. Ik ben daar trots op. Dat zou ik ook zijn als hij 60 was en daarvoor op de bank zat en nu 20 km fietst. Leuke hobby toch? Of vind je dat hij maar moet gaan vissen of postzegels verzamelen? Waarom kun je niet blij zijn voor een ander die ergens trots op is? 

Blijkbaar is het nodig om het e-bike gebruik te verdedigen.

Ik heb eerder het gevoel dat die elektrische fiets de norm aan het worden is. Gewoon normaal trappen lijkt iets ouderwets geworden.

Ieder z’n hobby natuurlijk. En dr hoeft voor mij helemaal niemand achter de geraniums te kruipen. Maar ik hoef daar toch niet trots op te zijn? Ze konden altijd al fietsen hoor. Ze hebben alleen een beetje hulp. 

PreciousJay68

PreciousJay68

06-07-2021 om 23:29

Wilgenkatje- schreef op 06-07-2021 om 22:33:

Zuur en mopperig. Dat wil ik niet zijn, maar inderdaad klinkt het wel zo. tja, wat zit erachter...
Ik heb het gevoel dat wij westerse mensen onszelf allerlei gemak en luxe gunnen en dat er op een dag een onbetaalbare rekening verschijnt. Of voor ons, of voor onze kleinkinderen, of voor andere wereldbewoners. Omdat we - onbedoeld, onbewust - zo enorm veel opmaken, vervuilen, verbruiken. Te veel, te makkelijk.

Omdat het kan. Omdat we ervan genieten. Nu.


nou, doe je computer en smartphone dan ook maar weg.  En je wasmachine,  centrale verwarming, warme douche etc

Ik denk dat het in eerste instantie gewoon een kleine ergenis is van mensen, maar hoelanger we het erover hebben hoe sneller het richting muggenziften gaat. Omdat het onderwerp flink besproken word ga je natuurlijk steeds meer naar voren halen waarom sommige een e-bike niet oke of geen optie vinden, en dan word het al snel van een mug een olifant. Terwijl ik denk dat het in principe niet zo groot is maar meer een kleine ergenis.Zoals ik al zei word het uiteindelijk muggenziften en word het groter dan dat het eigenlijk is doordat het topic zo diep besproken word.

Ik kan het ook mis hebben maar dat is wat ik er nu uit opmaak.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

07-07-2021 om 09:16 Topicstarter

'nou, doe je computer en smartphone dan ook maar weg. En je wasmachine, centrale verwarming, warme douche etc'

'Jij hebt dus geen wasmachine, droger, afwasser, stofzuiger, strijkbout etc? Of wil je dat ik nog wat verder ga? Begrijp je niet dat het gek is dat jij je zo druk maakt op een elektrische fiets terwijl je vast wel een paar dingen hebt van wat ik opnoem? Is dat geen gemak en luxe en ben je dan niet bang dat er een 'onbetaalbare rekening' verschijnt?'

Sammy, Jutta, ik snap jullie punt. En het is een feit ( zoals Alex die niet meer op het forum zit ons altijd voorhield) dat onze kleine beetjes weinig milieu-effect hebben als de industrie volop energie verbruikt, water verspilt, noem maar op. Maar als we ons als machteloze wezens dan maar helemaal buiten een gesprek over bewust omgaan met elektriciteit, grondstoffen, arbeidskrachten, milieuomstandigheden elders op de wereld houden, het effect op onze gezondheid nu en straks -  dat voelt verkeerd. We kunnen verschil maken.

 Iedereen heeft eigen verantwoordelijkheid. Ook al worden we volop beïnvloed door de tijdgeest. Door de aansporing volop te genieten, zoveel mogelijk te kiezen voor gemak (en het prijskaartje te verdoezelen). We voeden kinderen en kleinkinderen op, wat leven we hen voor wat voor ons belangrijk is. Tja, wat vinden we belangrijk...

Wat wettelijk is toegestaan, wat wordt aangeprezen, wat steeds meer mensen doen -  dat is niet perse het goede.

Ik denk aan mijn oom bij wie het drinkwater in de huurprijs zat. Jaren zestig, grote stad. Hij had op warme dagen de hele dag de kraan aan staan, klein straaltje. Het kostte niks extra en hij had altijd koud water. 

Sammy70

Sammy70

07-07-2021 om 09:23

Wilgenkatje- schreef op 07-07-2021 om 09:16:

Sammy, Jutta, ik snap jullie punt. En het is een feit ( zoals Alex die niet meer op het forum zit ons altijd voorhield) dat onze kleine beetjes weinig milieu-effect hebben als de industrie volop energie verbruikt, water verspilt, noem maar op. Maar als we ons als machteloze wezens dan maar helemaal buiten een gesprek over bewust omgaan met elektriciteit, grondstoffen, arbeidskrachten, milieuomstandigheden elders op de wereld houden, het effect op onze gezondheid nu en straks - dat voelt verkeerd. We kunnen verschil maken.

Iedereen heeft eigen verantwoordelijkheid. Ook al worden we volop beïnvloed door de tijdgeest. Door de aansporing volop te genieten, zoveel mogelijk te kiezen voor gemak (en het prijskaartje te verdoezelen). We voeden kinderen en kleinkinderen op, wat leven we hen voor wat voor ons belangrijk is. Tja, wat vinden we belangrijk...

Wat wettelijk is toegestaan, wat wordt aangeprezen, wat steeds meer mensen doen - dat is niet perse het goede.

Ik denk aan mijn oom bij wie het drinkwater in de huurprijs zat. Jaren zestig, grote stad. Hij had op warme dagen de hele dag de kraan aan staan, klein straaltje. Het kostte niks extra en hij had altijd koud water.

Maar het is toch niet zo dat ik daar helemaal niet over nadenk? Ik weet dat ik nu veel vaker fiets en minder vaak de auto pak om ergens te wandelen. Op vakantie fietsen wij nu hele dagen in plaats van met de auto ergens heen te gaan. Die 'onbetaalbare rekening' daar maak ik mij niet druk om. Ik heb geen wasdroger, geen zwembad in de tuin (ook geen kleintje) en geen haarfohn, wel zonnepanelen. Mag ik nu dan genieten van mijn nieuwe hobby? 

PreciousJay68

PreciousJay68

07-07-2021 om 09:24

Tja, als ik geen elektrische fiets had, nam ik waarschijnlijk veel vaker de auto. Verder doe ik ontzettend veel op milieuvriendelijk vlak. Dus ik vind dat ik me een kleine zonde wel kan veroorloven. 

mensen die elk jaar op vliegvakantie gaan zijn veel erger.

PreciousJay68

PreciousJay68

07-07-2021 om 09:25

Bovendien zou ik never nooit de hele dag mijn kraan aan laten staan omdat het toch gratis is. Ik ben wijzer dan dat.

Een electrische fiets is een stuk beter dan voor ieder stukje je (benzine) auto pakken. 

Bovendien wek ik de stroom zelf op dmv de zonnepanelen op mijn dak. 

Julali: maar dan heb je nog altijd de productie van de accu. Dat is namelijk het meest milieubelastende ding van zo'n E-bike, en dan gaan ze ook nog maar een beperkte tijd mee. 

Ik kies voor een beetje comfort en plezier in mijn leven, dat geef ik toe. Zoals 99.9% van de mensen. 

Een wasmachine, droger, afwasmachine, douche/bad, grasmaaier, mobiele telefoon, televisie, laptop en tablet, allemaal vervuilend en toch kiezen we er massaal voor. 

Een electrische fiets past ook in dat rijtje thuis. De accu kun je inleveren bij de gemeente, zodat deze gerycled kan worden. Er wordt dan opnieuw een accu van gemaakt, of ze gebruiken het in de bouw. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.