Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Nu al een winstwaarschuwing: 
https://nos.nl/artikel/2391686-viroloog-koopmans-over-waarschuwing-deltavariant-vs-eerst-data-zien

Misschien is het hoge vaccinatiepercentage toch minder doorslaggevend dan we hoopten … 🤞

Als ik het goed lees hecht Koopmans niet echt veel waarde aan dat onderzoek... Er zijn ook onderzoeken die hele andere resultaten geven. 

Ik hoop ook dat alle scholen weer gewoon open mogen

Voor wie nog op vakantie gaat en wil gaan vliegen: op de website van de rijksoverheid staan algemene regels, maar elke luchtvaartmaatschappij heeft weer eigen regeltjes. Ik zeg het, omdat ik van mijn dochter hoor hoeveel stress dat geeft. Mensen denken alles in orde te hebben en dan blijkt dat als je met luchtvaartmaatschappij xx vliegt je kind toch een PCR-test moet hebben, bijvoorbeeld. Mensen moeten daarom geweigerd worden. De voorlichting van de rijksoverheid is onvoldoende helder daarover. De restricties verschillen per land, per luchtvaartmaatschappij, per nationaliteit en per dag.

Tsjor

https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10450230/qr-code-voor-toegang-en-reizen-nog-lang-nodig

Wat vinden jullie hiervan? Ik ken twee van de geïnterviewden, die zijn erg voorzichtig, maar de anderen ken ik niet. Zullen we echt de hele herfst en winter nog moeten testen voor toegang? En zal dat geld gaan kosten?

 In Duitsland en New York zullen ongevaccineerden worden geweerd uit horeca, bij kappers, etc. Testen wordt duur of geeft geen toegang. 

Ik ben volledig gevaccineerd, mijn hele familie ook en eigenlijk iedereen die ik ken. Ik wil heel graag dat alles open blijft, zeker ook het hoger onderwijs. Maar toch vind ik dit zelf wel heel erg ver gaan. 

Wat vinden jullie?

Ik denk dat het testen voor toegang nog wel even gaat duren. Zolang de vaccinatiegraad te laag is vind ik het logisch. Het zal hier een hoop gedoe gaan geven met wetswijzigingen, nog meer dan toen met de avondklok. 
Ik maak me meer zorgen over nieuwe varianten die wereldwijd (en ook hier dus) een kans krijgen omdat de vaccinatiegraad op wereldniveau veel te laag is. Wat als de vaccins daar straks niet meer tegen bestand zijn? Je kunt hier dan vaccineren wat je wil, maar door de achterdeur komt er toch weer een nieuwe variant binnen. 
Voor hier en nu: een vaccinatie- of testbewijs lijkt voor het (hoger) onderwijs de enige uitweg op dit moment als je het mij vraagt. Onderwijs op 1,5 meter werkt niet.
Maar dan alleen als het testen wél werkt. Ik snap nog steeds niet waarom er dan niet strenger wordt toegezien en waarom je überbaupt screenshots kunt maken van qr-codes. 

EmmaT schreef op 04-08-2021 om 12:04:

Ik denk dat het testen voor toegang nog wel even gaat duren. Zolang de vaccinatiegraad te laag is vind ik het logisch. Het zal hier een hoop gedoe gaan geven met wetswijzigingen, nog meer dan toen met de avondklok.
Ik maak me meer zorgen over nieuwe varianten die wereldwijd (en ook hier dus) een kans krijgen omdat de vaccinatiegraad op wereldniveau veel te laag is. Wat als de vaccins daar straks niet meer tegen bestand zijn? Je kunt hier dan vaccineren wat je wil, maar door de achterdeur komt er toch weer een nieuwe variant binnen.
Voor hier en nu: een vaccinatie- of testbewijs lijkt voor het (hoger) onderwijs de enige uitweg op dit moment als je het mij vraagt. Onderwijs op 1,5 meter werkt niet.
Maar dan alleen als het testen wél werkt. Ik snap nog steeds niet waarom er dan niet strenger wordt toegezien en waarom je überbaupt screenshots kunt maken van qr-codes.

Waarom denk je dat de vaccinatiegraad te laag is? We zitten inmiddels op 85 procent van alle volwassenen. Als je kijkt naar de groep boven de vijftig zitten we op bijna 90 procent. Daaronder moeten vooral nog tweede prikken gezet worden, maar veel hoger gaat het niet worden. En er zijn maar weinig landen die onze vaccinatiegraad gaan halen.

Ben het met je eens dat onderwijs op anderhalve meter echt geen optie meer is, maar het is wettelijk verboden om hiervoor testen of vaccinatie als voorwaarde te stellen. Ik denk zelf dat alles gewoon weer open kan omdat de vaccins enorm goed beschermen tegen ernstig ziek worden. Bij alle varianten die we tot nu toe kennen. Dat blijkt ook uit het relatief lage aantal ziekenhuisopnames die uit de dansen-golf voortkwam. Ongeveer 1/5 van het aantal in december en januari (80 vs 400 per dag, besmettingen ongeveer even hoog). En nu zijn alweer veel meer mensen volledig gevaccineerd. Hooguit nog een paar maanden testen voor echt grote evenementen die binnen of in tenten plaatsvinden. 

Nu maatregelen nemen voor eventuele toekomstige varianten is zinloos. Die varianten gaan toch wel ontstaan, alleen al omdat de vaccinatiebereidheid in heel veel landen heel laag is. In verschillende Afrikaanse landen hebben ze al een groot aantal vaccins moeten weggooien. 

Overigens lees ik overal dat varianten wel steeds besmettelijker worden (anders krijgen ze niet de overhand) maar ook minder gevaarlijk. De Deltavariant is ook veel besmettelijker, maar kent ook veel meer asymptomatische besmettingen en lichte klachten. Dat geeft wel vertrouwen voor de toekomst. 

Ook positief: in het VK dalen zowel de besmettingen als de ziekenhuisopnames alleen nog maar sinds Freedom Day. Inmiddels al twee weken lang.  Terwijl onze Dansen met Janssen piek al heel snel na het openen van de clubs te zien was. Dus wij zijn toch net iets te vroeg geweest met openen van de clubs. In het VK bereiken ze een lagere vaccinatiegraad dan wij, maar hadden ze wel veel meer mensen volledig ingeënt dan wij toen de clubs weer open gingen. En die tweede prik heb je blijkbaar toch echt wel nodig. 

Pief schreef op 04-08-2021 om 14:04:

[..]

Waarom denk je dat de vaccinatiegraad te laag is? We zitten inmiddels op 85 procent van alle volwassenen. Als je kijkt naar de groep boven de vijftig zitten we op bijna 90 procent. Daaronder moeten vooral nog tweede prikken gezet worden, maar veel hoger gaat het niet worden. En er zijn maar weinig landen die onze vaccinatiegraad gaan halen.

Het gaat juist om wereldwijde vaccinatiegraad, die moet omhoog (volgens mij schrijft ze dat ook?). Dus niet hier een derde luxe prik, maar in alle landen hoogstnoodzakelijke twee prikken. Daarmee kun je namelijk ontstaan van nieuwe varianten verminderen.

gr Angela

Angela1967 schreef op 04-08-2021 om 14:52:

[..]

Het gaat juist om wereldwijde vaccinatiegraad, die moet omhoog (volgens mij schrijft ze dat ook?). Dus niet hier een derde luxe prik, maar in alle landen hoogstnoodzakelijke twee prikken. Daarmee kun je namelijk ontstaan van nieuwe varianten verminderen.

gr Angela

Ik bedoel inderdaad wereldwijd, maar in NL is de vaccinatiegraad ook nog niet 85%. Veel mensen wachten nog op een 2e prik, of hebben die te kort geleden gehad. En dan zijn er nog de 60plussers die nu pas een 2e prik krijgen via de huisarts. Het is niet zo dat 85% van de volwassen bevolking volledig is gevaccineerd. Ik help je hopen dat we in september een hogere graad hebben, ook onder jongeren. Maar als het er dan toch niet is, dan liever vaccinatiebewijzen en (goed werkende) testbewijzen dan weer maatregelen in bijvoorbeeld het onderwijs. 

Angela1967 schreef op 04-08-2021 om 14:52:

[..]

Het gaat juist om wereldwijde vaccinatiegraad, die moet omhoog (volgens mij schrijft ze dat ook?). Dus niet hier een derde luxe prik, maar in alle landen hoogstnoodzakelijke twee prikken. Daarmee kun je namelijk ontstaan van nieuwe varianten verminderen.

gr Angela

Daar ben ik het mee eens, maar ik denk dat we dat niet gaan halen wereldwijd. De derde prik hier aan de derde wereld geven lost niks op.  Het is een druppel op een gloeiende plaat en in veel landen lukt het vaccineren niet. Tsjaad heeft bv van de 100.000 vaccins er 96.000 weg moeten gooien. Zo zijn er meer voorbeelden. Het vertrouwen in de overheid en in de medische wetenschap is op veel plekken heel laag. En niet overal wordt de noodzaak gevoeld. En niet alleen in de derde wereld. Denk maar aan Australië, Rusland, delen van de VS en Nieuw Zeeland, waar de vaccinatiebereidheid ook heel laag is. En aan China, dat alleen maar vaccineert met eigen,  ineffectieve vaccins. 

EmmaT schreef op 04-08-2021 om 15:01:

[..]

Ik bedoel inderdaad wereldwijd, maar in NL is de vaccinatiegraad ook nog niet 85%. Veel mensen wachten nog op een 2e prik, of hebben die te kort geleden gehad. En dan zijn er nog de 60plussers die nu pas een 2e prik krijgen via de huisarts. Het is niet zo dat 85% van de volwassen bevolking volledig is gevaccineerd. Ik help je hopen dat we in september een hogere graad hebben, ook onder jongeren. Maar als het er dan toch niet is, dan liever vaccinatiebewijzen en (goed werkende) testbewijzen dan weer maatregelen in bijvoorbeeld het onderwijs.

Klopt,  maar wel bijna. We zitten nu al op de 85 procent eerste prik. Over enkele weken zitten we boven de 85 procent tweede prik, die afspraken staan al gepland. En vergeet de natuurlijk immuniteit niet, zeker onder jongeren: inmiddels zit het percentage volwassenen met antistoffen boven de 90 procent.

Gelderlander:

Het aantal mensen dat per week wordt gevaccineerd tegen het coronavirus daalt verder, nu ongeveer 85 procent van de volwassen Nederlanders in elk geval één keer is gevaccineerd tegen het coronavirus. Twee op de drie Nederlanders zijn volledig ingeënt.

In de afgelopen week hebben 812.269 mensen een prik gekregen, blijkt uit de wekelijkse cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Dat is het laagste aantal sinds begin mei. Het is de vijfde achtereenvolgende week dat het aantal prikken daalt. Een week eerder kregen iets meer dan een miljoen mensen een inenting. De drukste week was begin juni, toen 1,67 miljoen mensen gevaccineerd werden.

De vaccinatiecampagne begon bijna zeven maanden geleden. Tot en met afgelopen zondag zijn 20,9 miljoen prikken gezet. Daaronder zijn 12,4 miljoen eerste prikken. Mensen die het vaccin van Janssen krijgen en dus na de eerste prik klaar zijn, zijn hier in meegerekend. De vaccinatiegraad onder mensen van 60 tot 89 ligt boven de 90 procent. Onder vijftigers en onder 90-plussers is bijna 90 procent ingeënt. Verder zijn driekwart van alle veertigers en twee op de drie dertigers gevaccineerd.

Pief schreef op 04-08-2021 om 15:06:

[..]

Daar ben ik het mee eens, maar ik denk dat we dat niet gaan halen wereldwijd. De derde prik hier aan de derde wereld geven lost niks op. Het is een druppel op een gloeiende plaat en in veel landen lukt het vaccineren niet. 

Het is een kwestie van techniek van het virus, Pief, niet van druppels op gloeiende platen etc. 
Je *moet* ervoor zorgen dat vaccinaties zo snel mogelijk overal zijn, dat is echt de beste investering die de hele wereld samen zou moeten doen. Ik snap dat het moeilijk is maar je wereldwijde geld en tijd aan iets anders spenderen (naast je nationale vaccinaties op orde hebben natuurlijk) is suboptimaal. Hoe meer gevaccineerden, hoe minder kans op varianten. Virustechnisch werkt het gewoon zo. Dus voor ons eigen westerse belang, ook op de vierkante milimeter, is investeren in Afrikaanse vaccinaties heel slim. . . Ik zou ervoor willen pleiten dat NL overheid beide doelen zwart op wit vastlegt: vaccinaties in NL zo hoog mogelijk én tegelijkertijd meedoen aan alle activtieiten om het wereldwijde aantal omhoog te krijgen. 

gr Angela

Angela1967 schreef op 04-08-2021 om 15:43:

[..]

Het is een kwestie van techniek van het virus, Pief, niet van druppels op gloeiende platen etc.
Je *moet* ervoor zorgen dat vaccinaties zo snel mogelijk overal zijn, dat is echt de beste investering die de hele wereld samen zou moeten doen. Ik snap dat het moeilijk is maar je wereldwijde geld en tijd aan iets anders spenderen (naast je nationale vaccinaties op orde hebben natuurlijk) is suboptimaal. Hoe meer gevaccineerden, hoe minder kans op varianten. Virustechnisch werkt het gewoon zo. Dus voor ons eigen westerse belang, ook op de vierkante milimeter, is investeren in Afrikaanse vaccinaties heel slim. . . Ik zou ervoor willen pleiten dat NL overheid beide doelen zwart op wit vastlegt: vaccinaties in NL zo hoog mogelijk én tegelijkertijd meedoen aan alle activtieiten om het wereldwijde aantal omhoog te krijgen.

gr Angela

Ook de patenten op vaccins zouden moeten worden vrijgegeven, zodat ze op meerdere plekken ter wereld sneller kunnen worden geproduceerd en toegediend. Dat is echt in het belang van ons allemaal. 

Ja eens dat we die inspanning moeten doen voor de mensen wereldwijd die willen, maar we kunnen mensen in Tsjaad, Malawi, Rusland, etc niet dwingen natuurlijk. En de regering moet ook maar net willen. Genoeg leiders die niet in corona 'geloven'. In Suriname was de Nederlandse hulp dan wel weer een succes. 

Het virus uitroeien is een utopie. Onszelf goed beschermen blijft het devies. Dus in die zin kan ik de derde prik voor kwetsbare mensen heel goed begrijpen. Dan kunnen we hier in Nederland ons leven weer leiden terwijl we andere landen helpen. Het is niet of of, maar en en.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.