Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Je haalt er van alles bij, maar daardoor wordt het nog niet de waarheid. Er bestaat long covid, dat is een feit. Verder wordt er vooral heel veel over geroepen maar weet niemand nog hoe het zit. 

Ik vind het heel logisch dat het nu over long covid gaat in de media. De ziekenhuizen zijn bijna leeg,  daar is niet veel nieuws te halen. Maar de jongeren raken massaal besmet. Voor de media dus een mooi onderwerp voor grote koppen. Voor het kabinet komt het ook niet slecht uit, nu de jongeren aan de beurt zijn voor vaccinatie. Win win. 

Nou, dan kwam die overstroming in Limburg en Noord-Brabant voor de media ook wel goed uit.
Zo sta ik er ook niet in hoor Pief. Misschien naief maar ik neem long covid en de toegenomen ziektelast bij jongeren wel als een feit, niet als een afleidingsmanouvre.

Interessante discussie daarover bij het Filosofisch Kwintet vanmorgen. Hoe gaat men om met onzekerheid, ook in de media. Hoe wordt van alles de politiek ingetrokken.

Tango

Tango

20-07-2021 om 11:06 Topicstarter

Ik heb heel lang gedacht dat long covid betekende dat je last van je longen hield na besmetting. Annej was volgens mij heel lang de enige hier die dit begrip gebruikte, ik las er toen nog nauwelijks over op internet. Maar kan aan mij liggen hoor, want ik wil ook niet alles lezen. Maar sinds een paar weken begrijp ik dus dat het betekent dat je lang klachten houdt en dat long dus staat voor lang en niet voor longen 😂

Inmiddels zijn wij weer terug van vakantie, proberen we thuis angstvallig afstand te houden van dochter en poets ik meer dan gemiddeld (nog te weinig denk ik want niet te doen naast de vakantiewas en opruimen van de spullen). Rare terugkomst van vakantie hoor. 
Straks prikafspraken voor zoon inplannen, was nog niet gelukt voor onze vakantie. Maar ja, we zitten nu in quarantaine dus mag hij weer niet prikken natuurlijk. 

Wat ik me nu afvraag is hoe het nu komt dat de cijfers deze zomer zo extreem hoog zijn in vergelijking met vorige zomer. Toen was er niets aan de hand. Komt dat nu door het testen, door de delta-variant, door de bars en clubs die even weer open waren, of gewoon alles bij elkaar? En beschermen die vaccins nou echt wel zo goed? 
En ik ben er vooral ook erg klaar mee. De vakantie was op zich wel lekker, maar de besmetting van dochter was wel een domper. Je zit dan toch niet meer helemaal lekker zo ver weg. Soms hoop ik nog steeds dat ik wakker wordt uit deze droom/nachtmerrie. Hebben jullie dat nou ook? 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nou niet extreem lijdt onder de lockdown, het is meer een soort ongemak, een drempel waardoor allerlei zaken wat gecompliceerd zijn.

Maar de besmettingscijfers stijgen volgens mij voornamelijk om twee redenen.
1. De deltavariant die besmettelijker zou zijn
2. Mensen waren vorig jaar nog veel gedisciplineerder in het opvolgen van de benodigde maatregelen.

Het viel me op bij Koningsdag.
Dit is 2020


https://www.youtube.com/watch?v=q2R_5HznbyA&ab_channel=JebenteenKoning
Dit is 2021

https://www.youtube.com/watch?v=DISNaOTxE54&ab_channel=AT5

Eén woord: hutjemutje: het woord van deze pandemie
Vorig jaar had je nog nagenoeg volstrekt lege binnensteden. Kom daar nu eens om.

AnneJ schreef op 20-07-2021 om 11:21:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nou niet extreem lijdt onder de lockdown, het is meer een soort ongemak, een drempel waardoor allerlei zaken wat gecompliceerd zijn.

Ik wel, ik vind het een surrealistische nachtmerrie. Nog steeds. (Bijna) Elke dag. Geen magie meer in volle theaters, niet meer samen leren, geen gelegenheid meer voor een spontaan dansje. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik snap alles en ik ben geen wappie, maar de onbevangenheid is weg en dat vind ik afschuwelijk.

AnneJ schreef op 20-07-2021 om 11:21:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nou niet extreem lijdt onder de lockdown, het is meer een soort ongemak, een drempel waardoor allerlei zaken wat gecompliceerd zijn.

Dat heb ik ook, ik miste wel het uit eten gaan, dat deden we zeer regelmatig. Maar dat mag nu gewoon, dus eigenlijk merk ik er niet veel meer van. 2x per jaar naar theater ja, fijn dat het nu niet zo druk is en ik alleen de prikkels krijg van de voorstelling en niet van het publiek, naar de bioscoop kunnen we ook weer. 

Niet meer die onverwachte aanrakingen, heerlijk. Voor mij als introvert die snel overprikkeld is is het eindelijk een fijne samenleving.

EmmaT schreef op 20-07-2021 om 11:38:

[..]

Ik wel, ik vind het een surrealistische nachtmerrie. Nog steeds. (Bijna) Elke dag. Geen magie meer in volle theaters, niet meer samen leren, geen gelegenheid meer voor een spontaan dansje. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik snap alles en ik ben geen wappie, maar de onbevangenheid is weg en dat vind ik afschuwelijk.

Ik heb dit ook. Ik lijd er niet eens zelf zoveel onder, maar ik zie veel mensen die het heel moeilijk hebben. Dat raakt me. 

Dat er zoveel besmettingen zijn komt voornamelijk door de clubs vrees ik. Dat is het grote verschil met vorig jaar. Veel mensen op elkaar zingen en schreeuwen en dat ook nog binnen. En voor het overgrote deel ongevaccineerd. Sneltesten hebben een grote foutmarge en bovendien hoefde je meteen na vaccinatie al niet te testen, dus op veel plaatsen waren een of meer besmette personen binnen waren en dat zijn allemaal superspreadevents geworden. Soms wel 1000 besmettingen na 1 event.

Hugo dj zei gisteren dat slechts 5 procent van alle besmette personen volledig gevaccineerd zijn. De twee weken wachttermijn zijn daarbij niet meegenomen, dus dan kom je nog lager uit. Het is natuurlijk wel logisch, want de jongeren zijn nu vooral besmet, en die zijn veelal nog niet helemaal aan de beurt geweest. Maar toch goed nieuws. 

Waar ik echt benieuwd naar ben is de ziekenhuizen. Ik weet dat in Rotterdam van de meer dan 300 patiënten sinds maart er geeneen volledig gevaccineerd was. Dus alles wijst er wel degelijk op dat vaccinatie werkt en dat dit het staartje is van de maatregelen.


https://www.youtube.com/watch?v=IUc_W1KbHNo&ab_channel=Dr.JohnCampbell
Engeland is ons grote voorbeeld. Het argument voor het loslaten van de lockdownmaatregelen nu, is dat we nu geholpen worden door het zomerweer, na de zomervakantie en in de winter zou het veel dramatischer zijn om de zaak open te gooien. En wanneer ga je dan 'open'? Ooit moet je weer open en 'leren leven met het virus'.
Ja, denk ik dan, gooi de boel dan niet open tot het wel veilig kan.
Boris Johnson en nog 2 ministers zitten overigens, dankzij de enorme stijging van het aantal besmettingen, in quarantaine.
Net als een half miljoen mensen in de UK. Dat is ook nog een dingetje waar ze flink last van hebben.
Binnenkort wordt de quarantaine afgeschaft denk ik. Boris Johnson maakte al zo'n schijnbeweging, maar werd teruggefloten.

In Nederland is de quarantaine grotendeels al afgeschaft voor gevaccineerden.

Tango

Tango

20-07-2021 om 15:25 Topicstarter

Pief schreef op 20-07-2021 om 14:47:

In Nederland is de quarantaine grotendeels al afgeschaft voor gevaccineerden.

Ja, dat las ik dus ook. Man zei dat namelijk al, hij is volledig gevaccineerd en zei dat hij niet in quarantaine hoeft omdat dochter besmet is. Blijkt nog waar te zijn ook. Maar waarom dan, vraag ik me af. Als je gevaccineerd bent kan je toch nog steeds Covid krijgen en mensen besmetten?

Nog even over het effect van vaccineren. Je ziet heel duidelijk dat het zwaartepunt van de ziekenhuisopnames verschuift naar de jongere, nog niet geheel gevaccineerde, leeftijdsgroepen. Eerder was negentig procent van de opnames boven de zestig. Nu minder dan de helft. Op de ic is dat verschil nog groter. Dit zijn de cijfers van vandaag op de verpleegafdelingen:

0-40 jaar: 99 (+21)
40-50 jaar: 35 (+7)
50-60 jaar: 77 (+11)
60-70 jaar: 58 (+19)
70+: 108 (+21)

Tango schreef op 20-07-2021 om 15:25:

[..]

Ja, dat las ik dus ook. Man zei dat namelijk al, hij is volledig gevaccineerd en zei dat hij niet in quarantaine hoeft omdat dochter besmet is. Blijkt nog waar te zijn ook. Maar waarom dan, vraag ik me af. Als je gevaccineerd bent kan je toch nog steeds Covid krijgen en mensen besmetten?

Klopt, jullie hoeven niet meer in quarantaine. Dat is omdat gevaccineerden veel minder snel besmet raken en het ook veel minder snel doorgeven. Ondanks al het gedoe over de Deltavariant staat dat nog steeds voor het rivm.

volkskrant, vandaag: NIEUWS Virologen slaan alarm: deltavariant verspreidt zich ook via gevaccineerden

Opnieuw slaan virologen alarm over het coronavirus. De deltavariant is zó besmettelijk dat ook mensen die al volledig gevaccineerd zijn het virus kunnen doorgeven. Dat kan ‘majeure consequenties’ hebben voor het beleid, waarschuwen de wetenschappers.

Tango

Tango

20-07-2021 om 15:35 Topicstarter

Pief schreef op 20-07-2021 om 15:30:

[..]

Klopt, jullie hoeven niet meer in quarantaine. Dat is omdat gevaccineerden veel minder snel besmet raken en het ook veel minder snel doorgeven. Ondanks al het gedoe over de Deltavariant staat dat nog steeds voor het rivm.

Nou, alleen man dan. Ik moet nog een vaccinatie krijgen. En zoon heeft nog helemaal geen vaccinatie gehad. Ik heb mijn afspraak voor de tweede vaccinatie eind deze week staan, maar ik vrees dus dat ik die moet verzetten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.