Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Waar ik me trouwens veel meer zorgen over maak is de handel in valse vaccinatiebewijzen en mensen die met hun briefje en zonder prik "uit de rij stappen" bij de ggd. Als die ernstig ziek worden zullen ze niet toegeven dat ze hebben gefraudeerd, maar gaan roepen dat de vaccins niet beschermen. Niemand die het kan controleren en het geeft een vertekend beeld van de werking van vaccins. Ik hoop echt dat het hier om een beperkt aantal mensen gaat. 

Hier in mijn buurt zie ik juist dat jongeren het heel serieus nemen. Een zelftest doen voordat je naar een afspraak gaat met een groepje vrienden is heel normaal. Dat ken ik helemaal niet van de ouderen in mijn omgeving. Ik denk dat de universiteiten best open kunnen, met vrijwillige zelftests.

Stelle schreef op 27-07-2021 om 00:23:

Ik snap je AnneJ maar ik hoop echt heel hard dat uni van dochter open gaat. Ik vrees dat ze het echt niet gaat trekken, online lessen alweer.
Ik zou het ook echt heel krom vinden nu bijv reizen weer zo aangemoedigd wordt.

Voor al die dochters en zonen hoop ik dat de universiteit meer gelegenheid kan bieden om on site te gaan, maar wel met maatregelen. Er zijn ook initiatieven mogelijk als lunchwandelen na de zomer met een groepje studenten, via het secretariaat.

Ik hoop dat studenten zelf en de universiteit zich daarvoor in willen zetten. In plaats van het huidige open of dicht. Er zit toch wel wat tussenin?

Opening academisch jaar op het grootste plein in de stad. Paraplu zonodig meenemen. Colleges toch weer hybride, klein deel binnen, roulerend, de rest online. Werkgroepen binnen en waar mogelijk per direct naar buiten naar een park in de buurt.

En ik zou ook graag meer willen zien van de luchtkwaliteit in gebouwen. Ik weet niet zo goed hoe ik dat doe maar dat wil ik ook voor mijn vrijwilligerswerk vragen. Op zich een prima ruim en hoog gebouw maar wel potdicht.

Zoon heeft vandaag een afspraak op de uni. Geen probleem. Hij heeft er ook aan zijn master gewerkt de afgelopen weken. Het is er nu heel stil en dan kan het.

Daglichtlamp schreef op 27-07-2021 om 10:33:

Hier in mijn buurt zie ik juist dat jongeren het heel serieus nemen. Een zelftest doen voordat je naar een afspraak gaat met een groepje vrienden is heel normaal. Dat ken ik helemaal niet van de ouderen in mijn omgeving. Ik denk dat de universiteiten best open kunnen, met vrijwillige zelftests.

Heel herkenbaar, mijn jongvolwassene was onverwacht in een hele drukke situatie beland, ging enkele dagen later een zelftest halen en doen voor ze bij oma op bezoek ging.

De (hoog)bejaarde broers en zussen van mijn ouders hebben nog nooit een test gedaan en lopen hier een daar de deur plat.

Ik hoop echt dat alles open gaat na de zomer. Mijn zoon trekt nog een jaar alles of gedeeltelijk online doen niet. Hij heeft dit jaar zo vreselijk veel moeite met zijn studie gehad. Zijn motivatie ging alle kanten op. Het heeft hem zijn eerste jaar gekost. Nu valt het bij hem nog mee. Hij heeft nog redelijk wat studiepunten. Hij gaat wel switchen van richting maar hij kan vakken meenemen. Tenminste als het goed want omdat ook te regelen op afstand is een crime. Hij is nu al maanden bezig en wordt van het kastje naar de muurgestuurd. Nee, ik hoop echt dat alles weer open gaat na de zomer. Alleen al contact te hebben met studiegenoten om daadwerkelijk naar de campus te gaan. hij heeft ook behoorlijk wat vrienden die het eerste jaar hebben opgegeven en ermee gestopt zijn. Die gaan na de zomer een nieuwe poging doen. 

Mijn zoon gaat niet georganiseerd lunchwandelen. Voor zoiets gaat hij echt niet 1,5 uur reizen. Hij wil gewoon lessen kunnen volgen ipv alles online. En als ik om mij heen kijk gaat de ene na de andere werknemer alweer tijden naar kantoor. Of in ieder geval deels dus waarom zou dat wel mogen zonder consequenties maar mogen studenten niet naar college? Ook alle studenten kunnen voor de start gevaccineerd zijn. Zelfs mijn 12 jarige is al voordat de scholen weer starten volledig gevaccineerd. 

Wij zullen het wel zien na de zomer maar als de formule 1 met ik weet niet hoeveel bezoekers mogelijk is dan kunnen die studenten gevaccineerd en wel ook prima in de collega banken zitten. 

Hier ook zeer verantwoordelijke jongeren, maar ook ouderen. Maar die reisjes van die ouderen dat snap ik ook niet. Ik vroeg er naar en het was: nou ja, we gaan nou eenmaal elk jaar om deze tijd. Als ze terugkomen ga ik even niet bij ze langs.

Plantenbak schreef op 27-07-2021 om 11:08:

Ik hoop echt dat alles open gaat na de zomer. Mijn zoon trekt nog een jaar alles of gedeeltelijk online doen niet. Hij heeft dit jaar zo vreselijk veel moeite met zijn studie gehad. Zijn motivatie ging alle kanten op. Het heeft hem zijn eerste jaar gekost. Nu valt het bij hem nog mee. Hij heeft nog redelijk wat studiepunten. Hij gaat wel switchen van richting maar hij kan vakken meenemen. Tenminste als het goed want omdat ook te regelen op afstand is een crime. Hij is nu al maanden bezig en wordt van het kastje naar de muurgestuurd. Nee, ik hoop echt dat alles weer open gaat na de zomer. Alleen al contact te hebben met studiegenoten om daadwerkelijk naar de campus te gaan. hij heeft ook behoorlijk wat vrienden die het eerste jaar hebben opgegeven en ermee gestopt zijn. Die gaan na de zomer een nieuwe poging doen.

Mijn zoon gaat niet georganiseerd lunchwandelen. Voor zoiets gaat hij echt niet 1,5 uur reizen. Hij wil gewoon lessen kunnen volgen ipv alles online. En als ik om mij heen kijk gaat de ene na de andere werknemer alweer tijden naar kantoor. Of in ieder geval deels dus waarom zou dat wel mogen zonder consequenties maar mogen studenten niet naar college? Ook alle studenten kunnen voor de start gevaccineerd zijn. Zelfs mijn 12 jarige is al voordat de scholen weer starten volledig gevaccineerd.

Wij zullen het wel zien na de zomer maar als de formule 1 met ik weet niet hoeveel bezoekers mogelijk is dan kunnen die studenten gevaccineerd en wel ook prima in de collega banken zitten.

Nou, dat hoop je dus, dat er op andere plaatsen ook meer rekening gehouden wordt. Ik zag bij de Olympische spelen, bijvoorbeeld bij de dames wielrennen overal groepjes mensen hutjemutje in vakken langs de kant staan. Er zou geen publiek bij zijn? Nou ja, dat was buiten, maar dan ga je toch ook niet op elkaars lip staan?

Het advies is toch ook echt weer zoveel mogelijk thuiswerken, dat men zich daar niet aan houdt ja, we hebben geen sancties daarvoor maar het is allemaal zeer onverstandig. Hoe begrijpelijk ook.

Ik maak mij niet zo druk over de besmettingen. Zodra mensen de kans gehad hebben om gevaccineerd te zijn, is het tijd weer normaler te gaan leven en daar horen opleidingen zeker bij. Een universiteit of HBO dichthouden terwijl verder wel vrijwel alles open kan, is niet uit te leggen. 

En die mensen die in groepjes buiten gaan staan? Mensen zijn nou eenmaal groepsdieren. Mensen houden van gezelschap. Mensen gaan niet 1,5 meter uit elkaar staan buiten om naar een sport te kijken. Het is niet anders. Dit virus gaat nooit meer weg en wij zullen er uiteindelijk mee moeten leren leven. 

Ik zie veel te veel ellende om mij heen bij jongeren. Teveel jongeren die het eerste jaar gefaald hebben op de universiteit en nu helemaal gedemotiveerd zijn. Mijn neef gaat nu een HBO opleiding gaan doen en wil niks meer te maken hebben met de universiteit waar hij heen ging (eerste jaar). Vrienden van mijn zoons zijn met opleidingen gestopt. Mijn oudste zoon ging op en neer met motivatie en is zo verdrietig geweest omdat hij niks mocht doen. Hij heeft zich zo vreselijk verveeld want geen bijbaan maar, geen opleiding behalve op afstand en alle sport stopte ermee en samen bijeenkomen mocht ook al niet. Mijn tweede zoon vereenzaamde thuis maar gelukkig zat hij op een middelbare school en ging die wel open. En net op tijd want wij zagen hem met de dag ellendiger worden thuis. Zijn mentor belde vorige week nog om aan te geven dat het nu zoveel beter ging en hij eindelijk weer wat begon te stralen en thuis praat hij nu ook gewoon weer en hij lacht weer. Hij is ook net aan overgegaan naar 6e. Mijn dochter gaat van 4VWO naar 5Havo door zulk slecht online onderwijs dat ze niet meer wist hoe ze haar wiskunde en economie op niveau krijgt maar gelukkig mag ze naar 5 Havo. Ik ken teveel van dit soort verhalen. Het is niet de bedoeling dat wij jongeren laten afzakken, laten falen op hun opleiding of laten vereenzamen omdat die zo makkelijk thuis kunnen worden gehouden. 

https://imperialcollegelondon.github.io/orphanhood_calculator/#/country/Netherlands
In Zweden (2000) en Nederland (1600) zijn kinderen een of beide ouders verloren aan Covid-19. De meeste kinderen per hoofd van de bevolking in Europa.

Wat wil je met je laatste post zeggen, AnneJ? Behalve dat ik de schatting vrij hoog vind als je die afzet tegen de cijfers over patiënten die zijn overleden op afdeling en IC, hebben de cijfers ook geen relatie met de discussie over universiteiten opengooien, zonder restricties op een moment dat ongeveer alle Nederlanders van 12 jaar en ouder volledig gevaccineerd kunnen zijn.

Ook op de Olympische Spelen zijn wij degenen met de meeste besmettingen. Ook van gevaccineerde mensen. Daarmee kun je nog steeds anderen besmetten en voor een deel (ernstig) ziek maken.

Het doet me denken aan het moment dat de middelbare scholen weer open gingen, een aantal weken voor de vakantie. Met de instemming van de voorzitter van het LAKS. 
Nu weer dit, met de voorzitter van de VSNU maar ook met de instemming van de voorzitter van het ISO.

Waarom zijn wij niet behoudender? Als je toch weet wat de gevolgen zijn, meer besmettingen, en dan weer na een paar weken, meer ziekenhuisopnamen, al is het minder dan voorgaande golven, het is niet minder ernstig voor de mensen om wie het gaat.

AnneJ schreef op 27-07-2021 om 16:53:

Ook op de Olympische Spelen zijn wij degenen met de meeste besmettingen. Ook van gevaccineerde mensen. Daarmee kun je nog steeds anderen besmetten en voor een deel (ernstig) ziek maken.

Waar zie je dat? Er zijn in totaal al 148 besmettingen waarvan 6 voor Nederland. Ik kan alleen nergens vinden wat de verdeling is.

Schemerlampje schreef op 27-07-2021 om 17:21:

[..]

Waar zie je dat? Er zijn in totaal al 148 besmettingen waarvan 6 voor Nederland. Ik kan alleen nergens vinden wat de verdeling is.

https://www.trouw.nl/sport/coronabesmettingen-maken-nederlandse-roeiers-tot-paria-s-blijf-uit-mijn-buurt~b9b1ff03e/

Je hebt gelijk er zijn geen kolommen te vinden met een vergelijking per land, maar wel dit bericht.

"Dagelijks worden zij ermee geconfronteerd dat zij door de olympische roeiwereld worden gezien als het covidvirus in hoogsteigen persoon. Olivia van Rooijen ondervond het maandag nog aan de lijve. Terwijl de roeister uit de vrouwen dubbelvier een riem uit de overdekte loods wilde pakken, kwam er een woedende Australische coach op haar afrennen. ‘Out, out’, schreeuwde hij naar de verbijsterde Van Rooijen."

En deze: https:https://www.nu.nl/olympische-spelen/6147939/strengere-regels-voor-nederlandse-olympiers-na-zes-coronagevallen.html

"De Nederlandse ploeg krijgt bij de Olympische Spelen in Tokio te maken met strengere regels nu er de afgelopen dagen meerdere sporters en coaches positief zijn getest op het coronavirus."

Plantenbak schreef op 27-07-2021 om 11:49:

Ik maak mij niet zo druk over de besmettingen. Zodra mensen de kans gehad hebben om gevaccineerd te zijn, is het tijd weer normaler te gaan leven en daar horen opleidingen zeker bij. Een universiteit of HBO dichthouden terwijl verder wel vrijwel alles open kan, is niet uit te leggen.

En die mensen die in groepjes buiten gaan staan? Mensen zijn nou eenmaal groepsdieren. Mensen houden van gezelschap. Mensen gaan niet 1,5 meter uit elkaar staan buiten om naar een sport te kijken. Het is niet anders. Dit virus gaat nooit meer weg en wij zullen er uiteindelijk mee moeten leren leven.

Ik zie veel te veel ellende om mij heen bij jongeren. Teveel jongeren die het eerste jaar gefaald hebben op de universiteit en nu helemaal gedemotiveerd zijn. Mijn neef gaat nu een HBO opleiding gaan doen en wil niks meer te maken hebben met de universiteit waar hij heen ging (eerste jaar). Vrienden van mijn zoons zijn met opleidingen gestopt. Mijn oudste zoon ging op en neer met motivatie en is zo verdrietig geweest omdat hij niks mocht doen. Hij heeft zich zo vreselijk verveeld want geen bijbaan maar, geen opleiding behalve op afstand en alle sport stopte ermee en samen bijeenkomen mocht ook al niet. Mijn tweede zoon vereenzaamde thuis maar gelukkig zat hij op een middelbare school en ging die wel open. En net op tijd want wij zagen hem met de dag ellendiger worden thuis. Zijn mentor belde vorige week nog om aan te geven dat het nu zoveel beter ging en hij eindelijk weer wat begon te stralen en thuis praat hij nu ook gewoon weer en hij lacht weer. Hij is ook net aan overgegaan naar 6e. Mijn dochter gaat van 4VWO naar 5Havo door zulk slecht online onderwijs dat ze niet meer wist hoe ze haar wiskunde en economie op niveau krijgt maar gelukkig mag ze naar 5 Havo. Ik ken teveel van dit soort verhalen. Het is niet de bedoeling dat wij jongeren laten afzakken, laten falen op hun opleiding of laten vereenzamen omdat die zo makkelijk thuis kunnen worden gehouden.

Helemaal mee eens. Heel herkenbaar ook. Oudste zoon is enthousiast op kamers gegaan en aan zijn eerste jaar uni begonnen, maar kwam na een half jaar in zak en as en zonder studiepunten weer thuis. Heeft met grote motivatieproblemen toch zijn BSA gehaald en kan dus door. 

Jongste zoon gaat van 4vwo naar 4 havo. Motivatie geheel verdwenen. 

En zij zijn niet de enigen. Hun hele vriendenkring heeft enorm onder de maatregelen geleden. Bij enkelen met ernstige gevolgen. Ze moeten nog hun hele leven opbouwen en hebben een kwetsbare leeftijd. Ik moet er niet aan denken dat ze nog langer zo door moeten. 

Hier springt Nederland er ook niet positief uit. 6 van de 19 positief geteste atleten of coaches. Dat is niet redelijk verdeeld. Van het cijfer van 153 weten we niets. Dus het is niet alsof Nederland 6 van de 153 besmettingen heeft opgelopen.
"Volgens de officiële cijfers van de organisatie zijn er tot dinsdag 4.00 uur (Nederlandse tijd) negentien positieve gevallen ontdekt bij atleten of coaches. Het totale aantal positieve tests deze maand bij personen die gerelateerd zijn aan de Spelen is 153.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.