Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


AnneJ, er zijn tegen die tijd wel wat meer van die 800.000 jongeren volledig gevaccineerd. Dat maakt de situatie toch echt wel anders.

Eerst zien en dan geloven Emma. Voorschotjes nemen in een situatie die zeer snel kan veranderen en niet erg voorspelbaar is hoewel er wat determinanten zijn, is gewoon onverstandig. En vragen om gejojo.

AnneJ schreef op 26-07-2021 om 23:57:

Eerst zien en dan geloven Emma. Voorschotjes nemen in een situatie die zeer snel kan veranderen en niet erg voorspelbaar is hoewel er wat determinanten zijn, is gewoon onverstandig. En vragen om gejojo.

Wat we zien is dat 90% van de mensen die op de verpleegafdelingen liggen niet of niet volledig is gevaccineerd. Dat zal in het ergste geval ook voor jongeren gelden. 

EmmaT schreef op 27-07-2021 om 00:04:

[..]

Wat we zien is dat 90% van de mensen die op de verpleegafdelingen liggen niet of niet volledig is gevaccineerd. Dat zal in het ergste geval ook voor jongeren gelden.

Jongeren van die leeftijd komen sowieso niet in het ziekenhuis met corona. En inderdaad: een heel groot deel is in september volledig gevaccineerd of al besmet geweest. Alleen al deze zomer waren dat meer dan 100.000 jongeren.

Het punt hier is ook dat je dan, omdat ook gevaccineerde mensen nog besmettelijk kunnen zijn, als jongere met kwetsbare naasten, je beter niet op de universiteit kunt melden maar alsnog op afstand onderwijs nodig hebt. Eerst krijg je dan de 10 procent die wel gevaccineerd is maar waarbij het niet voldoende heeft opgeleverd of er zijn chronische aandoeningen waardoor de immuniteit niet goed genoeg werkt, dan krijg je later de besmettingen van ouderen en verpleeghuisbewoners.
Die zijn nu ook aan het stijgen vanwege de te snelle 'dansen met Janssen' situatie die inmiddels teruggedraaid is maar de cijfers dalen nog net niet.
Er worden minder mensen ziek, maar als je kwetsbaar bent, wil je echt nog wel even voorzichtig zijn. Ook als jongeren op de universiteit.
Als het om gordelroos zou gaan, zou je dan ook zo makkelijk zijn? En Covid-19 is vergelijkbaar in ernst en duur en langduriger gevolgen, misschien nog wel erger.
Je kunt wel naar de universiteit maar de kans dat je gordelroos oploopt of meeneemt naar kwetsbaarder familieleden is nog levensgroot vanwege de al te besmettelijke Deltavariant.

Ja, goed plan! Laten we ook de jongeren laten boeten voor gordelroos en de griep. Misschien het RS- virus er ook nog bij doen? Wandelende virusbommen zijn het. Lekker binnen houden. Over tien jaar zijn er dan ook geen fysiotherapeuten, artsen, kappers en elektriciens meer, maar dat maakt niet uit,  zo lang we alle virussen maar uitbannen!

Ik snap je AnneJ maar ik hoop echt heel hard dat uni van dochter open gaat. Ik vrees dat ze het echt niet gaat trekken, online lessen alweer. 
Ik zou het ook echt heel krom vinden nu bijv reizen weer zo aangemoedigd wordt. 

Het is nog niet veilig Pief. Hadden we in het verleden, in de biblebelt, plaatselijk, een handvol, tot hooguit honderd gevallen, een mazelenuitbraak, dan stond het hele land op de achterste benen. Nu is het hele land een uitbraak met honderden tot duizenden besmettingen en dan doen we of de pandemie zo'n beetje over is?

AnneJ schreef op 27-07-2021 om 00:25:

Het is nog niet veilig Pief. Hadden we in het verleden, in de biblebelt, plaatselijk, een handvol, tot hooguit honderd gevallen, een mazelenuitbraak, dan stond het hele land op de achterste benen. Nu is het hele land een uitbraak met honderden tot duizenden besmettingen en dan doen we of de pandemie zo'n beetje over is?

Goh, gingen toen ook alle universiteiten dicht? Nee, zeker niet. Dat dat nu gebeurd is is een absolute noodgreep die veel schade tot gevolg heeft. 

De besmettingscijfers onder jongeren zijn nu torenhoog en in het hele land te vinden, en niet te vergelijken met het handjevol besmettingen indertijd lokaal van de mazelen.
Dus dat toen de universiteiten niet dicht gingen is logisch. Daar heerste het mazelenvirus niet.

https://www.ed.nl/eindhoven/ggd-belt-besmette-jongeren-niet-meer-ondoenlijk-om-ze-allemaal-te-bellen~a3f8ae0f/
"Het is onbegonnen werk om nog bij te houden welke coronabrandhaarden er onder jongeren zijn."
"Hetaantal besmettingen onder jongeren is enorm, het is ondoenlijk ze allemaal te bellen".

Je kunt het negeren maar dat kost. En dat veroorzaakt de jojo straks weer.

Nee, we zijn er nog niet. Maar als in september de jongeren gevaccineerd zijn is de situatie anders. Ja, en natuurlijk gaan de universiteiten niet open of weer dicht als er tegen die tijd weer tienduizend besmettingen per dag zijn onder jongeren. Maar nogmaals: dat is niet de verwachting. Ik vind het ook niet vreemd dat de VSNU daar nu over begint want het is een actueel onderwerp. De hele zomer met angst en beven afwachten dan maar en bij voorbaat universiteiten vast dichthouden omdat er in september nog wel eens een paar niet gevaccineerde studenten zullen rondlopen al of niet met een niet werkend immuunsysteem? Meen je dat nou serieus?

Uiteindelijk moeten we terug naar normaal. En daar bij accepteer je dat een beperkte groep mensen behoorlijk ziek wordt en een nog beperktere groep dood gaat aan dit Corona-virus. 
De regering verbiedt ook niet de auto, scooter of de elektrische fiets terwijl er jaarlijks duizenden ernstig gewonden en 600-700 doden zijn ten gevolge van verkeersongelukken. 
Zolang de vaccins goed werken tegen de in omloop zijnde varianten en de druk op de zorg relatief beperkt blijft, vind ik het volledig, zonder maatregelen openen van de universiteiten een goed idee.

Tango

Tango

27-07-2021 om 08:29 Topicstarter

AnneJ schreef op 27-07-2021 om 00:11:

Het punt hier is ook dat je dan, omdat ook gevaccineerde mensen nog besmettelijk kunnen zijn, als jongere met kwetsbare naasten, je beter niet op de universiteit kunt melden maar alsnog op afstand onderwijs nodig hebt. Eerst krijg je dan de 10 procent die wel gevaccineerd is maar waarbij het niet voldoende heeft opgeleverd of er zijn chronische aandoeningen waardoor de immuniteit niet goed genoeg werkt, dan krijg je later de besmettingen van ouderen en verpleeghuisbewoners.
Die zijn nu ook aan het stijgen vanwege de te snelle 'dansen met Janssen' situatie die inmiddels teruggedraaid is maar de cijfers dalen nog net niet.
Er worden minder mensen ziek, maar als je kwetsbaar bent, wil je echt nog wel even voorzichtig zijn. Ook als jongeren op de universiteit.
Als het om gordelroos zou gaan, zou je dan ook zo makkelijk zijn? En Covid-19 is vergelijkbaar in ernst en duur en langduriger gevolgen, misschien nog wel erger.
Je kunt wel naar de universiteit maar de kans dat je gordelroos oploopt of meeneemt naar kwetsbaarder familieleden is nog levensgroot vanwege de al te besmettelijke Deltavariant.

Hoe bedoel je de cijfers dalen nog net niet? De nieuwe besmettingen nemen dagelijks met honderdtallen af. Ze dalen dus zeker. En jongeren, uitzonderingen daargelaten, zijn naar mijn idee niet heel lang ziek van Covid. Dochter hier was 2 dagen echt ziek, daarna nog wel moe en wat hoofdpijn. Nu anderhalve week verder doet ze weer alles. Ook smaak en geur is aardig terug. En dit zie ik ook bij de jongeren om haar heen, ongeveer hetzelfde ziekteverloop. Vaccineren lijkt ook zeker invloed te hebben. Een vriend van haar die niet gevaccineerd is, was veel zieker, hoge koorts, overgeven etc. 

Het lijkt mij echt in het belang van heel veel jongeren dat de universiteiten en hogescholen open gaan. Over dat elke dag testen en hoe jongeren daarop reageren heb ik me wel verbaasd. Blijkbaar hebben ze precies de juiste jongeren ondervraagd, die al heel veel testervaring hebben en geen angst hiervoor. Maar het maakt wel duidelijk hoe graag ze weer live naar school/universiteit willen.

De besmettingen zijn aan het dalen, maar de ziekenhuisopnames en de IC-opnames maar ook het aantal verpleeghuizen waar mensen positief getest zijn op het virus zijn nog aan het stijgen.
Vandaag komen de weekcijfers van het RIVM.
Er zijn nu ook steeds meer jongeren met long covid ook zij die verder niet erg ziek waren van de besmetting met het virus.

https://www.ad.nl/binnenland/tienduizenden-jonge-gezonde-mensen-gesloopt-door-corona-ik-neem-afscheid-van-wie-ik-was~a588bc90/

Dit is alweer een ouder bericht. Ik heb er onlangs nog een gezien.

"Tienduizenden jonge, gezonde mensen gesloopt door corona: ‘Ik neem afscheid van wie ik was’

Artsen slaan alarm over gezondheidsschade op de lange termijn door corona. Op zijn minst enkele tienduizenden Nederlanders kampen maanden na hun besmetting nog met zware klachten. Het gaat om mensen tussen de 20 en 60 jaar, die de ziekte veelal thuis doormaakten."

Dat lijkt me toch wel een kras gevolg van je wens om open universiteiten. En niets hoor je over de noodzaak goed te ventileren. Hoe denk je dat dat straks zal gaan als iedereen weer hutjemutje in de collegezalen zit?

"Hoe denk je dat dat straks zal gaan als iedereen weer hutjemutje in de collegezalen zit?"

Ik denk dat er dan weer meer besmettingen zullen zijn, want ook gevaccineerden kunnen besmet raken, maar veel minder ziekenhuisopnames en minder ernstige gevallen dan nu. Ook als er weer een nieuwe variant komt zullen de vaccins voldoende bescherming bieden. Er zullen groepen zijn die voor een derde vaccin in aanmerking komen, en die krijgen daar waarschijnlijk in het najaar een oproep voor. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.