Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


tsjor schreef op 16-06-2021 om 21:31:

'Vliegtuigen vlogen gewoon door op allerlei vakantiebestemmingen.' Dat is gewoon niet waar. Dochter werkt op het vliegveld. Het is niet waar dat 'vliegtuigen gewoon doorvlogen op allerlei vakantiebestemmingen'.

'In mijn omgeving zijn het juist de ouderen vanaf een jaar of vijftig die nog nooit een teststraat van binnen hebben gezien.' Terwijl je steeds beweerde, dat het ouderen waren die last hadden van corona. Zonder te testen dus, bedoel je.

Vanaf 1998 kan al gevaccineerd worden. Dat zijn de 23-jarigen. En vanaf 23 juni is Jansen beschikbaar.

Tsjor

Jawel hoor, je kon met Ryan Air bv het hele jaar door naar Spanje. Je kon ook naar Dubai, Ibiza, Mallorca, Portugal, etc. 

Die tweede reactie snap ik niet.  Dat stukje van mij is een reactie op iemand die zegt dat jongeren minder testen dan ouderen. In mijn ervaring is dat andersom. Dat staat los van het gevaar van corona,  toch?

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/situation-updates/weekly-maps-coordinated-restriction-free-movement

Nederland is voor andere landen, gezien de aantallen besmettingen, nog rood, zo goed doen we het dus ook weer niet en het is zeker van belang om jezelf in acht te nemen.

Dus al teveel juichstemming met versoepelingen is misschien handig omdat de maatregelen voor een deel van de mensen niet meer houdbaar zijn, maar die houding van de overheid versterkt dat ook. Uiteraard meldt men de voorzorgen: zeker tot half augustus en als we weten hoe het gaat in het najaar wordt de anderhalve meter aangehouden, maar wie signaleert dat nog als mondkapjes de deur uitgaan en de terrassen weer vol stromen. Laat staan binnen. Wie gaat er nog testen op school?

Ik ben bang dat ik de laatste zal zijn die in de supermarkt een kapje opheeft.

Die internationale vergelijking is wel heel erg afhankelijk van het testbeleid en de testbereidheid. Maar van mijn mag iedereen die dat wil een mondkapje op, als ik het maar niet meer hoef

De anderhalve meter zal er in de praktijk inderdaad snel af gaan en op festivals en in clubs is dat al het geval mits getest. Ik ben benieuwd hoe lang dat testen voor toegang nog zal bestaan. Ook niet heel lang,  denk ik. 

Vandaag of morgen zijn de laatste volwassenen al aan de beurt voor vaccinatie: de broekies van 18.

Dus over een week of tien, elf zijn die achttienjarigen volledig beschermd. Nu de minderjarigen van de grieppriklijst nog. En dan de andere minderjarigen, in ieder geval vanaf een jaar of twaalf hopelijk.

Hannemeike schreef op 18-06-2021 om 10:39:

Dus over een week of tien, elf zijn die achttienjarigen volledig beschermd. Nu de minderjarigen van de grieppriklijst nog. En dan de andere minderjarigen, in ieder geval vanaf een jaar of twaalf hopelijk.

Veel eerder toch? Morgen afspraak maken,  binnen nu en drie weken de eerste prik en binnen vijf tot 8 weken de tweede. Minderjarige kwetsbaren zijn al aan de beurt. Vanaf volgende week ook nog een flink aantal Janssens. Gaat erg snel. Ik denk dat daar het advies over de 1,5 meter regel van het omt op is gebaseerd: half augustus zijn alle tweede prikken gezet.

Ik heb zo'n onderbuikgevoel dat het prikken van gezonde tieners hier niet gaat gebeuren voorlopig. Misschien de 16 en 17 jarigen en sowieso de kinderen met kwetsbare familieleden. Verder niet denk ik. 

Dat levert toch tien, elf weken op? 3 Weken tot de prik, na 5 weken prik 2, na 1 à 2 weken volldig beschermd. Dat is dus 9 à 10 weken, maar als de tijd tussen de prikken groter is, duurt het langer. Ik ging op basis van rijksoverheid.nl uit van zes weken, jij sluit 8 weken niet uit.

De uitnodigingen voor minderjarigen met een medisch risico worden binnenkort verstuurd.

Ik hoop dat in ieder geval de twaalfplussers (of, eigen belang, in ieder geval de zestienplussers) wel gevaccineerd worden.

Mijn minderjarige met nedisch risico heeft zojuist zijn eerste prik gehad. Dus die groep is ook al aan de beurt. 

Mijn minderjarige met medisch risico heeft nog geen uitnodiging. Dat klopt ook met de informatie op rijksoverheid.nl, maar dan zal onze huisarts wel weer traag zijn.

Hier in de omgeving flink wat besmettingen door eindexamenreisjes. Super irritant zo met het einde in zicht, iedereen in quarantaine, niet kunnen werken etc. Dus laat die anderhalve meter nog maar even blijven. 

Rachel. schreef op 16-06-2021 om 10:47:

[..]

als ik het goed had begrepen gaan in september misschien de mondkapjes weg toch? Tenminste, als het de goede kant opblijft gaan zoals nu natuurlijk.


Dit is misschien een late reactie, waardoor alles door de wetenschap van vandaag wordt ingehaald. Maar ik reageerde op een opmerking van iemand die zei "geweldig dat de mondkapjes weg gaan". En op dat moment was er nog niet bekend dat de mondkapjes op korte termijn zouden verdwijnen. Om nu te roepen "wat geweldig dat de mondkapjes over 3 maanden weg gaan" vind ik een beetje raar en dat de mondkapjes ooit weer weg zouden gaan lijkt me logisch.

RosaMontana schreef op 18-06-2021 om 13:28:

Hier in de omgeving flink wat besmettingen door eindexamenreisjes. Super irritant zo met het einde in zicht, iedereen in quarantaine, niet kunnen werken etc. Dus laat die anderhalve meter nog maar even blijven.

Dat vind ik een kromme redenering. De 1,5 meter bestaat nog en toch zijn die besmettingen er.  Lijkt me dat je dan beter het reizen kunt beperken.

Het is mij niet duidelijk of minderjarige familieleden van (zeer) kwetsbaren ook al mogen. Heeft iemand misschien zoiets gezien?

'Jawel hoor, je kon met Ryan Air bv het hele jaar door naar Spanje. Je kon ook naar Dubai, Ibiza, Mallorca, Portugal, etc. ' Het ging niet 'gewoon' door. In plaats van tig vluchten per dag was schiphol leeg en stonden de vliegtuigen aan de grond. Of heb je dat nieuws gemist?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.