Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Angela1967 schreef op 16-06-2021 om 11:07:

[..]

En het ingewikkelde is dat we - hopelijk - allemaal wel leven volgens het principe: 'jouw vrijheid eindigt op het punt dat het mijn vrijheid aantast'. Niemand was voorbereid op deze pandemie en wat het aan definitie-discussies van 'mijn en jouw vrijheid' zou opleveren. Het zal altijd ingewikkeld zijn, als het maar wel bespreekbaar blijft dat we met elkaar in een maatschappij willen leven die niet polariseert, maar zoekt naar oplossingen hierin.

gr Angela

Het lastige is dat het bij corona vaak gaat om het gevoel van (on)veiligheid. De een voelt zich minder snel veilig dan de ander en dat wordt nog eens extra aangewakkerd door paniekverhalen in de media. En dan zou je dus moeten gaan leven naar de allerangstigste mensen. 

Daarom vind het belangrijk om te blijven kijken naar feiten en cijfers. En corona in perspectief te blijven plaatsen. En te focussen op de druk op de zorg en niet op elke besmetting en elke zieke. Dat doen we met alle andere virussen, die zeker niet onschuldig zijn,  ook niet.

Zussie schreef op 16-06-2021 om 12:12:

[..]

Nou, wij kregen een brief van de school van mijn dochter. Bij thuiskomsr uit Mallorca bleken er veel leerlingen besmet te zijn geraakt. Nu gaan ze bij elkaar examenfeestjes vieren. GGD heeft de school gevraagd leerlingen op te roepen zich te laten testen, ook als ze geen klachten hebben. Ik las vanmorgen in de krant dat er meer scholen waren. Nietnecht kwestie van schuld geven, maar ze even vragen alert te blijven. Zij zijn nu eenmaal de eerste groep die echt naar buitenland zijn gaan vakantie vieren.

Welnee, het hele jaar door zijn mensen op vakantie gegaan. Vliegtuigen vlogen gewoon door op allerlei vakantiebestemmingen. Heel veel ouderen zijn al lang weer naar hun vakantiehuis of met de caravan op pad. En dan zou zo'n handjevol examenleerlingen een probleem vormen? De examens zijn amper voorbij,  de tweede periode is nog gaande. 

Heel irritant, die focus op kinderen en jongeren. 

Ook vanmorgen op de radio. Het blijkt dat de groep jongeren bij testen het vaakst positief is, er komen veel besmettingen voor in de leeftijdsgroep van de oudere pubers/jong volwassenen.

Laten we eerlijk wezen: de kans dat een volwassene na vakantie denkt 'ik heb beetje keelpijn snotteren etc. Ik laat me testen en of ga in quarantaine'  is echt vele malen groter dan een puber die denkt : 'als ik me laat testen en ik ben positief help dan kan ik niets meer. '

de goede (pubers) niet te na gesproken. 

gr Angela

AnneJ schreef op 16-06-2021 om 12:42:

Ook vanmorgen op de radio. Het blijkt dat de groep jongeren bij testen het vaakst positief is, er komen veel besmettingen voor in de leeftijdsgroep van de oudere pubers/jong volwassenen.

Ja logisch, die zijn nog niet geprikt. 

Angela1967 schreef op 16-06-2021 om 12:42:

Laten we eerlijk wezen: de kans dat een volwassene na vakantie denkt 'ik heb beetje keelpijn snotteren etc. Ik laat me testen en of ga in quarantaine' is echt vele malen groter dan een puber die denkt : 'als ik me laat testen en ik ben positief help dan kan ik niets meer. '

de goede (pubers) niet te na gesproken.

gr Angela

Meen je dat nou? Mijn ervaring is precies omgekeerd. Pubers voelen zich enorm verantwoordelijkheid voor een ander en hebben ook nog eens ouders die ze anders wel even een zetje geven naar de teststraat. Een heel groot deel van de mensen die zich laten testen bestaat uit deze groep. 

In mijn omgeving zijn het juist de ouderen vanaf een jaar of vijftig die nog nooit een teststraat van binnen hebben gezien.

Pief schreef op 16-06-2021 om 12:55:

[..]

Meen je dat nou? Mijn ervaring is precies omgekeerd. Pubers voelen zich enorm verantwoordelijkheid voor een ander en hebben ook nog eens ouders die ze anders wel even een zetje geven naar de teststraat. Een heel groot deel van de mensen die zich laten testen bestaat uit deze groep.

In mijn omgeving zijn het juist de ouderen vanaf een jaar of vijftig die nog nooit een teststraat van binnen hebben gezien.

klopt. Mijn ouders en ooms en tantes zijn nog nooit getest. Mijn pubers wel. Meer dan 1 keer zelfs. 

Bovendien als je de laatste lijst besmettingen ziet van de GGD raken de meeste mensen nog steeds gewoon thuis besmet op werk. Ook hebben ze in artikelen over honderden besmettingen terwijl er per week duizenden zijn in Nederland. Het klinkt toch wel weer erg als een zondebok zoeken. 

Wat wel een punt is. Als er zoveel besmette vakantiegangers terugkomen uit Spanje en Portugal met het delta virus dan klopt en waarschijnlijk niks vsn de meldingen en aantallen in Spanje en Portugal (klinkt meer als "wij testen het gewoon niet meer, want ze zijn toch jong")

Nou ja, in feite gaat het om een enkele jongeren die de delta-variant mee hebben genomen. Niet echt reden voor paniek, natuurlijk. 

Pief schreef op 16-06-2021 om 12:55:

[..]

Meen je dat nou? Mijn ervaring is precies omgekeerd. Pubers voelen zich enorm verantwoordelijkheid voor een ander en hebben ook nog eens ouders die ze anders wel even een zetje geven naar de teststraat. Een heel groot deel van de mensen die zich laten testen bestaat uit deze groep.

In mijn omgeving zijn het juist de ouderen vanaf een jaar of vijftig die nog nooit een teststraat van binnen hebben gezien.

ik heb mezelf idd ook vaak laten testen, mijn vrienden en vriendinnen ook erg vaak getest.

we laten ons eigenlijk al heel snel testen gewoon voor de zekerheid, (al snap ik dat idd niet alle jongeren dat doen) maar veel wel, ook deels voor onze ouders of andere risico groepen ons om heen, maar ook voor jezelf en voor je eigen gezin. 

zo heb ik juist ervaren dat ouderen in de familie, of kennissen juist gewoon thuis bleven wanneer ze een verkoudheid hadden of iets anders hadden, ook als je ergens heen moest waar dan getest moest worden zeiden ze ja maar dan moet ik weer testen.. dan dacht ik ja nou en? 

dus mijn ervaring is wel n beetje zoals pief het beschrijft.

Ik kan idd zeggen dat bijna iedereen in mijn vrienden groep inclusief ik minimaal 1 keer getest zijn,Sws nog wel vaker dan 1 keer.

maar de meeste ouderen om mij heen nog geen een keer hebben laten testen. Sommige wel hoor maar dat zijn er echt maar een paar.

Pief schreef op 16-06-2021 om 13:04:

Nou ja, in feite gaat het om een enkele jongeren die de delta-variant mee hebben genomen. Niet echt reden voor paniek, natuurlijk.

Het punt is nu juist dat het niet om een enkele jongere gaat.  Op de school van mijn dochter is hele afgelopen jaar af en toe een leerling positief getest (geen uitbraken geweest), nu zijn het er meer dan 10 al en dat alleen van leerlingen die mijn dochter kent.

Ik ben ook tegen het focussen op jongeren en snap ook heel goed dat ze lekker weg gingen, maar dan ook niet gek dat ze nu moeten testen toch? En net als ervaringen van hier beschreven, zijn de meesten heel welwillend en gaan gewoon die test doen. 

Overigens denk ik dat het verder gewoon zal uitdoven want in tegenstelling tot vorig jaar, zijn de meeste ouders gevaccineerd.

Pief schreef op 16-06-2021 om 12:22:

[..]

Welnee, het hele jaar door zijn mensen op vakantie gegaan. Vliegtuigen vlogen gewoon door op allerlei vakantiebestemmingen. Heel veel ouderen zijn al lang weer naar hun vakantiehuis of met de caravan op pad. En dan zou zo'n handjevol examenleerlingen een probleem vormen? De examens zijn amper voorbij, de tweede periode is nog gaande.

Ze zijn vlak voor 2e tijdvak weer thuisgekomen, de woensdag voor de uitslag zijn ze geland. Verschil met ouderen is dat leerlingen elkaar opzoeken en dat deze reis met groepen tegelijk gebeurde. Is toch een verschil met weggaan met caravan of naar vakantiehuis gaan.

'Vliegtuigen vlogen gewoon door op allerlei vakantiebestemmingen.' Dat is gewoon niet waar. Dochter werkt op het vliegveld. Het is niet waar dat 'vliegtuigen gewoon doorvlogen op allerlei vakantiebestemmingen'.

'In mijn omgeving zijn het juist de ouderen vanaf een jaar of vijftig die nog nooit een teststraat van binnen hebben gezien.' Terwijl je steeds beweerde, dat het ouderen waren die last hadden van corona. Zonder te testen dus, bedoel je.

Vanaf 1998 kan al gevaccineerd worden. Dat zijn de 23-jarigen. En vanaf 23 juni is Jansen beschikbaar.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.