Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sjillie

Sjillie

04-01-2009 om 11:44

Elpee


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik ook

Geleerd in de 2e klas middelbare school, op gedwongen vrijwillige basis (mijn ouders wilden het ). Maar ook ik ben er nog dagelijks blij mee.

Ik ook

Ik typ ook met 10 vingers, nou ja, eigenlijk 9. Mijn linkerduim gebruik ik niet. Die ligt wel mooi op de spatiebalk, samen met de rechterduim, maar om die in te drukken heb je toch geen 2 vingers nodig?
Ik heb rond de 400 aanslagen per minuut en ik denk dat dat zonder het 10-vinger systeem echt niet haalbaar is. Ik ben al vaak mensen tegengekomen die zeiden dat ze niet-blind net zo snel konden typen als iemand die blind typt. Maar nog niemand heeft die uitdaging van mij gewonnen!
Ik vind het wel jammer dat het Dvorak toetsenbord er nooit door is gekomen. De huidige opstelling van het toetsenbord is zo gemaakt dat veel voorkomende combinaties niet naast elkaar zitten, want dan raakten de hamertjes van de typemachine in de war. Maar dat zorgt er wel voor dat je minder snel kunt typen dan als de opstelling anders was. Het Dvorak toetsenbord is eigenlijk gemakkelijker, en het bestaat al sinds de jaren '30! Maar ik denk dat ik inmiddels een andere opstelling van de letters niet meer zo snel kan leren typen als ik nu kan met het qwerty-toetsenbord.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-01-2009 om 14:06

Hier ook blind

Geleerd toen ik stopte met mijn eerste studie. Ideaal, scheelt me ontzettend veel tijd op mijn werk (en tijdens het internetten . Ik snap niet dat typeles niet standaard is op de basisschool tegenwoordig. Of is dat het inmiddels wel?

mirreke

mirreke

13-01-2009 om 22:51

En hier ook!

Blind, met tien vingers. Als ik er goed over nadenk idd met 9 want die linkerduim gebruik ik dus weer nauwelijks. Handig trouwens die uitleg over dat numerieke toetsenbord, ga ik eens oefenen.
Ook ik, geleerd in de tweede van de middelbare, en ik ben er zo blij mee! Ik werk als vertaler en tekstschrijver en heb er elke dag plezier van. En idd ik begrijp ook niet waarom typen inmiddels niet gewoon een normaal standaardvak is op school, alles gaat inmiddels zowat op de computer. Leren ze wel nog schrijven met een vulpen, maar dat alle kinderen zichzelf verkeerd leren typen is blijkbaar geen probleem. Ik heb het wel eens aangekaart maar dat was toen geen succes.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-01-2009 om 02:22

Ook blindtypen

Ik heb twee typediploma's. Eentje heb ik gehaald op 'ouderwetse' typemachines. Thuis hadden we een olympia typemachine. Later kregen mijn ouders een elektrische typemachine. Dat ging al een stukje lichter. 10 Jaar geleden heb ik weer type-examen gedaan, maar nu op een computer. Ik was al gewend aan de aanslag op een toetsenbord, maar moest toen nog echt leren om cijfers en leestekens blind te typen. Dat kan ik nu wel, maar ik spiek meestal toch. Ik moet gewoon wel blind typen. Als ik ga kijken welke letters in aansla raak ik juist in de war.

Wilma

Wilma

14-01-2009 om 14:14

Ik typ ook blind

en snel.

Zoon zit nu ook op blind tienvingertypen en gaat ook al als een tierelier. In zijn klas (groep zeven) zitten meer kinderen die blind typen met tien vingers. Dus zo raar vind ik 't niet.

Groetjes,
Wilma

Roosje Katoen

Roosje Katoen

15-01-2009 om 12:29

Lidwientje

Waarom doe je dan geen cursus? Of haal je zo'n cd-rom in huis. Ik ben destijds drie keer naar een cursus gedaan, daarna had ik geen zin meer in en heb zelf nog wat geoefend en nu kan ik het zonder diploma heel goed Heeft me echt vrij weinig tijd gekost, terwijl het me nu enorm veel tijd scheelt.

mirreke

mirreke

16-01-2009 om 04:52

Ha ha lidwientje! en typeles voor kinderen

Ik zie het al voor me!
Wat ik wel eens heb is dat ik mijn vingers verkeerd neerzet als ik weer met typen begin, dus de handen net één positie verschoven zeg maar. Als ik dan niet op het beeldscherm kijk terwijl ik aan het typen was, bv omdat ik naar kindlief kijk, of tuur naar iets wat ik overschrijf, een adres of zo, dan ziet het er ook heel vermakelijk uit...!
Maar voor degenen die kinderen hebben op typeles: gebeurt dat via school of moet je zelf een instituut inschakelen? Ik vind het inmiddels iets wat in je schoolpakket hoort te zitten, basisschool zelfs. Waarom wel leren schrijven, een oude, archaïsche gewoonte... en niet leren typen. Heel vreemd vind ik dat.

mirreke

mirreke

16-01-2009 om 05:02

Cd-rom typeles

Oh, ik heb inmiddels twee cd-roms, en zoonlief is laatst uit zichzelf aan de slag gegaan, maar het blijft lastig om dat elke keer weer aan te zwengelen. Ik wil hierover helemaal niet de strijd moeten aangaan met de kinderen...

Type-update kinderen...

(beetje ot, maar goed)

Mijn oudste van 11 heeft zichzelf in de laatste 6 weken uitstekend blinsd 10 vinger typen geleerd met de type-expert cd rom die we al 2 jaar hadden liggen. De halve klas ging op een dure pica cursus, en ik had hem beloofd dat als ie zelfstandig aan de bak zou gaan ik het uitgespaarde cursusgeld zou verdelen over hem en (in de toekomst) zijn broer van 8. Dat liet ie zich geen 2 keer zeggen, en hij heeft zijn 50 euro al gespendeerd aan een wii spelletje & een goed boek. Hij vond het trouwens hartstikke leuk om te doen, en typt nu ook prima. Het tempo kan nog wel wat omhoog, maar dat zal door ervaring vanzelf wel komen. Maar hij typt echt blind, en aardig foutloos. Ik ben trots op hem!

Ingrid

Zo hee

Da's iets om blij van te worden, Ingrid.
Weer ietwat on-topic: Oudste zoon wilde niet gummen en op mijn vraag waarom niet zei hij dat het het zo jammer van de mooie gum vond. Ik: "toe joh, zo'n ding kost maar een kwartje." Stilte, toen kwam de vraag: "Wat is een kwartje?"

mirreke

mirreke

16-01-2009 om 13:04

Ook type-expert

En eentje die er heel erg op lijkt, van Garfield, ook leuk maar Engels, maar ach dat kunnen ze tegenwoordig ook al goed.
Mijn kinderen vinden het heel leuk, maar zijn nu te druk (verhuizing, nu veel huiswerk) om zichzelf consequent aan de gang te houden. En ik ben door werk en kinderen met veel huiswerk ook te druk om hen aan de gang te houden.
Goodtyping.com ga ik eens bekijken.
Maar wat vinden jullie nou van de gedachte dat het inmiddels in deze tijd met computer als vanzelfsprekend schools onderdeel ook een verantwoordelijkheid van school wordt om kinderen goed te leren typen?
Overigens dwalen we wel heel erg af van het onderwerp van deze draad. Misschien is het wel een nieuw draadje waard bij onderwijs...

Mirreke (blijft ot)

Ik ben op school berucht om mijn oeverloze gezever bij iedere mogelijke gelegenheid dat ze nu eindelijk eens gecoordineerd typen moeten leren aan alle kinderen in groep 6/7. Ik vind het zo achterlijk dat dat niet gebeurt. Eindeloze aandacht voor een goed handschriftt, maar verder...nada!

En dan wel vanaf groep 6 van de kinderen vragen dat ze (thuis) werkstukken maken op de computer (ja, getypt dus!) en dat ze op school opstellen typen op de computer. Ik heb mijn zoon en zijn juf verteld dat ik liever niet had dat hij op die manier zijn eigen 2-tot-4 vinger systeempje ging ontwikkelen, en ik heb dus tot vorig jaar braaf voor hem zijn werkstukken getypt (hij dicteren, ik typen). Ondertussen heeft ie het dus zelf op de goede manier geleerd, en nou kan ie het voortaan fijn zelf. Maar ik wilde absoluut voorkomen dat hem hetzelfde zou gebeuren als mijzelf...dat je eigen flutterige paar vingersysteem zo'n gewenning wordt (en relatief zo vlot gaat) dat het verrekte lastig wordt nog om te schakelen naar iets anders. En ik vind het echt flut dat scholen van kinderen eisen dingen te doen (typen) zonder daarvoor de nodige handvaten aan te reiken om het ook GOED te doen.

Ingrid

mirreke

mirreke

19-01-2009 om 13:57

Ingridt, en wéér ot

Ik had op onze oude school zo'n zelfde reputatie. Oeverloze discussies heb ik gehad met de directie. Ik blijf het ook van de zotte vinden, aan schrijven wordt zoveel tijd besteed - ook een beetje archaïsch inmiddels, ik bedoel iedereen schrijft eigenlijk mooi met zo'n goede floating ball pen die ze weer niet mogen gebruiken - maar typen, ach dat moeten de kids maar zo'n beetje zelf uitvogelen. Terwijl je daarmee juist veel winst kunt boeken, niet alleem mbt snelheid, maar ook bv. de houding is zo belangrijk.
Maar ach, inmiddels zijn we verhuisd (naar DL) en spelen hier heel andere dingen, aan computers in het onderwijs zijn ze hier vrijwel nog niet aan toe, snif...
Over oude dingen gesproken, een griffel en lei zouden hier niet misstaan.
Huiswerk en opgaven moeten ze hier gewoon van het bord overschrijven. Ik erger me dood, dat scheelt per les zo'n tien minuten soms. Om over bv. woordjes leren maar niet te spreken...
Nog iemand anders woonachtig in Duitsland? Kan ik een nieuw draadje opstarten en er lekker over zeuren, heb ik wel behoefte aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.