Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

28-09-2009 om 22:51

En wat vind je het mooiste woord?

In navolging op bovenstaand draadje, wat vind je een mooi woord?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

02-10-2009 om 09:37

Genista

Ik las de vraag eerst ook zoals jij het interpreteert ( mooi woord, vind ik dat ), maar door Tirza's antwoord ging ik de andere kant op denken.

Stelle

Stelle

02-10-2009 om 11:21

Mooi om de klank

vind ik
ongenaakbaar
hartgrondig
cru
naarstig
funest
gruwelijk

En ik probeer nog steeds 'dorst' in mijn vocabulaire op te nemen (als in VT van durven), maar betrap mezefl toch steeds weer op 'durfde'. Tijd voor een herwaardering van 'dorsten' zeg ik!

Chocolade

Chocolade, om de klank en de associatie. En confisqueren inderdaad. Om de klank. Ik confisqueer graag chocolade.

Confiture

Confiture is altijd veeeeel lekkerder dan sjem
Net zoals beminnen veel hartverwarmender lijkt dan houwe van.
Als kind werd ik altijd blij van het woord alluminiumfolie, vooral toen ik het na vele keren oefenen in 1 ruk uit kon spreken. Ah, doet me denken aan nog zo'n geweldig woord: fenomenologie! Altijd goed voor bewonderende blikken
Onyx

Tineke

Tineke

02-10-2009 om 14:56

Mooie woordjes

Treurwilg, herfst, pollepel.

Ayanna

Ayanna

02-10-2009 om 18:29

Niet het mooiste woord

maar wel een mooie: kwinkslag.

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2009 om 16:18

Genista

Ooooo, op zo'n fiets. Mwah, dan heb ik niet echt een lievelingswoord. Ik heb wel een lievelingscijfer: de 8. Dat vind ik zo'n gezellig rond cijfer. Ennnnn de 3. Al sinds ik kan rekenen probeer ik bij alle getallen die ik zie of het deelbaar is door 3. En als dat zo is, ben ik blij. 28 was mijn favo-leeftijd. Zo'n mooie krachtige lijn in de 2 en dan zo'n gezellie 8 erachteraan. De 7, dat vind ik een vervelend cijfer. Zo lijzig, blergh.
Ik hou denk ik ook van ronde woorden (nu ik er over doordenk) zoals hobbelen bijvoorbeeld. Of Oebele.

Ge ziet Genista, oppervlakkigheid is mij niet vreemd. Als het maar rond en gezellig is. Identificatie, denk ik

Tirza

Stelle

Stelle

03-10-2009 om 18:36

En...

... met dank aan een ander draadje dat ik net las:
dragonder!

Tirza, 8!

Ja, de 8! Die mooie vormen, ook heerlijk om op te schrijven (ik schrijf graag, calligrafie, maar ook 'gewoon'.) Het grappige is dat wij hier alle vijf een geboortedatum met minstens een 8 hebben.

De 9 en de 5 vind ik ook mooi en fijn om te schrijven, maar die 8 is echt het allermooist!

Wat woorden en klanken betreft hou ik ook van mooie ronde vormen en klanken. Wij hebben in de Dominicaanse Republiek gewoond en het Spaans is daar prachtig rond, genieten was dat!

Bloem vind ik een prachtig woord, kort, krachtig en rond.

Muusje

Mooie woorden boek

Degenen die van mooie woorden houden zouden de "ellendige avonturen" van Lemony Snicket (mooie naam) eens moeten lezen. Ik lees nu de vertaling, in de bieb zijn de ze (nog) niet in het engels. Maar de vertaling is erg goed. Een voorbeeld (uit deel 10):
Meteen weergalmde de grot van vele stemmen in een volmaakte harmonie, een zin die hier betekend: die allemaal precies tegelijk een lijst van erg vreemde woorden opzeiden. "Sneeuwscouts," zeiden de sneeuwscouts, "zijn aardig, behulpzaam, correct, diervriendelijk, emblematisch, fris, gedwee, handig, intens, jong, kalm, levendig, menselijk, nederig, officieel, puik, quartair, ritsig, schematisch, tam, uiig, voorkomend, wild, xylofoon, ijverig, zoet -elke ochtend, elke middag en elke avond, en de hele dag door!"

Tirza G.

Tirza G.

04-10-2009 om 23:41

Grijns

Zo heb ik ook genoten van de beschrijvingen in Het Oneindige Verhaal, vooral van de kleuren. Maar dit is wel heel leuk, op alfabet

Tirza

Egberdien

Hoe verschillend kunnen mensen zijn... Die ellendige avonturen vind ik afgrijselijk Ben heel blij dat ik ze niet hoef voor te lezen, want zelfs mijn kinderen vinden er niets aan.

Ons mam

Heerlijk toen mijn zoons als import brabanders mij ineens 'Ons Mam' gingen noemen.
Vind dat zo leuk klinken......

Bellefleur

Bellefleur

07-10-2009 om 09:36

Ja ik heb er een!

Zelfs twee: acrostichon en procrastinatiegedrag.
Als er een gelegenheid is waarbij ik die woorden kan uitspreken, dan is het een geslaagde dag.

Hilde

Hilde

08-10-2009 om 10:54

Goesting

Werd enige tijd geleden verkozen tot het mooiste Vlaamse woord.
Ik vind het een prachtig woord dat, naar mijn gevoel, erg plastisch uitdrukt wat het betekent: zin, lust, trek. Vooral in bepaalde uitdrukkingen is het mooi: "iets met je volle goesting doen", of "hij stond daar met zijn broek vol goesting" LOL!

..toen ik nog verpleegkundige was, kickte ik op oxyuris vermicularis, maar da's Latijns, mag dat ook?
(voor spoelworm LOL).

krin

krin

09-10-2009 om 14:08

Lapzwans

Prachtig woord. Rolt lekker vet en vol over de tong en dekt de lading, al zou ik niet kunnen zeggen hoe. Is bovendien vandaag zeer van toepassing op mij, helaas.

yadira1980

yadira1980

09-10-2009 om 19:49

Van mijn broertje...

"snoodaard"... heerlijk woord!

kien

kien

09-10-2009 om 23:03

Schrijftaal

Om in brieven te gebruiken hou ik erg van woorden en uitdrukkingen als 'hieromtrent', 'dienaangaande', 'een en ander'. Maar ze dagelijks bezigen, nee dat doe ik niet...

Kien

Hilde

Hilde

12-10-2009 om 11:25

Yadira1980

Ja, "snoodaard" is een schitterend woord!

raaskalken

raaskalken

12-10-2009 om 18:54

zwendelaar

raaskalken

raaskalken

12-10-2009 om 18:59

Raaskallen natuurlijk

en lallen tjonge jonge

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.