Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

08-04-2011 om 13:29

Enquete over achternamen op ouders online


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

16-04-2011 om 11:37

Mail

Met mijn vriendinnen mail ik vaak hele verhalen. Het is niet zo dat we alleen emails sturen met de bevestiging van een afspraak of zo. Vriendinnen mailen mij (en ik hun) over problemen met de kinderen, het huwelijk, werk en van alles en nog wat. Niet alle serieuze dingen maar ook luchtige grapjes die alleen wij snappen en natuurlijk ook leuke dingen. Ik heb niet de gelegenheid om al mijn vriendinnen regelmatig te zien (afstand) dus we wisselen vaak mails uit die echt over van alles kunnen gaan. Ik zou er echt niet aan moeten denken dat hun man dat ooit zou lezen. Als ik daar ooit achter zou komen dan zou ik hun ook nooit meer vertrouwen. Andersom geldt overigens hetzelfde hoor. Ik zou ook niet mijn man die mails laten lezen. Die zijn ook helemaal niet voor hem bestemd.

Ik krijg ook wel eens mails van mijn oudste kinderen en daarvan deel ik soms de inhoud met man maar ook zij schrijven me wel eens iets wat tussen ons blijft.

Overigens zou mijn man theoretisch mijn mails wel kunnen lezen want hij kent wel mijn password van de laptop en van de mail. Dat doet hij overigens niet.

Post aan hem gericht maak ik niet open behalve als het om rekeningen gaat die op zijn naam staan maar die gewoon voor het huishouden zijn (water, elektra). Andere post zou ik nooit open maken. Tegenwoordig is er overigens weinig persoonlijke post meer bij. Echte brieven krijgen we zelden meer. Het is toch allemaal junk of rekeningen en af en toe eens een kaartje.

Ik kan me voorstellen dat als je per mail alleen hele zakelijke mededelingen uitwisselt je inderdaad niet de behoefte hebt aan eigen email adres.

In mijn geval is dat niet zo dus mijn emails zijn voor mij ook echt privé. Ik mail aan die persoon en niet aan haar partner. Als hij het ook mag weten dan stuur ik hem ook wel een mailtje. En ik verwacht ook van mijn vriendinnen dat ze genoeg discretie hebben om te weten wat wel en geen openbare informatie is.

Pelle

Nee, wij kennen elkaars password niet en mail komt in onze eigen mailboxen. Natuurlijk valt er met enig "valsspelen" wel bij de mail van de ander te komen, maar zo gewoon regulier niet. Wat jij aan mij stuurt, krijg ik alleen te zien. Ik ken zijn pincode tenslotte ook niet. Wat voor het hele gezin bedoeld is, krijgt het hele gezin ook wel te zien/lezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2011 om 21:39

Al die geheimzinnigheid...

Passwords op laptops, emails die niet gelezen mógen worden. Zelfs mail'gesprekken' tussen moeder en kind die niet met vader gedeeld worden. Het is niet mijn wereld, als ik eerlijk ben. Wat niet wil zeggen dat wij álles van elkaars mailtjes weten.
Ik heb een eigen emailaccount, mijn man ook. Ik wissel nieuwtjes met bijvoorbeeld mijn zus uit en die zal mijn man 9,9 van de 10 keer nooit lezen. In de praktijk komt het erop neer dat ik zelden in de mail van mijn man kijk en hij nooit in de mijne. Wij hebben zo goed als geen geheimen voor elkaar (als het nadrukkelijk wordt gevraagd, vertel ik iets niet en ik laat ook wel eens eens iets achterwege omdat het niet zó interessant is) en ik vind dat je als buitenstaander ook niet kan verwáchten dat partners geheimen voor elkaar hebben.
Wat ik wel fijn vind aan een eigen emailaccount is dat ik andere interesses heb, dus daar zoveel nieuwsbrieven voor kan binnenhalen als ik wil. Dat is voor man helemaal niet leuk. Hij krijgt veel mail in verband met zijn dingen, die hij lekker op zijn emailadres krijgt.

Over die mails van vriendinnen

Wij hebben dus samen 1 account en net als Mailmiep komt alles dus op beider pc's terecht. Het is echter anders dan Krin beschrijft.... wat hij leest in zijn inbox (en evt naar een folder verplaatst) dat is in mijn inbox nog steeds ongelezen en onverplaatst. We halen apart van elkaar dezelfde mail op en hebben onze eigen manier van folders indelen.
We kunnen wel alle mail zien, maar dat is geen probleem. Man denkt: "oh dat is voor Geerke" en mikt het in de folder "Geerke". Zo werkt het omgekeerd ook bij mij. Vaak zijn mails ook voor allebei. Maar we hebben allebei wel een aparte mail dus dingen zouden apart gemaild kunnen worden. Gebeurt weinig. Ik heb wel een ander mailadres speciaal voor mijn werk, anders wordt mijn man gek van de stapels mail die binnenkomen.
Maar weet je, ik heb bijna nooit die lange mails met vriendinnen waar iemand over schrijft, want ik schrijf gewoon nog heel veel (lange) brieven.

Geheimzinnigheid?

Dat heeft toch verder niets met geheimzinnigheid te maken? Ik vind het wel zo overzichtelijk, ieder zijn eigen mailbox.
Ik heb ook wel meegemaakt bij een bevriend echtpaar met een gezamenlijk mailadres, dat ik een uitnodiging had gestuurd voor een verjaardag. De heer des huizes aldaar had het mailtje wel gelezen, het was hem weer ontgaan (want hij komt normaal niet op onze verjaardagen, alleen zijn vrouw), vrouw had alleen de niet-geopende mail gelezen, want wat van mij komt, opent hij normaal gesproken niet en zo was de hele uitnodiging onopgemerkt blijven staan. Kijk, dat vind ik dan ook niet handig

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2011 om 14:09

Genista

Ik heb ook mijn eigen computer- en emailaccount, maar zonder wachtwoorden. Als een gezinslid op mijn 'kantje' klikt dan diegene dus gewoon in mijn mail. Ik lees zo her en der dat er wachtwoorden op geplaatst worden, ook om sowieso op de computer te gaan en dat verbaast mij een beetje. Waarom zou je binnen het gezin niet in elkaars gegevens mogen kijken? Een dochter van ons heeft dat overigens ook. Ik respecteer dat uiteraard wel, maar ik vind het toch een teken van gebrek aan vertrouwen. Dat ik het normaal vind om op elkaars computeraccount te kunnen komen wil niet zeggen dat ik het ook doe. Bij mijn dochters zeker niet, bij mijn man wel, maar dat vinden we allebei heel erg normaal.

Kaaskopje

Omdat ze persoonlijk zijn. Dat heeft niets met vertrouwen of geheimzinnigheid te maken. Ik weet de pincode van mijn man ook niet, hij de mijne evenmin. Dat vinden we allemaal logisch, niet geheimzinnig. Inloggen onder password op je eigen netwerk heeft overigens ook nog te maken met veiligheid tegen indringers van buitenaf. En de oppas heeft ook een eigen account hier. Dan kunnen ze toch op internet/MSN zonder bij onze bestanden te komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2011 om 14:50

Oppas

Als er standaard een buitenstaander op de computer gaat, dan zou ik een wachtwoord eventueel ook overwegen. Ik heb alleen zo weinig wat een ander niet mag weten, dat ik niet zeker weet of ik het zou doen. Ik heb in het verleden een keer een wachtwoord op mijn kant gezet, omdat anderen mijn standaardinternetpagina's steeds veranderden. Ze waren helemaal verontwaardigd over het feit dat ik een wachtwoord op mijn kant had gezet. En ook wel eens in tijden van Sinterklaas kan een wachtwoord handig zijn, maar voor de rest is het hier open en bloot

Zoals ik eerder opmerkte

De discussie vertoont opmerkelijke parallellen met die over de organisatie van financiën binnen een gezin Wat wij "logisch" vinden, ervaart een ander blijkbaar als "gebrek aan vertrouwen".
Zijsprongetje: er stond een interessant artikel in de Intermediair over "niets te verbergen". Je hebt meer te verbergen dan je denkt. http://www.intermediair.nl/epaper/2011/15/index.html#/24/

ishtar

ishtar

18-04-2011 om 15:51

Mail

als ik mail lees die ook voor man bestemd is, zet ik het na lezen weer op 'ongelezen'
Zo weet ik zeker dat man het ook ziet.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2011 om 01:09

Handig als ik overal bij kan

Ik moest net de ov-chip van mijn man koppelen aan zijn ns reisoverzicht. Ik gebruik daarbij zijn emailadres, dus de reacties hierop komen op zijn emailadres binnen. Man is hier wat onhandig in, ik wil het graag voor hem doen, en gelukkig kan ik dat doen omdat ik gewoon bij zijn gegevens kan komen. Het is maar een voorbeeldje.
Net als Pelle hebben wij alleen rekeningen waar ons gezamenlijke geld op staat, dus is het inderdaad logisch dat we van beide rekeningen allebei de pincodes kennen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2011 om 01:13

Genista

Ik ben bekend met het gegeven dat er meer van ons bekend is via internet dan je zou denken. Het zij zo. Ik lig daar nog steeds niet wakker van. Gelukkig zijn er ándere mensen die zich hier wel druk over maken en hun bijdrage leveren aan het veiliger maken van internet

Ik ben gewoon lui

en heb geen zin me in het computergedoe te storten.

Ik zal het gelijk maar opbiechten....wij hebben zo'n truttig familieadres.

Maar het irriteert me nog net niet genoeg om het zelf aan te pakken. Man is namelijk van de pc-ige, en aangezien ik al behoorlijk veel ownership heb over alle huis/tuin/keuken dingen in ons huishouden vind ik het prima dat het computergedoe zijn afdeling blijft. ik heb overigens wel een prive-hotmailadres, maar dat gebruiik ik zelden.

Vanwege vooral de hieboven genoemde concerns die sommige mensen uitspreken, dat ze idd liever naar iemand 'prive' mailen zal ik er idd maar eens voor gaan zorgen dat ik eek op onze normale 'account' een prive adres krijg. Desalniettemin ben ik bang dat het nog steeds een beetje een groepsgebeuren gaat blijven. Misschien zijn we een klef gezin, maar er vliegt hier zoveel mail rond die voor ons allemaal van belang is dat we het toch prettig vinden veel dingen in een algemene mailbox te laten binnenkomen (vooral veel afspraken en geregel rondom de sport) Ik merk ook dat juist met dat soort dingen het soms erg ONhandig is als andere gezinnen 4 of 5 individuele mailadressen gebruiken. Met kinderen die al een eigen adres hebben maar nog niet hun eigen carpoolafspraken lezen. Dan mail je dus op een gegeven moment naar 3 mailadressen per familie om zeker te weten dat iemand het leest. Het blijft lastig allemaal.

Overigens komen met ons truttige familiemailadres de mailtjes van mijn echte prive-connecties automatisch binnen in een INGRID-submail-box. Zelfde voor die van mijn man. Alleen de 'algemene' dingen blijven in de 'algemene' mailbox staan. Maar geen passwordbeveiliging of zo.

Carlotte

Carlotte

19-04-2011 om 17:38

Goh

Als ik dit lees zijn wij wel erg 'op ons zelf'.
Mijn man heeft eigen mailadres, ik ook (stuk of 3, voor verschillende doeleinden) en ik moet er niet aan denken dat hij mijn mail leest. Toen ik mijn zus een keer mailde, en vervolgens antwoord kreeg van haar man was ik best verbaasd.
Ik heb wel de wachtwoorden van de kinderen, voor de nodige controle.
Zijn pincode weet ik ook niet, de mogelijkheid was eerlijk gezegd nog niet in me opgekomen, maar ik zou het ook niet kunnen onthouden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.