Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Annette

Annette

17-12-2010 om 21:32

Femke halsema en de wachtgeldregeling

Schandalig, eerst uitstel vragen of ze toch niet langer in de kamer mag blijven (zat er drie termijnen) en na een halfjaar er de brui aan geven, EN tot haar pensioen wachtgeld opstrijken. Ik ben geen fan van haar, dat mag duidelijk wezen. Zo zie je maar weer hoe het in de politiek gesteld is in Nederland.

Denk je dat als wij onze baan opzeggen wij een uitkering krijgen; NEE

Ik zou ook wel willen zeggen tegen mijn werkgever; ik werk hier nu twaalf en een halfjaar, BETALEN.

En let wel; WIJ belastingbetalers, zorgen er nu voor dat zij er goed bij zit tot aan haar pensioen.

Nogmaals; SCHANDALIG


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

17-12-2010 om 21:47

Is gewoon niet waar.

Heb even voor je de regels opgezocht:

Wachtgeldregeling
Tweede Kamerleden hebben recht op wachtgeld nadat hun Kamerlidmaatschap ten einde is gekomen. Dat staat in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (APPA). Deze wet regelt pensioenen en uitkeringen bij het verlaten van de Tweede Kamer. De wachtgelduitkering bedraagt 80% van de schadeloosstelling in het eerste jaar. Vanaf het tweede jaar is het 70%. De duur van de wachtgelduitkering is gelijk aan de duur van de vervulling van de politieke functie, met een minimum van 2 jaar en een maximum van 4 jaar. Bij een functievervulling van minder dan 3 maanden bedraagt de uitkeringsduur 6 maanden.

rianne j

rianne j

17-12-2010 om 21:47

Weinig feiten

veel aannames paar missers.Je hoeft gaan fan te zijn om het bij de feiten te houden.

Annette

Annette

17-12-2010 om 21:53

Maar laten we wel wezen

Krijgen jullie geld als je zelf je baan opzegt!

En waarom er de brui aan geven als je toestemming
hebt gevraagd om langer te mogen blijven?

Dat ze tot het pensioen wachtgeld zou krijgen stond trouwens op ad.nl (dus niets zelf verzonnen!!!!!!!!)

Voordat ik mijn verhaaltje schreef nog even geprobeerd het terug te vinden, maar zag het niet zo snel.
Nu ook weer even gekeken, maar ze hebben het artikel verwijderd.

Dus dat IS gewoon niet waar en Weinig feiten slaat nergens op.
Zitten jullie ook de politiek of zo?

cqcq

cqcq

17-12-2010 om 21:53

Sollicitatieplicht

En ook ex- tweede kamerleden hebben sollicitatieplicht en de plicht tot aanvaarden van passende arbeid.
1. De belanghebbende die recht heeft op een uitkering als bedoeld in artikel 51, is verplicht:
a. in voldoende mate te trachten passende arbeid te vinden;
b. aangeboden passende arbeid te aanvaarden;
c. mee te werken aan activiteiten die bevorderlijk zijn voor zijn inschakeling in de arbeid.
2. De belanghebbende voorkomt dat hij:
a. door eigen toedoen geen passende arbeid verkrijgt;
b. door eigen toedoen passende arbeid opgeeft;
c. eisen stelt die het aanvaarden of verkrijgen van passende arbeid belemmeren.

Biene M.

Biene M.

17-12-2010 om 21:57

Huh?

Ze heeft al een nieuwe baan hoor, wordt hoogleraar in Tilburg. Dus maak je geen zorgen, ze zal niet van jouw zuurverdiende centjes van wachtgeld gaan profiteren.

Tjonge jonge, waar een mens zich al niet druk over kan maken zeg. Wat vind je dan van James Sharpe die het pluche nog amper heeft aangeraakt en al in aanmerking komt voor wachtgeld? Vind je dat ook zo erg?

Annette Verlaat

Annette Verlaat

17-12-2010 om 21:59

Leuk al die regeltjes, maar:

Ben je het met me eens dat het belachelijk is dat als je zelf je baan opzegt, je toch geld krijgt!
Krijgen wij ook niet, wat is iemand in de politiek nou meer als wij!
Leuk kan wel in de voorwaarden staan, maar die zullen dan SNEL aangepast moeten worden.

Ook wij betalen haar wachtgeld; dus lees; ook JIJ

Annette Verlaat

Annette Verlaat

17-12-2010 om 22:00

Tuurlijk

Ook die;
Belachelijk is dat toch!

En die troel
Gaat haar keuken schilderen!
Reken er maar op dat WIJ dat betalen.

Het lijkt wel of jullie dat allemaal normaal vinden!
Ik moet werken voor mijn geld hoor!

fladder

fladder

17-12-2010 om 22:07

Anneke

Als je werkelijk zo jaloers bent, ga dan ook de politiek in en zoek eenzelfde baantje! Maar neem dan ook de bij-effecten: tout Nederland die op je vingers staat te kijken en commentaar loopt te leveren op elke scheet die je laat.
Iemand die amper op het pluche zat en meteen wachtgeld kan innen, dat is hartstikke scheef. Maar iemand als Femke Halsema heeft hard genoeg gewerkt om te krijgen waar ze recht op heeft. Ook al ben je nog zo anti-Femke, zo ligt het nou eenmaal.

Annette

Annette

17-12-2010 om 22:16

Nou ja

Lezen jullie wel?

Jaloers ben ik niet, zou die baan niet willen, en ben gelukkig in wat ik doe en verdien.

Maar dit klopt toch niet!
Ga geen discussie meer met jullie aan want jullie luisteren niet, jullie zouden goed in de politiek passen.

Goh ik ken toch

best wat mensen die geld mee kregen toen ze stopte met een baan, mezelf incl.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-12-2010 om 23:00

Annette, relax!

Annette, je komt over als een verwend en koppig kind dat zijn zin niet krijgt en boos is dat een ander kind meer zakgeld krijgt dan jij. Relax! Ga nu eerst eens even rustig nadenken voordat je gaat oordelen.
Die wachtgeldregeling, die is er niet alleen voor Femke Halsema, die is er ook voor die andere politici waar jij wellicht wel fan van bent. Heb je al bedacht waarom die regeling bestaat? Ik vermoed van niet, denk er maar eens over na. Jij mag je trouwens ook beschikbaar stellen voor een plek in de 2e kamer, wist je dat?
En een tip: geloof niet alles blindelings wat in de krant staat. Er staan dagelijks vele onjuistheden/onvolledigheden in de kranten. Ook in jouw AD.

Marieke

Marieke

17-12-2010 om 23:52

Dank je wel annette

Terwijl ik mij stierlijk zit te vervelen in afwachting waar ik vannacht mijn vent kan ophalen (daar waar het OV hem laat staan), heb je mij aan krom van het lachen gekregen. Heerlijk!!!!!
Ik ben overigens heel erg tegen slecht weer en vliegtuigen met vertraging. Schande!!! het zou verboden moeten worden.
Wie kan ik aanklagen?????

Sascha2

Sascha2

17-12-2010 om 23:57

Berbertje (totaal ot en kost niets)

Geweldig hoe jij me steeds weer aan het lachen krijgt, juist op momenten dat ik erg sjagrijnig ben! Heerlijk, je postings .
Sascha (die nu tenminste weer vrolijk de nacht in gaat)

oregano

oregano

18-12-2010 om 00:16

Wat heeft dit voor meerwaarde?

ik dacht nog wel dat we toch redelijk gelijkgestemden waren op OOL. Ongeacht links of rechts. Maar dit soort uitspraken getuigen voor mij toch wel van een heel beperkte kennis van zaken en erg beperkte blik...

Kaaskopje

Kaaskopje

18-12-2010 om 00:43

Goh annette

Het lijkt wel een beetje op partneralimentatie, maar dan politieke alimentatie. Femke mag nog 12 jaar haar oude levensstijl aanhouden op kosten van haar ex, de politiek. Persoonlijk vind ik dat ze wachtgeld mag hebben tot ze een nieuwe baan heeft. Dat vind ik ook van partneralimentatie. Als je zelf je broek weer kunt ophouden, hoe bescheiden ook, hoef je niet onderhouden te worden door je ex. Voor de rest heb ik er niet echt een mening én kennis over en van.
Voel je je misschien een beetje in de steek gelaten door Femke? Wil je daar over praten?
Anderen hebben het misschien ook al geschreven, maar Femke heeft overigens een man, een hele leuke moet ik zeggen, met ongetwijfeld een verdienstelijk inkomen. Die zal misschien wat potjes verf voor zijn vrouw kunnen kopen. Kan toch? Dan kost het jou niets.

Fiorucci

Fiorucci

18-12-2010 om 07:15

Annette

Femke Halsema heeft al aangegeven op niet al te lange termijn weer fulltime te gaan werken.

cqcq

cqcq

18-12-2010 om 09:24

Kaaskopje: geen 12 jaar.

Politici onder de 55 hebben maximaal 4 jaar recht op wachtgeld. Bovendien hebben ze net als jij en ik de plicht om te solliciteren (en om inkomsten op te geven, die natuurlijk van het wachtgeld afgetrokken worden) en om passende arbeid te aanvaarden.

Ik weet het

.. we veranderen het wachtgeld in een tegoedbon dat de overwerkte moeders van OOL een weekend langskomen met de schilderkwast. Kleur en afwerking naar keuze.

Iedereen blij.

Even zonder gekheid. Politiek heeft een hoog afbraakrisico. Je hebt je eigen functioneren minder in de hand dan bij een normale baan omdat er politieke winden waaien. Om goede mensen te krijgen moet je ze een soepele terugkeer naar ander betaald werk bieden. Anders krijg je alleen mensen die niet beter kunnen krijgen. Dat wil je niet. Zowel rechts als links heeft baat bij een goede regeling. Niet te ruim maar ook niet te sober.

louise

louise

18-12-2010 om 10:22

Tja

Femke Halsema, of je het haar eens bent of niet (ik geloof nl. dat dat er ook achter zit bij Annette) heeft toch haar sporen verdiend in de politiek. Ze heeft 12 1/2 jaar zich met hart en ziel ingezet voor het land zonder de kantjes er af te lopen. Ook wordt zij bedreigd en haar kinderen (!!) zijn bedreigd.
Ik vind, dat iemand die zich in heeft gezet gedurende een behoorlijke tijd gewoon dat wachtgeld moet krijgen. Ik denk, ne als meer mensen hier, dat ze overigens niet zo lang hier gebruik van zal maken. En misschien gaat ze wel leesmoederen op de school van haar tweeling ipv haar huis verven.
Toen Wouter Bos afscheid nam van de politiek was hier dezelfde discussie. Toen ook is uitgelegd waarom er wachtgeld is voor politici. Ik sluit mij dan ook geheel aan bij de posting van Rodebeuk.
Ík vind het zelf moeilijker dat mensen die korte tijd in de kamer zittenook een beroep kunnen doen op wachtgeld, gelukkig hebben ze recht op een kortere tijd wachtgeld. Dat is wel veranderd vergeleken een aantal jaren gelden.
Het rare is dat "men" wel struikelt over het wachtgeld van Bos en Halsema maar over Sharpe heb ik dat een stuk minder gehoord. Hij maakt, met een paar maanden TK ook gebruik van de wachtgeldregeling zonder daar veel voor te hebben hoeven doen, oh ja, stemmen alleen.

Hehe

Femke is weg. Ik betaal er graag belasting voor hoor om haar uit te zwaaien. Ik ben geen fan van Groen Links en dat heeft mede te maken met het gepruil van Femke.

Dus probleem opgelost. Femke gaat haar keuken schilderen met verf op waterbasis (goed voor het milieu) die haar man gaat halen met zijn oldtimer.

Annette, maak je niet zo druk!

Berber, je bent erg aanstekelijk *grijns(

reina

reina

18-12-2010 om 12:25

Jammer

Annette is jaloers, zou ook zo graag een baan hebben waarbij ze wachtgeld kreeg en baalt helemaal als iemand van de tegenparij dat krijgt (heb ik je ook horen mopperen over rechtse politici die soms na heel korte tjd al de wachtgeldregeling ingingen...?).
Ik vind het erg jammer dat Femke Halsema weggaat, ik luisterde graag naar haar, vond haar een heerlijk tegenwicht tegenover de nieuwe schreeuwers die tegenwoordig het politieke toneel willen beheersen. Ik hoop dat Jolande Sap net zo welbespraakt is als Femke.

Een fulltime baan

dat lijkt mij heerlijk voor haar, dan hoeft ze een uur of 20 minder te werken dan ze tot nu toe deed.

Afwachten of ik haar vroeg of laat tegen kom, ik hoop dat ze in de culturele sector iets gaat doen, maar wellicht niet haar interesse ligt in de literatuur.

Aanpassing wachtgeldregeling

Ja, ik weet waarom die regeling er is en toch ben ik voor aanpassing.
Ik erger me namelijk dood aan onbenullige gelukszoekers als Sharpe (of eerder het leger kamerverlaters van de LPF) die in de maatschappij beslist niet toegerust zijn om te verdienen wat een kamerlid verdient, maar bij vertrek van die kamer wel een percentage van dat megasalaris ontvangen.
Het enige wat ze hoeven doen voor dat mooie salaris is op zo'n lijst zien te komen en vervolgens tegen de lamp lopen.
Slimmerds zorgen dat ze dan net meer dan 3 maanden in die kamer gezeten hebben. Dan hebben ze 2 jaar recht op al dat geld dat ze met geen mogelijkheid elders zouden verdienen.
Deze verandering heeft geen betrekking op mensen als Halsema. Die zit al 12,5 jaar in de kamer en heeft daarmee alleen al haar salaris waargemaakt. Maar ze is bovendien voldoende opgeleid voor een vergelijkbaar salaris in de maatschappij.
Ze heeft al een baan gevonden zelfs en zal geen gebruik hoeven maken van de regeling.
Groet,
Miriam Lavell

Aanpassing

Ik ben het met je eens, Miriam, en die aanpassing hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn: de duur van het wachtgeld wordt beter gerelateerd aan de duur van het kamerlidmaatschap, en voor het bepalen van de hoogte van het wachtgeld wordt aangesloten bij de dagloonregels van de werknemersverzekeringen: het loon/inkomen dat is genoten in het jaar voorafgaand aan het einde van het werk is bepalend. Dan krijg je dus alleen de volle mep als je al een jaar in de kamer zit, of natuurlijk als je meer verdiende voor je kamerlid werd.

Groeten,

Temet

reina

reina

18-12-2010 om 18:45

Mee eens. miriam

het is inderdaad idioot dat mensen die nog niets gedaan hebben in aanmerking komen voor de wachtgeldregeling. Iemand zoals Femke Halsema heeft het meer dan verdiend (in de letterlijke zin des woords), maar zij heeft gewoon een nieuwe baan...

mirreke

mirreke

18-12-2010 om 21:11

Wat een gek draadje, dit

Of liever, wat een typisch openingsbericht.
Heel jammer dat Femke stopt vind ik, ik vind haar fantastisch. Ik hoop nu maar dat Jolande Sap zich ook zo spectaculair ontwikkelt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-12-2010 om 21:18

Die nieuwe baan van femke...

... is niet echt een baan hoor. Ze wordt vanaf februari voor vier maanden bijzonder hoogleraar, voor enkele uren per week. Tijdens de persconferentie vertelde ze dat dat iets voor 'erbij' is; ze had het ook naast haar werk in de kamer kunnen doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2010 om 00:21

Cqcq

Ik haalde de 12 jaar erbij omdat je net zolang wachtgeld krijgt, zo begreep ik het tenminste, als je in de kamer hebt gezeten. Voor Femke is dat 12 jaar. Dus voor Femke is het 4 jaar. Nou daar kan ik geen moeite mee hebben. Ik ga er vanuit dat ze niet lang zal duimen draaien.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2010 om 00:26

Dus voor femke is het 4 jaar.

De punt had een vraagteken moeten zijn.

Gerry

Gerry

19-12-2010 om 08:06

Kiezersbedrog

Waar ik veel meer moeite mee heb dan met het geldverhaal is het kiezersbedrog dat Femke heeft gepleegd. Ze wilde zelf een extra termijn, ze heeft zichzelf als lijsttrekker verkiesbaar gesteld, en zeker omdat ze lijstrrekker was, kun je op je klompen aanvoelen dat ze stemmen heeft binnengehaald. En wat doet ze nu de buit binnen is? Ze vertrekt, na nauwelijks een half jaar. Er kunnen heel goede redenen zijn om te vertrekken, maar 'niet verkleven met de blauwe stoeltjes,' is er typisch eentje die je prima tot het eind van je kamerperiode moet bewaren. Ik vind het pure minachting voor de kiezers dat ze op deze manier ertussenuitknijpt. En ik vind het heel opvallend dat de media daar allemaal stil over zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.