Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

wilma66

wilma66

12-08-2009 om 19:47

Fooi geven is dat nou echt nodig?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

16-08-2009 om 09:42

Tirza, andere redenatie

"jij bent blij en vrolijk en geeft dus fooi. Ongeacht of de geleverde prestatie echt zo uitzonderlijk was." Vast en zeker. En de trucjes waar je het over hebt bestaan er er o.a. uit om de klant dat gevoel te geven, want dat levert fooi op.
Nou en? Je kunt ook redeneren: je vrolijk en blij voelen is fijn. Iemand die er moeite voor doet (ze kunnen je bestelling ook zonder meer op tafel kwakken, klaar) om jou dat gevoel te geven mag daarvoor iets extra's krijgen.
Kari

Kiki

Kiki

16-08-2009 om 11:21

Als ik ergens een grafhekel aan heb

is dat de fooi meegerekend is. Servicekosten aaaargh. Ik heb een keer de 10% eraf gehaald omdat ik geen service had gehad.

Nou de stennis wat dat gaf. Ik heb duidelijk gemaakt dat voor servicekosten ik service verwacht.

Ik wil zelf bepalen hoeveel en of ik fooi geef, ik wil niet dat het voor me bepaald wordt.

ooo en in Amerika werd een taxichauffeur onwijs boos omdat ik maar 10% fooi gaf. Nou daar krijg ik de kriebels van.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 11:43

Nou precies (kiki)

Een al meegerekende fooi is pas brutaal.

MRI

MRI

16-08-2009 om 11:57

Tirza

Tirza eerst: "Door fooi te geven hou je de lage lonen in stand"

Tirza aantal dagen later: "Wat is in vredesnaam de reden om fooi te geven in de horeca? De salarissen zijn daar zéker niet beroerd (hoger dan bij de supermarkt) en het werk is tamelijk zinloos, allemaal luxe. . "

Je mag ook gewoon zeggen dat je je geld liever in je zak houdt, hoor. Geeft niks

mr

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 12:38

Maria rosa

Heel scherp opgemerkt!)

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2009 om 16:58

Leuk

Wat ik zo grappig vind, is dat jullie precies denken te weten hoe ik met mijn geld om ga. Fout, helemaal fout, om af te gaan op mijn postings hier.
Ik krijg dat nooit uitgelegd, maar ik probeer het nog maar een keer: het gaat mij niet om het geld. Als het mij om het geld zou gaan, zag je mij nooit meer in de horeca. Een glaasje cola is thuis veel goedkoper, nietwaar. Het gaat mij om het princípe. Ik denk dat het geven van fooi te koppelen is aan bepaalde uitgangspunten en ik heb in jullie argumentatie nog geen tegenbewijs gevonden
Nogmaals, het gaat mij om de redenering en het principe.
En ja, MariaRosa, fooi houdt lage lonen in stand. Dat is namelijk precies wat er in de USA gebeurt. In horeca-cao's wordt uitgegaan van fooi, zodat de werkgever niet meer salaris hoeft te betalen. Comes with the job. Overigens zijn die lonen helemaal niet zo laag. Hier levert terrassen lopen 5-6 euro per uur op. Netto. Dat verdien je in de supermarkt niet.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2009 om 16:59

Maar kari1

Zorgen dat jij je vrolijk en blij voelt is de ultieme missie van de horeca zelf. Ze scholen zich kleurenblind aan goed gastheerschap enzovoort. Het is hun wérk. Net zoals van de mensen bij de Efteling.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2009 om 17:01

Reina

Ik wil graag een klein beetje anoniem blijven en mijn eerste man wil dat zéker. Laat ik het zo zeggen: niet alleen gewerkt, ook gehád.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 17:11

5-6 euro per uur

noem jij niet laag? Als je uitgaat van volwassen minimumloon en niet van jeugdloon is 5 à 6 euro zelfs lager dan het minimumloon netto. Ik kan me niet voorstellen dat een supermarkt onder het minimumloon werkt. Als je uitgaat van een jongere van 18 jaar heb je gelijk, dan is 5 tot 6 euro heel netjes.

2 terraslopers

Ik heb 2 terraslopers en ze verdienen allebei rond de 10,50 per uur ex fooi. De fooi is per maand tussen de 2 en 3 euro per uur.

Uiteraard geef ik uit gewoonte een kleine fooi

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 17:29

Pelle

Tirza kan vast wel voor zichzelf zorgen.
Als een restaurant geen fooi wil hebben ga ik het niet opdringen, zo'n bordje schept hooguit duidelijkheid. Sorry hoor Pelle, maar dit soort vragen vind ik een beetje gemier op de vierkante centimeter.
Wil je uit principe niets betalen... dan betaal je niets. In dat geval ben ik blij dat we niet aan dezelfde tafel zitten, omdat mijn instelling toch heel anders is. Ik zou dat niet prettig vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 17:31

Ja precies lis@

Dat bedrag hoorde ik een meisje deze week dus ook in de trein noemen.

MRI

MRI

16-08-2009 om 18:06

Pelle/ tirza

Het zal wel

Kiki

Kiki

16-08-2009 om 18:06

Tirza

Geef je dan ook de krantenjongens niets met kerst?
Vind ik op hetzelfde neerkomen

Klaartje

Klaartje

16-08-2009 om 18:55

Uurloon

Ik vind het loon dat Lis@ noemt best hoog hoor, of is dat bruto? Zoon loopt nu stage, maar werkt al een hele tijd in de horeca. Hij kreeg tot nu toe ongeveer 9 euro netto, en dat vind ik al netjes. Dat krijg je idd als vakkenvuller niet, maar het is wel zo dat horeca altijd zon- en feestdagen moeten werken. Dat geeft niet hoor, kiezen ze zelf voor. Mijn kinderen zijn met feestdagen zelden of nooit thuis. Dochters werk is gedeeltelijk in de horeca.
Stagevergoeding zoon klinkt heel leuk, maar als je het omrekent krijgt ie per uur ongeveer 3 euro en een beetje. Oke hij krijgt hier ook onderdak voor, maar zit wel in een erg duur land en moest ook zijn vliegtickets betalen. Hij klaagt trouwens niet hoor, hij heeft de tijd van zijn leven. Maar je moet dan wel 48 uur per week werken, en 1 vrije dag in de week. Voor een overuur (die hij geregeld ook nog draait), krijgt hij iets van 5 euro. Ik vind trouwens het werk in de horeca vaak onderschat hoor. Lange dagen en hard werken. En dan wilt ie er zijn vak nog van maken ook
Klaartje

dynastie

dynastie

16-08-2009 om 19:48

Hoera, kaaskopje!

Ik heb het gevoel dat we toch een stukje verder zijn:

"Als hij een fooi wil hebben moet hij die maar halen bij degene die hem gestuurd heeft."

Da's dus precies het argument dat ik al jaren gebruik in de 'geef de folderbezorger een fooi'-discussie. Zijn we het eindelijk ergens over eens

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 19:53

Pelle

Waar in het verhaal is terecht gekomen dat het werk van een serveerster een bijbaantje is? Kun jij aan de neus van zo'n meisje/vrouw zien of ze er van moet eten of niet? En de naam bijbaantje... aan welke criteria moet een baan voldoen om als bijbaantje betiteld te worden en aan welke voor de titel parttime baan? Of fulltime baan, want je weet niet of het een volledige baan is voor zo iemand toch?
Het salaris van een serveerster is voor mij nooit de leidraad geweest voor wel of niet fooi. Daar draait het niet om.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 21:03

Dynastie

Daar heb je me Okee, hierin heb je een punt. Maar ik ben een mens van traditie én ik gun die kinderen echt wat meer dan ze voor dat folderen krijgen. De kerstperiode compenseert het een beetje. Ik vind het wel sociaal om het niet alleen maar af te schuiven op hun werkgever. Daar kopen die kinderen letterlijk heel weinig voor. De kinderen willen bezorgen, omdat dat zo'n beetje het enige werk is wat ze mógen doen, het bedrijf maakt daar in mijn ogen een beetje misbruik van, dat zal nooit veranderen. Een discussie met zo'n bedrijf win je nooit.
Ik proef in deze discussie een toon die ik een beetje jammer vind. Wel de lusten en niet de lasten, ten eerste, maar ook (bij de kerstgroet) 'het is niet mijn pakkie aan dat die kinderen voor een habbekrats werken'. Dat kan honderd keer zijn, maar het is niet mijn stijl om zo te denken. Als je niets met ze te maken wilt hebben moet je een sticker op je deur plakken.

dynastie

dynastie

16-08-2009 om 21:13

Kaaskopje

"Maar ik ben een mens van traditie én ik gun die kinderen echt wat meer dan ze voor dat folderen krijgen. De kerstperiode compenseert het een beetje. "

en

"Het salaris van een serveerster is voor mij nooit de leidraad geweest voor wel of niet fooi. Daar draait het niet om."

Aha, hier gaat het dus wel om de hoogte van het salaris van de folderbezorger. Ik snap het niet, want ik vind dat totaal niet consequent geredeneerd.

"Wel de lusten en niet de lasten, ten eerste, maar ook (bij de kerstgroet) \'het is niet mijn pakkie aan dat die kinderen voor een habbekrats werken\'."

Lusten is het uit eten gaan, de lasten zijn de prijzen die ervoor staan. Simpel, wat mij betreft. En nee, het is inderdaad niet mijn pakkie an wat een ander zijn werknemer betaalt. Er zijn minimumlonen in Nederland, weet je. Verder is het de afspraak die werkgever en werknemer maken.

"Als je niets met ze te maken wilt hebben moet je een sticker op je deur plakken. "

Je snapt het niet of wil het niet snappen. Ik wil heus die folders wel, maar wens er niet voor te hoeven betalen. Ze krijgen al betaald van hun werkgever. Die op zijn beurt weer betaald krijgt van zijn klant. Ik ben daarbij totaal geen partij. Maar goed, dit komt in december weer.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 21:28

Dynastie

Bij een serveerster gaat het mij NIET om het salaris, bij een folderbezorger telt het WEL mee. Inconsequent of niet, zo doe ik dat nu eenmaal.
Ik wil heus die folders wel, maar wens er niet voor te hoeven betalen. === Wel de lusten maar niet de lasten dus. En je betaalt niet voor de folders, maar indirect wel voor dat je ze blijft krijgen. Zonder die kerst'bonus' zou de belangstelling voor dat werk nihil zijn. Je zou het dus kunnen zien als aanmoedigingspremie. Dat klinkt best positief toch?
Een kind van 13 heeft nog nergens recht op dus een werkgever mag geven waar de gek voor wil werken. Een serveerster wordt inderdaad beschermd door een minimumloon, maar die gun ik gewoon een fooi.

reina

reina

16-08-2009 om 21:31

Pelle

Wie zegt dat Reina het alleen over bijbaantjes heeft? Er zijn nl ook jongeren (en volwassenen) die gewoon in de horeca werken.... Enne, ik ken ook restaurants waar je echt niet voor dat bedrag aan de slag gaat.

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2009 om 21:32

Ik snap er geen bal van

Terrassen lopen, nu, in het seizoen, verdient goud geld. Die 5-6 eu per uur is nétto, voor 15, 16 jarigen. Míjn 15 én 19jarige verdienen dat niet hoor! Elders worden bedragen genoemd tot 12-13,50 per uur - voor een jeugdloner. Nou, dat vind ik veel geld, echt waar.
Folderen is iets wat goed betaalt. Mijn kinderen nemen in de vakantie folderwijkjes over van vriendjes - en dat schuift gemiddeld 7-8 eu netto/uur. Dat is méér dan ze in hun reguliere zaterdag/vakantiebaantje verdienen.

Als niemand de folders meer rond wil brengen, dan moet de folderboer het salaris verhogen. Als niemand meer in de horeca wil werken, dan moet de horecabaas het salaris verhogen, heel simpel.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 21:44

Vakantiewerk (pelle)

Ik kan niet voor elke bedrijfstak praten, maar mijn dochter krijgt met haar huidige vakantiebaan gewoon het salaris wat bij haar werk hoort, net als de rest dus, en dat is voor haar leeftijd héél netjes, voor haar leeftijd zelfs royaal.
Ik vind eigenlijk dat we van de term bijbaantje afmoeten. Dat impliceert dat we dat werk niet volwaardig hoeven te vinden. "Oh, dat doet ze erbij!" Bij wát? Bij een volledige studie? Naast school? Is het daardoor minder waardevol?
Een hele tijd geleden, ik zou niet meer weten bij welk onderwerp of draadje, kwam de naam 'baantje' ook voorbij en de schrijfster werd verteld dat ze het woord baantje niet hoefde te gebruiken voor het werk wat ze deed. Het was gewoon een báán. Dat het parttime is of tijdelijk is geen reden om het werk te degraderen tot (bij)baantje.

dynastie

dynastie

16-08-2009 om 21:45

Nee kaaskopje

"Wel de lusten maar niet de lasten dus. En je betaalt niet voor de folders, maar indirect wel voor dat je ze blijft krijgen. Zonder die kerst\'bonus\' zou de belangstelling voor dat werk nihil zijn. Je zou het dus kunnen zien als aanmoedigingspremie. Dat klinkt best positief toch? "

Zo zou je het kunnen zien, maar je ziet het dan wel onzinnig, wat mij betreft. Ik hoef niet te betalen voor de folders, die folders worden mij toegezonden door kruidvat/etos/whatever in de hoop dat ik daar dingen ga kopen. Die folders zijn dus geen gunst aan mij, maar marketing. Voor die marketing betaalt het kruidvat meneer Interlanden. Meneer Interlanden betaalt daarvoor zijn werknemer. Meneer Interlanden is daarmee wat mij betreft verantwoordelijk voor zijn werknemer, inclusief kerstfooi, paaspakket en zo verder. Niet ik. Ik ben geen schakel in deze financiele keten.

De aanmoedigingspremie is het salaris. Doet men het werk niet of niet goed, dan is ontslag een logisch gevolg. Ik heb bij de C1000 een aantal weken achter elkaar laten weten dat wij hun foldertje nooit ontvingen. Inmiddels wordt dit foldertje, net als die van AH, door TNT gebracht. Oorzaak en gevolg.

"Een kind van 13 heeft nog nergens recht op dus een werkgever mag geven waar de gek voor wil werken"

Van Postbus 51:
Kinderen van 13 en 14 jaar mogen niet:
zelf kranten bezorgen, maar ze mogen wel helpen bij het verspreiden van folders en huis-aan-huisbladen.

Een kind van 13 heeft dus recht op niet-werken. Een kind van 13 met een krantenwijk heeft dus een ouder die een wijk op zijn eigen naam heeft. Die kan -naast de boel belazeren- natuurlijk ook een fatsoenlijk loon bedingen.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 21:50

Tirza

Een kind van 13 krijgt echt geen 7 of 8 euro per uur. Zeker als er nog folders ingevouwen moeten worden is de beloning echt schandalig in verhouding tot de tijd die ze eraan kwijt zijn. En soms is het gewicht ook veel meer dan de beloning rechtvaardigt. Mijn man heeft daar ooit zoveel stampij over gemaakt dat hij in het gelijk werd gesteld en kind meer op de rekening gestort kreeg. "maar eh, mondje dicht, anders willen de anderen dat ook." Mooi niet dat we dat stil hebben gehouden. Er wordt misbruik van die kinderen gemaakt en ik gooi niet snel met dat soort kreten.
Een 18 jarige die 'post' rondbrengt verdient inderdaad meer, maar daarvoor zit je ook thuis nog een tijd te sorteren en ik betwijfel of dat volledig gedekt wordt door de vergoeding.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 22:02

Kinderen van 13

mogen inderdaad nog geen dagbladen bezorgen, maar wel folders en bijvoorbeeld zondagsbladen. De Telegraaf, of de Streekkrant zul je dus niet van een 13 jarige krijgen maar van een 15 plusser, tenzij ze inderdaad op naam van een ouder bezorgen, en die verdienen er heel aardig mee. Een 13 jarige krijgt een folder- en huis-aan-huis-krantjes-wijk op eigen naam en het geld gestort op de eigen bankrekening, of dat nou wettelijk toegestaan is of niet. Wil een kind daar al op 12 jarige leeftijd mee beginnen dan zal de ouder inderdaad even als tussenpersoon moeten dienen. Vertel mij wat! Mijn dochter mocht er ook echt pas mee beginnen toen ze 13 was geworden. Zowel van mij als van het folderbedrijf.

Uitleg

Terrasloper 1, naast haar studie en ze werkt ongeveer 3 shifts per week ongeveer 20 uur per week. De 10.50 is bruto incl vakantietoeslag, maar omdat ze onder de belastbare loongrens blijft is bruto gelijk aan netto.

De fooi die ze daar boven op krijgt wordt door alle werknemers gedeeld en berekend over het aantal uren wat ze in een maand gewerkt hebben. Vandaar dat het bedrag tussen de 2 en 3 euro per uur zit. Nu zijn het goede terras tijden dus het levert meer op.

Terrasloper 2, afgestudeerd en nog steeds zoekende naar een fulltime baan. Ze werkt al 6 jaar bij een cateringbedrijf, ook zij zit rond de 10,70 per uur incl vak.toeslag. Fooi krijgt ze heel soms en persoonlijk. Het meeste fooi krijgt ze als ze bij concours Hippiques werkt

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2009 om 22:59

Tja

Dan had je de verkeerde folderdistributeur. Hier wordt er betaald per folder (ook invouwen) - hoe meer je er hebt, hoe meer je verdient. Logisch ook, 3, 6 of 9 folders maakt verschil in invouwwerk en bezorgen.
Als je het een maandje bijhoudt, de goeie en minder goeie weken een beetje middelt, kom je op 7-8 euro per uur.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2009 om 23:01

Overigens

Onder de 14 mag je niet *zelfstandig* folderen. Je mag wel hélpen, bij een ander.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.