Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

wilma66

wilma66

12-08-2009 om 19:47

Fooi geven is dat nou echt nodig?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 23:09

Tirza (artikel)

Ik had het nieuws ook gelezen en vond 'm inderdaad te mooi om het niet hier te melden, maar ik vond dit toch een ander onderwerp.
Met die 'regel' ben ik het absoluut niet eens. Als je als restaurant reclame maakt voor 'onbeperkt eten voor ... euro' dan doet het er niet toe als iemand hapjes laat liggen. Als zo'n gast die hapjes wel opgegeten zou hebben had hij er niet voor hoeven bijbetalen. Als ze moeite hebben met hun eigen product moeten ze dat product schrappen. Dan moeten ze overstappen naar betalen per portie.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 23:12

'ons' bedrijf

Heeft mijn dochter onder eigen naam ingeschreven toen ze 13 was. Het zal zo'n bedrijf een zorg zijn of ze het zelf doen of niet. In de praktijk kwam het erop neer dat wij vaak moesten helpen, misschien gokt zo'n bedrijf daarop.

Maylise

Maylise

17-08-2009 om 01:37

Reden om fooi te geven

De redenen dat ik een fooi geef is deels omdat het traditie is en ik er verder nooit echt heel langdurig bij stil heb gestaan en deels als uiting van dank voor een goede service.

Dat horeca persoon trucjes gebruikt om fooien te vergroten lijkt me niet zo vreemd gedacht. Tenslotte willen ze graag hogere fooien. Zo weet ik van een kennis die serveerster is in een druk restaurant in een toeristisch gebied dat zij gasten op nationaliteit indelen. Ze weten precies van welke nationaliteiten en soorten groepen ze meer en minder fooi te verwachten hebben. Amerikanen zijn bijvoorbeeld in hun beleving vaak vrij gul en daar houden ze zeker rekening mee door Amerikanen gewoon beter service te verlenen. Ze gaan vaker tussen door vragen of het eten smaakt, of ze nog wat willen drinken enzovoorts. In zijn algemeenheid reageren Amerikanen daar positief is dus meer fooi. Bij groepen jongeren uit Spanje weten ze al dat ze weinig te verwachten hebben dus die tafel komt dan onder aan in de service. Is ook wel logisch.

In mijn eigen beleving merk ik het ook wel. Geld achterlaten in hotel voor kamermeisje = meestal de volgende dag een nettere kamer. In restaurants waar ik vaak kom ben ik sowieso vrij gul en dat betekend dat ik nooit lang hoef te wachten op een tafel of op mijn bestelling. Het klinkt heel vreselijk als ik dat zo neerschrijf maar zo werkt het vaak wel.

Overigens geef ik niet alleen fooi om betere service te krijgen want ik geef ook in restaurants waar ik nooit meer terug zal komen fooi. En ik denk dat het inderdaad ook wel te maken heeft met je eigen stemming. Gezellig avondje uit, iedereen tevreden = gulle bui = fooi.

In Nederland vind ik het overigens inderdaad niet nodig om horeca personeel fooi te geven. Ik doe het wel maar snap ook dat mensen het niet doen want het is hier inderdaad niet heel slecht betaald.

Amerika is een ander verhaal. Daar zou ik zelfs bij niet zulke goeie service nog 10% geven en alleen bij hele slechte service niks (en dan zou ik eerder nog de manager erbij halen en uitleggen wat er mis is zodat ik uiteindelijk toch tevreden kan vertrekken en fooi kan achterlaten). Bij normale tot goede service geef ik in Amerika 15% tot 20% en bij hele goede service ga ik boven de 20%. Voor taxis hou ik in de VS ook 15% tot 20% aan behalve bij enorm omrijden op mijn kosten en andere leuke geintjes. Maar in Nederland geef ik een stuk minder.

Maylise

reina

reina

17-08-2009 om 09:32

Pelle

Nee, de meeste fulltimers die ik ken verdienen in de horeca niet meer dan de parttimers (tenzij het om hogere functies gaat uiteraard), ik hoor wel regelmatig lagere bedragen dan die hier genoemd worden, want dan gaat het dus niet alleen om het seizoenswerk (ik kan me voorstelen dat ze daarvoor graag veel betalen omdat dan veel mensen nodig zijn), maar ook om de slechte maanden.

reina

reina

17-08-2009 om 09:34

Tirza

"ook gehad", dat was dat restaurant waar een bordje staat 'fooien zijn niet gewenst'? Nee, flauw. Maar dan weet je ook dat de eigenaar niet meedraait met de fooi (tenzij hij de enige werknemer is )

Jippie

Jippie

17-08-2009 om 09:51

Chantage

""In mijn eigen beleving merk ik het ook wel. Geld achterlaten in hotel voor kamermeisje = meestal de volgende dag een nettere kamer."

Dit komt mij zo, hoe zal ik het zeggen... slaverig over. De rijke mevrouw die wat extra geeft aan het kamermeisje zodat ze wat beter haar best doet. "

Dit klinkt voor mij gewoon als chantage. Net als een gedwongen fooi aan de shoarmabezorger omdat er anders in je eten gespuugd wordt.
Ik kom bij veel bedrijven voor IT-zaken. Mag ik daar ook slordiger in worden of bewust fouten maken als ik niet een envelopje met geld toegeschoven krijg? Of nog beter: veel van mijn klanten zijn waterschappen en provincies. Aangezien jullie zelf de lusten hebben van schoon drinkwater en droge voeten mogen jullie mij ook wel een fooitje geven...

dynastie

dynastie

17-08-2009 om 09:59

Maylise

"Bij groepen jongeren uit Spanje weten ze al dat ze weinig te verwachten hebben dus die tafel komt dan onder aan in de service. Is ook wel logisch. "

En dit is dus precies wat ik tegen een fooi heb. Is ook wel logisch? Nou nee. Gewoonweg onbeschoft. Er geldt minimumloon in Nederland. Je wordt geacht je werk goed te doen. Onderaan zetten omdat men niet in gaat op je geslijm vind ik schandalig.

En vragen of men wat wil drinken? Is dat tegenwoordig ook al een extra service waar je dikke fooi voor moet geven?? Verklaart in elk geval wel dat ik vrijdag met één drankje een hele avond op een terras heb gezeten. Maar da's uiteraard alleen maar buitengewoon dom. In drank zit tenslotte de winst.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2009 om 00:28

Ben het eens

Om eerlijk te zijn komt wat Maylise schrijft ergens ook een beetje onplezierig op mij over. Daarmee werk je als gast ook mee aan een omkoopsysteem. Ik wil best een fooi geven, maar niet om mijzelf in een betere positie te brengen. Ten eerste kom ik daarvoor net als Pelle veel te weinig in hetzelfde restaurant of hotel, maar ik vind het ook wel een beetje vreemd om iemand min of meer om te kopen om haar werk te doen zoals het hoort. Zonder dat extraatje neem je dus aan dat ze de kantjes er vanaf loopt. Of net zo erg.. gaat ze zich daar blijkbaar naar gedragen.
En als ik het gevoel krijg dat ik als klant totaal niet interessant ben krijgen ze de beloning waar ze vanuit zijn gegaan: minder fooi.
Maar ik wil me ook niet vromer voordoen dan de paus. Ik ben niet rijk, maar stel dat ik dat wel zou zijn, zou ik misschien ongemerkt toch wat van mijn huidige principes laten varen. Ik kan mijn principes nu makkelijk vasthouden omdat ik niet rijk genoeg ben om met veel en hoge fooien te wapperen.

Tirza G.

Tirza G.

18-08-2009 om 13:06

Maylise

omschrijft precíes wat ik bedoel. Je geeft fooi om jezelf een beter gevoel te geven, jíj bent blij en vrolijk, dus hoppetee.
Het efféct van fooi - daar wil niemand het over hebben. En zodra dat onder woorden wordt gebracht, is iedereen verontwaardigd. Zowel de gever als de ontvanger deugen niet. Maar dat is dus wél het effect van fooi. Hoe denk je anders dat er tegen fooi wordt aangekeken?
Kaaskopje, je schreef zelf eerder in deze draad dat jullie jarenlang op 1 januari naar een speciaal restaurant gingen waar je een flinke fooi gaf omdat die man zo geweldig was. Wat was er eerder, denk je? En durf je met je hand op je hart te beweren dat het net zo top was geweest als je tot op de cent nauwkeurig had afgerekend? Tuuuuuuurlijk ga je stellen dat het echt zo was, want die man was gewoon helemaal geweldig. Maar ik durf er aan te twijfelen. Jullie waren een bekende, vaste klant die goed tipte. Ja, daar worden mensen aardig en vrolijk van. Je kóópt service.

Tirza

Maylise

Maylise

18-08-2009 om 20:45

Schijnheilig

Ik vind het vrij schijnheilig om te doen alsof het horeca personeel bestaat uit enkel hele lieve mensen die enorm blij zijn met hun werk en heel graag dit werk willen doen voor een bescheiden loon en natuurlijk uitzonderlijk blij zijn als ze eens een keer onverwacht een fooi krijgen want natuurlijk zullen ze daar nooit op anticiperen. Helaas in werkelijkheid weet horeca personeel heel goed waar en van wie ze een fooi te verwachten hebben en natuurlijk anticiperen ze daar op.
Nee, het is netjes om de groep Amerikaanse toeristen die later is binnengekomen eerder te serveren dan de groep jonge backpackers die later kwamen maar ja statistisch is de kans op een hoge fooi groter bij die eerste groep. Dus de jongens en meisjes van de horeca anticiperen daarop. De meesten doen het werk namelijk helemaal niet omdat ze werkelijk geweldig vinden maar om geld te verdienen hoe meer geld hoe beter. En als ze weten dat ze een extra fooi kunnen krijgen door persoon a extra vlug te bedienen of met het meisje van gezelschap b te flirten dan doen ze dat.

En ja bijna overal werkt het zo dat als je extra geld biedt je eerder bepaalde diensten gedaan krijgt. Bijvoorbeeld de bezorgdienst die officieel maar tot de voordeur bezorgen willen tegen een extra fooi vaak best het pakje in huis brengen. Het is schijnheilig om te denken dat het niet zo gaat.

Ik ben het dan ook eens met Tirza dat de werking achter de fooi een stuk minder gezellig is dan hier wordt neergezet.

Maylise

Maylise

Maylise

18-08-2009 om 21:15

Correctie

Het moet natuurlijk zijn = het is niet netjes

Dilemma

Ik voel me verplicht om in de horeca fooi te geven, je weet niet beter dan dat het hoort. De mate van service bepaalt natuurlijk wel hoeveel fooi ik geef. Als de service echt beroerd is geeft ik ook echt geen fooi. Maar daar ligt mijn dilemma. Kijk, het bedienend personeel handelt naar de instructies van de eigenaar. Als die eigenaar te beroerd is om meer personeel in te huren of te veel tafeltjes neerzet met in verhouding te weinig personeel dan kom je er als klant slecht vanaf. Het aanwezige personeel heeft juist extra hard gewerkt. Moet ik dan het personeel gaan fooien zodat die eigenaar minder salaris hoeft uit te betalen? Dat vind ik lastig aan dit soort situaties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.